Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen 2013 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noorwegen 2013

Ik ben net terug van rygge (oslo) naar bodo te fietsen 1500 km en prachtig weer gehad :-)
Heb nog een kaart te koop ( Norway cycling ) aan halve prijs 13 euro !
thierry v schreef:Ik ben net terug van rygge (oslo) naar bodo te fietsen 1500 km en prachtig weer gehad :-)
Heb nog een kaart te koop ( Norway cycling ) aan halve prijs 13 euro !
Zijn we je toevallig tegen gekomen bij de ferry Vassdalvik - Ornes, waar je uren hebt zitten wachten?


Ik ben zelf ook net terug uit Noorwegen, heerlijk gefietst, met goed weer door dit prachtige land.

Route ging in grote lijnen van Oslo Gardermoen - Dombas - Trondheim - grotendeels de 17 - Bodo - de Lofoten - Sortland - de E10 naar Kiruna in Zweden.
Ik ben gisteren teruggekomen van mijn reis van 4 weken van Stavanger naar de noordkaap. Ik heb echt de reis van mijn leven gehad, fantastisch!!

Afbeelding

Ik heb aardig doorgefietst, vooral in het zuiden was dat soms erg zwaar.
Ik heb 3200 km gefietst in 24 dagen, dat is gemiddeld 134 km per dag.
Het was ook erg warm. Ik heb 2 weken volop zon gehad, 2,5 dag regen en verder bewolkt.

Mijn fiets heeft alles goed doorstaan. geen pech of lekke banden gehad. In de bus van Honningsvag naar Alta is hij echter beschadigd geraakt. Ik mocht alleen mee 'als je hem er nog in krijgt' dus dat werd proppen en er kwamen nog veel koffers bij. Daardoor een flink slag in mijn wiel gekregen en magura remvloeistof uit de leiding gelopen. Bij mijn vlucht met SAS is mijn fiets kwijtgeraakt. Ik denk dat hij nog in Alta staat want ik zag hem niet ingeladen worden, dat is nog even afwachten...

Afbeelding
Afbeelding

Qua fietsen vond ik de hoogtepunten: de Rallarvegen, de Lofoten, de laatste 250 km tot de noordkaap, en de eerste 100 km vanaf de Preikestolen. Ook de R17 langs de kust vond ik prachtig.

Ik heb ook erg van de natuur genoten. Ik heb veel elanden, rendieren, zeehonden, berggeiten, dolfijnen (bruinvissen?), kraanvogels gezien. Ook een visarend, een grote uil, orka's. En dat allemaal vanaf de fiets! Overweldigend.

Tunnels vielen me mee. ik voelde me veilig. Op de Lofoten was er 1 met een bocht er in, die vond ik minder fijn omdat men me niet vroeg kon zien.

http://www.hier.is/timdemooij hier kun je de route nog in detail terugkijken (even uitzoomen op de kaart).

Opmerking bij de route.
De Ferry Laerdal - Kaupanger bestaat niet meer (heb ik al eerder gemeld) dus ik ging door de tunnel. niet heel ontspannend (en verboden) maar het was te doen. Ik heb echter mensen gesproken waarbij de politie ze betrapte en de complete tunnel afgesloten werd van 2 kanten tot zij er uit waren....
de Ferry naar Bremanger bestaat niet meer en is vervangen door een tunnel 20-30 km noordelijker (zie google maps). verboden voor fietsers maar ik vond het de fijnste en veiligste tunnel die ik heb gehad.
ook de ferry naar Kristansund bestaat niet meer. De tunnel mocht ik niet door (tolweg). Je moet dan met de fiets in de bus. echter heeft de tolmevrouw een 'vriend' gebeld die me in een busje er door heen heeft gebracht, fantastisch natuurlijk. Ik kreeg nog een kop koffie voor het wachten ook!

Ik vond het moeilijk goede dagafstanden te halen. met name door het vele klimmen maar ook door de grote hoeveelheid ferries. soms wel 3 en in het noorden moet je er soms wel 2 of 3 uur op wachten, dus dan is het toch wel handig om de vaartijden bij je te hebben. Dit resulteerde er in dat ik vaak 's avond nog aan het fietsen was. Op zich niet erg, de weg is heerlijk rustig, de zon staat laag en de elanden komen tevoorschijn. ik vond het heerlijk.

De Noordkaap zelf is natuurlijk toeristisch. Ik ben er 's ochtends even snel geweest (nog bijna geen toeristen) en daarna ben ik naar de 'echte' noordkaap gewandeld, die nog ietsje noordelijker ligt. Fantastisch om daar te staan, vooral omdat je daar vrijwel alleen bent in tegenstelling tot de duizenden toeristen op de 'nep' noordkaap.

https://twitter.com/TimdeMooij/media/grid
Hier een hoop snapshots van onderweg. mijn echte foto's moet ik nog ontwikkelen.

Het is wel een dure vakantie geworden, ik ben veel geld kwijt geweest aan voeding vooral, ook de campings vond ik duur. al het transport heb ik door vroegboeken goedkoop kunnen houden:
Trein Arnhem - Hirtshals 100 euro
Boot Hirsthals - Stavanger 50 euro met dinerbon van 25 euro
Vliegtuig Alta - Oslo - Amsterdam 160 euro.

Aan voeding ben ik zo'n 800 euro kwijt geweest, aan ferries 180 denk ik. campings 4 a 5 honderd euro.

Mail gerust voor tips of meer informatie. Ik vind het leuk om dat te delen.
trinakria schreef: Opmerking bij de route.
De Ferry Laerdal - Kaupanger bestaat niet meer (heb ik al eerder gemeld) dus ik ging door de tunnel. niet heel ontspannend (en verboden) maar het was te doen. Ik heb echter mensen gesproken waarbij de politie ze betrapte en de complete tunnel afgesloten werd van 2 kanten tot zij er uit waren....
.
Destijds hebben wij de ferry genomen van Kaupanger naar Gudvangen door 't Nærøyfjord, vanaf Gudvangen met de fiets in de bus door de tunnel naar Flam.

Een mooie tocht en een berg minder te beklimmen, mocht je daar behoefte aan hebben.
trinakria schreef: Het is wel een dure vakantie geworden, ik ben veel geld kwijt geweest aan voeding vooral

Aan voeding ben ik zo'n 800 euro kwijt geweest
Dat snap ik niet 100 % Heb je veel in restaurants gegeten?
Wij zijn namelijk 5 weken met de caravan weg geweest (met z'n 4'en)
en hebben een vergelijkbaar bedrag aan voedsel uitgegeven. Het is er inderdaad
duur maar onze ervaring was dat als je goed keek veel dingen niet extreem duur
te krijgen waren.
Ik stond er zelf ook van te kijken.

Ik heb slechts 1 keer in een restaurant gegeten. Ik zocht het simpelste restaurant in Alta uit en was 66 euro kwijt :-S

Verder alleen maar uit de supermarkten. Het gaat gewoon erg hard: 1 banaan 1 euro. 1 appel, 1 euro. reep chocolade, 4 euro. Kop koffie: 3 euro.

Ik moet wel zeggen dat ik gigantische hoeveelheden heb gegeten en ook veel groenten en fruit, af en toe en zak chips en elke dag wel een reep chocolade.

Wat wel beter had gekund: gewoon een groot brood kopen en een pot jam o.i.d. maar ik ging meestal wel voor afgebakte broden waar ik dan kaas op deed.

Ik durf wel te zeggen dat ik voor 3 niet fietsende personen eet en daarnaast veel snoep om de suikerspiegel op peil te houden.
's avonds at ik vaak 300 g pasta of 400 gram rijst. Nu is dat wel goedkoop maar het geeft mijn enorme eetlust aan.
Als je fietst eet je inderdaad veel en je wil toch ook wel graag elke dag even met een kop koffie en gebak (liefst x2) ergens op een terras of bij een bakker binnen even op krachten komen, ik wel tenminste. Dat kost je al gauw 100 Kronen (13,50 euro, maar als je jezelf liever voor de gek houdt deel je die 100 gewoon door 10, dat rekent makkelijker en lijkt minder duur. :P ) Ik heb ongeveer dezelfde tocht gemaakt als Trinakria en hoewel ik het niet zo bijgehouden heb was ik vermoedelijk ook wel 150 euro per week aan eten en drinken kwijt. En dan heb ik de alcohol nog laten staan. En ik ben nog 8 kilo afgevallen ook :D (maar ik ben dan ook weer terug gefietst door Zweden).