Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF TX Randonneur model 2013 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

VSF TX Randonneur model 2013

Leon, fiets (LHT+Tubus) was wel stabiel, maar ik vond het niet lekker sturen met alles achterop.
gbischof schreef:Ik heb afgelopen weekend de tx400 en tx800 geprobeerd. Ik was niet echt onder de indruk. Wellicht prima fietsen om mee op vakantie te gaan maar ik was niet voorruit te branden.

Zou iemand enige idee hebben waarom er op de randonneur een deore cassette erop zit en niet een 105 cassette?
Waarom was je niet vooruit te branden denk je?

Persoonlijk ben ik alle gene al voorbij en monteer gewoon een ligstuur op mijn rohloff/son/magura/trekkerstractor, aangevuld met een paar 50mm kojaks of big apples onder de 26". Geen voordrager, geen voortassen, geen stuurtas, strakke wielerkleding, uiteraard wielerschoenen, spatborden en verlichting zou ik niet opgeven. Lange dagen op de fiets, 15kg bagage, 150-200km/dag. Goede renner die me dan nog voorbij komt (die er zat zijn, maar ook zat niet zijn), daar heb je geen lichtgewicht randonneur of racestuur voor nodig.
Hallo,
Hoewel er hier op het forum zeer wijze, kundige en vriendelijke mensen vertoeven, vraag ik me toch altijd af waarom men zo'n voorkeur heeft voor "tracktors" met 26" wielen en dikke banden.
Net als de vraagsteller fiets ik ook graag op 'n racefiets en heb een trekking fiets die daar zoveel mogelijk op lijkt; een cannondale T800 met 25 of 28 mm banden.
(fiets 12 kg en 8 kg baggage) Voor een tocht in west europa (die de vraagsteller wil gaan maken) over normale wegen voldoet dat prima en fiets ik lekkerder omdat ik mijn "racefiets-gevoel" heb.

Afbeelding

Ik wil het niet expres overal mee on-eens zijn, maar ik heb jaren op mijn vittorio randonneur tochten door de alpen + pyreneen gemaakt met een 1:1 verzet. Kwestie van hoe fit je bent. Uiteindelijk als het steil wordt, schakel je toch in het kleinste verzet en fiets je daarin naar boven. Als dit maar 1:1 is, ga je een stuk sneller dan mensen die 1:1,5 schakelen :wink:
joop71 schreef: Ik wil het niet expres overal mee on-eens zijn, maar ik heb jaren op mijn vittorio randonneur tochten door de alpen + pyreneen gemaakt met een 1:1 verzet. Kwestie van hoe fit je bent. Uiteindelijk als het steil wordt, schakel je toch in het kleinste verzet en fiets je daarin naar boven. Als dit maar 1:1 is, ga je een stuk sneller dan mensen die 1:1,5 schakelen :wink:
Kun je met 1:1 op vakantie? Uiteraard, met 42-28 kom je ook aan de middellandse zee.. Maar is dat het meest optimale als je geld uit gaat geven? Als je een lager verzet hebt gebruik je het ook: als mentale verzekeringspolis (ik kan nog terugschakelen), om weg te rijden op een steile klim ook als er overig verkeer is, om van ritme te veranderen, omdat je een beroerde dag hebt, en om minder te slingeren als het stijl en druk is. En je kijkt heel anders naar >> en << op de kaart!
m-gineering schreef:
joop71 schreef: Ik wil het niet expres overal mee on-eens zijn, maar ik heb jaren op mijn vittorio randonneur tochten door de alpen + pyreneen gemaakt met een 1:1 verzet.
Als je een lager verzet hebt gebruik je het ook:
De uitvinding van de vorige eeuw die triple's 8)
Ik zou juist denken dat er hier nogal wat mensen zijn die nu juist niet op een tractor willen. Veel advies gaat ook in die richting. Maar .. je moet het ook weer niet overdrijven: dus ga niet op pad op een echte racefiets (eventueel wel op een oude stalen exemplaar met bredere banden), zorg dat het frame voldoende stijf is, en de wielen voldoende sterk, en zorg dat je een realistisch lichtste verzet hebt. Klassieke Engelse randonneurs zoals de Dawes Galaxy of tegewoordig de Thorn Club Tour zijn dan het model, met eventueel de moderne variant met 26 inch wielen zoals de Thron Sherpa als je meer onverhard wilt kunnen rijden. Dat laatste is tegenwoordig relevant omdat het verkeer zo druk is geworden dat je naar kleinere wegen wilt uitwijken. Die hebben een slechter wegdek, en zijn meestal steiler. Als zo'n fiets goed ontworpen is kun je prima zonder voortassen rijden zonder dat het raar stuurt. Die van mij rijdt dan nog perfect, met totaal 15 kg waarvan een beetje in een stuurtas en de rest in twee achtertassen plus de tent bovenop. Totaal 18 kg ging ook nog wel, maar was niet helemaal ideaal.
Wim
Als je geen passie hebt voor onverharde wegen en liever binnen Europa met wat minder bagage (alleen maar slim getuigende de puffende kreunende, steunende mensen die ik afgelopen zomer tegenkwam van Praag naar NL er een hobby van leken te maken om 4-5-6? tassen vol te proppen) wat meer afstand wil kunnen overbruggen met dezelfde energie in dezelfde tijd ga dan vooral voor een 28" randonneur! En een beetje offroad werk wil echt wel met 35mm

Wees ook niet te bang om eens te kijken wat ligfietsen te bieden hebben
Matthie9000 schreef:En een beetje offroad werk wil echt wel met 35mm.
Ach ja, zoveel mensen, zoveel smaken 8)
28 mm voor en 32 achter vind ik zelf breed zat, ook voor heel slechte wegen met bagage :wink:
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:En een beetje offroad werk wil echt wel met 35mm.
Ach ja, zoveel mensen, zoveel smaken 8)
28 mm voor en 32 achter vind ik zelf breed zat, ook voor heel slechte wegen met bagage :wink:
En nóg een voordeel van weinig zooi meeslepen, gaat een stuk makkelijker ;-)
Matthie9000 schreef:
Michael W schreef:Ach ja, zoveel mensen, zoveel smaken 8)
28 mm voor en 32 achter vind ik zelf breed zat, ook voor heel slechte wegen met bagage :wink:
En nóg een voordeel van weinig zooi meeslepen, gaat een stuk makkelijker ;-)
Ja, we kunnen wel even een lijst van overbodige spullen samenstellen 8)
- kookspullen
- luxe stoelen
- zware slaapmatrassen
- zwaar gereedschap zoals crancktrekker, kettingpons en multitool
- overbodige reserve-onderdelen zoals spaken, remblokjes en buitenbanden
- etc etc
Wat kan een 28" randonneur van 14,4kg wat een 26" trekkertrektractor van 14,5kg niet kan? Geef mij dan maar het rechtdoor-lekker-stabiel-rijgedrag van de tractor.... kun je nog eens mooi een weiland of bos van dichtbij verkennen.... of die ene mooie supermooie militaire weg die pas begint op de top van de Col du Tourmalet en alwaar al die wielrennertjes blauwbekkend met stoom uit hun oren hun eindstreep trekken. Kun jij nog even mooi 6km doorklimmen tot aan Hôtellerie des Laquets. :wink:
AB schreef:Wat kan een 28" randonneur van 14,4kg wat een 26" trekkertrektractor van 14,5kg niet kan?
harder
Michael W schreef: Ja, we kunnen wel even een lijst van overbodige spullen samenstellen 8)
- kookspullen
- luxe stoelen
- zware slaapmatrassen
- zwaar gereedschap zoals crancktrekker, kettingpons en multitool
- overbodige reserve-onderdelen zoals spaken, remblokjes en buitenbanden
- etc etc
Ik vind gereedschap en reserveonderdelen niet overbodig.

Die randonneur is best aardig maar ik vind de opmerking van m-gineering over het verzet volkomen terecht, tenzij je zeer sterke benen hebt en echt weinig meesleept lijkt het mij (zeker voor een 28" fiets onverstandig); ik zou vóór ook met weinig bagage toch minstens een 26-tands blad willen en ik ben geen slechte klimmer...
Die stadsremmen op die VSF TX Randonneur vind ik eigenlijk ook wel overbodig 8)
Matthie9000 schreef:
AB schreef:Wat kan een 28" randonneur van 14,4kg wat een 26" trekkertrektractor van 14,5kg niet kan?
harder
0,1kg per uur sneller?
"Vind ik", "vind ik", "vind ik". Prima, maar zonder nuancering vind ik het zinloze praat allemaal. Jongens stap eens over je eigen schaduw en praat meer in het algemeen. Geef antwoorden in plaats van steeds méér vragen te stellen. Geef eens ruiterlijk toe dat je eigen fiets ook niet perfect is of mischien wel de blunder van de eeuw, dat 26" maar een klein beetje kleiner dan 28", dat mensen verschillen en dat de meeste kampeerders niet allemaal en masse achterlijke keuzes gemaakt hebben maar daar vaak voor de hand liggende redenen voor hadden en vaak ook goede argumenten; dat niet iedereen een racestuur wil, dat niet iedereen brede banden moet, dat sommige fietsers over andere wegen fietsen waar jij niet dood gevonden wil worden etc. etc. Volgens mij zijn jullie allemaal oud en wijs genoeg om je eigen ultracoole wereldsucces en jullie eigen gelijk een beetje te nuanceren.
Leon
Matthie9000 schreef:maar ik vind de opmerking van m-gineering over het verzet volkomen terecht,
Dat heb ik ook helemaal beaamd,; het lijkt mij ook een heel aardige fiets voor een mooie prijs mits er een triple opzat en geen stadsremmen.
De kleur groen vind ik ook niet geweldig maar dat is wel erg persoonlijk natuurlijk :wink:
maar topic-opener geeft toch aan dat hij een racefiets achtergrond heeft en graag met weinig bagage reist? dan lijkt mij een 28" randonneur geen slecht idee, mits het verzet wat lager is dan die van de VSF... Surly LHT lijkt me een prachtfiets voor dit doeleinde (of een thorn 28" die opgebouwd wordt door iemand met verstand van zaken ;-)), een 26" fiets vind ik hier niet zo'n logische keuze aangezien ik niks over wereldexpedities, offroad-werk en dat soort zaken hoor, dus ik vind het een vreemde suggestie.

Daarnaast denk ik dat een goed opgebouwde ligfiets voor dit doeleinde ook heel geschikt is, maar ligfietsen zijn voor veel mensen een beetje eng ;-).
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:maar ik vind de opmerking van m-gineering over het verzet volkomen terecht,
Dat heb ik ook helemaal beaamd,; het lijkt mij ook een heel aardige fiets voor een mooie prijs mits er een triple opzat en geen stadsremmen.
De kleur groen vind ik ook niet geweldig maar dat is wel erg persoonlijk natuurlijk :wink:
Het zou zo maar kunnen dat 105 een triple schakelt (weet t niet zeker), dus dan hoef je alleen crankstel te vervangen.
Matthie9000 schreef: Daarnaast denk ik dat een goed opgebouwde ligfiets voor dit doeleinde ook heel geschikt is, maar ligfietsen zijn voor veel mensen een beetje eng ;-).
ligfietsers zijn een beetje eng met al die bekeringsdrang. De fietsen zelf vallen wel mee zolang je er niet mee op vakantie moet :D
gios schreef: Het zou zo maar kunnen dat 105 een triple schakelt (weet t niet zeker),.
sinds 10-sp weet ik wel zeker van niet