Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsplan omzeilen, tips? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsplan omzeilen, tips?

Ik bedoel met "er tegen aan bemoeien"vooral dat vanuit deze vereniging en de Fietsersbond veel deskundigheid kan worden ingebracht en dat aan de overheid duidelijk kan worden gemaakt dat een fiets waar je echt goed op kunt fietsen iets anders is dan de gangbare hybrides en sportieve of luxe stadsfietsen. Prijs vind ik geen argument. Leaseauto's worden ook aantrekkelijk gemaakt door de manier waarop de bijtelling is geregeld. Dat geldt ook en vooral voor de duurdere luxe auto's, waarom zou dat niet voor fietsen mogen gelden?

De prijs van een goede fiets is een fractie van die van een grote middenklasser, laat staan een auto uit het zg. premium D-segment (Mercedes C-klassel, BMW 3-serie etc.) en de fiets is beter voor het milieu en bevordert de volksgezondheid. En zoals in een van de posts in deze discussie te lezen is, er zijn ook relatief goedkope goede fietsen, zoals die van VSF.

Ben het wel eens met de opmerking dat het bij het Fietsenplan vooral om fietsforens gaat en niet om het reizen met de fiets, dus is dit soort voorlichting inderdaad meer iets voor de Fietsersbond.
@Riny
De Fietsersbond is er samen met andere organisaties druk mee bezig.

Lees het onderstaande persbericht

PERSBERICHT


Branchepartijen roepen Wiebes op meer fiscale ruimte voor bedrijfsfiets te creëren

In een vandaag verzonden brief aan staatssecretaris Wiebes van Financiën roepen BOVAG, Fietsersbond, Natuur & Milieu en RAI Vereniging op om meer fiscale ruimte te creëren voor de fiets in het woon-werkverkeer.

Aanleiding voor deze brief is de verplichte en volledige invoering van de zogenaamde werkkostenregeling (WKR). Bij genoemde partijen is ‘zorg’ ontstaan over de positie van de fiets in het woon-werkverkeer die positief gestimuleerd werd door het succesvolle bedrijfsfietsenplan. De invoering van de WKR zorgt ervoor dat onder andere het bedrijfsfietsenplan, tezamen met andere gerichte vrijstellingsregelingen dreigt te verdwijnen.

Alle aan medewerkers ter beschikking gestelde middelen moeten binnen de WKR gaan concurreren om dezelfde ‘vrije ruimte’ – een beperkt percentage (1,2%) van de totale loonsom. Een gezond en schoon vervoersmiddel als de fiets moet gaan concurreren met o.a. het kerstpakket en de zomerborrel. Mobiele telefoons, tablets en gereedschappen hoeven niet te concurreren, zij zijn in het meest recente voorstel wel vrijgesteld. Alleen al vanwege schone, stille en gezonde mobiliteit zou fietsen (ook) fiscaal gestimuleerd moeten worden. Het bedrijfsfietsenplan heeft uitgewezen hoe succesvol zo’n stimulering is.

Overigens is het niet alleen het uitkleden van de WKR die zakelijk fietsgebruik in de weg staat. Er is namelijk ook sprake van andere beknellende wetgeving. Sinds enige jaren biedt de markt een nieuw leaseconcept aan: de leasefiets. Hiermee wordt invulling gegeven aan een onderdeel van de Green Deal Fietsen die de overheid met de markt heeft gesloten, namelijk het ontwikkelen van fietsleaseconcepten. Nu blijkt dat het privégebruik van de leasefiets in de ‘Wet op de loonbelasting 1964’ aangemerkt wordt als ‘loon in natura’ en daardoor belast wordt en/of op het budget van de werkkostenregeling drukt. Daarnaast is het zo dat de leasefiets vanaf de eerste kilometer privégebruik belast wordt, terwijl voor de auto een vrijstelling tot 500 km per jaar geldt. De leasefiets wordt hiermee onevenredig zwaar en maximaal belast ten opzichte van auto's en andere ter beschikking gestelde middelen zoals mobiele telefoons.

BOVAG, Fietsersbond, Natuur & Milieu en RAI Vereniging roepen de staatssecretaris daarom dringend op om binnen het fiscale regime van de WKR een vrijstelling voor de (bedrijfs-)fiets te creëren. Daarnaast wordt met klem gevraagd om in de ‘Wet op de loonbelasting 1964’ een ondergrens voor zakelijk gebruik van de leasefiets (vergelijkbaar met de mobiele telefoon en PC) op te nemen, waarbij geldt dat vanaf deze ondergrens het privégebruik op nihil gewaardeerd wordt. Op die manier krijgt een duurzame en gezonde mobiliteitsoplossing die gehoor geeft aan eerder gemaakte afspraken met de overheid een eerlijke kans.

Einde bericht

NOOT VOOR DE REDACTIE:

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

De Fietsersbond is de grootste belangenbehartiger van fietsers in Nederland, met 35.000 leden, duizenden actieve vrijwilligers verspreid over Nederland en een professioneel landelijk bureau. Samen zetten zij zich actief in voor meer, plezieriger en veiliger fietsen.

Natuur & Milieu zet zich met hart en ziel in voor een duurzame en gezonde wereld. Samen met mensen, bedrijven en overheden maakt Natuur & Milieu het verschil met schone energie, slimme mobiliteit en gezond voedsel.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 550 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de Vereniging aangesloten.


Bunnik/Utrecht/Amsterdam, 3 oktober 2014
Bert, bedankt voor de info! Mooi dat er door diverse betrokken organisaties werk van word gemaakt!
Robertjan schreef:
Riny Visser schreef:Misschien een idee dat organisaties als de Wereldfietser en de Fietsersbond zich hier tegenaan gaan bemoeien.

Wat is er op tegen om ook de betere (en dus duurdere) derailleur, Rohloff- of Alfine 11-fiets mede te financieren voor werknemers die pittige afstanden rijden van en naar hun werk, vanaf zo'n pakweg 10 km. enkele reis? Nog altijd stukken goedkoper en beter voor het milieu dan een leaseauto.
Ik vind dit wat overdreven. De doelen van de vereniging zijn inspireren, informeren, enthousiasmeren en belangen behartigen voor haar (potentiële) leden.

Vanuit de optiek van inspireren en enthousiasmeren is er geen actie nodig vanuit de vereniging in deze materie. Vanuit informerende hoek is het van belang dat mensen van ieder inkomensniveau informatie krijgen of en zo ja welke geschikte fiets zij kunnen aanschaffen. Dat is momenteel het geval. De één heeft aan een fiets van nog geen € 1.000 genoeg (bijv. Stevens, VSF, Gudereit, etc.), de ander zal een op maat gemaakte titaniumfiets willen voorzien van de nieuwste snufjes. Die zijn er en het informeren van de verschillende inkomensniveaus gebeurt via zowel forum als wiki.

Blijft over het behartigen van belangen. Aangezien je het zelf hebt over het overstappen van een leaseauto, lijkt me dat een mooi uitgangspunt. Dat zijn zonder uitzondering banen met een hoog inkomensniveau. Zij kunnen i.h.a. een goede fiets zelf bekostigen. Er zijn ook vele fietsvakantiegangers met daarnaast een auto. De basis van deze vereniging is fietsreizen, niet fietsforenzen. Daarvoor is toch écht de Fietsersbond. Ik zie dan ook niet in wat De Wereldfietser heeft te zoeken bij deze voorziening welke alleen voor fietsforenzen (m.n. zij die toch al naar het werk fietsen) effectief zal zijn. Het gezegde "schoenmaker blijf bij je leest" lijkt me hier ten zeerste van toepassing.
Voor het behartigen van de belangen van de fietser in het dagelijkse verkeer is er inderdaad de Fietsersbond, met behalve een landelijk bureau in Utrecht ook tal van actieve afdelingen op veel plaatsen in het land. Fietsers die vinden dat hun belangen wat meer voor het voetlicht mogen komen, kunnen lid worden van de Fietsersbond en ook actief zijn in de bond: http://www.fietsersbond.nl
Jarenlang lid van geweest. Door verlies van baan en flinke keldering van inkomen vrijwel al mijn abonnementen en lidmaatschappen de deur uit gedaan. Daarbij woon ik sinds 10 jaar in Deventer: ook hier is het niet perfect, maar in de regel is er in en vooral buiten de stad prima te fietsen.
Eric op de Fiets schreef:Hoi Martin, er is/was ook een regeling dat je regenkleding, verlichting en andere accessoires etc met belastingvoordeel kon kopen tot een bedrag per 3 jaar. Misschien nog iets om uit te zoeken om zo voordelig je Focus te pimpen.
Ik heb al in 2013 nieuwe regenkleding gekocht!