Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zwaar is jouw vakantiefiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe zwaar is jouw vakantiefiets?

eindgebruiker schreef:Ik win
Nee, hoor, ik win :wink:, voorlopig althans : 10,2 kg

Cannondale mtb met verende voorvork en cane creek zadelpen, inclusief "dragertje" en petfleshouder.

zie Bron
wibo schreef:Ik mis in de 'specificaties' of je fiets een slot heeft of niet. Een ringslot legt toch al gauw driekwart kilo in de schaal. Geen idee wat mijn fiets nu eigenlijk weegt, in ieder geval een kilo minder zonder slot.
Mijn Easy Rohler heeft ook spatborden van plastic, kettingkast, magura hs33 remmen, standaard, AXA defender slot, de Son naafdynamo is een wat lomp ouder type. Het slot, de spatborden en de kettingkast staan op de nominatie om eraf gehaald te worden.
Ah, maar jij hebt geen Travelmaster hè;)!
Nee, en?
Een Travelmaster is qua bouw vrijwel gelijk aan een Santos mtb, alleen er zit allerlei spul op wat ik niet wil. En de verende voorvork die ik wil zit er niet op...
Een mtb bespaart me diverse kilo's en heel veel euro's, maar ik heb wel een tweedehands (250 euro).
De volgende stap is zoals Alma, Marc Altena, fietst. De Cannondale heb ik al...
Ik ga mijn fiets eens wegen, laatste keer woog hij 22 kg. Maar dat was incl. fietsdoos en een hoop tape en bubbeltjesfolie op schiphol :D.

@Jan Eleveld: Let op het ;) he!
- Santos Trekking comfort, 20 kg (Rohloff naaf, verende voorvork, 50-622 Supremes, 2 sloten, standaard, naafdynamo+omvormer, verlichting, spatborden, achterdrager).
- Altra hybride, weegt 5 kg minder maar heeft geen verende voorvork, geen Rohloff en V-brakes ipv Maguras.
- Challenge Wizard ligfiets weegt ook 20 kg (zonder slot, standaard, dynamo of verlichting).
Mijn vittorio weegt 17,5 kg. Dat was een prima fiets alleen veel te zwaar. (ik fiets vooral in de alpen of andere bergachtige streken)
Daarom heb ik nu een cannondale T-800 van 11,5 kg. Nu weeg ik met lichtgewicht kampeerspul & ander spul voor éen week net zoveel als vroeger zonder bagage ! :D
Mijn nieuwe Challenge Chamsin weegt ongeveer 12,8 kg vakantieklaar. Dit is inclusief matje, spatborden, verlichting, spiegel, pedalen en de hele rimram. Alleen zonder bagagedrager, want die is niet nodig op deze fiets :-)

De redenen dat hij zoveel zwaarder is dan mijn vorige, zijn een groot voorwiel en een geveerde achtervork. Maar gezien de tochten die ik de afgelopen paar jaar heb gemaakt, verwacht ik dat het betere rollen ruim opweegt tegen die extra kilogram.

Grtjs,

Walter
Jan Eleveld schreef:
Ah, maar jij hebt geen Travelmaster hè;)!
Nee, en?
Een Travelmaster is qua bouw vrijwel gelijk aan een Santos mtb, alleen er zit allerlei spul op wat ik niet wil. En de verende voorvork die ik wil zit er niet op...
Een mtb bespaart me diverse kilo's en heel veel euro's, maar ik heb wel een tweedehands (250 euro).
De volgende stap is zoals Alma, Marc Altena, fietst. De Cannondale heb ik al...
Ik maakte slechts een geintje over het vanzelf (omhoog) fietsen. Met een knipoog enzo. Een Travelmaster staat tenslotte voor niets he! Let op: :arrow: :wink:

Maar echt geschikt voor bikepacking is-ie inderdaad niet.
Mijn Salsa Fargo met tubus tara (big apple) en tubus cosmo en 3 bidonhouders 14.03 kg.

Mijn Surly Pugsley met twee anything cages, topeak achterdrager en twee bidonhouders totaal 17.54 KG
Ik heb vandaag mijn Surly orge gewogen. En de uitslag is 13,2kg dat is met achterdrager en vier bidonhouders en zadeltas met reserve binnenband en gereedschap. En zelfs de led verlichting.
Mijn Santos Travelmaster met Rohloff weegt 'n goede 16 k.
Mijn Villiger Cabonga 26" met rohloff, voor en achter tubus dragers, twee standaarden, magura's, spatborden, pomp, slot, dus helemaal klaar om weg te gaan weegt 18,5 kg, geen lichtgewicht...
De Koga signature 28" in woonwerk modus (geen spatborden, geen standaard, geen dragers, wel slot en verlichting en ligstuurtje) doet 14,5 kg, ook niet echt lichtgewicht te noemen dus.
Vittorio rando van 18,5 kg (inclusief ringslot).

Voor het inpakken voor het vliegtuig moet je rekening houden met het gewicht van de kartonnen doos die ook zo'4 kg weegt (schat ik).
Peter Rodenburg schreef:Vittorio rando van 18,5 kg (inclusief ringslot).
Mijn Vittorio randonneur is ook 18,5kg incl dragers, ringslot, bracketdynamo, pedalen en 2e bovenbuis. Die van TanteGerrit is 16,5kg door de kleinere maat en zonder 2e bovenbuis.
Peter Rodenburg schreef:Voor het inpakken voor het vliegtuig moet je rekening houden met het gewicht van de kartonnen doos die ook zo'4 kg weegt (schat ik).
KLM geeft zelf 4,5kg, fietsmakerdozen waar je fiets in zijn geheel in gaat zijn al gauw iets meer. Alternatief is om de doos met de ATB van een van de kinderen vooraan te zetten bij de incheckbalie en dan heel hard te bidden of hopen, alnaargelang je geloofsovertuiging. Moet je wel thuis die doos even hebben gemarkeerd (tip).
Hoezo bidden? Je betaald toch voor een fiets in een doos?
Ja, maar tegenwoordig wordt de fiets plus doos ook gewogen of ie niet meer dan 20 kg weegt. Luchtvaartmaatschappijen worden steeds kritischer op het gewicht. Als je een zware fiets hebt van 18 kilo of zo, dan zit je met doos over de 20 kilo. Ik kom uit op ca. 22 kilo, en dan moet je idd maar hopen (in mijn geval).

Wat nog wel kan helpen is om pedalen en/of Brooks zadel in de ruimbagage te stoppen.
Mijn vakantiefiets weegt in onderstaande opstelling 12,3kg (inclusief naafdynamo, acculader telefoon en verlichting)

Afbeelding

Ik snap niet zo goed wat ik moet doen om een vakantiefiets zo zwaar als 18-20??kg te krijgen, extra zware wielen, een standaard, kettingslot en ...?
Tuurlijk snap je dat wel, en dat weet je ook best. Maar mooi dat jouw fiets níet zo zwaar is, toch?

En als je het niet weet, kijk je gewoon even bij het "post eens een foto van jouw vakantiefiets"-topic... Dan zie je het wel voor je:).
Extra zwaar maken is niet zo moeilijk tov jouw fiets (extra gewicht bij benadering in onsjes):
- slot 7
- zwaar achterwiel (cassette) 10
- zwaardere spatborden 4
- canecreek zadelpen 5
- verende voorvork 8
- voordrager 5
- zware banden 5
- verstelbare stuurpen 2
- magura remmen 5
- zwaar stuur 3
- zwaar Brooks zadel met veren 2
- Rohloff, Pinion 5 (Pinion meer)
- kettingkast 2
- standaard 3 (of meer als je er 2 hebt)

Alles bij elkaar 6 kg. Makkie dus om een zware fiets te maken.
JaapG schreef:Extra zwaar maken is niet zo moeilijk tov jouw fiets (extra gewicht bij benadering in onsjes):
- slot 7
- zwaar achterwiel (cassette) 10
- zwaardere spatborden 4
- canecreek zadelpen 5
- verende voorvork 8
- voordrager 5
- zware banden 5
- verstelbare stuurpen 2
- magura remmen 5
- zwaar stuur 3
- zwaar Brooks zadel met veren 2
- Rohloff, Pinion 5 (Pinion meer)
- kettingkast 2
- standaard 3 (of meer als je er 2 hebt)

Alles bij elkaar 6 kg. Makkie dus om een zware fiets te maken.
Ja, nou reik je het nog op een presenteerblaadje aan... :twisted: !