Is ook lastig, eenduidige antwoorden zijn er denk ik niet. Velotraum is best wel positief over 26" wielen, ze maken zelfs bewust geen fietsen met 28" wielen.Lidje schreef:allen enorm hard bedankt voor alle info die ik krijg. Maar hierdoor zie ik momenteel de bomen niet meer door het bos
Lees hier een stukje van Velotraum over de voordelen van 26":
http://velotraum.de/system/26-zoll-versus-28-zoll
Als je zeker weten een Koga Signature wilt en je twijfelt tussen 28/26 dan zou ik voor een 26" gaan, heb je net ietsje meer speelruimte met bandbreedtes en bandtypes (ervan uitgaande dat de 26" worldtraveller meer ruimte tussen de voor- en achtervorkbenen heeft dan de 28" globetraveller.... hun configuratiemodel lijkt dat te suggereren).
De nieuwste hype op mountainbikegebied is de 27.5", dus juist een wielmaat tussen 26" en 28" in. Maar je moet bijna een wedstrijdsporter zijn om dat verschil in positieve zin uit te leggen. Een 26" is ook zoefsnel op asfalt hoor, het snelheidsverschil bij lage snelheden (want pakezel) is nauwelijks merkbaar. Het profiel van de band en bandenspanning is van grotere invloed op snelheid dan bandbreedte of banddiameter.