Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Disc Trucker of Kona Big Rove? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Surly Disc Trucker of Kona Big Rove?

Hobbybouwer schreef: Ik geef Eric gratis advies, jij doet niets en pas als ik iets heb geschreven kom jij met een heel verhaal om te 'bewijzen' dat mijn advies niet deugt. Waar slaat dat op?
Dat is natuurlijk ook wel een beetje de bedoeling van een forum hé Hobbybouwer. Jij geeft een advies, iemand is het niet eens met dat advies en vervolgens kom jij terug met ijzersterke argumenten waarom je toch gelijk hebt. Wat je nu doet valt wat mij betreft niet in de categorie ijzersterk beargumenteren.

Ik denk overigens dat jullie het helemaal niet zo oneens zijn.
Beste mensen,

Graag de discussie inhoudelijk houden en niet elkaar persoonlijk aanvallen. Geef aan waarom jij vindt dat het ene beter is dan het andere en laten we elkaars intenties niet in twijfel trekken.

Graag de discussie hierop aanpassen anders gaan we de off-topic berichten zondermeer verwijderen.
Ik denk overigens dat jullie het helemaal niet zo oneens zijn.[/quote]

Inderdaad, vandaar mijn reactie, laten we het inhoudelijk houden. Niet kijken of we anderen kunnen betrappen op foutjes maar proberen te begrijpen wat de ander bedoeld en vooral ophouden met verdachmakingen.
Ach, uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak en centjes. Ik heb nu voor €1200 een Zwitsers zakmes fiets (de Surly heb ik denk ik niet met een vergelijkbare montage voor dat geld).

Het argument van verbouwde crossfiets lijkt op papier mee te vallen. Naloop en wielbasis vd Rove zijn iig vergelijkbaar of zelfs gunstiger dan de Randonneur of Surly. De tijd zal leren of ik me er senang op voel. Zo niet, dan kan ik altijd nog voor de disc trucker gaan...
eric190173 schreef:Ach, uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak en centjes. Ik heb nu voor €1200 een Zwitsers zakmes fiets (de Surly heb ik denk ik niet met een vergelijkbare montage voor dat geld).
Klopt je bent waarschijnlijk goedkoper uit met een complete fiets, maar waarom dan niet de Kona Sutra? http://rat-bikes.com/sutra-59-2055.html
Ben je nog goedkoper uit, heb je wel een trippeltje, het stuur is verder verstelbaar en er zitten spatborden, drager en een brooks zadeltje op.
Klopt, alleen met kinderen fietsen en een dropbar vind ik geen gelukkige combi, ik wil tegelijkertijd goed kunnen remmen en een kind in de kraag kunnen vatten :wink: (ook raak je met dropbars eerder elkaar). Daarnaast is het frame van de Big rove iets ruimer (50 mm banden ipv 40) en brengt de trippel mij niet 'hoger', kleinste voorblad van beide is 28 tanden...
Stuur kun je verwisselen, en de Sutra kan ook 50 mm banden hebben. tripple heeft een groter bereik maar ik zou gewoon een testrit gaan maken op beide Kona fietsen want als je bredere banden wil valt de trucker sowiszo af. De Sutra komt in 2016 ook als frameset en met wat jij wilt kun je ook afbouwen voor zo'n 1300 Euro. Shimano Deore kun je meer mee dan met Sram en ik vind persoonlijk Shimano ook beter, als je zelf bouwd kun je ook elk onderdeel zelf uitkiezen. Disk brakes van Hayes, Shimano of Tektro zijn bijvoorbeeld minder goed dan die van Avid. Maar als je gewoon een recht stuur wilt zou ik helemaal geen disk brakes nemen.
Vanmiddag mijn nieuwe fiets opgehaald! :) Een Kona Big Rove Steel! (voor het plaatje is het jammer dat mijn oude aanhangfietsdrager nog overgezet moest worden...)

Mijn eerste indruk, een ruim frame, zowel in lengte (geen probleem met voeten, kort keren en tassen) als de ruimte voor de banden in het frame. De fiets heeft een relaxte 'gang', zonder handen fietsen voelt even rustig aan als mijn oude fiets. Qua weggedrag merk niet veel verschil met mijn vorige fiets. De verschillen die ik merk is het comfort van de dikke banden en het spijkerharde zadel :? . SRAM X5 schakelt een stuk lichter en sneller als een 15 jaar oude XT-groep. Schakelen en remmen voelt heel direct. Banden en frame voelen comfortabel, ik ben benieuwd of het niet te comfortabel gaat voelen met aanhanger en bagage (zal wel in mei worden), maar de eerste kilometers voelden lekker!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gefeliciteerd! Dat ziet er prima uit.
Zeker mooie fiets! Optisch zou het -naar mijn bescheiden smaak- nog wat mooier zijn als het voorspatbord wat dichter op de band zou zitten. Maar dat is muggeziften;).
Mooie fiets heel veel succes
Even tussenstand na een winter woon-werk en 2 korte vakanties in Nederland.

De Kona Big Rove is een hele comfortabele fiets. De dikke banden in combinatie met het soepele frame maken het lekker relaxed fietsen. Echter het comfort heeft ook een nadeel. Met bagage en aanhangfiets voelt een afdaling op een slecht wegdek (bijvoorbeeld tussen Bussem en Hilversum op de hei) niet echt fijn. De fiets gaat dan een beetje zijn eigen weg... Of het aan de wielen of het frame ligt weet ik niet.

Waar ik wel heel blij mee ben zijn de schijfremmen. Wat een verschil met V-brakes uit de jaren '90. Heerlijk! Wielen in en eruit halen is een eitje (zag ik nog wel tegen op..) De SRAM-groep schakelt als een zonnetje en ik kom nooit tekort. Ik vind de versnellingen goed gespatieerd. 2x10 in de moderne setting lijkt mij genoeg.

Het frame is heerlijk ruim. Ik kan er uren op fietsen zonder ergens last van te krijgen en de fiets 'rolt' heerlijk.

Kortom voor een 'pure' vakantiefiets met zware bepakking vind ik het frame te slap, voor een 'dual purpose' of bikepacking is het een ideale fiets...