Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe reisfiets met 57-622 banden: Cube Travel (en -Exc) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe reisfiets met 57-622 banden: Cube Travel (en -Exc)

Bedankt voor de info.
Eindelijk een reisfiets met de echte ATB banden voor een eerlijke prijs. Frame geometrie is ook goed.
Met deze fiets heb je toegang tot alle interessante ATB/MTB banden - 2.1...2,35 inch in schwalbe land de Racing Raplh.2.35 of Schwalbe nobby nic voor echt modderig terrein. Continental en maxis line heeeft ook interesante 2,35" banden.

Trouwens originele Smart Sam 2.35" is niet verkeerd all-around keuze.

Uiteindelijk kun je een Almotion voor bejaarden tripjes monteren :D
miro schreef:Bedankt voor de info.
Eindelijk een reisfiets met de echte ATB banden...
... die er uit ziet als reisfiets. Inge merkt al terecht op dat er allang de Surly Ogre is. En vergeet de Salsa Fargo ook niet. En de Sulry ECR, 29+! Die zien er meer als atb uit, maar zijn net zo goed prima reisfietsen!
Pedalero schreef:de Surly Ogre is. En vergeet de Salsa Fargo ook niet. En de Sulry ECR, 29+! Die zien er meer als atb uit, maar zijn net zo goed prima reisfietsen!
Wow....Allemal zijn zo mooi en niet duur. Mijne smaak voorkeur gaat naar Salsa Fargo
Bij de prijzen (en het gewicht) van de Salsa's en Fargo's moet je wel spatborden, bagagedrager, standaard, verlichting etcetera bijtellen.
En er komt nog een mooie fiets aan in 2016. Genesis Vagabond.

Afbeelding

Gr Leo Jansen
Bert van Sprang schreef:Bij de prijzen (en het gewicht) van de Salsa's en Fargo's moet je wel spatborden, bagagedrager, standaard, verlichting etcetera bijtellen.
Klopt natuurlijk, maar het ging even over het voorhanden zijn van 29er reisfietsen. En bij die Cube zou ik als eerste de standaard en de spartborden er afhalen en er op een van die andere fietsen dus niet opzetten. :wink:
leoprodeo schreef:En er komt nog een mooie fiets aan in 2016. Genesis Vagabond.

Afbeelding

Gr Leo Jansen
Mooi ding en niet duur!

Ook in 2016: Salsa Deadwood, min of meer de 29+ uitvoering van de Fargo. http://salsacycles.com/culture/introducing_deadwood
Zien er beide top uit.
Pedalero schreef:Ook in 2016: Salsa Deadwood, min of meer de 29+ uitvoering van de Fargo. http://salsacycles.com/culture/introducing_deadwood
Vreemde vergelijking: het frame alleen al is duurder dan de complete fiets Cube Travel. Kennelijk gaat het jou om plaatjes en kleurtjes! :roll:
Excuus, ik was even in de off topic modus geschoten en lette niet meer op de prijs, maar op wat er aan moois zit aan te komen voor de fietsreiziger. Wat de kleur daarmee te maken heeft snap ik niet. Beetje vreemd om meteen zo'n schampere opmerking te plaatsen.
Inge1 schreef:Zou zo maar kunnen maar Surly niet, toch?
Een Surly frame is toch ook al snel 600,-. Onderdelen, monteren, je bent heel knap als je dat onder de 1200,- houdt. Een complete Kit via een dealer is nog duurder, dat is als ik het zo bekijk 1600,- . Dat is een enorm verschil, dan zit je al in basis Santos territorium te kijken. Dit is me al eerder opgevallen, Surly is veel minder goedkoop dan dat mensen hier regelmatig verkondigen.

Zo ook die Genesis, dat zal toch ook al snel op 1200,- kaal uitkomen. Dat is tov de Cube 33% en dan heb je nog geen dragers e.d.

En betreft bewijzen als reisfiets? Cube is een heel goed merk en een reisfiets is geen extreem ingewikkeld ding.

We moeten het niet spannender maken dan dat het is.

Ik ben trouwens best wel een fan van producten van Surly en Kona etc. Maar het is toch een slag duurder, waarbij de winst vooral zit in het zelf kiezen van de onderdelen en of je van staal houdt. Qua prijs/kwaliteit is een Cube of iets dergelijks onklopbaar. kwestie van schaal voordelen tov de toch wel erg kleine Amerikaanse merken.
loknor schreef:reisfiets is geen extreem ingewikkeld ding.
Zij het dat verwacht wordt dat het ding voor een habbekrats precies op de juiste plek tussen licht, sterk en comfortabel zit, zowel met als zonder bagage. Daar hebben zich al aardig wat fabrikanten de bek op stukgebeten.
sjefke schreef: Zonodig kun je binnen een redelijk budget de afmontage naar eigen wens opwaarderen. Om te beginnen met de Altus shifters op de Travel.
Wil je off-road gaan dan zou ik eerst met de remmen beginnen.
geen ervaring met de trapas maar een nieuwe bb-un55 cost 12 euro
Shifters Idd ook.
Verder een goede fiets met een goede prijs.Originele Schwalbe smart sam 28x2,25 zijn fijne allround banden.
Leon schreef: Daar hebben zich al aardig wat fabrikanten de bek op stukgebeten.
Is dat zo? Onderweg op vakantie zie ik mensen op oude stalen toerfietsen met racebocht en paniek grepen, ik zie stadsfietsen, ik zie racefietsen/MTbers met een rugzak. Gelukkig dat zij niet weten dat het zo nauw luistert. :lol:

Alle gekheid op een stokje, ik ken geen fabrikant die zich heeft "stukgebeten" op vakantiefietsen. Het is voor de meeste fabrikanten ook geen markt.

Betreft deze Cube: Qua geo is hij prima en omdat hij van Oversized ALU is kan je van zo'n Duitse bak ook wel verwachten dat hij stijf zat is. Het is ook al meermaals dubbelblind gebleken dat stijve frames niet minder comfortabel hoeven te zijn. En een habbekrats? Het ding kost 900,-, het is geen 300 euro China Opoe fiets die wegroest als je er naar gluurt, integendeel, de onderdelen zijn prima, dus ik deel je angsten niet.

@Miro, die remmen zijn volgens de fora en gebruikers prima. Zo ook de shifters. Alivio/Altus is helemaal niet slecht. Ik zou dat geld gewoon in een lekkere maaltijd/tent/slaapzak stoppen.

Kijk, als je Afrika door fietst of de Andes door wil zou ik het anders doen, maar voor reizen binnen westeuropa (en dat is wat de meesten van ons doen) voldoen deze onderdelen echt wel.
loknor schreef:Is dat zo? Onderweg op vakantie zie ik mensen op oude stalen toerfietsen met racebocht en paniek grepen, ik zie stadsfietsen, ik zie racefietsen/MTbers met een rugzak. Gelukkig dat zij niet weten dat het zo nauw luistert. :lol:
Gelukkig zijn de onwetenden hè? :lol:
Leon,

Laat ik vooral stellen dat ik helemaal dol ben op mooie fietstechniek en voor kapitalen fietsen heb. Denk dus vooral niet dat ik iemand hier een elitist vind (ik ben er dan zelf ook één!). :lol:

Ik heb alleen in de wielersport mijn zwager het peloton zien vernederen op een alu fiets met Sora. Tien jaar later rijdt hij nog steeds met hetzelfde spul... Ik zelf ben peloton vulling met een prachtige huismerk fiets met fantastische Campagnolo onderdelen en meerdere sets mooie wielen :oops:

Mijn zwager is 90KG en een echte spurter. Dat gaf me wel wat te denken over de kwaliteit van onderdelen. Mits je ze een beetje onderhoudt en vooral in de gaten hebt wanneer het niet goed gaat (dus niet stug weken doorrijden als het gaat kraken)zijn die goedkopere Shimano onderdelen echt wel duurzaam.

Vrienden en collega's moedig dan ook vaak aan om gewoon een goede fiets uit het midden segment te pakken (let op, zo'n Cube is echt niet het lage segment!), liefst lekker overjarig (scheelt veel geld). Als ze het leuk vinden komt dat mooie spul vanzelf wel.

En zo zie ik deze Cube. Een vriend die een keer naar Denemarken wil fietsen maar bij god niet weet wat voor fiets hij nodig heeft. Dan is zo'n Cube prachtig. En als hij dan volgend jaar eens in Frankrijk wil fietsen lukt dat ook prima. Dan komt die Avagnon ook wel. En als hij het helemaal niks vind is de financiele impact te overzien.
Ik bedoelde de habbekrats vergeleken met veel andere dingen waar mensen geld aan uitgeven. Zelf fiets ik op vakantie ook op een Alivio-achtig afgemonteerde fiets. Daar is volgens mij ook niets mis mee voor de meeste vakantiefietsers.

Of een fiets ook met flink wat bagage stijf genoeg is, wacht ik liever eerst af. Ik ben inderdaad fietsen van bijna alle merken tegengekomen die op een of andere manier ene probleem daarmee hadden; zo uit mijn geheugen: Van de merken Batavus, Gazelle, Santos, Avaghon, Rose, Giant en Snel ben ik ooit van dat soort fietsen tegengekomen. Dat bedoelde ik met de tanden erop stukbijten.
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik gelukkig zelf al jaren geen slappe (heren!) frames meer ben tegengekomen (en ik heb nogal wat fietsen getest de laatste jaren). Komt natuurlijk doordat het gros van dat lekker goedkope Oversized alu is. Voorvorken ben ik minder blij over, maar dat komt door die goedkope verende rommel die vaak op fietsen zit (zelfs bij Koga!!!). Daar heeft deze fiets met een vaste vork gelukkig geen last van hebben. Daarbij voeg ik direct toe dat damesframes nog steeds vaak zwabberbakken zijn, maar dat die slapper zijn dan een herenframe is inherent aan de constructie.

Wat wel een issue is, is dat sommige fietsen een vervelende geo hebben of een nare shimmy krijgen. Maar de Geo van deze Cube is heel erg netjes (ook de stack en reach lopen heel netjes op). Een shimmy is helaas vanaf Geo plaatjes niet in te schatten, maar stijfheid speelt hierin wel een rol (met name in hoe snel de shimmy verergert).

Testrijden is dus het devies, maar ik geloof in dit soort fietsen. Dikke buizen en een gezonde Geo maken de kans op een misser toch klein.
Pedalero schreef:
miro schreef:Bedankt voor de info.
Eindelijk een reisfiets met de echte ATB banden...
... die er uit ziet als reisfiets. Inge merkt al terecht op dat er allang de Surly Ogre is. En vergeet de Salsa Fargo ook niet. En de Sulry ECR, 29+! Die zien er meer als atb uit, maar zijn net zo goed prima reisfietsen!
Sulry / Salsa: Dat zijn toch fietsen die zeker 50% duurder zijn dan het model wat hier besproken wordt. Dat is toch een lastige vergelijking en verwarrend toch?
Surly Ogre is af fabriek afgemonteerd (zonder drager/spatbord) +/- 1600,-
Salsa ga je over de 2000 heen.

Dus in de orde van 80-150% duurder. Gewoon heel andere prijsklasses, beter vergelijkbaar met het basismodel Santos.

De Surly kan wel wat goedkoper als je hem zelf af monteert, maar dan nog ga je fors meer kwijt zijn dan de cube.