door
Revanho » za 04 mei, 2013 09:50
Belle schreef:Ik ben wat fietsen betreft een soort Bernard(ina) Hinault. Ik fiets met een cadans van 60.
Op een gewone fiets is dat laag, op een ligfiets is dat waanzin. Ik verwacht niet dat het de oorzaak is van het probleem, maar de kans dat dit op termijn tot problemen leidt acht ik groot. Overigens is cadans ook iets dat je kan trainen.
Belle schreef:eindgebruiker schreef:Belle schreef:Ik fiets met een cadans van 60.
Ja, dan willen je knieën wel kapot

Ik heb geen last van mijn knieën, alleen van een te hoge achterkant van mijn schoen.
Hoezo, je hebt geen last van de knieën?
Belle schreef:
Je zou kunnen redeneren dat de trappers te ver weg staan en ik mijn voet teveel moet uitstrekken. Dan zou ik de afstand tot de trappers moeten verkleinen. Echter als ik dat doe krijg ik last van de bovenkant van mijn knieën.
Dus blijkbaar wel last van je knieën. Niet in de huidige situatie, wel als je gaat spelen met de afstand tot de trappers. En net dat ga je mogelijk moeten doen.
Op een ligfiets luistert de afstand tot de trappers nog veel nauwer dan op een gewone fiets. Ik ga niet beweren dat dat in dit geval het probleem is, maar je redeneert jezelf wel een hoekje in. (Geen knieproblemen, wel knieproblemen, ...)
Ik zou eens proberen met sandalen te fietsen. Als je dan geen problemen meer hebt met je achillespezen, dan weet je zeker dat wat je denkt dat het probleem is, ook echt het probleem is. Sandalen zouden dan ook de oplossing van je probleem kunnen zijn (er zijn mensen die in combinatie met o.a. waterdichte sokken, in alle omstandigheden met sandalen fietsen).
Je zou ook kunnen proberen bewust de positie van je voeten te veranderen en ze verticaler te houden tijdens de omwentelingen.
Renaat