Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspomp voor onderweg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietspomp voor onderweg

Ik heb ook een Topeak Morph en gebruik hem helaas in China vrij veel. Ik heb Schwalbe Mondial banden (de 55mm versie) en mij bevalt het pompje ook enorm. Ik heb hem regelmatig uitgeleend aan andere fietsers dus hij is wel veel gebruikt. Weekje terug moest ik 'onderhoud' plegen aan de pomp omdat hij heel stroef liep en op een gegeven moment niet meer wilde pompen. Na het open maken van de pomp bleek een rubbertje losgeschoten te zijn. Even vastmaken, schoonmaken en wat vaseline heeft weer geholpen om het ding te fixen. Het is dus ook wel fijn dat je hem open kan maken. Ik kan hem je dus ook aanraden.
Nee geen ventiel ringetje maar gewoon een ringetje zoals je onder een moer monteert. Af en toe zie je ook speciaal op maat gemaakte ringetjes, maar in mijn herinnering alleen om een biba met Frans ventiel in een autoventiel band te stoppen. Ik heb er op reis altijd een bij me, voor als ik alleen maar bibas met Frans ventiel kan krijgen.
Wim
Ik snap 'm niet. Waar stop je dat ringetje dan? Aan de binnenkant van de velg, of ónder een ventielringetje aan de buitenkant?
Binnenkant, zodat de binnenband niet uitpuilend klem komt te zitten in het te grote ventielgat, en dus scheurt, precies bij het ventiel, en dus niet repareerbaar.
Wim
Helder!
Dank voor het antwoord!
Gewoon een rondelle dus (zoals we dat hier in de Vlaanders noemen).
Ik snap er ook niets meer van.

Ik heb mijn reservebanden met Hollands ventiel ingeruild voor banden met Fransventiel.

Ik heb er een ringetje bijgekregen die op de buitenkant moet. Er gaat dan een stukje van het ringetje in het gat. Maar die binnenband drukt het ringetje toch juist naar buiten?

Volgens mij gaat het compleet fout als ik op mijn vakantie bandenpech krijg, want ik heb allerlei rotzooi dat eigenlijk niet bij elkaar hoort en passend advies krijg ik bij geen enkele winkel.

Ik heb nu:
- Twee wielen met gaten voor Hollands ventiel en banden met Hollands ventiel
- 4x reserve binnenband met Frans ventiel
- Twee pompjes, eentje die bij de fiets zelf hoort en eentje los gekocht met drukmeter die slecht leesbaar is.
SvMp schreef:Ik snap er ook niets meer van.
Maar je weet inmiddels wel wat je te doen staat:
- reservebanden met Hollands ventiel kopen (doe ik al 43 jaar, zo heel erg is het dus niet..)
- een geschikte topeak of lezyne pomp bestellen bij bike4travel
- een betere fietsenmaker zoeken. Waar woon je?
Leon
Die met Hollands ventiel heb ik juist omgeruild voor Frans ventiel, zodat ik meer mogelijkheden heb als het gaat om pompjes en druk meten. Ik heb zojuist even geprobeerd mijn gewone stadsfiets met Hollandse ventielen even op te pompen, ik kon de druk niet goed aflezen, die meter stuitert alleen maar wat heen en weer tijdens het pompen.

Via internet wat bestellen gaat niet, ik ga zaterdag vroeg al weg. Mijn probleem is ook dat dit de eerste vakantie wordt met stukken zonder backup van treinen. Voorheen fietste ik vanuit een vaste standplaats (hotels) rondjes. Dit is dus risicovoller dus ben ik veel meer bezig met de betrouwbaarheid van de fiets.

Een andere fietsenmaker zoeken wordt een project voor na de vakantie. Ik ga ook aan de fietsreparatie cursus deelnemen, want ik wil helemaal van die fietsenmakers af. Ik heb er al honderden euro's schade door, ik moet het zelf leren al wordt dat nog een hele uitdaging.

Wat ik volgens mij nodig heb is:
- Duidelijkheid omtrent het ringetje. Is dat ok? Of moet er wat anders tussen aan de binnenkant?
Ik lees hier en daar ook dat men het ringetje juist aan de binnenkant van de band doet, en daarmee het probleem van het grote gat oplost.
- Ergens een eenvoudig Schwalbe drukmetertje op de kop tikken.
SvMp schreef:Die met Hollands ventiel heb ik juist omgeruild voor Frans ventiel, zodat ik meer mogelijkheden heb als het gaat om pompjes en druk meten.
Maar je hebt het ene probleem nu even ingeruild voor een ander, potentieel veel groter probleem. Het lijkt me dat het ringetje aan de binnenkant van de velg moet, als ik je goed begrijp. Je moet uiteraard zeker weten dat het past, proberen dus, ook als zegt iedereen dat het goed is. (yes, been there...)
Repeat: waar woon je ongeveer?
Leon
Vlakbij Leeuwarden.
Ik ga pleiten voor foto's. Hoe zien die ringetjes eruit? Klinkt als hetgeen ik eerder beschreef: ringetjes om de diameter van het velggat kleiner te maken. Waarschijnlijk gaan die zó strak in je velg dat die er echt niet uitkomen door de druk van de binnenband hoor.
Gewoon een rvs ringetje zoals je gebruikt als je een moer op een bout doet. Dat doe je op het ventiel, aan de binnenkant van de buitenband. Duidelijk? Het moet gewoon voorkomen dat de binnenband gaat uitstulpen. Uitboren en een autoventiel gebruiken is echter makkelijker.
Wim
Perfect, dat gaat wel lukken! Er is een ijzerwinkel (Auke Rauwerda) die werkelijk elk schroefje/ringetje heeft en los verkoopt. Ik heb een Schwalbe drukmeter en een goed pompje, na veel lezen weet ik de goede merken/types en ik heb in de buurt een wielersportwinkel gevonden die deze spullen gewoon in de schappen heeft in plaats van allerlei vage rommel. Dus dat betekent dat ik er klaar voor ben!