Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe sterk is een Shimano naafversnelling - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe sterk is een Shimano naafversnelling

Volgens de Fietsersbond heeft de Nexus 7 onnodig veel weerstand vanwege de hoeveelheid tandwieltjes die worden ingezet bij de populaire 3 en 4e versnelling, Bij de Nexus 8 en 3 zou de aandrijving in de meest-gekozen versnellingen quasi direct zijn en dus minder verlies kennen.
Zelf ken ik het verschil niet en rij ik al 5 jaar probleemloos met een N7 zonder me ooit bekommerd te hebben om een oliebadje...
rabeneick schreef:Volgens de Fietsersbond heeft de Nexus 7 onnodig veel weerstand vanwege de hoeveelheid tandwieltjes die worden ingezet bij de populaire 3 en 4e versnelling
Die staan dus allemaal veel te hoog gegeared. Jammer want 't kan zoveel fijner fietsen met 'n relatief eenvoudige ingreep
Naast slijtagebestendigheid en weerstand is er nog een belangrijk verschil: de Nexus 7 heeft een bereik van 244%. Bij de Nexus 8 is dat 307%. Afhankelijk van het gebruik kan dat wel wat uitmaken. Voor een stadsfiets niet relevant, maar indien je bijvoorbeeld wat heuvels op en af moet, kan het wel het overwegen waard zijn.
Ik heb met veel interesse dit draadje gelezen en mijn probleem sluit wel een beetje aan bij dit onderwerp.

Mijn vrouw heeft een Shimano Nexus 8 SG-8R30 naaf en de versnellingen 1 t/m 4 doen het niet meer. De fiets heeft 36000 km erop zitten. Mijn vraag is nu is het de moeite om de hele naaf uit elkaar te halen schoon te maken opnieuw smeren en weer terug te zetten. Of zouden jullie domweg gezien het aantal km een compleet nieuw binnenwerk erin zetten.

Alvast bedankt.
Hallo

Ben nieuw hier, maar dankzij deze site heb ik mn nexus7 kunnen herstellen. Even voorstellen. Elektrische tour7 van rapfietsen.
Enkele maanden geleden kwam mijn ketting plots vn het tandwiel achteraan af. Met een geweldig krak in mijn nexus versnelling.
Na het plaatsen van de ketting kon ik verder rijden. Ik had toen 6000 km. Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat een nexus iedere 5000 km moet gesmeeerd worden. Dus openen die handel, en volop gesmeerd met shimano vet.
Nadien bleek dat mijn vrijloop zeer stroef ging. Ik dacht dat de krak die ik gehad had de oorzaak was.
Dus weer open. Na gekeken, maar kon niks mis vinden. Mijn zoon fietste 10 km met mn fiets en blokeerde volledig.
Toen ik de nexus dan open deed zag ik dat het grote roulement 26 bolletjes kapot was. Dus vreesde het ergste. Een nieuw roulement dan maar en verder zien.
De vrijloop ging nog slechter. Ik dompelde de volledig nexus in versnellingsbakolie van de auto. 75w90.
Na 5 min dompelen eruit gehaald, weer gemonteerd. En hoera het wonder is geschied. :D
De vrijloop loopt vanzelf. Er is bijna geen weerstand meer. De nexus heb ik voor het dompelen niet uitgekuist. Dus het vet heb ik gelaten en gewoon ondergedompeld.
De nexus moet volgens mij wel redelijk stevig in elkaar zitten, want na de krak en het vastlopen werkt alles weer als normaal.
Ik houd dit forum up to date indien er toch iets mis loopt.
Ik ga wel volgend jaar de nexus in een bad met wasbenzine plaatsen zodat het oud vet eruit is en dan opnieuw in de olie en dan de roulementen invetten.

Daarnet 24 km gefietst, en geen problemen ondervonden.
Perslek schreef:Hallo

Ben nieuw hier, maar dankzij deze site heb ik mn nexus7 kunnen herstellen. Even voorstellen. Elektrische tour7 van rapfietsen.
Enkele maanden geleden kwam mijn ketting plots vn het tandwiel achteraan af. Met een geweldig krak in mijn nexus versnelling.
Na het plaatsen van de ketting kon ik verder rijden. Ik had toen 6000 km. Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat een nexus iedere 5000 km moet gesmeeerd worden. Dus openen die handel, en volop gesmeerd met shimano vet.
Nadien bleek dat mijn vrijloop zeer stroef ging. Ik dacht dat de krak die ik gehad had de oorzaak was.
Dus weer open. Nagekeken, maar kon niks vinden. Mijn zoon fietste 10 km met m'n fiets en blokkeerde volledig.
Toen ik de nexus open deed zag ik dat het grote roulement 26 bolletjes kapot was. Dus vreesde het ergste. Een nieuw roulement dan maar en verder zien.
De vrijloop ging nog slechter. Ik dompelde de volledig nexus in versnellingsbakolie van de auto. 75w90.
Na 5 min dompelen eruit gehaald, weer gemonteerd. En hoera het wonder is geschied. :D
De vrijloop loopt vanzelf. Er is bijna geen weerstand meer. De nexus heb ik voor het dompelen niet uitgekuist. Dus het vet heb ik gelaten en gewoon ondergedompeld.
De nexus moet volgens mij wel redelijk stevig in elkaar zitten, want na de krak en het vastlopen werkt alles weer als normaal.
Ik houd dit forum up to date indien er toch iets mis loopt.
Ik ga wel volgend jaar de nexus in een bad met wasbenzine plaatsen zodat het oud vet eruit is en dan opnieuw in de olie en dan de roulementen invetten.

Daarnet 24 km gefietst, en geen problemen ondervonden.
Perslek schreef:
Perslek schreef:Hallo

Ben nieuw hier, maar dankzij deze site heb ik mn nexus7 kunnen herstellen. Even voorstellen. Elektrische tour7 van rapfietsen.
Enkele maanden geleden kwam mijn ketting plots vn het tandwiel achteraan af. Met een geweldig krak in mijn nexus versnelling.
Na het plaatsen van de ketting kon ik verder rijden. Ik had toen 6000 km. Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat een nexus iedere 5000 km moet gesmeeerd worden. Dus openen die handel, en volop gesmeerd met shimano vet.
Nadien bleek dat mijn vrijloop zeer stroef ging. Ik dacht dat de krak die ik gehad had de oorzaak was.
Dus weer open. Nagekeken, maar kon niks vinden. Mijn zoon fietste 10 km met m'n fiets en blokkeerde volledig.
Toen ik de nexus open deed zag ik dat het grote roulement 26 bolletjes kapot was. Dus vreesde het ergste. Een nieuw roulement dan maar en verder zien.
De vrijloop ging nog slechter. Ik dompelde de volledig nexus in versnellingsbakolie van de auto. 75w90.
Na 5 min dompelen eruit gehaald, weer gemonteerd. En hoera het wonder is geschiedt. :D
De vrijloop loopt vanzelf. Er is bijna geen weerstand meer. De nexus heb ik voor het dompelen niet uitgekuist. Dus het vet heb ik gelaten en gewoon ondergedompeld.
De nexus moet volgens mij wel redelijk stevig in elkaar zitten, want na de krak en het vastlopen werkt alles weer als normaal.
Ik houd dit forum up to date indien er toch iets mis loopt.
Ik ga wel volgend jaar de nexus in een bad met wasbenzine plaatsen zodat het oud vet eruit is en dan opnieuw in de olie en dan de roulementen invetten.

Daarnet 24 km gefietst, en geen problemen ondervonden.
Perslek schreef:
Perslek schreef:
Perslek schreef:Hallo

Ben nieuw hier, maar dankzij deze site heb ik mn nexus7 kunnen herstellen. Even voorstellen. Elektrische tour7 van rapfietsen.
Enkele maanden geleden kwam mijn ketting plots vn het tandwiel achteraan af. Met een geweldig krak in mijn nexus versnelling.
Na het plaatsen van de ketting kon ik verder rijden. Ik had toen 6000 km. Na wat opzoekwerk kwam ik te weten dat een nexus iedere 5000 km moet gesmeeerd worden. Dus openen die handel, en volop gesmeerd met shimano vet.
Nadien bleek dat mijn vrijloop zeer stroef ging. Ik dacht dat de krak die ik gehad had de oorzaak was.
Dus weer open. Nagekeken, maar kon niks vinden. Mijn zoon fietste 10 km met m'n fiets en blokkeerde volledig.
Toen ik de nexus open deed zag ik dat het grote roulement 26 bolletjes kapot was. Dus vreesde het ergste. Een nieuw roulement dan maar en verder zien.
De vrijloop ging nog slechter. Ik dompelde de volledig nexus in versnellingsbakolie van de auto. 75w90.
Na 5 min dompelen eruit gehaald, weer gemonteerd. En hoera het wonder is geschiedt. :D
De vrijloop loopt vanzelf. Er is bijna geen weerstand meer. De nexus heb ik voor het dompelen niet uitgekuist. Dus het vet heb ik gelaten en gewoon ondergedompeld.
De nexus moet volgens mij wel redelijk stevig in elkaar zitten, want na de krak en het vastlopen werkt alles weer als normaal.
Ik houd dit forum up to date indien er toch iets mis loopt.
Ik ga wel volgend jaar de nexus in een bad met wasbenzine plaatsen zodat het oud vet eruit is en dan opnieuw in de olie en dan de roulementen invetten.

Daarnet 24 km gefietst, en geen problemen ondervonden.
Ondertussen al 100 km verder gefietst en nog geen problemen ondervonden.
Perslek schreef:
Perslek schreef:
Perslek schreef:
Ondertussen al 100 km verder gefietst en nog geen problemen ondervonden.
Reeds 800 km gefietst en nog steeds geen problemen met de nexus naaf.
doodlopende straat: iemand die alleen zichzelf aanhaalt.
ik gebruik op mijn 'dagelijkse' fiets een Nexus 8 naaf (afwisselend een gewone en een Premium (ivm spaakproblemen). de Premium loopt iets lichter). vaak met een kind achterop en met bagage aan het stuur (tas(sen) met boodschappen). soms zelfs met ook een aankoppel fiets en een kindje voorop in een zitje. gewicht 100 kilo en cranks 180 mm. ik word eigenlijk alleen door elektrische fietsen ingehaald want ik rij lekker door.
ik wil aangeven: ik belast de achternaaf dus best stevig en dat doorstaat zo'n N8-naaf prima. (de Premium-naaf heeft vorig jaar via de fietsenmaker een oliebad-behandeling gehad en loopt nu nog lichter (en zweet een beetje olie).)
ook voor een korte en niet zo heel steile 'klim' als de Grebbeberg is zo'n Nexus-naaf heel geschikt (ik heb daar in de studietijd vaak gefietst).
groet! hoogframe