Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke nieuwe buitenband? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke nieuwe buitenband?

126 berichten
Ik weet niet wat een 'normale' snelheid is voor een vakantiefietser, maar 20km/h is een snelheid waar je (ik in ieder geval) al snel aan zit, en behoorlijk erover ook op veel stukken. (uiteraard niet helling op...)
Een redelijk vlak parcours onder gunstige omstandigheden en de teller gaat bij mij snel richting 30+. Misschien is dat nog een overweging in de keuze.
Ik heb onlangs de marathon almotions gelegd in 40mm na de racer van 35mm. Die almotions rijden voor mij een stuk soepeler. Ik ben daar zéér content van.

Ik zou zeggen, ga daarvoor. :D
Natuurlijk, en ik zou evenmin Pasela's monteren voor een tocht door Mongolië.
Heehoi,

Voor een tocht als deze zijn Schwabe Kojaks of de brede Durano's heel geschikt. Ze lopen erg licht en hebben goede grip op nat asfalt. En een bospaadje of gravelweg gaat ook wel als je niet te gek doet.

grtjs,
Walter
15.000 aangename km op Big Bens met 2 lekke banden. Volgens mij een ongeëvenaarde prijs-prestatieverhouding.
Na jaren op Big Apple gereden te hebben ben ik over gestapt op Almotions. Een verbetering. Ik was al erg tevreden over de snelle comfortabele BA, maar de Almotion is nog iets beter in snelheid en grip.
Ballon banden geven vering, een belangrijk voordeel. Wel zelf zoeken wat de beste spanning is.
Mijn laatste "snelle" band, een Marathon Racer, had na slechts 2300 km fietsen zonder bagage en grotendeels verharde wegen al een scheur in de wand. Hetzelfde probleem had ik met de dure Marathon "Supreme" banden waarvan de voorband van het eerste setje al na zo'n 3000 km een flinke scheur had in de wand. Het tweede setje deed het een stuk beter maar scheurde uiteindelijk ook in de wand (na ongeveer 10.000 km) onverwacht na een flinke afdaling waarbij ik zo'n 50 km/uur haalde. Gelukkig na de afdaling bij lage snelheid want de binnenband explodeerde.

De erg dunne wanden van deze "snelle" en "comfortabele" banden zijn naar mijn ervaring behoorlijk kwetsbaar en in mijn geval scheuren ze regelmatig in de wand met soms een exploderende binnenband als gevolg. Misschien dat dat geen probleem is als je onverharde wegen zoveel mogelijk vermijdt, maar ik vind het toch wel fijn om naar rustigere wegen te kunnen uitwijken; deze wegen zijn nog wel eens onverhard.

Vandaar dat ik tegenwoordig de voorkeur geef aan zwaardere en duurzamere banden zoals de Marathon XR of de Marathon Plus. Ik merk geen duidelijk verschil in snelheid en heb een veel beter gevoel bij deze banden. Ook hoef ik nu niet binnen 1 jaar tijd de buitenbanden alweer te vervangen, maar slechts om de +/- 4 a 5 jaar.

toevoeging: de Marathon Racer Evolution line banden hield ik op een druk van 6.0 bar
^^^Apart, zo zie je maar weer dat ieders ervaringen anders kunnen zijn; ik fietste ook duizenden km's over deels behoorlijk slechte weggetjes met de Racers en ik was onder de indruk van hun geringe slijtage.
Nu ben ik zelf niet zwaar (70kg), en mijn fiets met bagage ook licht (16kg + 12kg), dat moet ik er wel bij zeggen, dat scheelt allicht.
Ook hier liggen Big Bens rond de velgen (50-622). Nu reeds 12.300 km and counting ...
Voorlopig zonder lek te rijden.
Wat rolweerstand betreft kan ik moeilijk vergelijken want het zijn de eerste banden die opliggen. Ik ben er redelijk positief over, enig minpuntje is dat er regelmatig een steentje tussen het profiel blijft steken, van miserie stop je dan en pruts je dat eruit, anders is het bij elke wielomwenteling van tik...tik...tik...
Ik moet wel zeggen dat ik meestal verhard wegdek heb, hoofdzakelijk woon-werk verkeer en dagtochten. Een enkel bospaadje tijdens die dagtochten kan er wel bij.
Op het eerste zicht kunnen ze nog wel enkele Km's hebben, waarschijnlijk zal ik ze rond de zomer wisselen (voor <-> achter - achterband is nu net iets meer afgesleten dan voorband).
Een flink aantal berichten na 24 uur en de meningen lopen toch wat uiteen, alhoewel ik wel wat kan destileren. Zo breed mogelijk, geen zware antilek (hier is een klein meningsverschil, maar de meeste geven dit aan) en af en toe een band plakken.
Zojuist een opfriscursus gehad bij de plaatselijke fietsenmaker, dus dat verwisselen moet toch gaan lukken. De zware marathons vallen dus af.
Blijven over die Racers, Supremes, Almotions, Big Apple of de banden van Wim.
Op het prijskaartje spiekend zag ik wel dat de banden veeeeeel duurder bij de fietsenmaker zijn dan via internet. Maar ik moet nog wel weten welke breedte er maximaal in past. En dan moet ik toch weer naar die fietsenmaker......of is dat anders te zien?
ik kan toch moeilijk naar de fietsenmaker gaan en dan zeggen "en bedankt voor de info, nu koop ik ze via internet". Zo ben ik niet opgevoed. Ik wil ze er ook zelf om leggen (met wat hulp) dus daar kan hij ook al niet aan verdienen :oops:
Zoals ik al in het eerste bericht zei: het gaat om een Koga Randonneur van een jaar of 7 , 8 met originele spatborden. Dan zijn vast standaard maten.
gr Anja
Anja, geweldig antwoord!
Knap dat je na al die banden-bomen (prachtig, deskundig maar ook een beetje heel erg oeverloos) het bos nog ziet.
Komt wel goed, dat St Iago.
Wat kan er voor breedte band op jouw KOGA?
Gewoon ff aan Koga vragen. Meestal zit er voldoende ruimte tussen de vorken tot iets van 42-44mm. Remmen wel bijstellen, nou ja, dat merk je vanzelf wel.
En dan maar op hoop van zegen,
gewoon doen!
Travelmaster schreef:Waarmee vergeleek G.G. dan?
30 % lichter dan de lichtstlopende Schwalbe band.
Op veel oudere Koga's pasten alleen tamelijk smalle bandjes, maar op de nieuwere is meer ruimte. Op de meeste hybrides zoals je die in Nederland ziet zitten banden van nominaal 37 mm (in werkelijkheid vrijwel steeds iets van 32-35 mm), en is er ook meestal wel ruimte voor iets breders (tot 42 mm nominaal). Maar: meten is weten. Dus meet je bestaande band (liefst met een schuifmaat). Bedenk dat een bredere band ook hoger is, al is de Marathon Plus van zichzelf al vrij hoog, dus misschien komt er met een bredere andere band niet veel hoogte bij. Maak dan een schatting van de extra ruimte die je nog hebt. Meestal kun je als de spatbordstangetjes niet heel kort zijn afgeknipt de spatborden nog wel wat hoger zetten. Vaak is de grootste beperking de ruimte tussen de liggende achtervorken. Ik vermoed dat een 37 mm Pasela en een 40 mm Marathon Racer allebei ongeveer 36-37 mm zullen zijn, en ook allebei wel zullen passen. Bredere banden zoals een 50 mm Big Apple zullen vrijwel zeker niet passen. Maar meten is weten.
Van de Marathon Racer zijn twee versies: de gewone en de duurdere en mooiere Evolution Line. Zelf zou ik zoals gezegd kiezen voor de Pasela, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je toch iets meer zekerheid wilt. Dan is vooral die Marathon Racer uit de Evolution Line een prima keus.
Tot slot zou ik altijd een lichte vouwband meenemen als reserve. Ook de degelijkste buitenband kan in een klap sneuvelen op een scherp stuk staal op de weg, of zo. He tkomt niet vaak voor, maar als het gebeurt is het heel vervelend. Dit soort banden kun je in Frankrijk niet makkelijk kopen. Verder zou ik zeker ook nieuwe binnenbanden monteren (en er twee meenemen als reserve). Koop dan goed kwaliteiot, zoals van Schwalbe of Continental. Dat maakt echt uit. Van bijvoorbeeld Schwalbe zijn er ook lichtere binnenbanden, en dat is de moeite waard: 50-100 gram verschil, maal vier is toch niet iets om je neus voor op te halen. En ze rijden ook iets soepeler. Let op het soort ventiel.
Thanks!
ik ga meten en kijken of de stangetjes nog wat te verschuiven zijn. Begrijp wat je bedoeld.
Na een jaartje spitten op dit forum heb ik toch aardig bijgeleerd en soms moest ik me er wat door heen worstelen zeker als er discussies ontstaan en de technische termen mij om de oren vlogen.
Die binnenbanden ga ik gelijk vervangen hoor Wim, als ik dan toch bezig ben.... en niet te vergeten de velglinten te controleren.
ik was er zelf al achter dat het wrs max 40/42 kan worden.
Die vouwband...... daar twijfel ik wat over, ik ga maar "gewoon" door Belgie, Frankrijk en Spanje is dat dan nodig?
Is wel weer extra gewicht, die probeer ik juist te verminderen :x
Helaas kan ik niet naar de beurs, dan had ik de fiets mee genomen en was er vast iemand die advies had kunnen geven.
Nog mede wereldfietsers in/bij Zwolle?

Ik geef vandaag een interview voor het suffertje van de wijk. Dat is toch ook leuk?
hoop dat er geen foto's bij moeten want ik heb bijna geen beelden van mijzelf.
Iedereen een fijne (werk) dag en ik hou het topic in de gaten.
Start zo ook nog een andere topic over de fiets standaard van de Lidl. Dus hier niet reageren :!:
Een reservebuitenband heb je zelden nodig. Maar als het zover is ben je er blij mee (weet ik uit ervaring). De typisch Nederlandse buitenband van 28 inch in een breedte van 35-42 mm is in Frankrijk moeilijk te krijgen. De dorpsfietsenmaker (vooral scooter verkoper) heeft vette mtb banden en super dunne 28 inch bandjes voor racefietsen. Dat is het wel zo ongeveer. Een tussenoplossing is een reparatiesetje voor buitenbanden. Iets degelijker buitenbanden reduceert het risico natuurlijk ook. Een 32 mm Pasela vouwband weegt 360 gram. Een half versleten 25/28 mm racefiets band nog flink minder.
dijken63 schreef:Op het prijskaartje spiekend zag ik wel dat de banden veeeeeel duurder bij de fietsenmaker zijn dan via internet. Maar ik moet nog wel weten welke breedte er maximaal in past. En dan moet ik toch weer naar die fietsenmaker......of is dat anders te zien?
ik kan toch moeilijk naar de fietsenmaker gaan en dan zeggen "en bedankt voor de info, nu koop ik ze via internet". Zo ben ik niet opgevoed. Ik wil ze er ook zelf om leggen (met wat hulp) dus daar kan hij ook al niet aan verdienen :oops:
+1 !

Banden scheuren veel sneller aan de zijkant als je de spanning te laag laat worden. De grootste innovaties op het gebied van rolweerstand hebben juist betrekking op de dikte van die zijkant, dus veel banden zijn daar evenredig kwetsbaarder geworden. Als je wilt investeren in je banden, investeer dan vooral ook in een fietspomp MET EEN MANOMETERTJE en hou ze op de juiste spanning. Boven de 2,5 bar is dat met de hand niet meer te voelen.
Verder is er een theorie dat je velgbreedte de helft van de bandbreedte moet zijn om de minste rolweerstand te hebben.
En laten we niet vergeten dat de rolweerstand en het geneuzel daarover helemaal irrelevant is als je je banden niet op de goede spanning rijdt. Deze is afhankelijk van je bruto gewicht, de verdeling daarvan, en je comfort/rolweerstandsbehoefte. Bepaal de optimale druk eerst eens en houdt hem goed in de gaten.
De exacte druk is niet te voelen, alleen met een drukmeter meten levert je wat op. En dan niet een keer in de zoveel weken, maar bijv. wekelijks. Schwalbe garandeert 1 bar drukverlies per maand, lijkt me genoeg om minstens per 2 weken de zaak eens te controleren.
dijken63 schreef:Die vouwband...... daar twijfel ik wat over, ik ga maar "gewoon" door Belgie, Frankrijk en Spanje is dat dan nodig?
Is wel weer extra gewicht, die probeer ik juist te verminderen :x
Dat dacht ik ook toen ik vier jaar geleden naar Spanje en terug fietste, en aangezien mijn bandenmaat 'overal te krijgen is' volgens dit forum, liet ik mijn vouwband (een 50-559 Supreme, die ook op mijn fiets zat) thuis. In Spanje reed ik een fors gat in mijn achterband. Ik was een buitenbandplakker en twee wegwerpbanden (een band van een tientje die na twee dagen explodeerde en een MTB-stekelvarken) verder voor ik een fatsoenlijke band kon vinden in Frankrijk.

Voortaan gaat de vouwband bij mij gewoon mee. In mijn overweging neem ik dan ook mee dat de volgende keer dat ik met een ontplofte buitenband sta er waarschijnlijk niet net twee mensen met een auto langskomen die mij wel naar een winkel willen brengen terwijl ik mijn onberijdbaar geworden fiets met bagage en al zolang in de tuin van een vriend van hen mag leggen die 100 meter verderop woont van waar ik gestrand ben. (Als voor jou het avontuur van fietsreizen in dit soort ontmoetingen zit of het ronddolen op zoek naar een fietsenwinkel die open is tijdens de Spaanse siësta, laat de vouwband dan vooral thuis.) Die band, het regenjack, het gereedschap en de EHBO-set zijn de enige zaken die een volgende keer weer mee mogen als ze op de vorige vakantie ongebruikt in de tas zijn gebleven. :)

Veel succes gewenst met alle keuzes,

Carl
Wim schreef:Mijn persoonlijke favoriet zou zijn de Panaracer Pasela.
Wellicht al gezien 'Compass Tires: Standard vs. Extralight', wel enkel in 28 en 26mm.
https://janheine.wordpress.com/2015/03/ ... xtralight/
Wim schreef:Mijn persoonlijke favoriet zou zijn de Panaracer Pasela.
Tip: zet dit in je onderschrift (Gebruikerspaneel - Profiel - Onderschrift wijzigen). Scheelt bij ieder bericht opnieuw intypen. :)