Reichegg schreef:
Dat was inderdaad ook nog iets wat meespeelde bij de aanschaf, die middenweg (of multifunctionaliteit zoals ik het zelf zie). Op dit moment weet ik niet waar deze nieuwe fietsverslaving nog allemaal toe gaat leiden. De afgelopen fietsvakanties verliepen grotendeels via prima asfaltwegen, maar met mijn nieuwe fiets moest ik eventueel over een paar jaar ook IJsland of het Atlas-gebergte kunnen gaan omploegen mocht ik daar zin in krijgen.
Op het asfalt heeft de 2.6 me nu al positief verrast en het is fijn om te weten, dat de fiets nog veel meer aankan.
Die middenweg is een van de belangrijkste redenen om een trekkingtractor aan te schaffen. In principe kun je daar alle kanten mee op. Vooral de banden en het totaalgewicht maken het verschil en daar kun je met een trekkingtractor mooi mee spelen. Zoals willem.m zei: de overbodige boel eraf slopen, juiste banden monteren en je hebt een mountainbike of racefiets. Uiteraard niet exact dezelfde ervaring als een enduro of een downhiller maar menig eenvoudig atb parcour kun je er al mee rijden en komt bij benadering al een beetje in de buurt van een xc machine. Aan de andere kant van het spectrum (de racefiets) is een kale trekkingbike met snelle asfaltbanden al goed genoeg om menig recreantrenner te passeren (snelle kleding, aero houding, goesting en de juiste fysiek is voldoende). M.a.w. menig randonneur-wannabee in wollen onderbroek en lange kniekousen fluit je ook met een santos 2.6 met gemak voorbij. Multifunctionaliteit is het sleutelwoord bij de aanschaf van een trekkingsfiets (en dan zit je bij die santos wel goed).
Uiteraard begin je je uitrusting met een serie ortliebtassen zoals menigeen hier. Die tassen blijven tenminste lekker drijven als je een rivier in ijsland moet oversteken. Naarmate je ervaring vordert zul je steeds minder mee willen nemen en je zult zelf ook steeds sterker lichter en atletischer worden. Wie weet wil je dan wat comfort inleveren om met een kale treakkingbike en minimale UltraLight packlijst rond te fietsen (150-200km per dag wordt dan een eitje). Succes met je aankoop en de komende ontdekkingsreizen.
@wim
Ik zou het op prijs stellen als je mij geen belerende pb'tjes meer stuurt. Ik zou zeggen verbreed je horizon, verban je ortlieb & tubus en ga eens echt het snelle UL-bikepack avontuur aan. Dat kan namelijk ook op staal en asfalt.