Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijnlijke hiel bij ligfietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pijnlijke hiel bij ligfietsen

Leon schreef:
Belle schreef:Ik heb geen last van mijn knieën, alleen van een te hoge achterkant van mijn schoen.
Fijn dat het probleem al zo duidelijk is. Misschien heb je niet je juiste schoenen voor je voeten? Dat je niet de juiste voeten voor je schoenen hebt suggereert een wat al te rigoureuze oplossing, die waarschijnlijk niet door je verzekering wordt gedekt.
Leon
Voordat ik de schaar in mijn schoenen zet ga ik twee andere dingen proberen: plaatjes in de achterste stand zetten en kortere cranks monteren.
Belle schreef:
Leon schreef:
Belle schreef:Ik heb geen last van mijn knieën, alleen van een te hoge achterkant van mijn schoen.
Fijn dat het probleem al zo duidelijk is. Misschien heb je niet je juiste schoenen voor je voeten? Dat je niet de juiste voeten voor je schoenen hebt suggereert een wat al te rigoureuze oplossing, die waarschijnlijk niet door je verzekering wordt gedekt.
Leon
Voordat ik de schaar in mijn schoenen zet ga ik twee andere dingen proberen: plaatjes in de achterste stand zetten en kortere cranks monteren.
Ik had gehoop dat je ergens nog een paar goedkope schoentjes had staan, hoeven geen fietsschoenen te zijn.
Leon
Leon schreef:Ik had gehoop dat je ergens nog een paar goedkope schoentjes had staan, hoeven geen fietsschoenen te zijn.
Leon
Ik heb in mijn kast gekeken en gek genoeg hebben alle schoenen die voor fietstochten in aanmerking komen zo'n zelfde achterkant. Of het nou Teva, Lowa of Vaudé is. Ik kan wel met ballerina's gaan fietsen :-P om het uit te proberen maar dat is toch wat minder handig. Ik krijg deze klachten pas na twee lange fietsdagen met bagage. En zodra de schoenen uit zijn, zijn de klachten ook over. Als verzetten plaatjes en kortere cranks niet helpen zal ik proberen fietsschoenen te vinden waar niet zo'n hoge hiel in zit.
Wat nog wellicht interessant is: hetzelfde probleem ervaar ik met steppen! Opeens begreep ik daardoor de populariteit van Vans onder skaters (je maakt met steppen dezelfde beweging - mijn step is niet veel anders dan een skateboard met een stuur, waardoor er twee wieltjes minder kunnen). Die hebben aan de achterkant zo'n V en heel veel padding. Nu moet Vans nog even fietsschoenen gaan uitbrengen...
Belle schreef:
Leon schreef:
Leon
Je schrijft in het begin dat je al eens met je plaatjes geschoven had en toen last ging krijgen van je knie. Misschien is het handig om te vermelden wat voor ligfiets je hebt, er zijn nogal wat modellen. Op de een lig je meer dan op de ander en is de hoek die je enkels op de pedalen hebben ook anders wat het schuren van de schoen tegen je hiel kan verklaren. Ook al omdat je zegt dat de pijn snel weg is als je gewoon loopt. Misschien dat tape op de plek waar het schuurt helpt, het kan natuurlijk ook irritatie zijn.
Fietsschoenen zijn ontworpen voor bukfietsen. In deze schoenen zal door het trappen je voet richting de voorkant van de schoen schuiven en de hiel wordt nauwelijks belast. Op een ligfiest zal je voet in de hiel van je schoen steunen. Of zie ik dat verkeerd.
Je fiets staat goed afgesteld en je strekt je benen niet te ver. Is deze afstand te groot ga je ook je voet strekken en het zou kunnen dat het bot van je hiel tegen de pezen en spieren komt.
Belle schreef:Ik ben wat fietsen betreft een soort Bernard(ina) Hinault. Ik fiets met een cadans van 60.
Op een gewone fiets is dat laag, op een ligfiets is dat waanzin. Ik verwacht niet dat het de oorzaak is van het probleem, maar de kans dat dit op termijn tot problemen leidt acht ik groot. Overigens is cadans ook iets dat je kan trainen.
Belle schreef:
eindgebruiker schreef:
Belle schreef:Ik fiets met een cadans van 60.
Ja, dan willen je knieën wel kapot :roll:
Ik heb geen last van mijn knieën, alleen van een te hoge achterkant van mijn schoen.
Hoezo, je hebt geen last van de knieën?
Belle schreef: Je zou kunnen redeneren dat de trappers te ver weg staan en ik mijn voet teveel moet uitstrekken. Dan zou ik de afstand tot de trappers moeten verkleinen. Echter als ik dat doe krijg ik last van de bovenkant van mijn knieën.
Dus blijkbaar wel last van je knieën. Niet in de huidige situatie, wel als je gaat spelen met de afstand tot de trappers. En net dat ga je mogelijk moeten doen.

Op een ligfiets luistert de afstand tot de trappers nog veel nauwer dan op een gewone fiets. Ik ga niet beweren dat dat in dit geval het probleem is, maar je redeneert jezelf wel een hoekje in. (Geen knieproblemen, wel knieproblemen, ...)

Ik zou eens proberen met sandalen te fietsen. Als je dan geen problemen meer hebt met je achillespezen, dan weet je zeker dat wat je denkt dat het probleem is, ook echt het probleem is. Sandalen zouden dan ook de oplossing van je probleem kunnen zijn (er zijn mensen die in combinatie met o.a. waterdichte sokken, in alle omstandigheden met sandalen fietsen).

Je zou ook kunnen proberen bewust de positie van je voeten te veranderen en ze verticaler te houden tijdens de omwentelingen.

Renaat
Even van het onderwerp afwijken. Nieuwsgierig gemaakt hoe het zit met het traptempo op een ligfiets. Wat trap je dan?
Op mijn fiets trap ik gemiddeld rond 70/75 omw. Voor 42 en 17 achter kom ik op 23 / 24 km/uur.
Is het allemaal zo anders door die lagere luchtweerstand?
multiwgb schreef:
'k Heb het gevoel dat de lage luchtweerstand er weinig met te maken heeft (je hebt tenslotte toch versnellingen om je trapfrequentie te kunnen aanpassen). Maar over het algemeen is het belang van het niet met te veel kracht trappen (en zo de knieën te ontzien) op een ligfiets nog belangrijker dan op een gewone fiets.

Renaat
Veel (buk)fietsers gaan op een ligfiets "anders" fietsen. Op de ligfiets, met een redelijk verticale zit, zullen ze de trapfrequentie drastisch te laten zakken en de trapkracht vergroten door zich af te zetten tegen de rugsteun. Zoals ook vele (buk)fietsers aan het stuur trekken om zich af te kunnen zetten op de pedalen. Simpel energieverspilling.
Als ik wissel van fiets naar ligfiets verandert er niets in trapkracht en -frequentie. Hetzelfde schakelgedrag. Het trapvermogen blijft nagenoeg gelijk. Ook de afstelling zit/pedalen blijft nagenoeg gelijk.

Beginnende ligfietsers rijden ook vaak met gestrekte voeten, alsof de voeten op het pedalen moeten rusten. Als je op fietsschoenen normaal kunt fietsen zonder knellingen, dan zul je op een ligfiets ook geen last hebben.

Piet.
multiwgb schreef:Even van het onderwerp afwijken. Nieuwsgierig gemaakt hoe het zit met het traptempo op een ligfiets. Wat trap je dan?
Op mijn fiets trap ik gemiddeld rond 70/75 omw. Voor 42 en 17 achter kom ik op 23 / 24 km/uur.
Dat is de snelheid die je haalt met 28" wielen, veel ligfietsen hebben 20" wielen. Als je dan van hetzelfde verzet en aantal omwentelingen uitgaat kom je net aan de 17 km/u.
Om dezelfde snelheid te halen zul je al snel naar de 100 omwentelingen moeten. Ook beter voor je knieën en de doorbloeding van de spieren. Luchtweerstand heeft wel invloed, die is het grootst als je pal tegen de wind in fietst, met wind van de zijkant wordt dat voordeel al snel minder aangezien je frontale opvlak dan weer net zo groot is als op een gewone fiets. Wel waait het laag bij de grond vaak wat minder hard :wink:
Pman schreef:
multiwgb schreef:Even van het onderwerp afwijken. Nieuwsgierig gemaakt hoe het zit met het traptempo op een ligfiets. Wat trap je dan?
Dat is de snelheid die je haalt met 28" wielen, veel ligfietsen hebben 20" wielen. Als je dan van hetzelfde verzet en aantal omwentelingen uitgaat kom je net aan de 17 km/u.
Kleinere wielen maakt niets uit. De kettingsnelheid ligt wat hoger omdat je met een 65 tands voorblad rijdt. Het gaat om de stappen tussen de versnellingen en het totale bereik er van.

Liggend of zittend rijden maakt niets uit. Je kunt hetzelfde vermogen leveren zonder je benen of gewrichten extra te belasten.

Piet.
PietV schreef:
Pman schreef:
Kleinere wielen maakt niets uit. De kettingsnelheid ligt wat hoger omdat je met een 65 tands voorblad rijdt. Het gaat om de stappen tussen de versnellingen en het totale bereik er van.

Liggend of zittend rijden maakt niets uit. Je kunt hetzelfde vermogen leveren zonder je benen of gewrichten extra te belasten.

Piet.
Sorry Piet, het vergelijk ging tussen het aantal omwentelingen en de daarbij horende snelheid op basis van het wiel en de gekozen versnelling. Als je die in http://www.gear-calculator.com/# gooit en je past daarna het wiel aan zul je zien dat je bij die cadans langzamer gaat. Als ik voor een 65 monteer ga ik ruim 30 en Multiwgb zou dan 37 km/u gaan bij hetzelfde aantal omwentelingen. Of we allebei dezelfde krachtsinspanning moeten leveren is nog weer een ander verhaal.
PietV schreef:Liggend of zittend rijden maakt niets uit.
Wel eens met een ligfiets tegen een helling van 10% opgefietst?
Leon
Pman schreef: Of we allebei dezelfde krachtsinspanning moeten leveren is nog weer een ander verhaal.
Maar dat is het nou net, verandert het fietsen door die lagere luchtweerstand. Mij lijkt dat je ook op een ligfiets met souplesse wil trappen. Wat is zijn snelheid bij 70/75 omwentelingen per minuut, met welk verzet en uiteraard de omtrek van het aangedreven wiel mee berekent.
Een ding is zeker, fietsen we samen op is zijn inspanning of vermogen met dezelfde snelheid is een stuk lager als die van mij.
Leon schreef:
PietV schreef:Liggend of zittend rijden maakt niets uit.
Wel eens met een ligfiets tegen een helling van 10% opgefietst?
Leon
Waltertje, Noordkaapfujin, kom er maar in....
Pman schreef:Sorry Piet, het vergelijk ging tussen het aantal omwentelingen en de daarbij horende snelheid op basis van het wiel en de gekozen versnelling. Als je die in http://www.gear-calculator.com/# gooit en je past daarna het wiel aan zul je zien dat je bij die cadans langzamer gaat. Als ik voor een 65 monteer ga ik ruim 30 en Multiwgb zou dan 37 km/u gaan bij hetzelfde aantal omwentelingen. Of we allebei dezelfde krachtsinspanning moeten leveren is nog weer een ander verhaal.
Jammer dat die Gear Calculator er van uitgaat dat je fiets twee even grote wielen heeft ;-) Wat kan ik het beste doen: maat van voorwiel of maat van achterwiel invoeren? Of het ding maar vergeten?
Revanho schreef:
Hoezo, je hebt geen last van de knieën?
Belle schreef: Je zou kunnen redeneren dat de trappers te ver weg staan en ik mijn voet teveel moet uitstrekken. Dan zou ik de afstand tot de trappers moeten verkleinen. Echter als ik dat doe krijg ik last van de bovenkant van mijn knieën.
Dus blijkbaar wel last van je knieën. Niet in de huidige situatie, wel als je gaat spelen met de afstand tot de trappers. En net dat ga je mogelijk moeten doen.

Op een ligfiets luistert de afstand tot de trappers nog veel nauwer dan op een gewone fiets. Ik ga niet beweren dat dat in dit geval het probleem is, maar je redeneert jezelf wel een hoekje in. (Geen knieproblemen, wel knieproblemen, ...)

Ik zou eens proberen met sandalen te fietsen. Als je dan geen problemen meer hebt met je achillespezen, dan weet je zeker dat wat je denkt dat het probleem is, ook echt het probleem is. Sandalen zouden dan ook de oplossing van je probleem kunnen zijn (er zijn mensen die in combinatie met o.a. waterdichte sokken, in alle omstandigheden met sandalen fietsen).

Je zou ook kunnen proberen bewust de positie van je voeten te veranderen en ze verticaler te houden tijdens de omwentelingen.

Renaat
Nee Renaat, ik heb geen last van mijn knieën. Maar dat zou ik wel krijgen als ik de afstand tot de trappers verkeerd zou gaan instellen, zoals iedereen dat zou krijgen. Te korte afstand: bovenop, te lang: achterkant.
multiwgb schreef:Fietsschoenen zijn ontworpen voor bukfietsen. In deze schoenen zal door het trappen je voet richting de voorkant van de schoen schuiven en de hiel wordt nauwelijks belast. Op een ligfiest zal je voet in de hiel van je schoen steunen. Of zie ik dat verkeerd.
Je fiets staat goed afgesteld en je strekt je benen niet te ver. Is deze afstand te groot ga je ook je voet strekken en het zou kunnen dat het bot van je hiel tegen de pezen en spieren komt.
Ik denk dat dit inderdaad de oorzaak van het probleem is: fietsschoenen zijn ontworpen voor bukfietsers. Als ligfietser hangt je voet meer naar beneden in de schoen. Ik heb gemerkt dat de plaatjes vastmaken in de achterste stand van de schoenen het inhakken van de hiel van de schoen op de hiel van de voet een stuk verminderd. Nog wel een beetje last van dat de huid schuurt in de hiel, maar dat is ook met een Compeed pleister op te lossen. Verder zal ik, als ik weer zin heb in sleutelen eens kijken wat het doet als ik kortere cranks van 170 mm monteer.
Belle schreef:Wat kan ik het beste doen: maat van voorwiel of maat van achterwiel invoeren? Of het ding maar vergeten?
Ik zou het wiel dat je aandrijft kiezen!
Matthie9000 schreef:
Belle schreef:Wat kan ik het beste doen: maat van voorwiel of maat van achterwiel invoeren? Of het ding maar vergeten?
Ik zou het wiel dat je aandrijft kiezen!
Goeie.