Additionally, paste this code immediately after the opening tag: update: de eerste keer op fietsvakantie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

update: de eerste keer op fietsvakantie

Ik ben heel blij geweest met het stuk van Wim. Na een eerste rondje Nederland op mijn Gazelle stadsfiets, en een paar dagen Luxemburg zonder remmen aan het eind van de derde helling.

Natuurlijk is het fysieke aspect ook van belang, en het zou leuk zijn als er iemand voor beginners een mooie aanvulling zou schrijven. Maar begin daarin dan niet over aeroob en anaeroob, over watten, hinkelen en tractorbanden door het zand sleuren, maar over het verschil tussen fietsen met tegenwind en omhoog (bij het tweede telt de totale massa die mee moet, zwaarder) over hoe je keuzes maakt tussen prijs en gewicht, over voorbereiding (ga een weekend in Limburg fietsen, liefst met bagage) en probeer duidelijk te maken dat je met een voldoende klein verzet en voldoende tijd bijna overal boven kunt komen. Zodra je echt heel erg gaat hijgen, moet je een tandje terug... Als je tegen de hellingen opziet, kan je vrijwel altijd een fietsbaar alternatief vinden.. Meestal meer km. maar minder hellingen.

En voor de meeste beginners zal gelden dat de genoemde lichamelijke ongemakken en jezelf helemaal stuk fietsen, betekent dat de eerste fietsvakantie ook meteen de laatste zal zijn, dat kan niet de bedoeling zijn, toch?
Precies, daar was dit voor bedoeld. Echte sporters moeten elders zijn. Dat is gewoon een andere doelgroep. Iemand nog goede tips mijn doelgroep?
Wim
Polling schreef:Natuurlijk is het fysieke aspect ook van belang, en het zou leuk zijn als er iemand voor beginners een mooie aanvulling zou schrijven. Maar begin daarin dan niet over aeroob en anaeroob, over watten, hinkelen en tractorbanden door het zand sleuren, maar over het verschil tussen fietsen met tegenwind en omhoog (bij het tweede telt de totale massa die mee moet, zwaarder) over hoe je keuzes maakt tussen prijs en gewicht, over voorbereiding (ga een weekend in Limburg fietsen, liefst met bagage) en probeer duidelijk te maken dat je met een voldoende klein verzet en voldoende tijd bijna overal boven kunt komen. Zodra je echt heel erg gaat hijgen, moet je een tandje terug... Als je tegen de hellingen opziet, kan je vrijwel altijd een fietsbaar alternatief vinden.. Meestal meer km. maar minder hellingen.
Dat stuk is er al, en het staat in de wiki:
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... rbereiding
In dit stuk wordt verwezen naar een pdf-artikel van dhr. Leenknegt. Dat is echter in tamelijk zwaar Vlaams en soms ook in cryptische zinnen. Het ligt in mijn bedoeling om het de komende maand te vertalen in een bgrijpelijker, handzamer en ook korter verhaal en rechtstreeks in de wiki te zetten zodat het beter vindbaar is.
Leon
Beheerder wiki
multiwgb schreef:Het is misschien wel heel erg modern maar een hartslagmeter is een prima stukje gereedschap om te meten en te weten. Lastig is even om aan de juiste getallen te komen die voor jouw van toepassing zijn. Bezit je deze eenmaal kan je zeer nauwkeurig elke helling of berg met het juiste verzet beklimmen zonder jezelf op te blazen.
Wat een onzin. Ga jij 5 x die bult oprijden om de optimale parameters te verzamelen? Als ik boven ben zoek ik wel een nieuwe uitdaging ;)
En geeft dat ding dieet adviezen, schakeladviezen ...., weet dat ding hoe bovenaan de wind staat als je eenmaal boven bent, waar de laatste bakker zit voor de klim..?
Matthie9000 schreef:Wat een overbodig gepreek 8), laat iedereen lekker zelf bepalen of hij/zij zich de kolere wil fietsen op fietsvakantie. Het is echt niet zo'n slecht idee om je wat te verdiepen in verzetten/training/voeding ook al kom je er zonder ook wel.
Iedereen mag zelf bepalen hoe hij of zij zijn of haar fietsvakantie wil beleven. Ik heb me mijn hele leven verdiept in verschillende richtingen van de biologie en diverse ongemakken overwonnen. Ik fiets ruim 60 jaar en heb nog nooit blessures opgelopen tijdens het fietsen.
Sportvoeding is voor sporters en herstelvoeding voor topsporters. Vele vrije fietsers geloven de indianenverhalen en fabels van wielrenners. Wielrenners mogen zelf bepalen of ze het onderste uit de kan willen halen, maar vaak krijgen ze de deksel op hun neus.

Nu is het sportvasten weer in. Een hype in de sportwereld gebracht door goeroes die geld uit de zakken van sporters weten ter kloppen. Voor een bedrag tussen de 250 en 400 euro krijg je goeroe-begeleiding en voor 10 dagen een geheim eiwithoudend drankje. Ze beloven de sporter in 10 dagen 15% beter te worden door uithongering. Kost wat, maar dan heb je ook niks. Volgens inspanningswetenschappers zelfs slecht voor je lijf, omdat je je bio-chemische reactorvat, dat lijf heet, volkomen ontregeld.

Piet.
m-gineering schreef:Wat een onzin. Ga jij 5 x die bult oprijden om de optimale parameters te verzamelen? Als ik boven ben zoek ik wel een nieuwe uitdaging ;)
En geeft dat ding dieet adviezen, schakeladviezen ...., weet dat ding hoe bovenaan de wind staat als je eenmaal boven bent, waar de laatste bakker zit voor de klim..?
5 X een bult oprijden hoeft hoor je kan bijvoorbeeld contact zoeken met het SMA zij doen het graag voor je. :wink: Zo heb ik het ook maar gedaan.
Kies je Sport Medisch Advies wordt je geadvieseerd rondom deze hartslag te fietsen. Moet je gaan klimmen laat dat ding je hartslag aangeven. Wordt het getal hoger als het advies van de SMA zijn er twee opties je draait te snel of je trapt te zwaar. Het laatse zou je als advies kunnen opvatten om een tandje lichter te gaan trappen. Hoe snel je ongeveer moet trappen is vaak besproken. Berg af moet je dat getal niet meer gebruiken. :lol:
Na wat ervaring met dat ding kan je kan je hem afdoen en naar je lichaam gaan luisteren. :wink:
Persoonlijk draag ik hem omdat ik heb ervaren dat het niet meevalt om een verschil van 5 tot 8 slagen op te merken. Bij lang klimmen kan je dat aardig opbreken.

O ja veel van die dingen geven ook het calorie verbruik aan is handig voor bij de bakker. De optie hoe de wind boven waait zit er bij mij niet op. :lol:
Leuk, zo'n SMA. Maar welke methoden gebruiken zij? Lactaatmeting, of alleen hartslag? Hoe wordt de rusthartslag gemeten? Wat is de aërobe drempel dan? Welke formules passen zij vervolgens toe?
Er zijn zoveel mogelijkheden in. Ik geloof persoonlijk niet dat alle SMA-centra dezelfde methoden gebruiken. Als ze Karvonen gebruiken voor het advies, zijn ze voor een gedegen advies (medisch specialist-waardig) niet goed bezig. Als ze niet weten wat Karvonen is, links laten liggen (is zo'n beetje het beginpunt voor hartslagmeting).

Afgezien van dat weet een ervarener duursporter ook wel waar zijn/haar grenzen liggen. Het is voor de niet-, team-, kracht- en snelheidssporter dat het stuk van Wim geschreven is. Daarvoor zijn de bovengenoemde adviezen uitermate geschikt.

Als moderator:
De voors en de tegens van trainen zijn nu wel belicht. Wim heeft graag meer tips voor zijn PDF. Iemand nog andere tips?
Robertjan schreef: Als moderator:
De voors en de tegens van trainen zijn nu wel belicht. Wim heeft graag meer tips voor zijn PDF. Iemand nog andere tips?
Iedereen die dat stuk van Wim doorleest snapt heus wel dat het niet voor een duursporter geschreven is. Maar de titel "eerste keer op fietsvakantie" trekt ook wel eens mensen aan die hun levenstijl om gezondheidsredenen willen omgooien. Die springen met een fietsvakantie-ambitie in een keer in het diepe als je ook nog eens 20kg bagage meeneemt en onderweg een viaduct, tegenwind of een tourmalet tegenkomt

Daarentegen, de titel "eerste keer" kan natuurlijk ook behelzen dat je al veel fietservaring hebt, maar alleen nog nooit met kampeerbagage op vakantie bent geweest. Dat zou je ook als zodanig kunnen benoemen, kun je meteen het hele hoofdstuk voeding/training/planning overslaan... of verwijzen naar interessante websites die dergelijke aandachtsgebieden overlappen. Er is een verschil tussen fietsen als zelfstandig naamwoord en fietsen als werkwoord.

Een inhoudsopgave kan het stuk ook nog wel gebruiken..... en ergens het woord souplesse svp. Wellicht nog een stukje over fietshouding (hoek van je bovenlichaam) en het belang van de lengte van de bovenbuis bij het zoeken naar de juiste framemaat?
AB schreef:Een inhoudsopgave kan het stuk ook nog wel gebruiken.....
Van harte mee eens. Voorstel:

* Voorbereiding van de reis
* Een fiets kopen
* Fietstechniek
* Uitrusting
* Handige dingen
Leon schreef:
AB schreef:Een inhoudsopgave kan het stuk ook nog wel gebruiken.....
Van harte mee eens. Voorstel:

* Voorbereiding van de reis
* Een fiets kopen
* Fietstechniek
* Uitrusting
* Handige dingen
en de proza van pietv als voorwoord.... kan ie zo naar de drukker :)
Aan de vooravond van de fiets en wandelbeurs heb ik mijn tekst maar weer eens wat bijgewerkt: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Ik twijfel er wel aan of de gemiddelde doelgroeplezer weet wat een sweet spot is.
Wel eindelijk Fietsersbond in plaats van enfb en aluminium goed gespeld :-)
Opbouwende kritiek op de pfd (ter suggestie mijn ervaringen)
'
Tot slot moet je rekenen op slecht wegdek. Fietsen is niet meer wat het geweest is: de wegen zijn in Europa tegenwoordig zo
druk dat je moet uitwijken naar rustige smalle weggetjes, of zelfs hele stukken onverharde paden. Die hebben vaak niet alleen een slecht wegdek, maar ze zijn soms ook nog eens erg steil.
'
> Grote delen van Europa zijn goed en verkeersluw over een goede bestrating te fietsen. Reken niet overal op Nederlands glad asfalt.

'De klassieke modellen hebben bovendien geen versnellingen en slechts een terugtraprem.'

> Een terugtraprem is buiten het vlakke LEVENSGEVAARLIJK.

'Een binnenband verwisselen is zo gebeurd, en plak je ’s avonds naast de tent met een biertje in de hand.'

> Een binnenband verwisselen is zo gebeurd, en plak je ’s avonds naast de tent met een biertje in de hand. Kijk altijd heel nauwkeurig de binnen- en de buitenkant van de buitenband na en vind de oorzaak van de lekke band. Er zijn meer fietsers na een paar kilometer weer gestrand.

'Fietstassen' (hoofdstuk)

Sterk aan te raden is een set waterdichte fietstassen, speciaal voor fietsvakantie. Desnoods tweedehands.

'De tent zit al in een foudraal, en is bovendien niet vies van een beetje water.'

> De tent in een (oude) kleine rugzak pakken en bovenop de bagagedrager pakken, tussen de twee achterfietstassen, zorgt voor een makkelijke manier van vervoer. Ook bij een natte tent in de ochtend kan je 's middags bij een pauze deze even (deels) laten drogen. En je hebt een rugzak om op een onverwacht moment van de camping naar het strand of de supermarkt te lopen en wat mee (terug) te nemen.

'Koffie maak ik met een opvouwbar filter van Ortlieb dat ik met tentharingen boven een pannetje hang.'

> Anderen gebruiken ook wel een pergolator, waar je makkelijk - telkens één - kopje uitstekende koffie mee kan zetten.

(Verdere tekst over het belang van een fijne kop koffie in de ochtend en het louterende effect op lichaam en geest maar even voor een andere keer gelaten :-) )

Wim, je schrijft een mooie tekst waar mensen die zich oriënteren of twijfelen over of het wel wat is zeker wat aan hebben. Wellicht heb je wat aan mijn notities.

En verder is het ook gewoon leuk om stoempend die laatste 30 km te moeten afleggen omdat je wel moet. Of dat aan je reispartner, dat glas wijn te veel van de dag ervoor, je algehele lamlendigheid of onvoldoende eten of water innamebeleid of wat dan ook ligt, en dat je dan de dag erna met een weinig spierpijn na een goed ontbijt zin hebt om zo'n dag nogmaals te doen - maar dan wat beter gepland. Dat je met fietsvakantie dat ook mag meemaken, wens ik iedereen toe. Zeker als je na dat weekend of na de zes maanden weer in de gewone 'ik heb een baan of moet weer op school-college-achter de geraniums plaatsnemen.

(Het ironieteken heb ik nog steeds niet gevonden op mijn toetsenbord.)
Ik ben altijd blij met suggesties. Deze update was vooral bedoeld om voorafgaand aan de beurs in Utrecht alle feitelijke informatie over modellen en prijzen zoveel mogelijk bij te werken. Als ik eens een lekker weekend vrij heb en het geen mooi weer is ga ik zeker nog weer wat sleutelen aan de tekst, en nog weer wat informatie toevoegen (bikepacking?), en misschien ook sommige nu wat verspreid geplaatste informatie herordenen. Het stuk is in de loop der jaren steeds verder uitgegroeid, vaak als gevolg van verzoeken van lezers. Misschien is het moment gekomen eens opnieuw naar de structuur te kijken.
Ik heb de laatste versie op mijn tablet opengezet op het tentenveldje van de beurs. Wij werden veel aangesproken door mensen die relatief onervaren fietskampeerders waren, en hier staan veel tips in. Niet iedereen wilde/kon ook naar de lezing.
Dank je. Ik heb bedacht dat ik misschien ook eens een filmpje op youtube kan zetten. Maar als dat er niet al te amateuristisch uit wil zien is het wel een aardige klus.