Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX route maken in programma die openstreetmap kaarten gebr. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPX route maken in programma die openstreetmap kaarten gebr.

Gemiddeld is het strand meer dan 50m breed en die palen staan ook op de kaart, toch?

Maar wat is een router? (in mijn IT woordenschat is dat een doosje die een netwerkfunctie vervult)
GPS Expert schreef: Maar wat is een router? (in mijn IT woordenschat is dat een doosje die een netwerkfunctie vervult)
In elk geval geen bovenfrees :lol: ...
Het is de naam van wat algemeen een TomTom genoemd wordt: een stukje software dat verkeer routeert, net als een router in ict-termen netwerkpakketjes routeert.
PeeWee schreef: Als een router vindt dat je mag lopen over een strand dan is het aan die router om dat te regelen.
Ook hier? Da's nou ook opmerkelijk. Nu Ligfietser nog ...

gr

Noordfiets
GPS Expert schreef:Gemiddeld is het strand meer dan 50m breed en die palen staan ook op de kaart, toch?
Bij Domburg in ieder geval wel, maar de rest van Nederland heeft bij mijn weten niet zoveel van die palen als Zeeland. Tussen Scheveningen en IJmuiden zijn nauwelijks hindernissen (hondenuitlaters niet meegerekend). 8)
nvt
Ah, dat noem ik een routeringsalgoritme en geen router, wat dat is een rol/functie en geen programma. Ik dacht even dat er in OSM de rol router door iemand vervuld werd.

Maar als ik als vrijwilliger een onverhard voetgangersnavigatie zou tekenen over het strand, waarom zou ik dan een boze mail krijgen?

1. Ik mag er wandelen en meestal van okt-april met mtb, paard en hond lopen.
2. Het is wettelijk toegestaan om er te lopen.
3. Het strand is afgebakend door zee en duinen/hek/dijk.
4. Er zijn stranden waar je zelfs met de auto/motor op mag.

Mogelijk dat soms een sluitingstijd geld, maar dat bestaat gewoon al, voor bergpassen, natuurmonumenten en staatsbosbeheer gebieden.

Toch?
GPS Expert schreef:Ah, dat noem ik een routeringsalgoritme en geen router, wat dat is een rol/functie en geen programma. Ik dacht even dat er in OSM de rol router door iemand vervuld werd.
Het hoeft geen algoritme te zijn; kan ook een persoon wezen: ga je gang en trek lijntjes over het strand en ga er vervolgens wandelen of fietsen.
Maar als ik als vrijwilliger een onverhard voetgangersnavigatie zou tekenen over het strand, waarom zou ik dan een boze mail krijgen?
Omdat het een strand is, en geen pad/weg. De juiste manier om dit gewijzigd te krijgen, is de attributen van het strand aan te passen (eventueel de attributen die aan een strand kunnen worden toegevoegd, uitbreiden).

Paden er overheen tekenen is een workaround, geen oplossing.

.tsooJ
GPS Expert schreef: Maar als ik als vrijwilliger een onverhard voetgangersnavigatie zou tekenen over het strand, waarom zou ik dan een boze mail krijgen?
Boze mail misschien niet, maar het word uiteindelijk wel weggehaald. En een mailtje over hoe te mappen krijg je dan vast wel. Binnen OSM zijn wel degelijk regels ..
Het idee van een kaart is nu eenmaal dat er op staat wat er is. En het strand is geen pad, het is strand. Het aanbrengen van wijzigingen in de werkelijkheid omdat je graag wil dat je er een route kunt plannen is niet de bedoeling. Je haalt ook sluipwegen niet weg omdat je niet wilt dat er vrachtwagens door rijden tenslotte. Dat zijn zaken die de routeringssoftware op moet lossen.
De punten 1, 2 en 4 die je noemt zijn eigenschappen van het strand en kun je als eigenschap toevoegen ( 'tags' in OSM ). Die zie je niet terug in de kaart, maar worden wel gebruikt. Juist om te routeren.

Overigens heet jou idee van omgaan met de kaart 'taggen voor de router'. Daarvan is binnen de OSM gemeenschap besloten dat we dat niet doen.
Gelukkig is OSM vrij democratisch: je kunt een voorstel indienen om dat wel te doen, waar dan over gestemd wordt.
gartnl schreef:
PeeWee schreef: Als een router vindt dat je mag lopen over een strand dan is het aan die router om dat te regelen.
Ook hier? Da's nou ook opmerkelijk. Nu Ligfietser nog ...

gr

Noordfiets
Jazeker.... al jaren maar dat Noordfiets hier is.... dat wist ik ook niet. Ligfietser is er ook alleen heet die hier de Tovenaar. Tja als iedereen nu gewoon overal de zelfde alias gebruikt wordt het veel overzichtelijker ;)
PeeWee schreef:Ligfietser is er ook alleen heet die hier de Tovenaar. Tja als iedereen nu gewoon overal de zelfde alias gebruikt wordt het veel overzichtelijker ;)
Ligfietser aka de Tovenaar zit in de Alpen anders had hij vast wel al gereageerd op deze onoorbare voorstellen :wink:

Maar volgens mij zijn wij aardig off-topic inmiddels 8)
Michael W schreef:
PeeWee schreef:Ligfietser is er ook alleen heet die hier de Tovenaar. Tja als iedereen nu gewoon overal de zelfde alias gebruikt wordt het veel overzichtelijker ;)
Ligfietser aka de Tovenaar zit in de Alpen anders had hij vast wel al gereageerd op deze onoorbare voorstellen :wink:

Maar volgens mij zijn wij aardig off-topic inmiddels 8)
Heb ik wat gemist? :lol:

Hierbij mijn verslag, om even on topic te blijven. Onderweg gebruikten we een Garmin Oregon 600T als een Dakota 20 icm de Openfietsmap Alpen. Dat ging prima, vrijwel alle paden en wegen stonden er op. Thuis de data verwerkt mbv de volgende software:

* Garmin's Basecamp en Mapsource
* http://www.geosetter.de‎ (om de gps data in de foto's te plakken)
* gpsaltitudechart voor de hoogteprofielen
* picasaweb albums
* De kaartjes zijn gemaakt met bikemap.net, gpsies.com, ridewithgps.com en ITN converter (voor de michelin kaartjes, nog altijd mooier dan OSM of google maps)
* http://ridewithgps.com heeft goede hoogteprofielen en de mogelijkheid je gps data te vergelijken met anderen

Afbeelding