Wat dacht je hiervan; http://www.konaworld.com/rove.cfm
stef.l schreef:Dit is met name een historisch iets. Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.Georg schreef:Ik ben geen racefietser, maar ik snap die beperkte bandenbreedte dus nooit op dit soort fietsen; 28mm mag breed worden gevonden door racers maar ik vind het smal en oncomfortabel. Hoewel ook een brede band op een fiets zonder bagage mij te lomp wordt; 40mm gebruik ik alleen met bagage, zonder liever smaller maar geen 28.
Hiertoe zie je dat langzaam aan steeds meer losgelaten wordt van de smalle banden. Werd in eerste instantie op bijv. 19 mm banden gereden voor time trials en daarbuiten smalle varianten als bijv. 23 mm zie je hier nu een verschuiving in op treden.
Huidige beperkingen op veel frames zijn grotendeels tweeledig, wedstrijd reglementen welk een maximum bandbreedte voorschrijven en gewicht bij bredere banden. Het feit dat rolweerstand daalt bij een juist bredere band is inmiddels bij de meeste welk bekend. Ook time trial rijders zie je dan steeds meer richting de 25 mm gaan.
Er zijn wel enkele spelers welk frames ontwerpen welk geschikt zijn voor bredere banden. Zeker de "adventure road bikes", een soort kruising tussen endurance road bikes en cyclo cross bikes, van de laatste jaren spelen hier goed op in. Met ruimte tot 33 - 35 mm banden. Onder andere GT, Niner en Caletti bieden dit soort fietsen aan. Volgens mij is er nog geen Europese speler welk hetzelfde doet. Maar zelfs dit soort fietsen worden veelal eerder ontworpen met dagtochten in gedachten dan meerdaagse tochten met bagage.