Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bescherming Tubus dragers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bescherming Tubus dragers

Wim schreef:Ik heb een Tubus drager laten verchromen om van die beschadingen af te zijn, maar dat is wel wat ingrijpender natuurlijk.
Wim
Nogal. En ik heb er vier te doen:).
Per drager is het bij vier veel simpeler. Maar inderdaad, het is ingrijpend. Bij mij kwam het ook omdat ik achter een matverchroomde Nitto drager had gekozen, maar ik de Nitto voordrager geen gezicht vond. Een Tubus Duo was visueel wat rustiger, maar moest er dus hetzelfde uit gaan zien als de Nitto Campee. Het blijft nog steeds erg mooi.
Wim
Travelmaster schreef:
Wim schreef:Ik heb een Tubus drager laten verchromen om van die beschadingen af te zijn, maar dat is wel wat ingrijpender natuurlijk.
Wim
Nogal. En ik heb er vier te doen:).
Verkopen en de RVS versies monteren is voordeliger
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:
Wim schreef:Ik heb een Tubus drager laten verchromen om van die beschadingen af te zijn, maar dat is wel wat ingrijpender natuurlijk.
Wim
Nogal. En ik heb er vier te doen:).
Verkopen en de RVS versies monteren is voordeliger
Als ik ze zou wíllen verchromen, dan ongetwijfeld. Ik ga eerst maar eens met slang en biba aan de gang. Hou ik wel van.
Ik heb net als Lasse fietsband rond m'n drager gewikkeld, niet opengesneden. Met 1 fietsband achteraan lukt de volledige bovenband, afsluiten met een knoop, en dus geen tie-wraps nodig :)
Roeland
Yup, hier nog een :

Afbeelding
Ortleib hack by shanecycles.com, on Flickr

Af en toe de buiten tape vernieuwen en komt alles goed :)
Het beschermd de dragers, maar is het nodig/nuttig? Uiteindelijk is zo'n bescherming mijn inziens even lelijk of zelf lelijker dan een lokaal afgesleten drager. En van een drager die gebroken is door de slijtage op de plaats van de fietstashouder heb ik nog nooit gehoord.

De vraag die dus rijst is wat de meerwaarde is van zo'n bescherming?

Renaat
maar hoe nodig is het beschermen van je dragers? ik heb na mijn eerste tocht van 3000km nu inderdaad 8 kleine roestplekjes op mijn dragers.

ik denk niet dat dit kwaad kan? mijn fiets staat over het algemeen droog tenzij hij regen tijdens het fietsen/vakantie pakt.

anderzijds een keertje opschuren en een nieuwe klodder verf erover zou ook voldoende moeten zijn toch?
Overigens heb ik ook tape rond sommige van mijn dragers gekleefd, maar dus niet op de dragers te beschermen, wel tegen gerammel.

Renaat
Beschermen van je drager?????????
een werledfiets met butsen, schrammen en her en der wat vuil is toch veel mooier dan een strak glanzend ros.

Die opvulstukje van orltlieb vallen er gemakkelijk uit. Dit voorkom ik door gewoon wat tape om de opvulstukjes / het ophanghaakje te frutselen. Drie voordelen:
--de opvulstukjes raak ik niet meer kwijt
--het rammelt niet
--het ziet er lekker rommelig uit
Theo B schreef:Beschermen van je drager?????????
een werledfiets met butsen, schrammen en her en der wat vuil is toch veel mooier dan een strak glanzend ros.

Die opvulstukje van orltlieb vallen er gemakkelijk uit. Dit voorkom ik door gewoon wat tape om de opvulstukjes / het ophanghaakje te frutselen. Drie voordelen:
--de opvulstukjes raak ik niet meer kwijt
--het rammelt niet
--het ziet er lekker rommelig uit
Ieder z'n meug... op termijn zal ik het vast wel met je eens zijn:). Vuil is niet erg, zinloze schrammen die ik kan voorkomen... is een ander verhaal.
Voor de Tubus dragers gebruik ik waterslang verkrijgbaar bij een caravanbedrijf in de maten 8x12 en 10x14. Kost een drol.
In de lengte opensnijden en boven en onderkant met kleine tiewraps vastzetten. Het afknipgedeelte naar achteren schuiven zodat de voor- en achtertassen beschermd blijven. Geen opzetstukjes in de ophang van b.v. Ortlieb gebruiken. Past perfect, rammelt niet en beschermt de dragers, ideaal!
Frits
Frits schreef:Voor de Tubus dragers gebruik ik waterslang verkrijgbaar bij een caravanbedrijf in de maten 8x12 en 10x14. Kost een drol.
In de lengte opensnijden en boven en onderkant met kleine tiewraps vastzetten. Het afknipgedeelte naar achteren schuiven zodat de voor- en achtertassen beschermd blijven. Geen opzetstukjes in de ophang van b.v. Ortlieb gebruiken. Past perfect, rammelt niet en beschermt de dragers, ideaal!
Frits
Waarom geen 16mm buitenmaat, Frits? Dat is toch de maximale diameter van de Ortliebhaken?
Bij de maat 10x14 past de waterslang perfect in z'n geheel om de buizen van de dragers (de maat 8x12 gebruik ik voor de kleinere delen van de dragers).
Als je het opzetstukje weglaat bij de Ortlieb dan sluiten de haken heel mooi om de slang heen.
Bij ook het afhalen van de tassen gaat zonder problemen.
Vroeger omwikkelde ik de dragers met ductape maar kwam er al snel achter dat dit het niet ging worden. Na verloop van tijd bleven de haken plakken aan de ductape. Op laatst scharnierde de haken niet meer.
Ik heb er nu een vakantie mee gefietst en het bevalt prima. Enig nadeeltje, bij regen ontstaat er wat vocht tussen slang en drager. Na de vakantie slang even verwijdert en schoongemaakt en weer op de drager bevestigt en kan weer een vakantie mee.
Frits
Afbeelding

Ik doe het ook met goedkope waterslangetjes. Als is het maar om de boel rammelvrij te houden.
Frits schreef:Bij de maat 10x14 past de waterslang perfect in z'n geheel om de buizen van de dragers (de maat 8x12 gebruik ik voor de kleinere delen van de dragers).
Als je het opzetstukje weglaat bij de Ortlieb dan sluiten de haken heel mooi om de slang heen.
Bij ook het afhalen van de tassen gaat zonder problemen.
Vroeger omwikkelde ik de dragers met ductape maar kwam er al snel achter dat dit het niet ging worden. Na verloop van tijd bleven de haken plakken aan de ductape. Op laatst scharnierde de haken niet meer.
Ik heb er nu een vakantie mee gefietst en het bevalt prima. Enig nadeeltje, bij regen ontstaat er wat vocht tussen slang en drager. Na de vakantie slang even verwijdert en schoongemaakt en weer op de drager bevestigt en kan weer een vakantie mee.
Frits
Misschien dat ik bij de bouwmarkt maar even naar beide ga kijken, zowel 16 als 14 mm. En dan gewoon testen wat het beste gaat. Dank!
Tegen het gerammel van de tassen kun je ook prima een dun spanbandje gebruiken... En als die krasjes op de lak van de drager zo'n probleem zijn, wat doen jullie dan als de banden vies worden :D ?
wimmo17 schreef:Tegen het gerammel van de tassen kun je ook prima een dun spanbandje gebruiken... En als die krasjes op de lak van de drager zo'n probleem zijn, wat doen jullie dan als de banden vies worden :D ?
Banden roesten niet. Als je bij een bagagedrager een kras krijgt, wordt dit eerder blootgesteld aan water. Water en metalen gaan in veel gevallen niet samen. Roest/corrosie is een verzwakking in het metaal, dit beteken een minder max. aantal kg. Corrosie hoeft ook niet altijd zichtbaar te zijn, en kan onder de verf doorgaan. Dus ik denk dat ze de levensduur van hun drager willen verlengen.
Ik vind al die slangen en tie wraps maar niets. Heb voor de zekerheid maar titanium Tubus dagers gekocht. Die spuit ik zwart. Mocht de lak beschadigd raken, dan roesten ze niet door. Anders stort je Tubus drager in en liggen de tassen op straat. You know maar never. :D

Piet
Ik snap het niet. Ik zie allemaal (in mijn ogen) verschrikkelijk lelijke oplossingen met fietsband, ti-wraps duct-tape etc. om een krasje onder een klemmetje te voorkomen? :roll:
De eerste die kan aantonen dat z'n tas op straat is gevallen omdat door slijtage van z'n ortlieb z'n bagagedrager is doorgeroest, krijgt van mij een bos bloemen en een kus op z'n voorhoofd.
Enige reden van een rubbertje zou rammelen zijn, maar dat is volgens mij meer een zaak van goed afstellen.