Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kunnen we de gatgets even loslaten als we fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kunnen we de gatgets even loslaten als we fietsen

Ik heb wel een voorkeur voor weinig electronica mee. Wel een telefoon, maar verder nog niets. Over gps aarzel ik nog, omdat ik enerzijds navigeren met een kaart leuk vind, maa rik me anderzijds wel ben gaan realiseren dat je in de praktijk met een gps soms juist wat avontuurlijker tochten kunt maken. Voor mij geen tablets, ebooks of ipods. Ik wil inderdaad helemaal los komen van het werk, en de besognes van het normale beschaafde leven.
Wim
Ik reis en fiets zonder de meeste gadgets. Alleen heb ik een kleine gsm (zonder camera en al de rest) en daar ben ik erg blij mee. In nood, bij ongelukken etc. is dit zo fijn (alleen het idee al) vroeger heb ik met rugzak en tent (te voet dus) weken door onbewoond berggebied gelopen en toen mistte ik zoiets beslist (vuurpijl mee en maar hopen dat het helpt en werkt etc).
Bovendien heb ik met dat ding, de tijd en een wekker.

Binnenkort krijg ik als geschenk (bij een krantabonnement) een E-reader cadeau en daar kon ik ook nog wel eens blij mee raken. Niet langer vier of vijf boeken meeslepen, ze vervolgens te snel uit hebben en zonder boek zitten en gewoon aan een ander kunnen beginnen bij een tegenvallend boek.

Aan de andere kant gaf ik mijn gelezen boeken nog wel eens weg onderweg en dat heeft me wel leuke contacten opgeleverd die ik met de Reader zal gaan missen....
Of je neemt op iedere volgende reis 1 e-reader mee en 1 boek. Heb je én een lichte bagage, én leuke contacten door een boekje weg te geven... :lol:

Maar als ik de topicstarter goed volg, is een nylon tent ook niets, t.o.v. Een katoenen tent? En is bomen kappen om maar aan de behoefte aan kaarten te voldoen, eigenlijk heel normaal?

Wat je wel ziet met alle veiligheidsmiddelen (m.n. door GSM-bereik in de Alpen) is compensatiegedrag. Dat is iets wat me ook niet zo lekker zit. Maar contact houden met het thuisfront moet zeker kunnen. In de westerse wereld betekent dat tegenwoordig internet, in bijv. Zuid-Amerika betekent dat internet-café's en belwinkels. Ieder met de eigen bijbehorende middelen.
Trekkingpaul schreef: Vakantie op de fiets kan je even losmaken van de dagelijkse beslommeringen ...
Heerlijk ja en heel veel hebbedingetjes zijn ook overbodig, maar ieder het zijne.
Zo wie zo snap ik nooit dat mensen boeken meenemen, wat moet je daar nou mee?
Lezen doe je thuis maar niet "in den vreemde" toch? Of vloek ik nu in de kerk? :wink:
@Michael: ik hoop dat het zo bedoeld is, maar ik vind dit een van de grappigste opmerkingen die ik hier in lange ben tegengekomen ...
Loes van den Bergen schreef:de typische wereldfietser
Dé typische wereldfietser bestaat niet, al zijn ze wel allemaal eigenwijs.
Je kunt wel een gemiddelde trekken uit alle fietsers die met de fiets op reis gaan, maar door dat gemiddelde dé wereldfietser te noemen mis je precies het mooie ervan dat die mensen zo verschillend zijn.

Bedenk dat er ook veel wereldfietsers zijn die bewust niet op dit forum zitten, niet op facebook en/of linkedin en zelfs per sé geen lid willen zijn van een club van fietsers. Dat zijn niet alleen mensen die geen zin hebben in sociaal groepsgedoe maar ook mensen die in hun eigen kring genoeg bezigheden hebben om de dagen te vullen (lees: drukdrukdruk) en mensen die niet zo bedreven zijn in lid zijn van een vereniging.
Ik ken van al deze voorbeelden fietsers die echt wel flink met de fiets op reis gaan; sterker nog, er zitten er een paar bij die al tot de kern van de wereldfietserij behoorden voordat de vereniging werd opgericht.

Leon
100 jaar geleden was een tent een loodzwaar gadget, 20 jaar geleden was dat een mobiele telefoon. Maar de logementen voor handelsreizigers tegenover het stationnetje zijn verleden tijd (incl het station) en een telefooncel kom je ook niet meer tegen...
Ik weet nog goed toen de electronische tellertjes op de markt kwamen, niets moest ik er in eerste instantie ven hebben... voor mij was toen nog een teller onder aan de vork met zo,n tandwieltje de enige en beste teller.

Op mijn tochtje naar Berlijn had ik vorig jaar een GPS op mijn stuur.

Ik ben een sobere en eenvoudige nostalgist zoals al eens eerder werd geoppert op dit forum, maar ik heb wel plezier van de "Vooruitgang"!

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Ik weet nog goed toen de electronische tellertjes op de markt kwamen, niets moest ik er in eerste instantie ven hebben...
De eerste waren bijna groter dan de huidige gps'en en misschien wel zwaarder :wink:

Daarvoor ...
Afbeelding
Heehoi,

toch snijdt Paul wel een goed punt aan. Ik ben de laatste om moderne technologie af te wijzen, maar ik denk dat je wel degelijk kritisch moet zijn op wat je wel en niet meeneemt. Je moet mijns inziens alleen dingen meenemen die je helpen om meer te genieten van je reis. GPS en camera staan wat dat betreft voor mij buiten kijf. Met de GPS kun je veel mooiere routes rijden zonder dat je meer naar de kaart dan de omgeving kijkt. Met de camera zorg je dat je tot in lengte van jaren kunt blijven genieten van je reis.

Maar zodra je online gaat moet je inderdaad oppassen dat de wondere wereld van het internet je aandacht niet teveel opeist. Internet heb je thuis ook, maar dat bos, die berg of dat fjord niet. Aan de andere kant helpt het natuurlijk wel als je niet hoeft te gokken welke campings wel of niet geopend zijn, of wanneer je weertechnisch gezien het beste je rustdag kan nemen.

Contact met het thuisfront sta ik wat ambivalent tegenover. Aanvankelijk gebruikte ik een microblog dat ik met sms'jes kon bijwerken. Bij elke koffiepauze één of twee berichtjes en ik was klaar. Nu die service niet meer bestaat en internet over de grens betaalbaar is geworden, besteed ik veel meer tijd aan mijn weblog. Dat gaat vanzelf. Als ik begin te schrijven, houd ik niet meer op. En dan komen er natuurlijk reacties, en het moet gemeld worden op twitter, etc. Ik verwaarloos daardoor mijn papieren dagboek en zit wellicht meer online dan goed voor me is. Aan de andere kant, mijn lezers zijn er wel weer blij mee.

Met andere woorden, ik vind het een belangrijke vraag, wat neem je aan electronica mee en wat laat je thuis. Er speelt meer dan alleen de grammen en de manier van opladen.

Groetjes,
Walter
waltertje schreef:... ik denk dat je wel degelijk kritisch moet zijn op wat je wel en niet meeneemt. Je moet mijns inziens alleen dingen meenemen die je helpen om meer te genieten van je reis.
Dat zijn alle fietsers, ook zij die 30 kilo meenemen.
Afbeelding
Ik was laatst met de fiets op reis voor mijn werk, en had behalve een net pak etc voor het eerst ook een netbook bij me. Dat was handig en nodig, maar het was niet fijn. Zit je lekker voor je tent blijft de werkmail binnenstromen. Boeken neem ik normaal gesproken overigens evenmin mee.
Wim
waltertje schreef:Maar zodra je online gaat moet je inderdaad oppassen dat de wondere wereld van het internet je aandacht niet teveel opeist. Internet heb je thuis ook, maar dat bos, die berg of dat fjord niet.
Het is een geweldig gemak om met Archie's camping-app in je smartphone in heel Europa feilloos naar de dichtstbijzijnde camping te kunnen rijden, maar als je geïrriteerd raakt over de beroerde wifi op een camping in Italië zodat je de 80 MB grote digitale abonnee-Volkskrant van die dag niet op je tablet kunt binnenhalen, dan moet je je misschien inderdaad gaan afvragen of je wel goed bezig bent.
arnob schreef:@Michael: ik hoop dat het zo bedoeld is, maar ik vind dit een van de grappigste opmerkingen die ik hier in lange ben tegengekomen ...
Ieder het zijne Arno, zolang ik het niet voor ze mee hoef te sjouwen 8)

Ik ken trouwens ook mensen die zonder camera op stap gaan, ongelooflijk maar waar :wink:
In oude tijden namen wij voor twee personen een grote Ortliebtas vol met boeken mee. De aanschaf van twee e-readers maakte het leven wel eenvoudiger en daarom kan ik nu een grote DSLR meenemen. Daar staat tegenover dat wij geen 200 km per dag fietsen.
Michael W schreef:Sowieso snap ik nooit dat mensen boeken meenemen, wat moet je daar nou mee?
Lezen doe je thuis maar niet "in den vreemde" toch? Of vloek ik nu in de kerk? :wink:
Blijkbaar houd ik wel van een goede vloek op z'n tijd ;-) Ik ben er na een paar keer ook mee gestopt. Het enige boek waar ik op vakantie wat mee doe is mijn dagboek.

Grtjs,
Walter
Michael W schreef: De eerste [elektronische kilometertellers] waren bijna groter dan de huidige gps'en en misschien wel zwaarder :wink:

Daarvoor ...
Afbeelding
Hoezo, daarvoor, Michael? :) Dat is nou net, (naast mijn fietscomputertje, fototoestel en telefoon voor noodgevallen en een incidentele sms,) mijn gadget! 's Avonds op de kaart uitmeten waar ik de volgende dag ga zijn na zo'n 100 km fietsen, en kijken of daar ergens een camping in de buurt is.

Ik ben dol op lezen, maar heb er op vakantie amper tijd voor. Een routeboekje en een taalgidsje ofzo, dat is voor mij leesvoer genoeg. Anderhalf jaar geleden kwam ik in Frankrijk een meisje tegen dat 1 hele achtertas vol had met boeken! Het gewicht daarvan was geen probleem, want ze reed toch niet meer dan zo'n 30-40 km op een dag, tussen het lezen door en alle interessante onmoetingen die ze had. :) Leuk he, al die verschillende stijlen van reizen per fiets?

Carl
Carl schreef: Hoezo, daarvoor, Michael? :) Dat is nou net, (naast mijn fietscomputertje, fototoestel en telefoon voor noodgevallen en een incidentele sms,) mijn gadget! 's Avonds op de kaart uitmeten waar ik de volgende dag ga zijn na zo'n 100 km fietsen, en kijken of daar ergens een camping in de buurt is.
Vóór de eerste computertjes van Cateye (rond 1985) was een curvimeter dé manier om 's avonds te zien hoeveel je ongeveer gefietst had die dag als je niet zo'n raar mechanisch tellertje op je voorwiel had. :wink:
Niet verwacht dat er nog mensen zouden zijn die hem nu ook nog steeds gebruiken !!
En ja, om te plannen werd hij destijds ook gebruikt.
Carl schreef: Leuk he, al die verschillende stijlen van reizen per fiets?
Precies, vandaar dat ik ook maar geen oordeel uitspreek over wat mensen allemaal meesjouwen of thuislaten 8)
Ik heb ook ooit een curvimeter gekocht en me meteen verbaasd over de onnauwkeurigheid die kwam omdat het wieltje slipte over glad kaartmateriaal.
Ik werk nog steeds soms met een stukje papier dat ik langs de route draai mbv een balpen. Daarna een lineaal langs de rand van het papier om de afstand te meten.

Spaakkilometertellers had ik ook en stuk of drie. Eentje voor elke 750 km. Dan gingen ze stuk. Daarna fietscomputers. Die gaan ook stuk, slechte na 5000 km, goede na 35.000. Ik vind die dus wel beter.

Leon
Leon schreef:Ik heb ook ooit een curvimeter gekocht en me meteen verbaasd over de onnauwkeurigheid die kwam omdat het wieltje slipte over glad kaartmateriaal.
Als je last hebt van slippen, moet je een heel klein winterbandje monteren, Leon...
Michael W schreef:Niet verwacht dat er nog mensen zouden zijn die [de curvimeter] nu ook nog steeds gebruiken!!
Ja, hoe moet ik anders op de kaart zien waar ik morgen ongeveer uit wil komen? Het papiertje van Leon is mij te omslachtig. Overigens ken ik nog wel iemand die er veel plezier aan beleeft met zijn eenwielertje over een kaart te fietsen, en wel gewoon thuis, maar dat is mijn vader dus misschien betreft het een erfelijke afwijking. :wink:

O! Telt mijn universele stop ook mee als gadget? Een mens kan heel goed zonder, maar ik heb er wel veel plezier van bij al die stoploze campinggootstenen. Een opgerolde sok (ooit hier op het forum gelezen!) laat het water toch in gestaag tempo door, en in mijn afwas vind ik die ook niet zo fris. Zo neemt iedereen wel dingen mee die een ander totaal overbodig vindt, en neemt iedereen ook wel iets niet mee waar een ander niet buiten kan.

En wat dat bereikbaar zijn betreft; in eerste instantie bij het lezen van deze discussie dacht ik: "ik neem mijn telefoon niet mee om bereikbaar te zijn, maar om in geval van nood iemand te kunnen bereiken." En dan denk ik niet aan iemand een paar duizend km verderop in Nederland, maar aan 112 - dat soort nood dus. Maar toen ik wat zat te peinzen, bleek dat ook ik bereikbaar wil zijn - maar alleen als er iemand op sterven komt te liggen, ofzo. Je hebt dus bereikbaar zijn (elke avond gebeld worden waar je nu bent en hoe het vandaag ging of, erger nog, je werk) en bereikbaar zijn voor dingen waar je acuut een vliegtuig voor naar huis wilt nemen.

Groetjes,

Carl