Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie op een oude gazelle damesfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsvakantie op een oude gazelle damesfiets?

Jan Eleveld schreef:Is dit als grap bedoeld? Die zogenaamde sterke punten zijn juist de zwakke punten, naar mijn ervaring, nog afgezien van het hoge gewicht van dergelijke fietsen.
Die rechtop houding is slecht voor je rug en voor je prestaties. Die (Gazelle) stadsfietsen lijken je constant af te remmen. Je kunt niet effectief trappen, elk hobbeltje voel je, de wind remt je maximaal af. En zo'n stalen frame gaat zwabberen als je er wat gewicht aan hangt.
Eigenlijk zouden ze met dergelijke slechte remmen niet verkocht mogen worden. Levensgevaarlijk.
Ach, zo zijn er ook mensen die op benzine koken in plaats van gemakkelijk gas, of die in plaats van in een hotel in een tent gaan slapen: brandgevaarlijk als de hel, je kunt er je kont niet keren, voor een douche of toilet moet je soms honderden meters lopen en met een beetje pech is je slaapzak 's ochtends drijfnat van de regen/condens.
Ik bedoel maar: objectieve feiten zijn niet altijd even belangrijk, het gaat vooral om iemands persoonlijke beleving.
Mijn opmerkingen waren niet als grap bedoeld.
Als we het hebben over de fiets van TS, nl de 'ouderwetse' stalen Gazelle met Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf, die in de loop der tijden allerlei namen heeft gehad variërend van Cheetah tot Impala en nu Tour Populair, dan ben ik van mening dat dat fietsen zijn met een prettige 'ride', een ander woord ken ik er niet voor, en blijkens de post van TS ben ik daarin niet de enige. Natuurlijk is dat altijd heel persoonlijk, net als met alles wat zich op wielen voortbeweegt.
De zit rechtop geeft (mij in ieder geval) juist minder rugklachten dan de voorover-zit op sportievere fietsen, bovendien heb je veel beter zicht rondom. En het bijbehorende geveerde Brookszadel filtert, net als het stalen frame met de uitgesproken 'schuine' geometrie wegoneffenheden effectief weg.
En tja, prestaties, daar is dit de fiets natuurlijk niet voor, als je puur naar rendement gaat kijken en naar efficiënt voortbewegen scoren deze fietsen minder hoog, zoals veel stadsfietsen met een naafversnelling. Wat een zo licht mogelijke, directe overbrenging betreft gaat er niets boven een schone en gesmeerde derailleur, maar dat is appelen met peren vergelijken in dit geval.
Je gaat de voordelen van een grote stationcar ook niet afzetten tegen die van een kleine sportwagen.
Welke vakanties heb je eigenlijk met zo'n fiets gedaan Georg?
Ben je er ooit mee in een stevig heuvelland geweest met bagage?


________________________________________________________
Aan de rest:

"Meestal gaat het goed"?....

Het lijkt er een beetje op dat veiligheid hier afgedaan wordt als een democratisch iets: als meer dan de helft zegt dat het veilig is dan is het vast veilig genoeg. Waarom ik het daar niets mee eens ben zal ik proberen uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Dronken autorijden wordt algemeen gezien als erg onveilig. Daarom staan er tegenwoordig stevige straffen op. Maar is dronken rijden wel onveilig?
Laten we stellen dat dronken rijden 10x zo gevaarlijk is als nuchter rijden. Daarmee overdrijf ik de officiële schattingen flink en 10x is een indrukwekkend cijfer.
Nu gaan we een grootteordeberekening maken. In Nederland zijn er 8 miljoen auto's. Die rijden 16.000 km/jaar. Er wordt dus 128 miljard km per jaar gereden.
De gemiddelde ritlengte is zo'n 20 km. Er worden dus 6,4 miljard ritten uitgevoerd.
Het aantal slachtoffers (gewond+dood) bedraagt zo'n 21000 per jaar. Dus 1 op de 300.000 ritten eindigt met letsel.
Als je alcohol op hebt is dit dus 10x zo groot en eindigt dus 1 op de 30.000 ritten met letsel.
Dit betekent dus dat de kans dat een bezopen rit goed gaat nog altijd 99.996% is. Dat is dus onvelig!
Ofwel: als je 10 jaar lang 30 bezopen autoritten per jaar maakt is de kans toch nog maar 1 op 100 dat je daarbij één keer een ongeluk met letsel krijgt.
Daar is dus weinig democratisch aan.

Laten we niet gaan discussieren over kleine fouten die ik in deze berekening heb gemaakt. Ik wilde alleen een punt maken dat als de kans 99,9% is dat het goed gaat het dan in algemene zin nog niet als veilig wordt beschouwd. Ik denk dat dat is gelukt.

Terug naar het onderwerp: als de kans 99% is dat het met de trommelremmen goed gaat moet je je maar eens achter de oren krabben.
Met die steile klimmetjes die je in Engeland vaak tegenkomt (eigen ervaring, op een Fongers met terugtraprem zonder versnellingen) is het gauw afstappen geblazen. Voordeel van zo'n echt goede oude Nederlandse fiets is dat hij/zij oerdegelijk is gemaakt en dat die oude S/A naven, mits goed afgesteld, soepel lopen i.t.t. de wat stroperig lopende Nexus 7V naaf. Overigens rijdt dat op vlak en niet te heuvelachtig terrein wel lekker omdat je van hoog naar laag en andersom kunt in 7 stappen i.p.v. 3 waarin je of zit te harken of in het luchtledige trapt en bij steile klimmen alsnog te kort komt. Maar in zijn 2 (directe aandrijving) loopt het vrijwel net zo soepel als een goed onderhouden en afgestelde derailleur met freewiel. Zelf heb ik jaren geleden eens op een dagtocht met een vriendin geruild van fiets. Zij op mijn Peugeot P8E, 10 V semi-racefiets, ik op haar Phoenix (een echte) met trommelremmen met trekstangen en freewiel. Een zware bak en een zit rechtop, maar het reed heerlijk soepel en comfortabel! Er is dus wel wat te zeggen voor het oud-hollandsch rijwiel als vakantiefiets. Maar op meer veeleisender trajecten tellen de nadelen wel! En traditionele damesframes zijn wel een stuk wiebeliger dan de herenversie van dezelfde fiets.
Riny Visser schreef:Zelf heb ik jaren geleden eens op een dagtocht met een vriendin geruild van fiets. Zij op mijn Peugeot P8E, 10 V semi-racefiets, ik op haar Phoenix (een echte) met trommelremmen met trekstangen en freewiel. Een zware bak en een zit rechtop, maar het reed heerlijk soepel en comfortabel!
Je vergelijkt hier fietsen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. We zijn inmiddels 40 jaar verder. :wink:
@Ave Ceasar;

Waar zeg ik dat ik met zo'n fiets vakanties heb gefietst?
Ik reageer op dhr Eleveld, die, nogal bruusk, de fiets in algemeen zin een 'regelrechte kwelling' noemde. Gezien het enthousiasme van de dame die het topic opende is dat zelfs enigszins horkerig te noemen.
Maar wat betreft de fiets; de eigenschappen die ik noemde, beoordeel ik vanuit de Nederlandse situatie, dat is weliswaar niet Engeland, maar de reactie van Eleveld was een algemene, ook niet specifiek op Engeland toegespitst, en vandaar mijn opmerkingen.
De trommelremmen die zo'n fiets heeft lijken me ook niet geschikt voor afdalingen, hoewel ik dat nooit zelf probeerde.
Ik gebruik zelf een andere fiets voor buitenlandse vakanties, maar dat doet niets af aan de door mij genoemde kwaliteiten voor gebruik in NL.
Georg schreef:Waar zeg ik dat ik met zo'n fiets vakanties heb gefietst?
Ik reageer op dhr Eleveld, die, nogal bruusk, de fiets in algemeen zin een 'regelrechte kwelling' noemde. Gezien het enthousiasme van de dame die het topic opende is dat zelfs enigszins horkerig te noemen.
Maar wat betreft de fiets; de eigenschappen die ik noemde, beoordeel ik vanuit de Nederlandse situatie, dat is weliswaar niet Engeland, maar de reactie van Eleveld was een algemene, ook niet specifiek op Engeland toegespitst, en vandaar mijn opmerkingen.
Ja, zo. En ik maar denken dat op dit forum 'in algemene zin' betekent op vakantie en mét (wat) bagage.
Daar zouden ze eens een apart forum voor moeten openen zodat we het niet meer over fietsen in de stad en in de polder hoeven te hebben als iemand een vraag heeft over fietsen in het buitenland. :wink:
Het is inderdaad een wereldfietser-forum, maar er wordt (gelukkig) her en der ook wel buiten het voorgeschreven pad gediscussieerd.
Hoe dan ook, het plan van TS is ambitieus, en ik hoop dat we van de afloop nog wat gaan horen.
Ave Gone schreef:
Riny Visser schreef:Zelf heb ik jaren geleden eens op een dagtocht met een vriendin geruild van fiets. Zij op mijn Peugeot P8E, 10 V semi-racefiets, ik op haar Phoenix (een echte) met trommelremmen met trekstangen en freewiel. Een zware bak en een zit rechtop, maar het reed heerlijk soepel en comfortabel!
Je vergelijkt hier fietsen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. We zijn inmiddels 40 jaar verder. :wink:
TS geeft aan op een oude damesfiets te willen rondtrekken.
Riny Visser schreef:
Ave Gone schreef:
Riny Visser schreef:Zelf heb ik jaren geleden eens op een dagtocht met een vriendin geruild van fiets. Zij op mijn Peugeot P8E, 10 V semi-racefiets, ik op haar Phoenix (een echte) met trommelremmen met trekstangen en freewiel. Een zware bak en een zit rechtop, maar het reed heerlijk soepel en comfortabel!
Je vergelijkt hier fietsen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. We zijn inmiddels 40 jaar verder. :wink:
TS geeft aan op een oude damesfiets te willen rondtrekken.
Die opmerking had ik verwacht. De vergelijking met een semiracefiets uit die tijd heeft echter weinig zin omdat TS naast de oude damesfiets ook hedendaagse fietsen als alternatief heeft.
Het is natuurlijk lang geleden, maar in mijn herinnering was die Peugeot P8E een licht en soepel lopende fiets. Destijds waren vooral de wat betere/duurdere modellen van dit soort fietsen je-van-het als het om toerfietsen aankwam. In vergelijking daarmee was die Phoenix waar ik op reed een zware bak, maar het liep wel soepel. Moderne toerfietsen (randonneurs, hybrides en dikke banden vakantiefietsen) zijn uiteraard iets heel anders, zij combineren als het goed is de degelijkheid van een ouderwets degelijk rijwiel met licht lopen en alle andere eigenschappen die fietsen met bagage soepel doet verlopen.

Rechtop zitten, een niet al te strak frame en veel gewicht is natuurlijk niet ideaal, maar als je niet te ver gaat, wel comfortabel, al ben ik het met Wim eens dat licht vooroverzitten fijner is. Daar geef ik zelf ook de voorkeur aan: heb ook een niet al te sterke rug. Maar zo'n oude fiets met SA naaf, mits goed afgesteld, loopt wel lekker soepel.
Mijn vader is nog eens op fietsvakantie geweest op een Gazelle transportfiets, met vooroorlogse drager van de dorpssmid. De fiets weegt 36 kilo exclusief bagage. Versnellingen? Drie: zitten, staan en lopen :). De spullen zaten in een houten kist voorop.

In Engeland is hij er niet mee geweest, maar de toeristenweg over de Sallandse heuvelrug is naar verluidt nog zonder afstappen gelukt.

Als je er zin in hebt en niet bang bent voor een stukje lopen op z'n tijd, vooral doen.
peter de rijk schreef:Vergis je niet in de vele heuveltjes in Engeland, die in het kaartbeeld niet altijd goed zichtbaar zijn. Ze zijn vaak flink steil, maar gelukkig meestal kort. Dus je kunt altijd even lopen.
Probeer Google Earth eens. Als je met het handje over de geplante route beweegt, zie je in de onderbalk meteen de hoogtecijfers!