Wim schreef:Wat mij betreft maken ze het fietsvervoer duurder. Fietsen nemen flink wat plek in beslag en al teveel fietsen kunnen de dienstregeling ook verstoren. Het is dus niet gek dat de NS van de fietsen af wil. De enige manier om die trend te keren is zorgen dat NS eraan kan verdienen. Schaarse ruimte gratis aanbieden is vragen om moeilijkheden.
De opbrengst moet voor de NS groter worden dan de kosten. Voor incidenteel fietsvervoer zoals vakantie kan dat voor niemand bezwaarlijk zijn. Voor forensen is een compacte vouwfiets een prima oplossing.
Wim
Verhaal slaat nergens op. Vouwfietsen nemen in verhouding veel ruimte, vooral omdat ze vaak niet stabiel kunnen staan, dus dat is helemaal geen prima oplossing. Om nog maar te zwijgen van al die kinderwagens. En aangezien kinderen krijgen (en deze vervolgens meenemen in de trein) en fietsen (en deze vervolgens meenemen in de trein) beide vrije keuzes zijn, moeten beide gelijke prioriteit krijgen. Overigens ontstaan er ook al problemen als er meerdere kinderwagens en/of rolstoelen mee moeten. Terwijl die problemen in Duitsland een stuk minder zijn, zeker bij enkele private vervoerders die zeer slimme flexibele ruimtes hebben op ieder balkon. De NS reageert de incompetentie weer eens af op de reizigers.
PietV schreef:erikheijn schreef:De €6,- is om het even welke afstand; Of ik nu van Delfzijl naar Middelburg ga of van Arnemuiden naar Middelburg; het is en blijft €6,-. Mooier zou zijn als de prijs voor de fiets ook afstand gerelateerd is.
Groet Erik
Dit is zakelijk gezien een prima idee. 6 euro opstaptarief en 5 cent per kilometer. Draagt de fietser ook wat bij aan de komende bezuinigingen.
Piet.
Dit idee slaat kant noch wal. Dan kost Groningen - Maastricht al gauw rond de 20 euro voor een fiets. Als ik dan ook nog eens voor mezelf moet betalen, dan kan ik net zo goed met de auto gaan.
Dit is zelfs duurder dan een internationaal fietskaartje, waarmee ik voor 12 euro naar bijvoorbeeld Budapest kan.
Als er één groep is die niet moet bijdragen aan die idiote "bezuinigingen" (lastenverzwaringen) dan zijn het fietsers. Fiets-toerisme stimuleert de lokale economie, is ontzettend duurzaam, dat ontmoedigen is het stomste wat je kan doen. Zolang er nog subsidies worden gegeven voor cursussen hoofddoek vouwen, Nederlands geld overal ter wereld wordt uitgedeeld en tonnen naar kunstbobo's gaan voel ik mij niet geroepen om bij te dragen aan bezuinigingen.
Overigens zijn er weinig bedrijven waar zoveel geld wordt verspild als bij de NS. Al die zinloze prestigeprojecten, verbouwingen van stations, de Fyra, de mislukte OV-chipkaart die een vermogen heeft gekost en die ons door de strot is geduwd. Bij de NS en Prorail zijn zonder een centje pijn honderden miljoenen te besparen.
Revanho schreef:
Dat probleem is nog groter bij de meeste Belgische treinen dan in Nederland. Ik heb het systeem waarbij men de conducteur moet verwittigen die dan ergens een aparte ruimte voor de fietsen moet openen nooit begrepen. Als er geen fietsers zijn kan die ruimte ook niet voor passagiers, bagage, ... gebruikt worden en het is hopeloos omslachtig en tijdverslindend.
..
Grootste nadeel van dat systeem vind ik dat je niet zeker weet of de fiets goed wordt neergezet. In sommige Tsjechische treinen wordt met hetzelfde systeem gewerkt, ik heb de fiets wel eens met verbogen spatborden terug gekregen.
Overigens ligt in België en sommige andere landen de nadruk niet zo extreem op punctualiteit als hier in Nederland. Daarnaast zijn er minder fietsen die mee moeten. Sommige nieuwere treinen hebben wel zelfbediening als het om fietsen gaat dus het zal in België ook wel veranderen.