Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano biopace - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

shimano biopace

Michael W schreef:De biopacebladen hadden een merkteken dat gemonteerd onder je trapper moest staan, de kleinste had dat niet, maar dat was in 1990, dus blijkbaar was het al op z'n retour (en moesten ze van hun voorraad af).
Ook vrijwel alle niet-biopace midden- en grote bladen hebben zo'n merkteken.
Leon
Alien schreef:Integendeel: zoveel kleiner, des te ovaler!
Nou, zó ovaal was hij zeker niet want dat had ik nooit over het hoofd gezien :wink:
Dan was het geen Biopace. Biopace granny's zijn bijna vierkant (zie foto in mijn vorige post).

.tsooJ
Alien schreef:Dan was het geen Biopace. Biopace granny's zijn bijna vierkant (zie foto in mijn vorige post).
Ja, jammer dat hij een paar weken geleden gestolen is, dan had ik het even kunnen nakijken. De buitenste twee bladen waren wel zeker biopace, maar die heb ik vervangen zo'n 10 jaar geleden voor gewone ronde. Hieronder de originele bladen.

Afbeelding
Deze regenachtige voormiddag heb ik een beetje onderhoud gedaan aan mijn fiets (nieuw vet in wielnaven). Dus ook eens vlug gekeken naar mijn biopacebladen.
De Biopace op mijn fiets heeft de volgende tanding: 48/38/28 T. Alle drie de bladen zijn ovaal.
Het aanbod op marktplaats om bladen te kopen voor een prikje is aanlokkelijk. Spijtig ik woon te ver en meer dan het dubbele voor verzending is me te veel.
Ik zie dat er ook een 26T bestaat.
Zou dit op mijn fiets nog haalbaar zijn? :

Dus tandwielen vooraan: 48/38/28 achteraan 13;15;17;20;24;29;34 (7 speed)
Volgens mij moet ik hiermee wel een bergje op kunnen.
de overbrugging voor de achterderailleur is dus (48-28)+(34-13)= 41
Alles werkt goed met achterderailleur Shimano Deore. Wellicht een type uit 1988. (MT60?).
Alhoewel men een maximum overbrugging aangeeft voor Deore van 38. (of heb ik een ander (later) type Deore derailleur?)
Zou 26, dus 2 tandjes meer (overbrugging) nog haalbaar zijn?

Dank
of maak ik een denkfout?

ergens lees ik het verschil tussen de grootste versnellingen min het verschil van de kleinste versnellingen.
Hetzij:

(48-13)-(28-34)= 35-0 (of -6???)= 35.
Dus te doen voor mijn ouwe deore die een capaciteit van 38 heeft.
26T voorblad zou dus ook nog gaan. Of niet?
Je zit al buiten de specs, dus het is lastig inschatten of nog twee tandjes lukt. Je zou het kunnen aflezen aan de uiterste standen van nu: zet de fiets eerst in 48-34 en kijk of je nog iets over hebt, maar de ketting mag niet te strak komen te staan.
Zet hem dan in 28-13 en kijk of de derailleur nu helemaal is ingeklapt; als het te ver gaat dan ratelt de ketting ergens tegen waar hij niet tegen hoort te komen en/of hangt de ketting scheef.
Als je het voorblad 26 monteert zou je eventueel een schakel uit de ketting kunnen verwijderen, waarbij je moet waken dat de ketting zich bij per ongeluk schakelen naar 48-34 niet vast zet, met alle gevaren van dien.
Aan de andere kant: als het nu prima schakelt is de kans dat het met twee tandjes minder op het voorblad ook nog lukt redelijk groot, dus doe eens een gok.
Succes,
Leon
Michael W schreef:
Alien schreef:Dan was het geen Biopace. Biopace granny's zijn bijna vierkant (zie foto in mijn vorige post).
Ja, jammer dat hij een paar weken geleden gestolen is, dan had ik het even kunnen nakijken. De buitenste twee bladen waren wel zeker biopace, maar die heb ik vervangen zo'n 10 jaar geleden voor gewone ronde. Hieronder de originele bladen.

Afbeelding
Oh, dat was deze (z'n broertje)? Eeuwig zonde.

En net uit een jaargang dat Koga zuinigjes was met specs in de folder. Maar dat binnenblad ziet er niet erg Biopaceïg uit.

Er zijn dan ook twee versies van Biopace geweest; de eerste versie was behoorlijk ovaal (en naar binnen toe steeds eiïger), de tweede (Biopace II) was een stuk ronder, wellicht naar aanleiding van de matige reputatie die Biopace toen al had.

.tsooJ
Alien schreef:Oh, dat was deze (z'n broertje)? Eeuwig zonde.
Ach ja, we hebben nog wat herinneringen die niet gestolen kunnen worden :?

Afbeelding
Alien schreef:Er zijn dan ook twee versies van Biopace geweest; de eerste versie was behoorlijk ovaal (en naar binnen toe steeds eiïger), de tweede (Biopace II) was een stuk ronder, wellicht naar aanleiding van de matige reputatie die Biopace toen al had.
Dat moet het wel zijn, Shimano is in 1992 gestopt met Biopace en deze fiets was uit 1990, maar zoals eerder gezegd; nooit veel van dat Biopace gemerkt op de twee grootste tandwielen.
cabonga schreef:Wie heeft er nog ervaring met die ovalen tandwielen van shimano?
Ja. Het is even wennen aan het vervelende cadansje, maar dat went uiteindelijk wel, en dan merk je het amper. Gelukkig heeft het menselijk lichaam erg de eigenschap zich aan te passen. Verder denk ik dat een vakantiefietser weinig
gios schreef:Bioplacebo
nodig heeft :)

Overigens de Tourwinnaar van dit jaar was ook weer gestrikt door een fabrikant om op ovale bladen te rijden, het is dus nog steeds een met golven terugkerend fenomeen.
....Soort klapschaats maar met het verschil dat die inmiddels wél beklijft zijn.
inderdaad het is eventjes wennen. Maar eens gewoon voel je er niets meer van.
Nu ongeveer 2000 km ermee gereden en het valt niet tegen.

Ondertussen ook eens gekeken wat er bestaan heeft.
http://mombat.org/Shimano.htm

de Biopace komt voor van 1983 tot 1994. Er waren er met een "yellow decal" en met een "black decal". De mijne is een gele. Of er tussen geel of zwart een verschil was in de vorm, weet ik niet.

1988
FC-MT60 and BB-MT60, Biopace (yellow decal) chain rings, light alloy anodized finish, 48/50 outer, 38/44 middle and 28 inner ring, 170/175 lengths (deore)
1989
FC-M730 and BB-M730, Biopace HP (black decal) chain rings, light alloy anodized finish, 46/48/50 outer, 36/38/44 middle and 26/28 inner rings, 165/170/175/180 lengths

voorlopig geen nadeel aan de knieën. Veel positiefs lees ik er evenwel niet over op internet.
Wie heeft er nog ervaring met die ovalen tandwielen van shimano?[/quote]

Mijn gewone stadsfiets van Koga (1990) heeft nog steeds Biopace en mijn racefiets van Giant (1992) heeft ook nog biopace. Ik zou eigenlijk niet anders meer willen. Het weerhoudt mij er eigenlijk een beetje van om een nieuwe fiets aan te schaffen. Beide fietsen heb ik altijd goed onderhouden en zijn nog in uitstekende staat. Heerlijk voor lange afstanden in een regelmatig tempo.
Welkom op het forum. Je kunt altijd nog Rotor Q-rings monteren, die doen dacht ik hetzelfde.
Heehoi,

Ik heb een 39-tands ovaal middenblad van Rotor op mijn nieuwe vakantiefiets. Dit is dus zo'n blad waarbij de ovaliteit ongeveer een kwartslag gedraaid is tov Biopace. Deze keus heb ik vooral gemaakt om minder last te hebben van de dode punten bij het klimmen. Grote blad heb ik wel rond omdat ik daar geen zware klims mee doe, en de granny is ook gewoon rond omdat ik dat toch bijna nooit gebruik en ik het eerst maar eens wilde uitproberen.

Mijn conclusie na een paar klimmetjes in de Ardennen: Het werkt. Zeker om de haarspeldbochten door te komen is het echt een zegen.

Wat ik begrepen heb van het rijden met ovale buitenbladen, is dat dit het beste werkt met kortere cranks en hoge cadans. Niet echt mijn ding, ik vind een lage cadans prettiger, 80 à 90 rpm voelt het beste voor mij op de lange afstand. Maar wellicht probeer ik het nog eens als het kan met mijn voorderailleur.

Grtjs,

Walter