Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Vaude Chapel 3P of toch iets anders? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent: Vaude Chapel 3P of toch iets anders?

Ik heb de veloci sul gekocht (zie hierboven) 20 dagen mee gefietst/gekampeerd in prima weder (Rome)
Prima tent maar hebben ook wat meer last van redelijk wat condens in de ochtend. Wat meer open zetten is daarom aan te raden. Wij hebben de indruk dat het een prima tentje is. Je moet em wel in de juiste richting plaatsen, lijkt me, zodat die voldoende stevig staat ten op zichte van harde wind.
Haringen zijn in onze ogen van mindere kwaliteit. Wel licht, maar zijn op die 20 dagen al 4/5 omgebogen.

De vaude chapel vond ik minder sterk staan in de wind + het feit dat de dac buizen van veloci sul makkelijker verkrijgbaar zijn dan de aangepaste, unieke buizen en tussenstukken van de Chapel heeft voor ons de doorslag gegeven.

Ondertussen 2 nieuwe dac stokken gekocht voor extra mee te nemen op Amerika-reis via invoerder in utrecht. Geen probleem.

Dat zijn onze ervaringen. Maar geef me nog 8 maanden de tijd en ik kom met veel meer harde feiten af :-)

Evert
Persoonlijk zou ik dan toch uitkomen bij een Tentipi: door de ventilatieopening aan de bovenkant en door de steile wanden, is condens nauwelijks een probleem. Zeker als je ook een binnentent gebruikt. Een grondzeil over de gehele oppervlatke helpt dan ook om condens tegen te gaan, hoewel ik zelf altijd maar een half grondzeil gebruik. Daardoor kan veel bagage op de grond in de andere helft staan, zonder dat het grondzeil vuil wordt.

Nog een voordeel: hij staan als een huis. Door de naar boven toe steeds slanker wordende vorm heeft wind niet erg veel vat op de tent. Windkracht aan de Noorse kust is geen probleem.

Enig nadeel: de ingang is niet 170cm hoog. Maar voordeel is wel dat je je springend kunt aankleden. :wink:
De Chapel nog maar ns van de plank gehaald...
Wij hebben de Chapel 2p kunnen scoren (2ehands) en zijn erg tevreden. We gebruiken m in t noorden van Noorwegen en zijn net terug van n 2 weekse tocht op de Finnmarksvidda. De ruime voortent is echt pure luxe op zo'n tocht. Hij is hoog genoeg om in te stoken (biolite stove) en te staan. Mn rug is niet meer wat ie nooit geweest en ik zou t niet meer trekken om 2 weken te moeten kruipen.
N ander groot voordeel is de binnentent. Hiervoor gebruikten we de Tentipi Onyx 5 light, zonder binnentent maar dat vonden we toch te vochtig worden. Vooral in de herfst. De laatste nachten hadden we -5C maar in de binnentent was t maar net onder nul en nauwelijks condens. Erg tevreden dus.
Het grootste nadeel vinden we t gewicht (4500gr). We hebben geprobeerd de 3P sul (3500gr) te vinden maar dat lijkt zelfs voor Google n onmogelijke zaak. Heeft iemand n tip waar de 3P nog te koop is of misschien t plan om m zelf te verkopen?
Wij zijn erg geinteresseerd.
Dank, leon
Met interesse dit topic gevolgd. Nu wil ik gaan kamperen in mijn uppie (UK, USA) en heb een tent (2 pers) daterend uit 1993 (2.5 kg) in goede staat - maar vermoed dat door mijn rug problemen het in en uit de tent komen erg lastig gaat worden. De grote sta hoogte van de Vaude en de Eureka spreken mij enorm aan (Vaude meer dan de Eureka). Waar ik benieuwd naar ben zijn de werkelijke gewichten van de tent.
En als iemand een lichtere tent heeft waar je ook erg gemakkelijk in + uitkomt dan houd ik me aanbevolen voor tips.
Inge1 schreef:Met interesse dit topic gevolgd. Nu wil ik gaan kamperen in mijn uppie (UK, USA) en heb een tent (2 pers) daterend uit 1993 (2.5 kg) in goede staat - maar vermoed dat door mijn rug problemen het in en uit de tent komen erg lastig gaat worden. De grote sta hoogte van de Vaude en de Eureka spreken mij enorm aan (Vaude meer dan de Eureka). Waar ik benieuwd naar ben zijn de werkelijke gewichten van de tent.
En als iemand een lichtere tent heeft waar je ook erg gemakkelijk in + uitkomt dan houd ik me aanbevolen voor tips.
Zoals gemeld is het gewicht van de Chapel 2p 4500gr. Dat is compleet met haringen maar dan wel iets degelijker dan die tandenstokertjes die dr standaard bij geleverd worden. Wij zijn erg tevreden over deze tent maar zouden graag n kilootje lichter willen...
Het gewicht van de Chapel 3p en 3p s.u.l. Is respectievelijk 4200 en 3500gr volgens de fabrikant en heb ik helaas niet zelf kunnen controleren. Ben nog steeds op zoek naar de 3p sul. Misschien dat ie volgend jaar weer op de markt komt. Het schijnt dat de chinese fabrikant failliet is (??????) en Vaude ze nu ergens anders ( in China??) gaat produceren. Weet niet wat hier van waar is.
Hoor hier graag meer over.
@Objektor. Als het opgegeven gewicht van de chapel 2 klopt dan ga ik er gemakshalve ook maar vanuit dat het van de andere chapels klopt - reden dat ik het vroeg is dat fabrikanten vaak minder gewicht opgeven.

Voor mij is een max gewicht 3500 gram (anmders wordt het wel erg veel gewicht om mee te nemen) en dus komt alleen de 3p sul in aanmerking.

Hoop dan net als jij dat hij komend jaar weer op de markt komt.
hallo Inge en Objector,
Vreemd dat een tent zoveel meer weegt dan de "verkoper"? zegt. Volgens de Kampeermarkt leverbaar vanaf maart 2015, dus blijkbaar toch weer in productie gegaan.
Ik kom de SUL tegen bij Trekkinn maar wel voor ruim 700 euro. Deze is niet leverbaar begrijp ik uit het verhaal? Zij bieden hem wel aan. Hoe zit dat dan?
Anja
dijken63 schreef:hallo Inge en Objector,
Vreemd dat een tent zoveel meer weegt dan de "verkoper"? zegt. Volgens de Kampeermarkt leverbaar vanaf maart 2015, dus blijkbaar toch weer in productie gegaan.
Ik kom de SUL tegen bij Trekkinn maar wel voor ruim 700 euro. Deze is niet leverbaar begrijp ik uit het verhaal? Zij bieden hem wel aan. Hoe zit dat dan?
Anja
Ja, bij Trekkinn ligt ie inderdaad op de site maar als ik m in t winkelwagentje leg, gebeurt dr helemaal niks, helaas.
Het gewicht van de 3p klopt misschien best wel, ongeveer. De tent die wij hebben is de 2p (4500gr) en vind ik nergens meer op t net. Toen ik m 'ontdekte' meen ik ergens gelezen te hebben ( futurumshop.nl geloof ik. Niet Vaude) dat ie 3 kilo zou zijn. Dat was dus n tegenvaller toen ie thuis op de weegschaal ging...
@Anja - ja dat ben ik ook tegen gekomen op die site. Eerst komend tentenseizoen maar eens afwachten en kijken of hij er inderdaad weer komt. Anders op zoek naar iets anders hoog en licht (geen tipi model - wil zo min mogelijk haringen.)
Inge1 schreef:@Anja - ja dat ben ik ook tegen gekomen op die site. Eerst komend tentenseizoen maar eens afwachten en kijken of hij er inderdaad weer komt. Anders op zoek naar iets anders hoog en licht (geen tipi model - wil zo min mogelijk haringen.)
Heb contact gehad met Vaude. Volgens hun is de 'chapel 3p' uitverkocht en komt helaas niet meer in produktie.

@ Inge1: de Chapel heeft 18 haringen! En als dr wat wind is heb je die ook allemaal nodig kan ik je beloven. De Tentipi Onyx 5 (3500gr) die wij net verkocht hebben had dr ongeveer net zo veel.
Inge1 schreef:Met interesse dit topic gevolgd. Nu wil ik gaan kamperen in mijn uppie (UK, USA) en heb een tent (2 pers) daterend uit 1993 (2.5 kg) in goede staat - maar vermoed dat door mijn rug problemen het in en uit de tent komen erg lastig gaat worden. De grote sta hoogte van de Vaude en de Eureka spreken mij enorm aan (Vaude meer dan de Eureka). Waar ik benieuwd naar ben zijn de werkelijke gewichten van de tent.
En als iemand een lichtere tent heeft waar je ook erg gemakkelijk in + uitkomt dan houd ik me aanbevolen voor tips.
Mocht je met Eureka de SUL-modellen van dat merk bedoelen: die heten sinds dit jaar Nigor. Wij hebben afgelopen zomer de Nigor Oriole 3 in gebruik genomen als opvolger van de Macpac Citadel. Met die Macpac was weinig mis met uitzondering van de ingang. Mijn echtgenote heeft als gevolg van een ongeval lage-rugproblemen en op een of andere manier is het in- en uitstappen uit de Citadel onprettig.
Dus overgestapt op de hoge (1.35 binnententhoogte) en toch nog lichte (pakweg 3,5 kilo) Oriole 3. En dat was genieten: zeer ruime voor- en binnentent, opzetten met pakweg 8 haringen, prima. Totdat het begon te regenen .......... Toen bleek deze tent niet waterdicht te zijn! En dan praten we niet over wat lekkage op alleen de naden of na zeven uur regen - was het maar zo simpel. Nee, juist bij langdurige rustige regen zonder wind komen er minuscule druppeltjes over de hele breedte/lengte door het doek. Dus daar zit je dan in je mooie ruime voortent zachtjes vochtig te worden :cry:

Onderweg met Carl Denig gebeld en op hun advies siliconenspray aangebracht. Dat bleek helaas niet te helpen. Denig heeft de tent na de vakantie ingenomen en wil deze bij Eureka laten testen. We hebben al aangegeven beslist geen nieuw exemplaar uit dezelfde batch te willen want die hebben ongetwijfeld hetzelfde doek. Dus ondanks de prachtige ruime maten kunnen we de Oriole 3 helaas niet aanbevelen.
Via dit Forum vandaag eigenaar geworden van een Wicki up 4 en ondanks ( of juist vanwege) het onstuimige weer de tent meteen opgezet. Wat een balzaal voor heel weinig gewicht (2500). Ik kan me voorstellen dat de Wicki up 3 voor veel mensen ook voldoet en die is nog lichter.
Ben alleen wel bang dat de campingbaas de tent niet als kleine tent beoordeeld maar ach de campingbazen die ik bedoel vragen toch bijna altijd de hoofdprijs.

Tent is op te zetten met een hoop (15?) prut-haringen maar ik denk dat ie met 5 goede pennen ook prima staat.
objektor schreef:
Inge1 schreef:@Anja - ja dat ben ik ook tegen gekomen op die site. Eerst komend tentenseizoen maar eens afwachten en kijken of hij er inderdaad weer komt. Anders op zoek naar iets anders hoog en licht (geen tipi model - wil zo min mogelijk haringen.)
Heb contact gehad met Vaude. Volgens hun is de 'chapel 3p' uitverkocht en komt helaas niet meer in produktie.

@ Inge1: de Chapel heeft 18 haringen! En als dr wat wind is heb je die ook allemaal nodig kan ik je beloven. De Tentipi Onyx 5 (3500gr) die wij net verkocht hebben had dr ongeveer net zo veel.
de Chapel staat ook stevig met 7 haringen. Ik heb de scheerlijntjes nog niet gebruikt maar zoek wel beschutte plekjes op om de tent op te zetten. Nu maar afwachten of de footprint volgend jaar wel uitgeleverd gaat worden...
@ omhoog - dank voor de haringen tip dat zijn er inderdaad best een heel aantal

@Eric op de fiets - fijn te weten dat het ook met een stuk minder haringen kan.

Nu maar afwachten of de sul 3p wel of niet in productie komt en anders maar gewoon opnieuw gaan kijken naar tenten tot max 3500 gram - liever minder.
Inmiddels hebben we bijna 150 nachten geslalen in dechapel 3p sul, die idd ongeveer 3.500gr weegt.Overigens in Duitsland nog gewoon te koop.
Dezelfde kritiek als vorig jaar:veel last van condens, als de binnentent open is s morgens druppels op je gezicht.Verder comfortabel, makkelijk in en uitstappen, en snel op te zetten.
manni schreef:Inmiddels hebben we bijna 150 nachten geslalen in dechapel 3p sul, die idd ongeveer 3.500gr weegt.Overigens in Duitsland nog gewoon te koop.
Dezelfde kritiek als vorig jaar:veel last van condens, als de binnentent open is s morgens druppels op je gezicht.Verder comfortabel, makkelijk in en uitstappen, en snel op te zetten.
@manni- dank voor de info over gewicht en condens.
Heb je misschien n link naar de Duitse site waar ie nog te koop is. Heb dr wel n paar gevonden ( fliegfix, bergfreunde usw) maar als puntje bij paaltje komt: 'leider nicht lieferbar'.
Wij hebben in de Chapel2p eigenlijk weinig last van condens. Uiteraard wel wat in de buitentent maar niet in de binnentent. Die hebben we ook bijna altijd dicht. (we zitten boven de poolcirkel hier...). In vergelijking met de Tentipi Onyx zonder binnentent die we hiervoor gebruikten, is de Chapel kurkdroog.
Het is ons toch gelukt om de Chapel sul 3p te scoren op n noorse site. (we wonen in noorwegen dus dat komt mooi uit...).
Ga nu onze Chapel 2p hier op t forum te koop aanbieden ipv 'te ruil'. Hij is op 2 tochten gebruikt en dus eigenlijk zo goed als nieuw. 325€ voor de liefhebber.