Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Roller City vs Classic + overvullen Classic - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ortlieb Roller City vs Classic + overvullen Classic

Wim schreef: Een natte tent in een waterdichte zak stoppen is foute boel
Een tent in een waterdichte zak gaat prima, doe ik al jaren. Als ie nat is en het is droog weer dan ligt ie zonder zak op de drager te drogen en zodra het gaat regenen ligt ie weer lekker droog in de zak.
En ik fiets vaak zonder drager (bikepacking) en wil absoluut niet een natte tent bij m'n slaapzak of kleding, zo'n drybag is dan heel fijn.
Ik begrijp dus ook niet het probleem ..
+1, voor mij zijn City tassen meer dan groot genoeg icm een rol voor mijn tent op de drager. En ze zijn tenminste een stuk lichter.
Voortassen is handig als het koud is (winter) want dan heb ik onvoldoende mooi klein (en licht) spul en moet is het helaas met groot spul doen dat niet meer in de achtertassen alleen past.
Ik heb duidelijk nog nooit gefietst ;) Had er nog niet bij stilgestaan dat om je tent te drogen het handig is die er op te leggen. Dat wijst zichzelf allemaal wel uit gok ik!
Een natte tent in een waterdichte zak gaat alleen maar meuren. Gewoon los achter op de drager in de meegeleverde foudraal is droog genoeg als het regent, en zo'n foudraal weegt en kost minder. In een tas samen met mijn slaapzak is inderdaad nog erger.
Wim
Wim schreef:Een natte tent in een waterdichte zak gaat alleen maar meuren.
Ik gebruik drybags naast de fiets ook op de motor, in de kano, op de pulka/slee en geen enkel tentje meurt of heeft schimmel. Dus wat mij betreft grote onzin.
Misschien doe je wat verkeerds?

En je kunt geen enkele tent nat of vochtig in wat voor soort zak dan ook bewaren, ze moeten eerst allemaal drogen en luchten.
Onafhankelijk van wel/geen waterdichte zak om de tent heen (ik heb hierin wel een voorkeur uiteraard), zou ik voor de lichtste tassen gaan (de City dus). Het kan nog lichter en compacter, maar dan moet je
  • ervarener zijn om te weten wat voor jezelf overbodig is om mee te nemen op welke tocht, en;
  • voldoende geld geïnvesteerd hebben in een compacte kampeeruitrusting.
Om te beginnen lijken me 2 City-achtertassen voldoende icm een achterdrager en bagagenetje. Een waterdichte rolzak kan, als je daar de voorkeur aan geeft. (Ik niet, want van mij mogen tent en regenkleding achterop. Als het regent wordt de tent toch wel nat en de binnentent droogt vaak toch wel door je eigen lichaamswarmte, mits je niet alleen in een 3-persoonstent ligt en je de ruimte onvoldoende krijgt verwarmd. De buitentent is sowieso nat van ofwel regen, ofwel condens.)
Ik heb met mezelf nog het debat vier tegen twee tassen gevoerd, en het lijkt er een te zijn waar zélfs het internet niet over uit is. Het is mijn eerste keer, ik ga vast ziekelijk veel te veel meenemen, wil ook koken en gezien mijn stuur kan ik geen volwaardige stuurtas hebben (of ik moet verder zoeken). Daarom denk ik toch voor 4 tassen te gaan, een keuze die ik voor mezelf dan maar probeer goed te praten door de vele stabiliteitsverhalen die ik lees (en al dan niet als complete flauwe kul worden afgekraakt in de daaropvolgende post, maargoed) en het feit dat het er cooler uit ziet (... zie je dat ik nieuw ben?). Ergens vind ik het idee om met mijn hele huis op reis te gaan wel deel van de charme :) Of ik me dat ga beklagen, weet ik in augustus.
Dat weet je na de eerste lange klim.
Wim
Ook daar weer het advies om bij een eerste fietsvakantie (en dus veel onzekerheden over de invulling van de vakanties in de toekomst) misschien eens te horen of je geen (voor)tassen kan lenen/huren. Daarna heb je meestal een veel beter zicht op de voor- en nadelen en de persoonlijke wensen.

Renaat
Zoveel fietsers, zoveel smaken, dat blijkt maar weer. Ik adviseer je de Back Roller Classic, juist omdat je die makkelijker kunt overvullen. Let wel: ik fiets zonder voortassen dus moet veel achterop zien te krijgen, en dan is de flexibiliteit zeer welkom.

Het driedubbel-oprollen voor waterdichte sluiting is - in mijn ervaring althans - alleen nodig bij stortregens, bij gewone regen volstaat twee keer rollen.
Revanho schreef:Ook daar weer het advies om bij een eerste fietsvakantie (en dus veel onzekerheden over de invulling van de vakanties in de toekomst) misschien eens te horen of je geen (voor)tassen kan lenen/huren. Daarna heb je meestal een veel beter zicht op de voor- en nadelen en de persoonlijke wensen.

Renaat
Lenen gaat me niet lukken, huren is gewoon niet economisch aangezien ik 4 weken weg ben :) Maar anders zou het een goed idee zijn ja. Ik twijfel niet echt over of het een goede aankoop zou zijn hoor, ik krijg ze deze vakantie wel vol en in de toekomst kunnen die altijd nog gebruikt worden voor als ik eens met twee wegga ofzo. Besides, als ik er 4 koop zijn City's eventueel nog een optie en 4 City's zijn 30 euro duurder dan 2 back Classics, daarvoor kan je het ook niet doen natuurlijk. Het worden er wel 4, City's of Classics valt dan nog te betwisten. Hoogstwaarschijnlijk ga ik ze alle 4 op z'n minst half tot driekwart gevuld krijgen (en dan volg ik maar het argument van stabiliteit), als het toch met enkel achter blijkt te gaan (wat ik betwijfel) komen die twee nog wel van pas.

Hier precies toch weer enkele mensen die enkel met achtertassen fietsen. Zoooveel gewichtwinst is het nu toch niet met gelijke lading? (pakweg 3kg?) Sowieso ben ik zeer benieuwd naar geladen fietsen. Ik ben jong en niet bijzonder onfit (ook niet bijzonder fit) en er zijn genoeg mensen van mijn gestalte die dik 20kg meer wegen, dus ik zie niet in waarom ik problemen zou hebben met enkele kg's meer bagage. Kan arrogant klinken, zo bedoel ik het niet.

*edit* nog een nieuwe vraag
Ik heb een Jan Janssen Millennium. Ik weet niet precies welke racks (maar het zijn er die door de eerste eigenaar bij Jan Janssen besteld zijn meen ik), maar ik kan er toch wel vanuit gaan dat het een populaire fiets is en dus dusdanig bemaat dat mijn hielen niet tegen de achtertassen gaan botsen en het voorste rek past? (dat laatste gaat sowieso wel met de verstelbare haken gok ik) Het is een 57cm frame
4 tassen krijg je echt wel vol...20 ook :wink:
Er zijn hier nu eenmaal veel tweetas-adepten. Ongeveer net zoveel als viertas-promotors. Om niet te zwijgen over de weight-weenies, raskampeerders of hotelveteranen.

En het maakt allemaal geen bal uit, zolang je je maar prettig voelt bij je eigen keuze. Je zegt zelf dat je jong en niet onfit bent. Je kunt dus best wat bagage meenemen.

Je twijfelt tussen twee type tassen. Je weet waarschijnlijk welke spullen je allemaal wil meenemen, want je hebt het over "overvullen". Dan lijkt het mij dat je in principe het beste af bent met de tassen die het meeste ruimte bieden. Volgens mij zijn dat de classics. Als je je nu gek laat maken (knipoog) door de tweetasfilosofie, betekent dat dus dat je drastische keuzes gaat maken in wat je nu ineens thuis gaat laten. Of lichtere spullen, of kleiner gaat aanschaffen.

Hoe doe jij dat als je een auto zou willen kopen? Easy target voor de verkoper 8) :P .

Wat ik wil zeggen: de discussie begon met de keuze tussen City en Classic. Gebaseerd op jouw informatie, ben je in mijn optiek simpelweg het beste af met de Classics.
Als je dan toch grotere tassen wil, waarom van geen Vaude? Net zo goed als Ortlieb en net zo duur als je wat zoekt.
Wou niet de indruk wekken dat ik perse grotere tassen willen, wou gewoon inschatten of het bruikbaar volumeverschil tussen de city en classic substantieel was, maar blijkbaar is het maar een valse perceptie. Die Vaude Karakorum's zien er erg mooi uit, maar zijn niet waterdicht + uit deze topic heb ik geleerd dat ik mijn rack wil vrijhouden voor het drogen van spullen.

Wel grappig, ik kwam hier duidelijk naïef heen, verwachtende dat ik hét antwoord zou vinden. Blijkt dat touringfietsen een bijzonder debatable en subjectief onderwerp is :D Bedankt voor alle hulp iedereen! Als ik mezelf een beetje ken denk ik dat ik met een ouderwetse 4-tassen Ortlieb combi het beste ben.
Ja maar wélke Ortliebs worden het nou?!

:P
Hahaha. Gezien het feit dat jullie het "tent-en-mat-in-tassen"-idee uit me hebben gepraat, ben ik bijzonder geneigd de City's te nemen, maar dat durf ik haast niet zeggen aangezien de helft me hier dan veroordeelt :D Ik heb het idee dat in zeiknat weer het over-fillen toch niet aan te raden is, en bedacht me dat in droog weer het eigenlijk net zo goed met de City kan doen als ik nog een male/female tussenclip koop (bestaan er hermafrodiete types? ;)) EN ik waarschijnlijk met de tent en mat erbuiten toch plenty of space heb, of ik doe iets grondig fout. Het blijft 50 euro dat ik elders kan besteden. I know, 50 euro is niets, maar als ik zie hoe vaak ik dat al bij dingen heb gezegd telt het wel snel op.
Het is jouw keuze. De verkeerde, in mijn optiek, maar wel jóuw keuze. :lol:

Waarom zouden die dingen "city" heten...? Ik heb altijd een beetje het idee dat alles waar city, of light, of urban op staat, niet direct geschikt is voor het doel waar mensen hem voor willen gebruiken.

Nu hou ik op hoor. Mensen die een eenmalig gebruikt setje City's willen aanschaffen kunnen zich binnenkort bij BrunoM melden, die heeft dan een setje over:).
Interesse? Zeer geschikt voor het halen van brood. Niet teveel brood, natuurlijk.


Ach, er zijn in dit topic ook enkele mensen die ze succesvol gebruiken voor dezelfde doeleinden als ik. Het city slaat eerder op 1 front-rolletje op je fiets binden, niet voor de full package.
De inhoud van de classics en de City Line is in principe hetzelfde: 2x20 liter. De classics kun je een heel klein beetje overvullen, maar veel is dat niet als je wilt dat je spullen droog blijven.
Het gaat bij deze dingen steeds om het relatieve nut. Dus het voordeel van iets meer sluitingsmogelijkheden (en een binnenzakje) staat tegenover de voordelen van een lagere prijs en een lager gewicht. Jij alleen kan uitmaken hoeveel waarde je toekent aan die voordelen en nadelen. Wel is het zo dat je door slim te opereren zoals fietsen met een compacte uitrusting in alleen achtertassen de nadelen van lichtgewcht heel beperkt kunt houden. In mijn optiek lever je bij een tocht in bijvoorbeeld Frankrijk in de zomer, met alleen achtertassen niet of nauwelijks comfort in van spullen die je niet kunt meenemen, maar win je veel comfort door makkelijker fietsen. Ik ga deze zomer uit de Dolomieten terug fietsen met Arkel Dry Lite tassen van 420 gram en ongeveer 25 liter inhoud. Dat gaat krapjes, en dan lever je ook wel wat gebruikscomfort in. Maar het makkelijker klimmen is voor mij persoonlijk nog altijd belangrijker.
In concreto: city line achtertassen tegenover classic voor en achter tassen is 2460 gram lichter, en omdat je ook een voordrager uitspaart is het ongeveer 160 euro goedkoper. Investeer dat laatste in een compact ultralight matje als een Neoair of een Synmat UL en het gaat allemaal passen en je hebt weer iets van 500 gram bespaard. 3 kg verschil ga je heus merken. Niet in het vlakke Nederland, maar wel als je moet klimmen, ook al heb je jonge benen.
Natuurlijk geldt dit niet op een epische trektocht door ruige onherbergzame streken. Dan heb je heus voortassen nodig.
Wim