Additionally, paste this code immediately after the opening tag: midden of achterstandaard? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

midden of achterstandaard?

Click-Stand? Geen ervaring mee maar ik vind het een aardig idee.
Ben ik weer...

Mijn fiets (een Schwinn) blijkt m4 schroefbevestiging te hebben en 't standaard m5 of m6 (moet 't nog even opmeten).

Ik zoek nog even of ik eenvoudig gewoon andere boutjes kan gebruiken, of dat de boel dat gaat rammelen...
kjiratsiekoedel schreef:Ben ik weer...
Mijn fiets blijkt m4 schroefbevestiging te hebben en 't standaard m5 of m6
Uitboren en doorbouten?
Was ook een van de opties die ik inderdaad had bedacht (naja, uitboren, tappen en moer erachter). Ik moet 't wel even goed uitmeten, want ik heb schijfremmen...
Hoewel de zaak al beklonken lijkt te zijn en een achterstandaard wellicht de beste optie is, heb ik ook goede ervaringen met de tweebenige standaard van Pletscher (gebruik voor stads- en weblijveninnederlandvakantiefiets):
http://www.rivbike.com/product-p/k22.htm

Voordelen: goed stabiel


nadelen: iets zwaarder
voor sommigen iets lastiger om uit te klappen met volle bepakking
met keiharde wind kan de fiets omwaaien, maar dat geldt wellicht ook voor de achterstandaard?
het is aanbevelenswaardig deze te gebruiken i.c.m. een stuurbegrenzer (want als de achterkant zwaarder beladen is -bij de vakantiefiets vrijwel altijd het geval? - dan gaat ie op zijn achterwiel staan en kan het stuur omklappen.

Om samen te vatten: achterstandaard zou mijn voorkeur krijgen, maar mocht dat niet helemaal handig zijn, dan kan dit ook.
Michaj schreef:tweebenige standaard
nadelen: iets zwaarder
Op ongelijk of hellend terrein is het zoeken naar een plek. Op zachte ondergrond wordt het lastiger dan met een eenpoot.
Nog een antwoord op de vraag over de voorstandaard!
Met de Ortlieb voortassen erop moet je even met je voet een beetje voelen waar hij zit, maar je hoeft niet op de knieën. Hij lijkt erg handig, ik heb hem 2x gebruikt en 2x vergeten in te klappen...... :oops:( omdat je hem dus niet ziet met die voortassen) ging beide keren net goed. Maar ik heb mij daarna ook prima zonder gered, gewoon je stuur wat anders draaien. Dus voor mij is hij overbodig gebleken. Helemaal toen ik na 4 weken de voortassen naar huis heb gestuurd,en een andere indeling achter heb gemaakt, met 7 kilo minder fietst het een stuk prettiger de Pyreneen over.
En die achterstandaard is inderdaad ideaal, je kan achteruit rijden zonder dat hij de pedalen raakt, dit ontdekte ik pas halverwege de tocht. (zoals wel meer dingen maar dat is off topic)
Nu dat ding dus nog monteren bij de TS, succes
Gr Anja
Als je je fiets tegen een muur of hek zet kun je nog meer gewicht besparen. En het is ook stabiel.