Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cannondale brevettenfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

cannondale brevettenfiets

Wat dacht je hiervan; http://www.konaworld.com/rove.cfm
stef.l schreef:
Georg schreef:Ik ben geen racefietser, maar ik snap die beperkte bandenbreedte dus nooit op dit soort fietsen; 28mm mag breed worden gevonden door racers maar ik vind het smal en oncomfortabel. Hoewel ook een brede band op een fiets zonder bagage mij te lomp wordt; 40mm gebruik ik alleen met bagage, zonder liever smaller maar geen 28.
Dit is met name een historisch iets. Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.

Hiertoe zie je dat langzaam aan steeds meer losgelaten wordt van de smalle banden. Werd in eerste instantie op bijv. 19 mm banden gereden voor time trials en daarbuiten smalle varianten als bijv. 23 mm zie je hier nu een verschuiving in op treden.

Huidige beperkingen op veel frames zijn grotendeels tweeledig, wedstrijd reglementen welk een maximum bandbreedte voorschrijven en gewicht bij bredere banden. Het feit dat rolweerstand daalt bij een juist bredere band is inmiddels bij de meeste welk bekend. Ook time trial rijders zie je dan steeds meer richting de 25 mm gaan.

Er zijn wel enkele spelers welk frames ontwerpen welk geschikt zijn voor bredere banden. Zeker de "adventure road bikes", een soort kruising tussen endurance road bikes en cyclo cross bikes, van de laatste jaren spelen hier goed op in. Met ruimte tot 33 - 35 mm banden. Onder andere GT, Niner en Caletti bieden dit soort fietsen aan. Volgens mij is er nog geen Europese speler welk hetzelfde doet. Maar zelfs dit soort fietsen worden veelal eerder ontworpen met dagtochten in gedachten dan meerdaagse tochten met bagage.
k_a_r_e_l schreef:Ik zou niet weten waarom je een groter kransje dan een 23 nodig hebt op een racefiets in Nederland. Zelfs 21 is groot genoeg, en dan heb ik het nog niet eens over een onbruikbare compact, wegens het veel te kleine 34 voorblad.
Tuurlijk, ik deed een rondje NL op een singlespeed, gaat prima. Maar zelfs als je alleen 'Nederlandse' brevetten gaat fietsen, blijk je al snel een 'rondje Sauerland' te gaan doen, of vanuit Maastricht even Frankrijk aantikken. Maar Karel, laten we het omdraaien: 21 is groot genoeg in Nederland, wat is volgens jou klein genoeg? Heb jij 50-11 nodig? Hoewel ik hier in Colorado af en toe wel iets zwaarders zou willen dan 42-12, heb ik toch liever iets om naar uit te wijken aan de onderkant dan aan de bovenkant.
Iedere combinatie is een compromis tussen gewenst zwaarste erzet, noodzakelijk lichtste verzet, en de groottte van de stapjes. Je kunt niet alles hebben. Het is dan zaak de voor jou beste combinatie te vinden. Wat mij betreft begint het bij het lichtste verzet dat je nodig hebt op jouw soort tochten. In de polder wil je een zwaar zwaarste verzet en kleine stapjes. Maar met zelfs maar een beetje bagage en in heuvelachtig terrein wil je een echt licht verzet hebben. Achter is bij weggroepen tegenwoordig 32t mogelijk, dus dat is een goede basis. Met een triple komt het dan allemaal wel goed, maar dat is wat zwaarder en omslachtiger. Een compact dubbel heeft met 34t geen erg klein kleinste blad voor wat zwaarder terrein. Beter zou iets zijn als 44-28. Met 44t voor en 11 achter gaat het nog best hard, en met 28 voor en 32 achter kom je heel wat heuvels op. Met een 10 speed 32t cassette ziijn de sprongen tussen de achtertandwielen ook nog niet al te groot als je in de heuvels rijdt. Het probleemis echter dat er geen enigszins betaalbare ultra compacte dubbel cranks zijn waarop je 44-28 kunt monteren. Ze zijn er wel, maar alleen duur (vanaf ongeveer 200 euro).
In de klasse goed maar niet idioot duur vind ik de Surly Cross Check een knappe fiets, met ruimte voor banden tot ongeveer 38 mm met spatbord. Duurder denk ik aan de eventueel door m-gineering op te bouwen Thorn Audax en Thorn Club Tour.
Wim schreef: Het probleem is echter dat er geen enigszins betaalbare ultra compacte dubbel cranks zijn waarop je 44-28 kunt monteren. Ze zijn er wel, maar alleen duur (vanaf ongeveer 200 euro).
Precies om die reden heb ik 10 jaar geleden het concept "super-compact" ontwikkeld en dit via diverse kanalen gepromoot. Zie zonodig onderstaande link. Tientallen hebben mij via dat kanaal om advies terzake gevraagd. Ook heb ik destijds de 3 grote componenten leveranciers gebeld (althans de importeurs in de Benelux) om hen hierop opmerkzaam te maken. Alleen van Shimano heb ik een (afwijzende) reactie ontvangen.
Het oorspronkelijk concept van 46/30t kent inmiddels variaties zoals 40/28t en 44/30t. Andere variaties zijn mogelijk, zoals 42/26t. De kosten variëren van €95 tot €145. De basis hiervoor is een triple crankstel, boutcirkel 130/74mm of 110/74mm. Geschakeld wordt met gewone dubbele racederailleur.
Ik heb hierbij geen commerciëel belang. Iedereen kan een dergelijk crankstel bouwen, ook met de modernste componenten.