Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten na de reis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eten na de reis

Sandra de G. schreef:
Daarom sport ik nooit meer en vind maximaal 200 km op 1 dag voldoende.
Als 200 km fietsen op een dag al geen sport zou zijn, wanneer spreek je dan wel van sporten? :oops:
Bij sport draait het om prestatie. Tijd en afstand zijn bij diverse sporten bepalend. Ik fiets of beweeg voor m'n plezier en tijd is onbelangrijk. Gewoon ontspanning en achter de geraniums vandaan. Neem diverse pauzes en stap af om te eten. Ben ook niet gedreven om een bepaalde afstand af te leggen. 50 of 150 km daags is voor mij even leuk. Heb altijd soepele spieren na een rit.
Ik weet ook niet wat ik maximaal zou kunnen fietsen in 24 uur. Zou wel eens meer dan 300 km kunnen zijn. Dan wordt het sport voor mij.

Piet.
PietV schreef:
AB schreef:
PietV schreef: Grappig, laatst beweerde je nog dat het eigenlijk geen verschil maakt of je nou in NL fietst of in de alpen. Benieuwd naar je ontgroening! :)
Maakt ook geen verschil. Het blijft fietsen. Je gebruik dezelfde spieren, maar het panorama verschil enorm. Maar klimmen vraagt wel voortdurend rekenwerk. Ik heb in mijn jonge jaren aan bergsport gedaan en twee bergen spreken me erg aan. De Mont Ventoux en de Col du Tourmalet. Wie weet.

Piet.
Waarom zou je gaan rekenen als je op volle souplesse met een hsf van 88 die berg beklimt? Je geniet wat van het uitzicht en al balancerend kom je er wel. De Ventoux is zo´n 23km, met 2kmh ben je binnen 12uur wel boven en je rolt in een uurtje weer naar beneden. De dag vult zich vanzelf uit met zo nu en dan een roggebroodpauze om wat overheerlijk koel brandnetelsap uit je camelbak te drinken. Geen centje pijn. Probleem wordt nog wel het zoeken naar een goed verzet, 40 omwentelingen per minuut met een 20/34 gaat nog net iets te snel.
PietV schreef:
Leon schreef:Piet fiets jij wel eens alpencols of rij je wel eens flinke trajecten door de zuidelijke Ardennen?
Nog nooit op de fiets. Wel op de motor en in de auto. Ik ben gecharmeerd van het gebied rond Wiltz (Luxemburg) en denk er aan om dit jaar ook daar te gaan fietsen.
Maar zowel klimmen als eten vraagt bij het fietsen om voortdurend rekenwerk. Zeker als je lekker fietst en endorfine aanmaakt. Ik fiets als 65+ al jaren op gezonde voeding en water, val nauwelijks af bij meerdaagse ritten en kom daarom ook nauwelijks aan na meerdaagse ritten.
Heb een redelijke lactose- en fructose intolerantie. Ik eet geen zuivelproducten m.u.v. roomboter. Rijp fruit is al lastig. Met 2 appeltaarten met slagroom daags tijdens het fietsen, krijg ik zoveel natte broekhoest, dat de zeem een inlegkruisje wordt. Ook sportdrank en sportvoeding verdraag ik slecht en de prestatie zakt in.
Mijn noodrantsoen is een pak donder roggebrood van 500 gr a 35 cent en 2 l. water. Voor een late avond of nacht.

Eten heeft eerder te maken met trek dan honger. En als je tijdens het fietsen nauwelijks cortisol en/of adrenaline aan maakt, zal het met de aanmaak van ghreline ook meevallen. En trek is emotie en dat kun je negeren.
Zolang je rustig blijft bewegen en gezonde voeding in neemt, is de kans op blessures erg klein en voorkom je zadelpijn. Bij stress is de kans op de vorming van urinezuur in het bloed groter. Urinezuur met een hoge glucose-spiegel in het bloed moet je vermijden. Daarom sport in nooit meer en vind maximaal 200 km op 1 dag voldoende.

Piet.
200 op een dag? Dat lijkt me ook voldoende :-) ik ben toch nieuwsgierig hoor... Dan heb je toch van alles het lichtste dat er bestaat. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je dit met een tent van drie kilo, slaapzak, eetgerei doet... Hoeveel uren zit je dan op de fiets? Doe je nog iets anders die dag op reis? :-)
AB schreef:[Waarom zou je gaan rekenen als je op volle souplesse met een hsf van 88 die berg beklimt? Je geniet wat van het uitzicht en al balancerend kom je er wel. De Ventoux is zo´n 23km, met 2kmh ben je binnen 12uur wel boven en je rolt in een uurtje weer naar beneden. De dag vult zich vanzelf uit met zo nu en dan een roggebroodpauze om wat overheerlijk koel brandnetelsap uit je camelbak te drinken. Geen centje pijn. Probleem wordt nog wel het zoeken naar een goed verzet, 40 omwentelingen per minuut met een 20/34 gaat nog net iets te snel.
Fietsen blijft voor mij ontspanning. Vakantie dus. Rekening houden met de omstandigheden voorkomt dat het op sporten gaat lijken. Met het risico van het jo-jo effect. Hoe vaker je jo-jo't hoe meer rente in gewicht je bij krijgt. De beste manier van stopzetten van je vet-verbranding in rust is een goede pot bier en een bak borrelnootjes. Maar ik drink water en eet geen Unilever. :D

De Ventoux hoeft niet in een dag. Als er veel eetbaars langs de weg staat is het best mogelijk dat ik 2 x de tent op zet en me te onbeperkt te goed doet aan groentes. :lol:

Piet.
PietV schreef:Maar klimmen vraagt wel voortdurend rekenwerk.
Piet,
Je bent voordurend aan het rekenen en beweert toch geen sporter te zijn? :shock: :?:
Volgens mij fietsen de meeste forumleden voor hun lol, om verre en minder verre landen te zien en kennis te maken hetgeen daar te zien is . Ze rekenen niet en doen óók vrijwel alle dingen niet die jij aan sporters verfoeit. Bovendien genieten ze regelmatig wél van een glaasje (of twee) drank, koffie en alle geneugten of zonden des levens die jij zegt te ontberen.
Ze halen dan ook geen 200 km op een dag maar dat vinden ze niet erg.
Leon
bert claes schreef:200 op een dag? Dat lijkt me ook voldoende :-) ik ben toch nieuwsgierig hoor... Dan heb je toch van alles het lichtste dat er bestaat. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je dit met een tent van drie kilo, slaapzak, eetgerei doet... Hoeveel uren zit je dan op de fiets? Doe je nog iets anders die dag op reis? :-)
Bij meerdaagse ritten is 120 tot 150 km voldoende. Ik pas me ook aan aan omstandigheden als weer en wind. De fiets is een Avaghon S28 Rohloff. Ik hou van voldoende eten, drinken en kleding mee te nemen. Dan gaat er weinig op de bagagedrager en vul ik voor het gemak de deels voortassen. Ik heb een redelijk lichte uitrusting voor de fiets. Alleen nog geen lichte tent. Een 25 jaar oude Phoenix Phunnel op de bagagedrager. Een ruime 2 pers. van ruim 3 kg. Zonde om weg te doen. Ik fiets maximaal 10 uur netto daags en kom daarmee gemakkelijk over de 200 km.

Piet.
Leon schreef:
PietV schreef:Maar klimmen vraagt wel voortdurend rekenwerk.
Piet,
Je bent voordurend aan het rekenen en beweert toch geen sporter te zijn? :shock: :?:
Volgens mij fietsen de meeste forumleden voor hun lol, om verre en minder verre landen te zien en kennis te maken hetgeen daar te zien is . Ze rekenen niet en doen óók vrijwel alle dingen niet die jij aan sporters verfoeit. Bovendien genieten ze regelmatig wél van een glaasje (of twee) drank, koffie en alle geneugten of zonden des levens die jij zegt te ontberen.
Ze halen dan ook geen 200 km op een dag maar dat vinden ze niet erg.
Leon
Fietsen gaat als vanzelf, maar hou rekening met alle omstandigheden. Dus rustig en zonder zorgen. Geen vastgestelde routes of afstanden, geen GPS, gewoon een streek bezoeken op kaart en kompas. En "snoepen" van de streekgerechten.
Ik geniet van landschappen en steden en maar ben niet meer prestatiegericht. Afzien, pijn is fijn en bloed moet, heb ik achter me gelaten. Of een reis een week uitloopt maakt mij niet uit. :wink:

Ik verfoei geen sporters, proost op feestjes met alcohol en proef de taarten van de gastvrouw. Als ik fiets, ontbeer ik niets. Ik heb geen behoefte aan koffie en alcohol. Ik mis het niet. Als ik op een terras zit te wachten op mijn kop thee met broodje, dan loopt het water me nooit in de mond, als er gasten zitten te smullen van een koffietafel met gebak of een borrelgarnituur met wijn of bier. Ik hou van gezellige gasten om me heen. Maar over smaken valt niet te twisten.

Piet.
PietV schreef:
bert claes schreef:200 op een dag? Dat lijkt me ook voldoende :-) ik ben toch nieuwsgierig hoor... Dan heb je toch van alles het lichtste dat er bestaat. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je dit met een tent van drie kilo, slaapzak, eetgerei doet... Hoeveel uren zit je dan op de fiets? Doe je nog iets anders die dag op reis? :-)
Bij meerdaagse ritten is 120 tot 150 km voldoende. Ik pas me ook aan aan omstandigheden als weer en wind. De fiets is een Avaghon S28 Rohloff. Ik hou van voldoende eten, drinken en kleding mee te nemen. Dan gaat er weinig op de bagagedrager en vul ik voor het gemak de deels voortassen. Ik heb een redelijk lichte uitrusting voor de fiets. Alleen nog geen lichte tent. Een 25 jaar oude Phoenix Phunnel op de bagagedrager. Een ruime 2 pers. van ruim 3 kg. Zonde om weg te doen. Ik fiets maximaal 10 uur netto daags en kom daarmee gemakkelijk over de 200 km.

Piet.
Piet, ter veler vermaak, doe nu eens een keer een serieuze projectie over hoe jij denkt de ventoux te beklimmen met je volbepakte avaghon s28 rohloff.
Als moderator:
AB: Wat heeft dat te maken met het eten na de reis?
Zullen we weer gewoon ontopic gaan?
Robertjan schreef:Als moderator:
AB: Wat heeft dat te maken met het eten na de reis?
Zullen we weer gewoon ontopic gaan?
On topic? zover zijn we niet oftopic toch? Ik vind het wel een spannend verhaal hoe Piet zijn energieverbruik inschat in de alpen met het vlakke nederland als enig referentiekader. Traplopen kost veel meer energie en kracht dan wandelen over een flevolandse stoep.... vergelijk je hartslag maar eens bij een wandeltocht door de veluwe of een wandeltocht naar Pic du Midi. Rust en voedsel speelt dan een belangrijke rol in het herstel (niet alleen na een reis, maar ook tijdens een reis en voorkomt wellicht ongewenst gewichtsverlies).
Het topic was een vraag naar algemeen advies dat voor de doelgroep kan gelden. Veel reacties komen nu van tot de verbeelding sprekende maar wel nogal a-typische personen die het alleen over hun eigen situatie hebben.
Leon
Leon schreef:Het topic was een vraag naar algemeen advies dat voor de doelgroep kan gelden. Veel reacties komen nu van tot de verbeelding sprekende maar wel nogal a-typische personen die het alleen over hun eigen situatie hebben.
Leon
En 1 van de antwoorden is dat je rust en herstel ook tijdens de reis kunt inbouwen.
Piet doet dat door een wandeltempo aan te houden, niks mis mee. Alleen werkt zoiets wel in NL, maar niet in de alpen.
AB, dit is het laatste, want het is behoorlijk offtopic.
Mijns inziens heeft de (vergrote) behoefte aan eten ná een fietsreis/-vakantie niets te maken met de wijze waarop een individuele fietser (Piet) een specifieke berg (Mont Ventoux) oprijdt op een specifieke fiets (Avaghon s28 Rohloff).
Ook de afstanden zijn ondergeschikt. Piet blijft ontopic door aan te geven welk soort eten hij prefereert en geeft aan dat daardoor de behoefte aan meer eten na een fietsreis niet aanwezig is of eenvoudig op te vangen is door hem.

Enfin, verdere discussie hierover via PB. Vanaf hier toch écht weer terug ontopic.
Ik val een kilo per week af ongeveer op vakantie, afhankelijk hoe zwaar het traject, en kamp met hetzelfde probleem bij thuiskomst, onderweg eet ik juist niet echt extra veel, bij aankomst ben ik moe en voldaan.

Maar is het wel echt een fysiek probleem vraag ik me af?

Mijn doel van het jaar, de reis is gehaald/gerealiseerd, en wat moet ik nu de rest van het jaar naar toe leven?
Een gevoel van leegte ontstaat, dat gevuld wordt met eten, maar dat is eigenlijk mezelf voor de gek houden, denk ik.
Robertjan schreef:AB, dit is het laatste, want het is behoorlijk offtopic.
Mijns inziens heeft de (vergrote) behoefte aan eten ná een fietsreis/-vakantie niets te maken met de wijze waarop een individuele fietser (Piet) een specifieke berg (Mont Ventoux) oprijdt op een specifieke fiets (Avaghon s28 Rohloff).
Ook de afstanden zijn ondergeschikt. Piet blijft ontopic door aan te geven welk soort eten hij prefereert en geeft aan dat daardoor de behoefte aan meer eten na een fietsreis niet aanwezig is of eenvoudig op te vangen is door hem.

Enfin, verdere discussie hierover via PB. Vanaf hier toch écht weer terug ontopic.
Ja die Piet heeft makkelijk praten, die heeft nog nooit een heuvel opgefietst.
Zodra je NL verlaat heb je gewoon met heuvels en bergen te maken, daarmee stijgt je energieverbruik gigantisch, dat los je niet op door maar rustiger aan te fietsen. En al helemaal niet met de beperkingen van het versnellingsapparaat (souplesse) of de natuurkundige wetten van de zwaartekracht (rijder+fiets+bagage+eten/water+helling). Zelfs bij lage snelheden je fiets in balans houden kost extra energie, of wat dacht je van de hele dag buiten zijn... Je metabolisme neemt gewoon enorm toe (je kunt alles eten en je valt toch af).
Als je inzicht hebt in het energieverbruik tijdens een reis, dan is dat nogal een verschil met het inactieve leven in NL als je je kantoorleven weer oppikt, maar niet je eetpatroon aanpast.
Roald schreef: Mijn doel van het jaar, de reis is gehaald/gerealiseerd, en wat moet ik nu de rest van het jaar naar toe leven?
Gewoon blijven fietsen, ook thuis :wink: Ik heb mijnzelf ook de doel om voor een half marathon te trainen, 2-3 dagen in de week een klein rondje hardlopen en voor de rest bijna alles op de fiets doen, hoop ik dat ik gewoon lekker kan blijven eten en zuipen 8) .

Maar goed, ik heb nog geen werk en ben nog vol energie van mijn reizen dus het is makkelijk praten.
Moderator:
Inhoud verwijderd. Off-topic.
Tijdens mijn reis door centraal Azië van 8 maanden had ik het vaak te kwaad, met name in Kazachstan.
Ik kon niet veel eten vanwege de enorme hitte (soms 50 graden of meer), ook diarree, braken hebben me kilo's doen afvallen. Het gebeurde dat ik zonder te eten op weg ging.

En toch ging het fietsen uitstekend en voelde ik me na verloop van tijd beter en zelfs kip lekker.
Bij het eten in een eethuisje nam ik zelfs een lekkere koude fles bier :wink: en dat deed me goed. Veel vocht en koolhydraten.

Eenmaal weer thuis kon ik bijna niets eten, het kwam er spontaan uit, maar na verloop van tijd begon ik weer te wennen aan het luxe leven en slopen de kilo's er weer op. Door te trainen probeer mijn gewicht in toom te houden, maar zelfs na de marathon van Rotterdam ben ik geen gram afgevallen?? :|
Ik heb geen overgewicht maar moet er wel mijn best voor doen dat zo te houden.


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Tijdens mijn reis door centraal Azië van 8 maanden had ik het vaak te kwaad, met name in Kazachstan.
Ik kon niet veel eten vanwege de enorme hitte (soms 50 graden of meer), ook diarree, braken hebben me kilo's doen afvallen. Het gebeurde dat ik zonder te eten op weg ging.

En toch ging het fietsen uitstekend en voelde ik me na verloop van tijd beter en zelfs kip lekker.
Bij het eten in een eethuisje nam ik zelfs een lekkere koude fles bier :wink: en dat deed me goed. Veel vocht en koolhydraten.

Eenmaal weer thuis kon ik bijna niets eten, het kwam er spontaan uit, maar na verloop van tijd begon ik weer te wennen aan het luxe leven en slopen de kilo's er weer op. Door te trainen probeer mijn gewicht in toom te houden, maar zelfs na de marathon van Rotterdam ben ik geen gram afgevallen?? :|
Ik heb geen overgewicht maar moet er wel mijn best voor doen dat zo te houden.


Henk

kunst en fietswerk
Ik heb precies hetzelfde! Maar wijt het wel aan het inactieve leven na een fietsreis. (ook al fiets ik 10.000per jaar).
Heb ooit eens meegemaakt dat na een urenlange beklimming ik op de top van een pas aankwam en daar een rustpols had van 55, terwijl ik thuis in mijn slaap zo rond de 60 zit. Je lichaam past zich zo enorm aan, daar kan alleen een e-bike tegenop mits zijn accu niet leeg is.
Maar ook wat je zegt, het buitenleven en het ondergaan van alle klimatologische omstandigheden als wind, hitte, hoogte, kou, regen, sneeuw, hagel, etc. Vierentwintig uur per dag buiten zijn onder wisselende omstandigheden tijdens een fietsreis heeft alleen al een grote invloed op je energiehuishouding (nog los van de fysieke inspanning van het fietsen en bagage voortslepen). Thuis in NL is het swinters continue 20graden in stoffige binnenklimaten van huis, auto en kantoor, luier kan bijna niet. Ben dan ook een jojo specialist (10-15kg verschil tussen zomer en winter). :oops:
AB schreef:Ik heb precies hetzelfde! Maar wijt het wel aan het inactieve leven na een fietsreis. (ook al fiets ik 10.000per jaar).
Heb ooit eens meegemaakt dat na een urenlange beklimming ik op de top van een pas aankwam en daar een rustpols had van 55, terwijl ik thuis in mijn slaap zo rond de 60 zit. Je lichaam past zich zo enorm aan, daar kan alleen een e-bike tegenop mits zijn accu niet leeg is.
Maar ook wat je zegt, het buitenleven en het ondergaan van alle klimatologische omstandigheden als wind, hitte, hoogte, kou, regen, sneeuw, hagel, etc. Vierentwintig uur per dag buiten zijn onder wisselende omstandigheden tijdens een fietsreis heeft alleen al een grote invloed op je energiehuishouding (nog los van de fysieke inspanning van het fietsen en bagage voortslepen). Thuis in NL is het swinters continue 20graden in stoffige binnenklimaten van huis, auto en kantoor, luier kan bijna niet. Ben dan ook een jojo specialist (10-15kg verschil tussen zomer en winter). :oops:
En dat jojo specialist zijn wordt steeds beter. Je valt steeds gemakkelijk af en komt versneld en met meer lichaamsvet aan. Het lijf wordt steeds spaarzamer en houdt gemakkelijker reserve-energie vast om te kunnen overleven in barre tijden. Die zich in Nederland, met overvolle supermarkten, nooit zullen voordoen. In dit Luilekkerland kun je alle seizoenen vet-reserves opslaan. In spieren, buikholte en onderhuids. Hoe meer suikers je inneemt tijdens het fietsen, hoe meer jouw reactorvat ontregelt raakt en versneld vetten gaat op slaan na het fietsen. Je lichaam past zich enorm snel aan. :wink:

Lichaamsvet verbranden kun je beperkt. Een grote kerel maximaal 130 gram daags. Bij meer inspanning schiet het lijf hormonaal in de stress en dus in de "spaarstand". Dan zijn de spieren aan de buurt voor de verbranding.

Lees eens wat over eten en bewegen. Boeken als "Eet Mij" van Asha ten Broeke & Ronald Veldhuizen of "Afvallen Op Maat" van Tatjana van Strien. Of over voeding als "Ons Voedsel" en "Ons Voedsel in Getallen" van Frans M. de Jong.

Piet.