Een sok doet ook wonderen....Revanho schreef:Het zeem in een fietsonderbroek zorgt ook wel voor wat isolatie.jeroenh schreef:alleen moet ik nog iets verzinnen voor het kruis...
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb wel een lange hardloopbroek, maar die is van dezelfde soort stof gemaakt als een korte hardloopbroek. Alleen wat dikker, voor de warmte, maar er zit geen windstopper in. Vind ik voor hardlopen ook niet nodig, want zo hard ga je als loper nietcotweetje schreef:Ik wil er geen zeem in want ik fiets maar 16km heen en terug, is zo'n fietsbroek uitgaande van hetzelfde type, windbreaker, thermo etc gelijk aan een renbroek die hardlopers gebruiken ?
Volgens Malden Mills zelf bevat Powerstretch (Pro) geen DWR. DWR is geen coating, maar een tijdelijke omkapseling van de vezels van de buitenstof. Dat zit bijv. wel op PowerShield van Malden Mills.jeroenh schreef:Niet helemaal waar, je kunt Powerstretch (in bepaalde diktes) krijgen met DWR, Durable Water Repellant, hoe dit technisch zit weet ik niet, maar het zal toch wel en laagje/coating zijn vermoed ik. In ieder geval wordt het daardoor ook een ietsje winddichter.Robertjan schreef:Powerstretch heeft geen waterafstotende, noch een windafstotende laag.
Dat vind ik echt onzin. Ik wil nog geloven dat dat je eigen ervaring is, maar om dat als een algemeen feit te verkondigen ...Robertjan schreef:Met Odlo bedoel ik alle winddichte broeken van Odlo. Alle ondergoed van Odlo zijn slechte thermoshirts in de kou (zeker als het vriest).
Nee hoor, met correct gebruikt van thermisch ondergoed, waaronder dat van Odlo, wordt het vocht netjes afgevoerd. Daarvoor zijn zo'n shirts net gemaakt, en dat doen ze ook prima.Robertjan schreef:Als je ondershirt nat wordt van de transpiratie, kan dat in vrieskou levensgevaarlijk zijn. Odlo ondershirts worden in mijn ervaring kletsnat van het zweet. Daarom zijn die slecht.
Er zijn altijd mensen te vinden die 'zweten als een rund', zelf als ze het fris hebben. Maar over het algemeen wijst het sterk zweten bij koude omstandigheden toch echt op te warm gekleed zijn. Dat kunnen die fanatieke buitensporters je ook vertellen en o.a. ervaren bergwandelaars weten heel goed dat op het moment ze bij koude omstandigheden beginnen te zweten, ze beter een laagje uitdoen (en dat laagje weer aantrekken op het moment dat ze stoppen met de inspanning).Robertjan schreef:Ook bij juist gebruik van dergelijke ondershirts kan zo'n shirt drijfnat worden. Dat kan echt aan de kwaliteit van het materiaal liggen. Ook bij een juiste maatvoering, juiste mate van isolatie en juiste afstemming van de buitenlaag wat betreft de mate van toegelaten diffusie.
En ook onder die mensen zal je er wel wat vinden die geen slechte ervaring hebben met Odlo. Dat het misschien niet vaak hun eerste keuze zou zijn (ook die van mij niet), dat sluit ik niet uit.Robertjan schreef: De fanatiekere buitensporters die erg veel aan dergelijke shirts hebben (expedities, professioneel meerdaagse tochten, zoals binnen defensie), weten precies wat de stand van de markt is op ieder moment. 'Smelly Helly' is tegenwoordig niet zo smelly meer, maar presteert met hun lichtgewicht uitvoeringen nog altijd erg goed. Alleen in hun dikste uitvoering gebruiken ze merinowol, wat na een dagje mild fietsen erg lang klam blijft. Craft heb ik zelf nooit gebruikt.
Dat verandert niet aan mijn voorgaande opmerkingen. Odlo werkt voor vele mensen prima (en dan baseer ik me niet enkel op mijn eigen ervaringen) en er is dus geen reden om dat merk zo eenzijdig af te kraken.Robertjan schreef: Zo zijn er vele merken. Ik ken ze dan ook niet allemaal. Maar de merken die ik ken, durf ik rustig de hemel in te prijzen als ze goed functioneren en de grond in te boren als je er nat in wordt.
Daar staat icebreaker inderdaad bekend om. Al zijn er meer en meer merken die bij hun synthetisch spul het stankprobleem oplossen door het verwerken van zilver in de kleding. Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee (ik heb niet snel last van stinkende kleding), maar naar ik verneem werkt dat redelijk goed.Matthie9000 schreef:Ik heb goede ervaringen met icebreakers, al het synthetische spul gaat erg snel stinken,
Is bij sommige synthetische merken (zoals Odlo), ook het geval.Matthie9000 schreef:Het spul is bovendien in verschillende diktes te krijgen
Maar als je dus thermo ondergoed aanhebt en je komt even zogezegd in een sneeuwstorm terecht en je doet je 3 laags gore-tex pro shell jas met dito broek aan, dan wordt die onderlaag kletsnat, omdat de jas en broek het vocht belemmert om weg te gaan ?.Revanho schreef:Nee hoor, met correct gebruikt van thermisch ondergoed, waaronder dat van Odlo, wordt het vocht netjes afgevoerd. Daarvoor zijn zo'n shirts net gemaakt, en dat doen ze ook prima.Robertjan schreef:Als je ondershirt nat wordt van de transpiratie, kan dat in vrieskou levensgevaarlijk zijn. Odlo ondershirts worden in mijn ervaring kletsnat van het zweet. Daarom zijn die slecht.
Als je kletsnat wordt van het zweet (bij het dragen van zo'n shirt), dan ben je ofwel veel te warm gekleed, of er is een laag die het zweten belemmert. Dat kan (zoals Loes aangeeft) liggen aan een winddicht Odloshirt (de meeste Odlo-shirts zijn dus niet winddicht), maar evengoed aan een ander kledinglaag.
Renaat
Thanks voor de tip, net prijsje.cas van oorschot schreef:Ik gebruik hiervoor ook thermo ondergoed, het merk is Craft super spul! Wel duurder dan lidl maar echte kwaliteit en fijne comfort!
op craftwear.nl hebben ze nu ook aanbiedingen. De warm undepant kost nu 41euro.
Deze lange thermo onderbroek heb ik ook en voelt ook nu met -11 lekker warm.
Bij 'normale' mensen die niet te warm gekleed zijn, neen. Natuurlijk beperken zo'n bovenlagen de verdamping van transpiratie. Net daarom is het extra belangrijk om een goede onderlaag aan te hebben die het vocht zo snel mogelijk afvoert en ook vochtig toch haar isolerende werking nog gedeeltelijk behoudt.cotweetje schreef: Maar als je dus thermo ondergoed aanhebt en je komt even zogezegd in een sneeuwstorm terecht en je doet je 3 laags gore-tex pro shell jas met dito broek aan, dan wordt die onderlaag kletsnat, omdat de jas en broek het vocht belemmert om weg te gaan ?.