Ik zou in deze omstandigheden niet meer dan 500 km per week plannen (zes dagen fietsen, en iets van 85 km per dag, plus een rustdag), en misschien eerder 400 km als je ook nog wat rond wilt kijken. De eerste week zou ik het ook iets rustiger aandoen, met iets kleinere dagafstanden en meer rustdagen. Ik heb afgelopen zomer zonder serieuze voorbereiding (maar wel heel wat ervaring) 1200 km in twee weken gedaan (met een alpencol op de tweede dag), en na afloop had ik toch wel blessureproblemen. Twintigjarigen hoeven zich hier niets van aan te trekken... En ik heb desondanks een pracht tijd gehad.
Dan heb je nog een week of negen om eens een tochtje van een week te maken en te zien hoeveel je dan comfortabel kan rijden (als de vakantiedagen nog niet allemaal in de Grote Tocht zijn gaan zitten ). Ik reed in 2011 langs de Jacobsroute heen en (zoveel mogelijk via de alternatieven) terug en deed er 58 dagen over, maar het was niet mijn eerste fietstocht en ik ga dan ook niet zeggen dat jij het in tien weken zeker haalt. Ik ben ook nooit ergens een paar dagen gebleven, hoogstens één. Mensen die met vliegtuig of trein teruggaan, missen de helft van de pret in mijn optiek en met tien weken zou ik zeker mikken op heen en terug fietsen - blijk je het niet te gaan halen, dan kun je altijd nog met de trein een stuk 'inlopen'. (Zeker als je tevoren een beetje uitzoekt vanuit welke plaatsen min of meer op je route dat handig kan, informatie over treinen in Frankrijk is op dit forum in overvloed te vinden.)dijken63 schreef:Is mijn eerste fietstocht mannen (op een aantal 3 daagse tochten in Nederland van max 75 km) kan mij niet voorstellen dat ik dit zomaar volbreng.
Gewoon even vragen als je een kerkje bezoekt ja, en als het je niet per se om de mooiste stempels te doen is maar alleen om 'bewijsmateriaal', tellen stempels van je camping of hotel, een VVV, een winkel of restaurant of weet ik veel ook. Overigens hebben overnachtingsgelegenheden op veelgebruikte routes naar mijn ervaring vaak ook een stempel met Jacobsmotiefje.captain_fabulous schreef: waar kun je opzoeken of een kerk een St Jacobs stempel heeft? Op de bonnefooi kerkjes controleren onderweg?
Buen camino!
Carl