Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pasta Carbonara Knor versus Pasta Carbonara Adventure Foods - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pasta Carbonara Knor versus Pasta Carbonara Adventure Foods

uit foodwatch :

Het oordeel van foodwatch
foodwatch begrijpt dat E250 gebruikt wordt zolang dit de enige stof is die botulisme kan voorkomen. Maar wij vinden dat de maximumhoeveelheid zo laag mogelijk moet zijn, in verband met de mogelijk kankerverwekkende eigenschappen van E250. Denemarken en de biologische sector laten zien dat dit kan, zonder een terugkeer van botulisme. foodwatch vindt bovendien dat op alle verpakkingen van vleesproducten met E250 de waarschuwing van de Gezondheidsraad verplicht moeten zijn.


ik wil er alleen mee aangeven dat je zoiets echt als "nood"maaltijd moet zien, en er niet uit gemakzucht erop terugvalt.
@nobbiomatic
Dankjewel voor deze verduidelijking. Ik kende dat nog niet, foodwatch (link). Ik zal daar eens rondkijken (a.k.a. horizon verbreden).

@Bert van Sprang
Heb je de verpakkingen nog? De website van Travellunch Adventure Food geeft namelijk voor de 1-persoonsportie Bolognese een houdbaarheid (shelf life) van 48 maanden aan. De 2-persoonsportie is twaalf maanden korter (36 maanden) goed. Ik neem even aan dat dat laatste komt omdat er minder van verkocht is dan verwacht (voorraad issue).
Daardoor ben ik wel benieuwd of de verpakking van Knorr, die jij onlangs kocht, een uiterste gebruiksdatum heeft die korter of (veel) langer dan 24 maanden in de toekomst ligt. Wat staat erop als datum?

Om het goedbetaalde gemak te illustreren heb ik even wat prijzen opgezocht (bron: AH - Appie; een van de weinige bij mij bekende supermarkten die een prijslijst op het internet publiceren):
  1. Klein blikje tomatenpuree AH Basic, 68 g, €0,08;
  2. Pak AH macaroni vlugkokend, 500 g, €0,64 (zelfde maar meergranen: €1,09).
    Pak AH Basic Fusilli van 1 kg is maar € 0,79, maar ik verwacht dat de kookduur daarvan langer is - omdat ze groter zijn - dan de elleboogmacaroni.
    Deel een 500 grams pak door 4: 125 g, komt aardig in de richting van een normale eenpersoonsportie pasta.;
  3. Overige ingrediënten.
Op basis van de punten 1 en 2, resteert minimaal €1,60 - (€0,08+€0,16) = €1,36 (komt overeen met 85%) van de totaalprijs voor de overige ingrediënten. Daar kun je veel lekkere spullen van kopen, zeker als je het in bulk kocht en van huis meeneemt.

Foei, wat moet er veel geld gaan zitten in de reclamecampagnes voor zulke instant maaltijden. Ik vermoed dat de winstpercentages in elk geval uitstekend zijn. Misschien dat houdbaarheid als enig relevante reden resteert om toch te kiezen voor een van de producenten.

Voor diegenen die het gewicht van tomatenpuree in blik hoog vinden: je kunt ook tomatenpoeder kopen (bijv. bij Backstars in Duitsland, ook goed voor bulk scharreleipoeder, BIO-volle-melkpoeder, e.d.).

Update.
Travellunch gecorrigeerd naar Adventure Food, n.a.v. melding Ivar hieronder.
aardvark schreef:@nobbiomatic
Dankjewel voor deze verduidelijking. Ik kende dat nog niet, foodwatch (link). Ik zal daar eens rondkijken (a.k.a. horizon verbreden).

@Bert van Sprang
Heb je de verpakkingen nog? De website van Travellunch geeft namelijk voor de 1-persoonsportie Bolognese een houdbaarheid (shelf life) van 48 maanden aan. De 2-persoonsportie is twaalf maanden korter (36 maanden) goed. Ik neem even aan dat dat laatste komt omdat er minder van verkocht is dan verwacht (voorraad issue).
Daardoor ben ik wel benieuwd of de verpakking van Knorr, die jij onlangs kocht, een uiterste gebruiksdatum heeft die korter of (veel) langer dan 24 maanden in de toekomst ligt. Wat staat erop als datum?
@Aardvark, dit kan ook aan bariëre eigenschappen van het materiaal liggen. De een en tweepersoons zijn ook niet gelijk als verpakking. (1persoons is water toevoegen in het zakje, de 2persoons niet, dus andere eisen aan de verpakking nodig). Tevens kan de seal verschillen.
@Ivar:
Wat ergerlijk, ik tikte per ongeluk Travellunch in waar ik Adventure Food bedoelde. Zijn daar de verpakkingen ook anders dat je weet? Of vergiste jij je niet en had jij het wel degelijk over Adventure Food? Of was je opmerking meer in algemene zin bedoeld, omdat mijn aanname zich maar op één aspect rondom houdbaarheid richtte?
Ik koop dat soort producten zelden, omdat ik ze duur vind, en heb er geen recente ervaring mee.
deze produkten zijn ook in een bio winkel verkrijgbaar...wel duurder dan AH, maar ook meer Zen om zo maar te zeggen.
OT:
nobbiomatic schreef:deze produkten zijn ook in een bio winkel verkrijgbaar...wel duurder dan AH, maar ook meer Zen om zo maar te zeggen.
Ik illustreer mijn bericht met webshops om eenvoudig te kunnen controleren (want je hoeft niet op te staan vanachter je toetsenbord) welke consumentenprijsniveau's er gehanteerd worden. Kun jij on topic blijven en niet mijn voorbeelden misbruiken om een andere discussie uit te lokken? Dank je.
aardvark schreef: Misschien dat houdbaarheid als enig relevante reden resteert om toch te kiezen voor een van de producenten.
Gedroogde buitensport/expeditie maaltijden heten niet voor niets zo en die ga je ook niet vergelijken met bv blikvoer van AH. :wink:
Dit soort maaltijden zijn bedoeld voor als je in de natuur rondtrekt en geen voedsel kunt kopen en/of meenemen. En de speciale verpakking dient om er zo uit te eten, erg handig.
Ook wintertrektochten vraagt gedroogde maaltijden, daar kom je niet onderuit want bijna al het voedsel bevriest zodra je een voet buiten de deur zet. En daarbij kost het koken van bevroren en/of niet gedroogd voedsel meer brandstof, moet je meer sneeuw smelten voor het kookwater, 'kook' je met onhandige dikke handschoenen aan, verander je tijdens het wachten in een ijspegel dussss .. wil je dit koken zo snel mogelijk achter de rug. Ook zit je niet te wachten op een afwas van pan/snijplankje/bord enz want dit kost sneeuw smelten, brandstof en natte handen (levensgevaarlijk).

Je kunt ook zelf je voedsel drogen, is niet zo moeilijk (beetje googlen en je vindt tig info). Bewaar dit dan wel in de vriezer want zonder toegevoegde E-nummers bederft het sneller.

Er zijn ook veel discussies over snellere kooktijd (dus minder brandstof), meer/minder calorieen, voedingswaarde, smaak etc over de verschillende outdoor of gewone merken te vinden.
Heb zelf geen behoefte in zo'n discussie dus hou mijn mening graag voor me, maar Google is je vriend: ff zoeken en je hebt voor dagen leesvoer.

En ik ben zelf erg blij met de lange houdbaarheidsdatum want er zijn nl altijd expeditietochten die teveel inslaan en dit dan bv via Ebay goedkoop aanbieden.

Mocht je een lange tocht gaan maken test dan wel van te voren of je maag dit voedsel verdraagt. Want als je gewend bent om te ontbijten met bv zacht wit brood en opeens ga je over naar granen/vlokken/zaden dan kan je weleens maagpijn krijgen. En bij -20C in een gure sneeuwstorm steeds je broek laten zakken is echt geen pretje. :wink:
aardvark schreef:OT:
nobbiomatic schreef:deze produkten zijn ook in een bio winkel verkrijgbaar...wel duurder dan AH, maar ook meer Zen om zo maar te zeggen.
Ik illustreer mijn bericht met webshops om eenvoudig te kunnen controleren (want je hoeft niet op te staan vanachter je toetsenbord) welke consumentenprijsniveau's er gehanteerd worden. Kun jij on topic blijven en niet mijn voorbeelden misbruiken om een andere discussie uit te lokken? Dank je.
@aardvark, de topic vraag is of Knorr zakjes dezelfde ingrediënten bevatten als de veel duurdere outdoor merken.
Jij komt met AH prijzen van pakken elleboogmacaroni en blikjes tomatenpuree en verwijt vervolgens een ander dat ie offtopic bezig is en een discussie uitlokt?? :D
aardvark schreef:@Ivar:
Wat ergerlijk, ik tikte per ongeluk Travellunch in waar ik Adventure Food bedoelde. Zijn daar de verpakkingen ook anders dat je weet? Of vergiste jij je niet en had jij het wel degelijk over Adventure Food? Of was je opmerking meer in algemene zin bedoeld, omdat mijn aanname zich maar op één aspect rondom houdbaarheid richtte?
Ik koop dat soort producten zelden, omdat ik ze duur vind, en heb er geen recente ervaring mee.
Ik had het over adventure food, aangezien de topic daar over gaat, dus ik nam inderdaad al aan dat je die bedoelde :)
@Yopie:
Inderdaad, je opmerkingen over outdoormaaltijden in echt koude omstandigheden & afgelegen bestenmingen snijden hout. Ik had duidelijker moeten zijn, en had moeten schrijven dat het criterium houdbaarheid voor mij, lente-, zomer-, herfstkampeerder, met maximaal 1 week reisafstand zonder winkel tegen te komen, als enig relevante overbleef.

Eén kampeerweek opstaan met elke ochtend min 7 graden Celsius is alle ervaring die ik met kouder weer heb (nauwelijks dus). Tegen koffietijd (10h30) & in de zon waren ik & mijn voedsel wel weer ontdooit. Al kon ik van de hazelnotenchocoladepasta nog steeds plakjes snijden (praktisch, lekker dik beleggen).
aardvark schreef:@Yopie:
Inderdaad, je opmerkingen over outdoormaaltijden in echt koude omstandigheden & afgelegen bestenmingen snijden hout. Ik had duidelijker moeten zijn, en had moeten schrijven dat het criterium houdbaarheid voor mij, lente-, zomer-, herfstkampeerder, met maximaal 1 week reisafstand zonder winkel tegen te komen, als enig relevante overbleef.

Eén kampeerweek opstaan met elke ochtend min 7 graden Celsius is alle ervaring die ik met kouder weer heb (nauwelijks dus). Tegen koffietijd (10h30) & in de zon waren ik & mijn voedsel wel weer ontdooit. Al kon ik van de hazelnotenchocoladepasta nog steeds plakjes snijden (praktisch, lekker dik beleggen).
In dat geval zou ik gewoon kopen wat jij lekker vind. Die expeditiemaaltijden zijn leuk, maar onder die omstandigheden eigenlijk wat overdreven.
(Tenzij je weer voor lichtgewicht gaat en geen extra pannen/bakjes/wil meenemen en wil afwassen etc.. maar eten in het zakje wil bereiden)