Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kookspullen - wat neemt iedereen mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kookspullen - wat neemt iedereen mee?

Wim schreef:Voor de rest heb ik olijfolie in een Nalgene plastic flesje (vermijd de goedkope Chinese namaak - die lekt). In een ander plastic flesje heb ik afwasmiddel. Verder een schuursponsje als afwasborstel.
Bij Bever hebben ze Nalgene Blik sets van 8 potjes/flesjes voor rond de 8 euro.
Wat bedoel je met Nalgene blik? Ik heb zelf zo'n Nalgene set met een reeks van potjes en flesjes in diverse maten. Dat was dacht ik wel iets duurder dan 8 euro. Nalgene is een fabrikant van laboratorium plastic, en de kwaliteit is heel veel beter dan de goedkope naamloze Chinese setjes.
Ik heb bovendien nog een plastic jampot, van een Duitse fabrikant van laboratorium plastic (een euro of 2 bij Bever). Het scheelt iets van 100 gram, en is ook wat betrouwbaarder dan de deksels van sommige glazen potten.
Kruiden koop ik in van die kleine plastic zakjes met dichtdruk strip.
Wim
Wim schreef:Wat bedoel je met Nalgene blik? Ik heb zelf zo'n Nalgene set met een reeks van potjes en flesjes in diverse maten. Dat was dacht ik wel iets duurder dan 8 euro. Nalgene is een fabrikant van laboratorium plastic, en de kwaliteit is heel veel beter dan de goedkope naamloze Chinese setjes.
Ik heb bovendien nog een plastic jampot, van een Duitse fabrikant van laboratorium plastic (een euro of 2 bij Bever). Het scheelt iets van 100 gram, en is ook wat betrouwbaarder dan de deksels van sommige glazen potten.
Kruiden koop ik in van die kleine plastic zakjes met dichtdruk strip.
Wim
Wim,
ik doel op deze set, de link is van Campz maar zag ze gisteren goedkoper bij de bever
Ik nam aan dat jij ook over deze set praatte
Dat is inderdaad dezelfde.
Wim
Wim schreef:(dat gaat dan in een thermosfles; zo kan de brander ingepakt blijven).
Dat klinkt als een aantrekkelijke optie, maar ik vind wel dat mijn koffie echt heet moet zijn. Is zo'n thermosfles warmtebehoudend genoeg om aan deze eis te voldoen? Welke heb jij?
Peter
Wim schreef:Nalgene is een fabrikant van laboratorium plastic, en de kwaliteit is heel veel beter dan de goedkope naamloze Chinese setjes.
Desondanks heb ik een paar jaar geleden geconstateerd dat mijn nagene flesjes na een jaar of tien na een winter op zolder extreem breekbaar waren geworden.
De andere (witte) plastic potjes waarin allemaal ooit contactlensvloeistoffen en andere drogisterijproducten hebben gezeten zijn na ruim 15 jaar nog steeds sterk.
PeterVanRijn schreef: Dat klinkt als een aantrekkelijke optie, maar ik vind wel dat mijn koffie echt heet moet zijn. Is zo'n thermosfles warmtebehoudend genoeg om aan deze eis te voldoen? Welke heb jij?
Peter
wij hebben goede ervaringen met Rubytec
En hier geen klagen over mijn Stanley, in combinatie met een bike buddy:
Afbeelding
berger schreef:Beetje vergelijkbaar met de kookuitrusting van Wim hierboven. Daarnaast zijn we erg blij met ons Opinel zakmes, en dan die met een stompe punt. Ook handig om brood mee te smeren! Zo'n fluitketel lijkt me een onhandig ding in je tas.
+1 opinel inderdaad erg fijne messen

ik gebruik een no10 carbon zakmes met loeischerpe punt. Maar ik raad die niet aan onderweg, roest verschrikkelijk snel.
Ja die Nalgene flesjes kunnen bros worden, vooral in de vaatwasser. Maar tot die tijd lekken ze niet :D
Thermosflessen zijn zeker niet allemaal gelijk. We hadden eerst een merkloze die niet goed warm bleef. Nu een Shira, en dan heb je de volgende ochtend goed warme thee en koffie. Niet meer kokend heet, maar dat is juist wel handig. Koud water blijft ook een hele dag lekker koud.
Die nalgene flesjes ga ik naar kijken evenals zakjes om kruidenmengsels in te doen.

Weet niet van wie hij was maar dank voor het kruidenlink topic.
Wim schreef:Ja die Nalgene flesjes kunnen bros worden, vooral in de vaatwasser.
Hoi Wim,
het lijkt me leuk als je eens op bezoek komt. De koffie is klaar. Daarna mag jij de kopjes in de vaatwasser zetten. Ik heb namelijk geen idee waar we hier in huis een vaatwasse hebben, of hebben gehad. :-)
De Nalgene potjes waren vrijwel nooit gebruikt.
Dan moet het dus de leeftijd van de weekmakers geweest zijn. Slechts een flesje had er last van (met olijfolie).
Georg schreef:@Carl: het is een setje van Primus, 'lite tech' of zoiets. Pannetje past precies op de onderste, er zijn wel meer van zulke sets oa van Optimus.
Zoals gezegd, met koekepan kent iedereen ze uiteraard, maar een braadpan mee op vakantie, en dan ook nog lichtgewicht... :?:

Carl
Wim schreef:Dan moet het dus de leeftijd van de weekmakers geweest zijn. Slechts een flesje had er last van (met olijfolie).
Spijsolie in kunststof verpakking met weekmakers is erg ongezond. Hangt uiteraard van de soort weekmaker af. Olie en vet onttrekt weekmakers uit de kuntsstof verpakking. De meeste weekmakers in kunststoffen zijn erg slecht voor de gezondheid. Olijfolie gaat bij mij mee in de originele verpakking of -RVS.

Piet.
hoi Inge,
Ik heb weinig toe te voegen aan de inventarisatie van alle kookspullen. Vlgs mij is alles al gezegd.
ik zal je na afloop van mijn fietsavontuur melden of ik alles bij me had, het beviel en wat ik thuis kan laten.
De Nalgene flesjes/potjes heb.
Shira thermosfles, heet nu Rubytec, blijft 24 uur heet als je hem niet opendraait na vullen. De beste thermosfles vind ik. 's Morgens heet water erin, en je hebt 's avonds een heet kopje thee/koffie/bouillon.
Verder heb ik een setje pannen voor de helft van de prijs (ja ja prijsbewust) bij de ANWB gekocht, neem daarvan de kleinste 2 mee en een deksel als koekenpan.
houten spatel, zakmes, lange lepel en gewone vork van Sea t S.
Zout/peper in zo'n klein duo potje. Kruiden zoals Wim zegt.
Kleinste brander van campinggaz, vindt benzine vies. stinken en zo'n brander maakt herrie. Maar eigenlijk ben ik verlieft op zo'n triangel ding..... voor later.
Wordt dus half juli vervolgd.
Inge waar blijft je fiets???
gr Anja
@Piet: dank, ik heb altijd gedacht dat Nalgene nooit kapot kon. Maar nu begrijp ik dat de laag olijfolie in mijn keukentas die werkelijk alles onaanvatbaar glad maakte niet aan mijn eigen onhandigheid was te wijten.
PietV schreef:
Wim schreef:Dan moet het dus de leeftijd van de weekmakers geweest zijn. Slechts een flesje had er last van (met olijfolie).
Spijsolie in kunststof verpakking met weekmakers is erg ongezond. Hangt uiteraard van de soort weekmaker af. Olie en vet onttrekt weekmakers uit de kuntsstof verpakking. De meeste weekmakers in kunststoffen zijn erg slecht voor de gezondheid. Olijfolie gaat bij mij mee in de originele verpakking of -RVS.

Piet.
Heel veel olijfolie die je in de winkel koopt zit in plastic flessen. Is dat een ander soort plastic dan? Of wordt hij hiermee net zo ongezond als andere vetten?
Zonder deskundig te zijn heb ik ooit begrepen dat olijfolie erg gezond is totdat je het gaat verwarmen. Volgens mij zitten in bijvoorbeeld PET-flessen geen weekmakers. Weekmakers maken (zoals het woord zegt) plastic week, dus vooral zacht plastic zal weekmakers bevatten?
Ik heb altijd begrepen dat Nalgene geen weekmakers gebruikt...