Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...fiets mee in trein goedkoper! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

...fiets mee in trein goedkoper!

Revanho schreef:
keesswart schreef: Zelf vind ik het Belgische systeem (fietsenkot dat door de conducteur geopend moet worden) zo gek nog niet. Maar ook dat zou in Nederland echt niet werken.

- Als je afstapt moet je maar hopen dat de conducteur aan je gedacht heeft. .
Nederlanders stappen uit en Belgie heeft treinbegeleiders :wink: :wink: :wink:
Ik ken de nadelen van het Belgische systeem. In Luxemburg (gelukkig een eindstation!) heb ik eens heel lang moeten zoeken naar een conducteur die mijn fiets uit de trein wilde bevrijden; in Brussel heb ik zelfs een conducteur wakker moeten maken!
Ik vind dit systeem vooral prettig wanneer ik aan het beginstation van een traject in kan stappen en er pas bij het eindstation uit moet, zoals het traject van Antwerpen Centraal naar Lille Flandres.
Het benaderen van een Belgische conducteur ervaar ik overigens als veel minder stressvol (want meer kans op succes) dan het aanspreken van een Nederlandse reiziger op een klapstoeltje (grote kans dat het weer zo'n Dikke Ik is die allang doorheeft dat ik hem toch niet van zijn stoel zal schoppen). Sinds een paar jaar probeer ik Nederlandse treinreizigers niet eens meer aan te spreken: ik wacht mijn kans wel af, berust in mijn lot en tel mijn zegeningen...
bert sitters schreef:Met de huidige communicatiesystemen kan veel.
Dankzij de smartphones van de reizigers komen conducteurs er soms achter waar hun trein heen moet rijden. NS, belastingdienst, uitkeringsinstanties, zorginstellingen: ken jij een Nederlandse (semi)overheidsinstelling waar communicatiesystemen echt werken? :roll:
keesswart schreef:Ik ken de nadelen van het Belgische systeem. In Luxemburg (gelukkig een eindstation!) heb ik eens heel lang moeten zoeken naar een conducteur die mijn fiets uit de trein wilde bevrijden; in Brussel heb ik zelfs een conducteur wakker moeten maken!
Ik vind dit systeem vooral prettig wanneer ik aan het beginstation van een traject in kan stappen en er pas bij het eindstation uit moet, zoals het traject van Antwerpen Centraal naar Lille Flandres.
Het benaderen van een Belgische conducteur ervaar ik overigens als veel minder stressvol (want meer kans op succes) dan het aanspreken van een Nederlandse reiziger op een klapstoeltje (grote kans dat het weer zo'n Dikke Ik is die allang doorheeft dat ik hem toch niet van zijn stoel zal schoppen). Sinds een paar jaar probeer ik Nederlandse treinreizigers niet eens meer aan te spreken: ik wacht mijn kans wel af, berust in mijn lot en tel mijn zegeningen...
bert sitters schreef:Met de huidige communicatiesystemen kan veel.
Dankzij de smartphones van de reizigers komen conducteurs er soms achter waar hun trein heen moet rijden. NS, belastingdienst, uitkeringsinstanties, zorginstellingen: ken jij een Nederlandse (semi)overheidsinstelling waar communicatiesystemen echt werken? :roll:
Gewoon de systemen van de Franse en Deense spoorwegen overnemen :wink:

Het Fyra drama was een klassiek voorbeeld van opnieuw trachten het wiel uit te vinden.
bert sitters schreef:Het Fyra drama was een klassiek voorbeeld van opnieuw trachten het wiel uit te vinden.
Dit kan soms ook tot revolutionaire vernieuwingen leiden. De NS heeft toch maar mooi het vierkante wiel uitgevonden! :wink:
Nadeel van die Belgische fietskotten is vaak dat de tilhoogte soms wel een meter is.
Vorig jaar nog een hulpvaardige NMBS-er er heel rapkes op moeten wijzen dat hij de fiets niet DAAR aan moest vatten.
Een andere keer heb ik na het uitstappen moord en brand moeten schreeuwen om te voorkomen dat de trein wegreed. Er was helemaal geen conducteur meer. De machinist kwam verbaasd uit zijn hok. Dat was in Wallonië, dat wel weer.
Of ik een derde keer met fiets in een Belgische trein heb gezeten vraag ik me af, ik ben niet overtuigd van het Belgische systeem.
Reis je regionaal met Arriva kost de fiets meenemen 3,60.
Patria Dublin schreef:Reis je regionaal met Arriva kost de fiets meenemen 3,60.
Op de Merwedelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen betaal je niets voor een fiets. Nadeel is wel dat bij een slecht weer de trein vol zit met scholieren met een fiets. Twaalf fietsen per trein. Zijn er al twaalf fietsen in de trein, dan heb je pech.
Patria Dublin schreef:Reis je regionaal met Arriva kost de fiets meenemen 3,60.
Waar zijn de fietskaartjes van Arriva te koop? Op de stations staan NS-automaten.
Mijn bevindingen na tientallen ervaringen met het Belgische systeem (dat in Nederland niet zou werken, omdat hier veel meer fietsen in de trein vervoerd worden, de conducteurs minder hoffelijk zijn en de reizigers wat grotere mondjes en kortere lontjes hebben):
Revanho schreef: - Je weet vaak niet waar je moet zijn met de fiets (van voor, vanachter of in het midden) en kan het ook niet zomaar zien.
- Je moet dan nog eerst de conducteur weten te vinden.
Waar je met de fiets moet zijn, weet de conducteur. Dus ga ik niet op zoek naar het fietskot, maar naar de treinbegeleider. Is de trein die ik moet hebben erg lang en blijft deze hooguit een minuut staan op een heel druk station (een veel voorkomende situatie op station Gent Sint Pieters), dan zoek ik niet lang naar een conducteur, maar zet ik toch maar even mijn Nederlandse dikke-ik-pet op: mijn fiets til ik dan met alle bagage erop snel de trein in en parkeer ik op een rolstoelplek of in de wat bredere gang naast een fietsenkot. Meestal neemt de conducteur daar - al dan niet met een vermanende opmerking - genoegen mee. Zo niet, dan opent hij/zij bij een volgende stop alsnog het fietsenkot.
Ave Gone schreef:Een andere keer heb ik na het uitstappen moord en brand moeten schreeuwen om te voorkomen dat de trein wegreed. Er was helemaal geen conducteur meer. De machinist kwam verbaasd uit zijn hok. Dat was in Wallonië, dat wel weer.
Of ik een derde keer met fiets in een Belgische trein heb gezeten vraag ik me af, ik ben niet overtuigd van het Belgische systeem.
In België is het inderdaad niet verstandig om al uit stappen als er nergens een conducteur te bekennen is. Daarom loop ik ruim voor het bereiken van het uitstapstation (mits dit niet het eindpunt van de trein is) door de trein naar de uitgang die pal naast het fietsenkot zit (helaas is dit meestal bij een 1e klas wagon, waardoor ik tijdens de rit niet dichtbij die uitgang kan zitten; al heb ik ook enkele keren meegemaakt dat de conducteur me bij het instappen al liet weten dat ik in de 1e klas mocht gaan zitten) en probeer ik al voor het bereiken van mijn bestemming er achter te komen waar de conducteur is en (zeker in Wallonië) in te schatten hoe wakker hij nog is...

Nu ik een nieuwe reisfiets laat bouwen, rijst er nog een andere vraag in me op.
Mijn volgende fiets krijgt een deelbaar frame (m.b.v. S&S-koppelingen). Ik voorzie in Nederlandse treinen dan lastige discussies met conducteurs over de vraag of deze deelfiets in gesplitste toestand als een vouwfiets beschouwd kan worden, die gratis mee mag (ook in de spitsuren en in de intercity direct), of een gedemonteerde fiets (met dezelfde status als een ongedemonteerde fiets). Ik vermoed het laatste; maar hoe zit het als ik de gedeelde fiets in een draagtas vervoer die binnen de afmetingen valt (90 x 120 cm) die o.a. in de Thalys gelden?
En zou mijn nieuwe fiets in België voor plooifiets (= vouwfiets; en een deelfiets is in Vlaanderen een huurfiets) door kunnen gaan?
Grosso modo vind ik de trein absurd ingewikkeld.
Waar ik woon, Maastricht, heb je binnen fietsafstand 3 landen, met elk een heel boekwerk aan officiële en officieuze (zie het verhaal van Kees) gebruisaanwijzingen, met voor elke combinatie van grensoverschrijdende treinen ook nog een aprate gebruiksaanwijzing voor het kopen van vervoersbewijzen voor elke combinatie en verschillend voor de deelnemenden landen. Dat alles verandert elke paar jaar. Kortingsregeleingen heb je bij de dozijnen. En dan heb je nog de verschillende treinmaatschappijen.
Dat alles uitzoeken kost elke keer als je eens met de trein wilt meer tijd dan de fietstocht zelf. (De treinreis zelf soms ook)

Mijn voorstel aan "Brussel" zou zijn: schaf al die tarieven en kortingsregelingen in heel Europa af en reduceer het tot één tarief: een starttarief van bijvoorbeeld 1 euro plus bijvoorbeeld 12 cent per kilometer. Reis je veel, dan is dat duur. De vervuiler betaalt.
Ave Gone schreef:Mijn voorstel aan "Brussel" zou zijn: schaf al die tarieven en kortingsregelingen in heel Europa af en reduceer het tot één tarief: een starttarief van bijvoorbeeld 1 euro plus bijvoorbeeld 12 cent per kilometer. Reis je veel, dan is dat duur. De vervuiler betaalt.
Dat zou inderdaad ideaal zijn. Helaas betekent 1 uniforme tariefstelling dat vervoerders en spoorbeheerders in al die landen dan ook allemaal aan dezelfde minimum kwaliteitsstandaarden moeten voldoen. En dat is een stuk lastiger te realiseren. Er zijn verschillen in loonkosten, kapitaalkosten, bestedingsruimte etc.

Maar laten we eerst in eigen huis beginnen. Er staan nu 24 (!) mogelijke abonnementen/kortingsregelingen op de NS website. Dat is dus nog los van de acties van de Kruidvatten van deze wereld. Dat is toch absurd.
Ave Gone schreef:Mijn voorstel aan "Brussel" zou zijn: schaf al die tarieven en kortingsregelingen in heel Europa af en reduceer het tot één tarief: een starttarief van bijvoorbeeld 1 euro plus bijvoorbeeld 12 cent per kilometer. Reis je veel, dan is dat duur. De vervuiler betaalt.
Dan gaat het meenemen van een fiets in bijvoorbeeld de nachttrein naar Zürich meer dan 100 euro kosten. De trein wordt voor vakantiefietsers dan nog duurder t.o.v. auto en vliegtuig. Resultaat: nog meer auto's op de weg, nog meer vliegtuigen in de lucht en nog meer vervuiling.
Het lijkt me helemaal geen aantrekkelijk plan. Je betaalt dan als dalreiziger bijvoorbeeld vrolijk mee aan de veel duurdere spitstreinen. En nu kan ik met een Duits Länderticket in Beieren een hele dag na negen uur voor een schijntje een flinke reis maken. Met één tarief wordt dat ongetwijfeld een stuk duurder.
Eenvoud en eenheid van prijzen was overigens een beproefd recept in de voormalige communistische heilstaten. Wie de heilzame gevolgen ervan nog wil aanschouwen, kan nog naar Cuba, maar dan moet je wel opschieten.
Ave Gone schreef:Grosso modo vind ik de trein absurd ingewikkeld.
(...)
Dat alles uitzoeken kost elke keer als je eens met de trein wilt meer tijd dan de fietstocht zelf. (De treinreis zelf soms ook)
Zie het maar als een deel van het fietsavontuur Leon. Zolang wij nog rondfietsen, gaat het vast niet beter worden. In Engeland is het nog vééél ingewikkelder (zie hier)
Ave Gone schreef:Mijn voorstel aan "Brussel" zou zijn (...)
Spoorwegbobo's vinden het wildwestkapitalistische Britse systeem prachtig, want er schijnt goed aan verdiend te worden (en gaat het toch mis, dan mogen ze live op TV een heldhaftig betoog houden voor een parlementaire enquête: voor een beetje alfa-aap is dat best kicken!). En deze bobo's kennen de de weg in Brussel beter dan wij wereldfietsers...
keesswart schreef:Zie het maar als een deel van het fietsavontuur Leon.
Gelukkig valt er ook te fietsen zonder trein.