Additionally, paste this code immediately after the opening tag: richting buitenband - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

richting buitenband

Slaapt schreef:hij kan qouten!

maar leuk mijn reactie was op jou Renaat. Leuk dat je discussies even een andere kant op buigt maar ik trap daar niet in. Goedkope truc ook trouwens!
Excuseer? (Ik wist niet dat je vorige post een reactie bevatte waar inhoudelijk op te reageren viel.)

Renaat
Revanho schreef:De vraag blijft wel open staan.
Is er iemand die betere redenen heeft dan een gevoel of vermoeden om belang te hechten aan de montagerichting van een bijna profielloze band?

Renaat
Herrie, rolweerstand, slijtagepatroon ?
gartnl schreef: Herrie, rolweerstand, slijtagepatroon ?
Leuke vermoedens, maar dat lijkt me allemaal zeer theoretisch en ik kan me echt niet voorstellen dat het voor een band met weinig (en vermoedelijk zelf onnodig) profiel echt verschil maakt.

Vandaar mijn vraag of er 'meer dan vermoedens' spelen.

Renaat
Bijzonder Renate wil geen antwoord van de leverancier en vind elke suggestie maar speculatie.

waarom reageer ik nog?
Slaapt schreef:Renate
... waarmee aantoont dat je in staat bent honderden keren ergens overheen te lezen. :lol:
Slaapt schreef:Bijzonder Renate wil geen antwoord van de leverancier en vind elke suggestie maar speculatie.

waarom reageer ik nog?
Renate kaapt met veel genoegen een topic en gaat vervolgens proveceren. Dat is de reden dat je reageert. Gewoon niet reageren op de "bijdragen" van Renaat/Renate is de beste strategie. :lol:
Slaapt schreef:Bijzonder Renate wil geen antwoord van de leverancier en vind elke suggestie maar speculatie.
Suggesties zonder enige onderbouwing is inderdaad speculatie. Speculeren kan erg leuk zijn en kan richting geven in een zoektocht naar een antwoord, maar levert nu eenmaal op zich geen antwoord op als er geen onderbouwing volgt.

En ik heb ook uitgelegd waarom ik een fabrikant niet per definitie een betrouwbare informatiebron acht. Jij hebt een vergaand respect voor fabrikanten (blijkt ook uit de discussie over Brooks-zadel), ik ga er - ik denk terecht - vanuit dat fabrikanten in de eerste plaats geld willen verdienen. Daarmee ga ik er niet vanuit dat alle fabrikanten onbetrouwbaar zijn en geen nuttige informatie kunnen leveren, maar ik heb echt al genoeg informatie op sites van fabrikanten gelezen (vooral als het gaat om buitensportmateriaal, maar ook fietsbanden) om te weten hoeveel marketingonzin er verteld wordt. Een prachtig voorbeeld in deze: http://www.sintchristophorus.nl/een-hoo ... een-kabel/

Renaat
Eric op de Fiets schreef:Renate kaapt met veel genoegen een topic en gaat vervolgens proveceren. Dat is de reden dat je reageert. Gewoon niet reageren op de "bijdragen" van Renaat/Renate is de beste strategie. :lol:
Beste Erica,

misschien dit topic nog eens lezen. Het ging goed tot er iemand beweerde dat 'het enige goede antwoord van de fabrikant kan komen'. Blijkbaar mag je op zo'n uitspraak niet kritisch reageren, mijn excuses dat ik zelfstandig denk.

Renaat
Je hebt gelijk Eric, deze dame maar eens op ignore zetten :)
Revanho schreef:
gartnl schreef: Herrie, rolweerstand, slijtagepatroon ?
Leuke vermoedens, maar dat lijkt me allemaal zeer theoretisch en ik kan me echt niet voorstellen dat het voor een band met weinig (en vermoedelijk zelf onnodig) profiel echt verschil maakt.

Vandaar mijn vraag of er 'meer dan vermoedens' spelen.

Renaat
Herrie is geen vermoeden maar constatering. Om dat te horen moet je wel bij windstil weer op glad beton rijden maar het maakt wel degelijk verschil. Herrie == energie en dus zal het wel invloed hebben op de rolweerstand.
Maar het gaat dan waarschijnlijk om procenten, dus of je er veel van merkt?
Slaapt schreef:Je hebt gelijk Eric, deze dame maar eens op ignore zetten :)
Tjongejonge, het gaat weer lekker op de man (pun intended) in dit topic, zeg. Beetje jammer. En een smiley maakt een misplaatste grap nog steeds misplaatst hoor ;)

En dat terwijl er best nog iets inhoudelijks te verzinnen is:
gartnl schreef: Herrie is geen vermoeden maar constatering. Om dat te horen moet je wel bij windstil weer op glad beton rijden maar het maakt wel degelijk verschil. Herrie == energie en dus zal het wel invloed hebben op de rolweerstand.
Maar het gaat dan waarschijnlijk om procenten, dus of je er veel van merkt?
Dat heb ik nooit geprobeerd, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Bij welke banden/profiel merkte je dat verschil?

Bij m'n pasela's vind ik het profiel vooral wel aardig als slijtage-indicator, maar dat kan ook als ze achteruit rollen...
Dit brengt natuurlijk geen antwoord aan op de vraag van de topicstarter, maar toch wil ik het even meegeven. Het lijkt me dat een band met profiel in de juiste richting gemonteerd ook moet kunnen werken om bijvoorbeeld modder naar de buitenkant weg te werken. Modder op het loopvlak zorgt voelbaar wel voor een verminderde grip.

Dat gezegd zijnde: ik monteerde net een setje slicks (Conti SportContact) op de toerfiets. Dat zijn mijn zomerbanden. Ze rollen beter en comfortabeler dan de banden met profiel (Vredestein Perfect Tour), maar in sneeuw of modder ben je nergens met slicks. Op de SportContacts staat geen draairichting aangegeven...
urje schreef:
gartnl schreef: Herrie is geen vermoeden maar constatering. Om dat te horen moet je wel bij windstil weer op glad beton rijden maar het maakt wel degelijk verschil. Herrie == energie en dus zal het wel invloed hebben op de rolweerstand.
Maar het gaat dan waarschijnlijk om procenten, dus of je er veel van merkt?
Dat heb ik nooit geprobeerd, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Bij welke banden/profiel merkte je dat verschil?
Joost mag weten hoe ze heetten, het waren de no-name allround banden die bij aanschaf op de MTB zaten, gladde pijlblokken in het midden en breed uitlopend in de pijlrichting op de schouders van de band met hoge noppen. Ik had ze eens verwisseld voor echte noppen voor een moddertocht en later terug gezet. Daarna klonken ze anders en minder vast in de bocht. Bij controle zaten ze inderdaad andersom.
Wie wil kan nog beweren dat ik het me heb ingebeeld door de overgang noppen-allround .... maar ik monteer sindsdien banden gewoon in de aangegeven richting.
gartnl schreef: Joost mag weten hoe ze heetten, het waren de no-name allround banden die bij aanschaf op de MTB zaten, gladde pijlblokken in het midden en breed uitlopend in de pijlrichting op de schouders van de band met hoge noppen.
Dat verklaart veel en geloof ik best. Ik schreef:
Leuke vermoedens, maar dat lijkt me allemaal zeer theoretisch en ik kan me echt niet voorstellen dat het voor een band met weinig (en vermoedelijk zelf onnodig) profiel echt verschil maakt.
Dat het voor noppenbanden wel verschil zou kunnen maken, heb ik nooit in twijfel getrokken.

Hetzelfde geldt voor het wegwerken van modder uit een band waar ik me bij een noppenband iets bij kan voorstellen.

Maar het profiel van een Schwalbe Big apple is erg beperkt ...
Schwalbe zelf zegt het volgende:
Why are there so many tires with direction arrows?
In road tires, a tread with a rolling direction generally provides a slight reduction in rolling resistance. In addition to this, aesthetic considerations can also be important.

Off road, rolling direction is far more important, as the tread ensures optimum connection between the tire and the ground. The rear wheel transmits the driving force and the front wheel transmits the braking and steering forces.

Driving and braking forces operate in different directions so this is why certain tires are fitted in opposite rolling directions when used as front and rear tires. There are also treads without a specified rolling direction.
Bron: http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread

Off-road is grotendeels dan ook waar het echt uit maakt.

Tread richting blijft deels natuurlijk ook eigen keuze op een fiets. Maar bijv. het volgende is off-road prettig:

>>>>> -------- <<<<<<

De >>>>> richting van het profiel van de band achter zorgt ervoor dat je bij het rijden blubber, bagger en andere troep veelal weg peddelt. Waardoor je minder tractie hebt, en het iets soepeler fietst. En door de richting van het profiel, scoop je naar achteren.

De <<<<< aan de voorkant, zelfde verhaal eigenlijk. Helpt ook troep kwijt te raken, naar voren.

Plaats je de banden andersom, dan krijg je meer opbouw van troep. Aan beide kanten onder eventuele spatborden, en centraal op de fiets (je scooped richting jezelf).

Voor een doorsnee MTB tocht overigens ook weinig van interesse. Het is met name iets wat gebruikt wordt op tractors in modder, snow mobiles, etc. En zelfs daarbij voldoet >>>>> ------ >>>>> al snel ook gewoon als prima. Lang niet iedereen draait het voorwiel in andere richting. Slechts als persoonlijke voorkeur.

Bij het fietsen op wegen zie ik er persoonlijk al helemaal weinig toegevoegde waarde in om af te wijken van de richting van de fabrikant. Het ziet er vaak al snel gek uit als je dit doet.