Additionally, paste this code immediately after the opening tag: outdoor GPS Aldi? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

outdoor GPS Aldi?

Aart Veldhuizen schreef:Zowel voor mijn werk als vor mijn kinderen koop ik geregeld MEDION computers bij de ALDI.
Medion maakt prima spullen. Soms is een ander merk goedkoper. Ongeveer 4 jaar geleden kocht ik een Medion Gopal navigatiesysteem bij de Aldi. Op zich een prima apparaat. Een kaartupdate voor 3 jaar kostte 99 euro. De update komt slechts 1 keer per jaar uit. Ik heb in totaal 3 updates gehad in drie jaar tijd. Vorig jaar stond ik voor de keus: of mijn update abonnement vernieuwen of een ander navigatiesysteem kopen. Ik heb een nieuw navigatiesysteem gekocht, een Garmin met een lifetime kaartupdate. Nu krijg ik 4 keer per jaar een kaartupdate.

De Garmin is aanzienlijk goedkoper vanwege de bijbehorende lifetime kaartupdates.
Het zal toch maar een Garmin worden - gezien heel wat verscheiden antwoorden.

Over het model ben ik nog niet uit - ik ga trachten eens een etrex 20 te huren. OP die manier kan ik zien of het scherm geroot genoeg is.

Mijn eerste keuze was een 62s, maar de prijs hiervoor vind ik nogal fors, toch voor wat ik hem gebruik... namelijk een paar fietstrips per jaar en wat gepeddel in de buurt...
manis schreef:Het zal toch maar een Garmin worden - gezien heel wat verscheiden antwoorden.
Ik heb Medion gemaild met de vraag of Garmin kaarten op micro-sd gewoon gebruikt kunnen worden in hun apparaat, want bellen á 70 ct per minuut had ik niet zoveel zin in :wink:
Uw email is naar de betreffende afdeling doorgestuurd en zal zo spoedig mogelijk worden beantwoord. Wij verzoeken u vriendelijk rekening te houden met een wachttijd van 3 werkdagen.

Met vriendelijke groet,

Medion B.V.
Michael W schreef: want bellen á 70 ct per minuut had ik niet zoveel zin in :wink:
Een 900 nummer kun je ook gewoon bellen tegen de normale tarieven, zie:
http://www.0900alternatieven.nl/index.p ... ernatieven

Het alternatief is: 0032 2 200 61 98.
Mattheus schreef:Het alternatief is: 0032 2 200 61 98.
Leuk bedacht, maar dat is het 15 ct per minuutnummer, en niet 0900 - 5433833 8)
Michael W schreef:
Mattheus schreef:Het alternatief is: 0032 2 200 61 98.
Leuk bedacht, maar dat is het 15 ct per minuutnummer, en niet 0900 - 5433833 8)
Het nummer dat ik heb gegeven is het alternatief. Je belt naar België (0032)

Ik moest ooit Telfort bellen via een duur 900 nummer. Ik heb het gewone nummer opgezocht en dat nummer gebeld. Dat kostte me niets.

Bedrijven op vaste telefoon nummer bellen, achter het 0900 nr bevindt zich vaak het reguliere vaste telefoon nr!
Geachte heer/mevrouw

...
U kunt op de toestel enkel de medion software gebruiken, niet die van andere fabrikanten.
...
Met vriendelijke groet,
Medion Service Center
Michael W schreef:
Geachte heer/mevrouw

...
U kunt op de toestel enkel de medion software gebruiken, niet die van andere fabrikanten.
...
Met vriendelijke groet,
Medion Service Center
Eigenlijk geen verrassing, of wel...?
Travelmaster schreef:Eigenlijk geen verrassing, of wel...?
Nee, maar het is een officiële bevestiging van Medion wat we al vermoeden,
vandaar het toch maar even hier geplaatst :wink:
Maar is de kaart van bijv. OFM 'software', of iets anders? Als het alleen een wijze is van het weergeven van geografische informatie, zou het ook voor andere toestellen aan te passen moeten zijn.

Maar, dat doen Minko en andere kaartenthousiastelingen uiteraard alleen maar bij voldoende marktaandeel van andere merken toestellen. :wink:
Als dat het antwoord is van het bedrijf, dan wil dat vooral zeggen: wij gaan het niet ondersteunen. Veel kans dat de gebruikte kaartformaten erg hard op elkaar lijken en dat wat reverse engineering de twee uitwisselbaar maakt. Maar wie gaat daar de tijd voor nemen, tenzij iedereen natuurlijk massaal medion gps'sen gaat kopen.
De tovenaar schreef:Hier nog een test:
http://www.pocketnavigation.de/2013/05/ ... s3867-test
Neben den Kompass-Karten sind wie beim Vorgänger OSM-Vektorkarten (Openstreetmaps) von ganz Europa vorinstalliert. Die Darstellung wurde optimiert, die Qualität der Karten schwankt von Region zu Region erheblich. Der Wechsel der Karte geht mit dem S3867 deutlich schneller als noch mit dem S3857. Eigene OSM-Karten unterstützt das Navi allerdings nicht, der Nutzer kann nur den von MEDION aufbereiteten Datenbestand verwenden.

Het is bijna als met inkjetprinters, goedkoop in aanschaf en later dure inkt moeten kopen; je blijft afhankelijk van hun kaartenupdates 8)
En dat is bij Garmin niet zo?

De standaard CN / Topo kaarten van Garmin? Ech wel :) soms is upgrade niet eens mogelijk, mag je een hele nieuwe kopen (Topo DE is de enige die je kunt updaten....)


Maar als die Medion veel verkocht word, dan staat er vanzelf een slimmerik op om een OSM kaart voor de Medion beschikbaar te maken, toch? Idem voor een Bryton, Mio, Teasi One en Navi o sync. Toch?

Alleen is de slimmerik nog niet opgestaan.


Voor Magellan bestaan toch ook OSM versies?
GPS Expert schreef:En dat is bij Garmin niet zo?
Dat is minder van belang omdat er meer alternatieve en goedkopere mogelijkheden zijn, bij Medion heb je (nog) geen alternatief !! :wink:
Van Duits heb ik niet veel kaas gegeten.

Onlangs kon ik de Teasi One proberen. Winkelketen Makro (in Belgie) verkoopt 'm.
Reageert wat trager op het aanraakscherm. Verder vind ik het een no nonsense toestel:
wat de fietser nodig heeft staat erop.

Afleesbaarheid niet echt kunnen testen, het toestel bevond zich immers in de winkel.

Geen gehannes met kaartmateriaal. Wat je nodig hebt staat er reeds op.
De ingebouwde accu is de achillespees: via naafdynamo bijladen of bufferaccu meezeulen wanneer je lang onderweg bent.

Aldi toestel:
dit type heeft toch vooruitgang in zich tov de oudere Medion's.

Lijkt me dat de Dakota 20 de beste keus is. Wel zou ik opteren voor "plug and play" kaartmateriaal op mini-sdtjes.

Wat ik te lezen krijg op diverse fora ivm het installeren van kaartmateriaal op het toestel, jezus!

Gelukkig heeft Tovenaar ook een Dakota20!
benie schreef:Lijkt me dat de Dakota 20 de beste keus is.
:?:
Lijkt me dat dat helemaal afhangt van de voorkeur van de persoon in kwestie. :roll:
Ik heb hem deze namiddag getest.
Ik had een GPX track ingeladen,... een klein toertje van 30 km om samen met mijn zoontje te rijden.

De navigatie werkt zeer goed, maar,...

Het scherm is niet goed leesbaar bij felle zon.
En het ergste is dat hij na 1h15 reeds de geest gaf,... Batterijen leeg.

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft ?

Ik denk dat ik hem terug ga inleveren en een Garmin of MIO aanschaffen.

GRTN
Mio leek me een leuk alternatief. Totdat ze medewerkers ogenschijnlijk vanwege de looks gingen ophemelen in het openbaar:
Afbeelding
De post staat nog steeds online op hun Facebook-tijdlijn. Ik vind het een schande (en ik ben niet de enige, als ik zo in de commentaren lees) om op deze wijze populair proberen te worden. Het zou relevant zijn als je bij aanschaf van een GPS met die beste dame een beschuitje kon eten, maar een dergelijke actie kon ik nergens terugvinden. :roll: Goedkope, gladde reclamejongens. Bah.