Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandriem/rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tandriem/rohloff

Het verschil lijkt me inderdaad wel heel groot.
Als 63 je juiste maat is een de verdeler heeft je eerst een 57 aangesmeerd dan hoef je er verder ook geen heil van te verwachten.
Van m'n Vittorio met Rohloff en ketting (44 voor en 17 achter) kan ik alleen maar zeggen dat deze toch zware fiets vrij goed loopt.
De Rohloff ketting is het beste dat fietstandwielen ooit mocht omhelzen.
Ivm het flinke prijsverschil zou ik nooit opteren voor een riem.
Dan maar wat fietsspulletjes aanschaffen met de uitgespaarde euri's.
Maar met deze bedenkingen is Gustaaf natuurlijk niet geholpen.

Wat met de uitlijning? Ik denk dat een ketting op dat gebied meer vergevensgezind is dan een riem. Zal dan wel harder slijten natuurlijk. Een riem is in de dwarsrichting veel stugger dan een ketting? En deze zal dan nog harder slijten dan een ketting?

mvg
Het kan ook zijn dat de nieuwe Rohloff nog een corrigerende tik met de hamer nodig heeft. Dat kun je beter niet zelf doen, maar door de dealer laten uitvoeren. Dit is geen grap ; wat ik bedoel staat uitgelegd op pagina 113 van de service handleiding van Rohloff: http://www.fahrrad-kaiser.de/downloads/ ... ohloff.pdf .
probleem is opgelost...doordat er eerst een breed stuur op stond en nu een vlinderstuur is gemonteerd waren de kabels veel te lang en te strak samen gebonden,ze zijn ingekort en nagezien. het fietst weer heerlijk (met de tandriem)
Ik krijg ook het idee dat ik zwaarder moet trappen met een riem aandrijving dan met een ketting.
Maar ik kan er niet zo goed over oordelen omdat de een leen fiets was.
Zo kon ik hem moeilijk boven de 20 km per uur krijgen en dat terwijl ik met het grootste gemak 25 km per uur kan fietsen en wel met een ketting en een rohloff naaf.
En nog een vraag ik zou wel een oplader willen kopen voor een Gps en telefoon maar ik weet niet wat een goede is en zijn ze ook goed?
Gr jaap
Ik heb sinds kort een Trek met belt, fietst heerlijk, geen Rohloff (is een behoorlijk prijsverschil). Ik merk geen verschil, de tijd die ik eerst in het onderhoud kwijt was kan ik nu aan fietsen besteden...
Gustaaf schreef:probleem is opgelost...doordat er eerst een breed stuur op stond en nu een vlinderstuur is gemonteerd waren de kabels veel te lang en te strak samen gebonden,ze zijn ingekort en nagezien. het fietst weer heerlijk (met de tandriem)
Gustaaf, dus doordat de kabels te lang/strak waren ging je langzamer fietsen? Je hebt het over de gemiddelde snelheid over bv 100km, dus met grotendeels rechtdoorfietsen (-stuurstand) lijkt me. Ik kan er mij geen voorstelling van maken. Zou jij of iemand anders dit misschien kunnen verklaren?

Als de Rohloffkabelloop niet lekker loopt heeft het mogelijk effect op schakelen kan ik me voorstellen, maar op fietssnelheid? De remkabels dan? Bleven de remblokken hangen?

Hans