Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rolweerstand - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rolweerstand

AB schreef:Iemand moet gewoon eens met hartslagmeter of wattagemeter op een windstille dag op een glad asfaltparcour van ca 10km verschillende bandjes testen. Ben je van al het gespeculeer af. Kan iemand even Op Pad mailen :D.
"Gewoon eens"? Je hebt volgens mij niet echt een idee hoe lastig het is om zulke metingen reproduceerbaar uit te voeren.
Een windsnelheid van 0,5 km/u is nauwelijks waarneembaar en maakt de resultaten totaal waardeloos. Laat staan dat je de dagen dat de wind echt voldoende dichtbij nul is voor het uitkiezen hebt.
En hartslag reproduceerbaar? Eh?
Leon
Het zijn Schwalbe Actief Delta Cruisers. En zijn actief line kevlar guarded. Ik bedoel maar en dat voor die prijs. Als je een link hebt met testen of zo ben ik ook wel nieuwsgeirig.
Leon schreef:
AB schreef:Iemand moet gewoon eens met hartslagmeter of wattagemeter op een windstille dag op een glad asfaltparcour van ca 10km verschillende bandjes testen. Ben je van al het gespeculeer af. Kan iemand even Op Pad mailen :D.
"Gewoon eens"? Je hebt volgens mij niet echt een idee hoe lastig het is om zulke metingen reproduceerbaar uit te voeren.
Een windsnelheid van 0,5 km/u is nauwelijks waarneembaar en maakt de resultaten totaal waardeloos. Laat staan dat je de dagen dat de wind echt voldoende dichtbij nul is voor het uitkiezen hebt.
En hartslag reproduceerbaar? Eh?
Leon
Een windtunneltest is zowieso waardeloos als je het met de praktijk vergelijkt. Let wel, we hebben het hier hoogstens over trekkingbikes en randonneurs op lage snelheden, en dan ga je een beetje theoretisch doen. Gewoon sloffen onder die fietsen stoppen en heen en weer op de afsluitdijk op hartslag rijden. Dat hier eerder genoemde enorme verschil van 10kmh moet dan makkelijk te achterhalen zijn.
AB schreef:Dat hier eerder genoemde enorme verschil van 10kmh
Jij blijft echt continu dingen lezen die er niet staan hè?
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Dat hier eerder genoemde enorme verschil van 10kmh
Jij blijft echt continu dingen lezen die er niet staan hè?
Leon
Misschien kun je het herschrijven in jip en janneke taal zodat ik het wel begrijp.
AB schreef:
Leon schreef:
AB schreef:Dat hier eerder genoemde enorme verschil van 10kmh
Jij blijft echt continu dingen lezen die er niet staan hè?
Leon
Misschien kun je het herschrijven in jip en janneke taal zodat ik het wel begrijp.
Dat is nu juist het probleem. :D
PietV schreef:
DeFietsreiziger schreef:Op goed wegdek zijn smalle bandjes sneller dan brede bandjes. Bij slecht wegdek is dat juist andersom.
Als je het alleen hebt over rolweerstand is dit onjuist. In combinatie met de luchtweerstand ligt er een omslagpunt. Afhankelijk van de gekozen type band en bandbreedte, ligt het omslagpunt tussen de 20 en 30 km./h.

Piet.
Dan durf ik het woord bagage al bijna niet op te noemen om het niet ingewikkelder te maken dan het al is. :lol:
Leon schreef:
AB schreef:Misschien kun je het herschrijven in jip en janneke taal zodat ik het wel begrijp
Dat is nu juist het probleem. :D
Ik las de zinsnede "tel uit je winst", met in de regels daarvoor dat een brede grove slof een omslagpunt heeft bij 20kmh en dat een smalle gladde aal een omslagpunt heeft bij 30kmh. "Tel uit je winst" betekent in jip en janneke taal niet dat je eerst nog ingewikkelde wiskundige logaritme er op los moet laten.

Zoiets roept toch alleen maar vragen op? Wat is het uitgangspunt? Een fiets met voortassen/stuurtassen/zijtassen? Welke fietshouding, wel of niet ligstuur, wel of niet strakke kleding, zijwind of rechte tegenwind, type fiets, etc. Wordt het aandeel luchtweerstand van de band apart genomen, of bekeken in het licht van het totale luchtweerstand, etc?

Als ik 55mm extremes vergelijk met 60mm big apples, dan kom ik in mijn ervaringswereld (trekkingbike, dikke buizen, hogere fietshouding, spatborden, frametas) uit op een snelheidswinst van ca 2-3kmh in het voordeel van de bredere big apples (lang leve een glad profiel)..... Op mijn racefietsje met 23mm conti's (diepere zithouding, rankere fiets, 28", rustig duurtempo) ga ik vervolgens weer grofweg 4kmh harder. Pas bij een tijdritfiets met gemiddelde snelheden ver boven de 40 kun je eens gaan nadenken over het nauw aansluiten van je band op de velg, wie weet scheelt het 5 seconden over 10km.

Normale stervelingen op trekkingbikes moeten niet willen nadenken over het aandeel luchtweerstand als gevolg van bandbreedte (50/60mm big apples vs 32/50 pasela/kojak, winst 1 a 2kmh??? als gevolg van combi rol/luchtweerstand???, big deal als je geen wedstrijd ervan maakt). Al met al is het nogal een theoretische benadering in vergelijking met een weerbarstige praktijk. Denk daarbij aan wisselende windkracht- en richtingen, wisselend wegdek, wisselende kleding/houding/tassenconfiguraties, etc. En in de verte hoor ik al weer iemand roepen om ligfietsen. Eindeloze bandendiscussie.....
AB,

Het leven van een Wereldfietser zit vol verrassingen. Welke meting je op de rolweerstand los laat het blijft een benadering. Een test op hartslag van de rijder zal de grootste fout opleveren. Rollen van een hellend vlak wat beter. Luchtweerstands-meting in een windtunnel kan een aanvulling zijn, maar meet geen rolweerstand.

Vermogensmeter op de fiets i.c.m. een snelheidsmeter. Op een overdekte wielerbaan onder constante temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Met dezelfde fiets, dezelfde rijder in dezelfde houding.

Maar alle rolmetingen wijzen uit dat bredere banden, van hetzelfde merk en type, een lagere rolweerstand oplevert. Dat tot een snelheid van ongeveer 20 km/h alle soorten bredere banden beter rollen en minder weerstand geven dan smallere. Hoef je niet meer voor te meten.

Dat bredere banden bij hogere snelheden aan meer luchtweerstand onderhevig zijn is bekend. Frontaal oppervlakte x luchtweerstandcoefficient.
Hoeveel metingen zullen moeten worden verricht, om van alle merken, type en maten van fietsbanden het omslagpunt vast te stellen, bij welke snelheid het voordeel van verminderde rolweerstand van de bredere band teniet wordt gedaan, door een toenemende luchtweerstand op die band t.o.v. een smallere bij verhoging van de snelheid. Een paar duizend? En bij lagere temperaturen. Weer duizend?

Alle andere weerstanden moeten uiteraard buiten beschouwing worden gelaten, omdat die geen rechtstreeks verband houden met het netto voordeel van bredere banden.

Rij je ruimschoots boven de 30 km/h, hoef je je nergens druk om te maken. :D

Piet.
PietV schreef:AB,

Het leven van een Wereldfietser zit vol verrassingen. Welke meting je op de rolweerstand los laat het blijft een benadering. Een test op hartslag van de rijder zal de grootste fout opleveren. Rollen van een hellend vlak wat beter. Luchtweerstands-meting in een windtunnel kan een aanvulling zijn, maar meet geen rolweerstand.

Vermogensmeter op de fiets i.c.m. een snelheidsmeter. Op een overdekte wielerbaan onder constante temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Met dezelfde fiets, dezelfde rijder in dezelfde houding.

Maar alle rolmetingen wijzen uit dat bredere banden, van hetzelfde merk en type, een lagere rolweerstand oplevert. Dat tot een snelheid van ongeveer 20 km/h alle soorten bredere banden beter rollen en minder weerstand geven dan smallere. Hoef je niet meer voor te meten.

Dat bredere banden bij hogere snelheden aan meer luchtweerstand onderhevig zijn is bekend. Frontaal oppervlakte x luchtweerstandcoefficient.
Hoeveel metingen zullen moeten worden verricht, om van alle merken, type en maten van fietsbanden het omslagpunt vast te stellen, bij welke snelheid het voordeel van verminderde rolweerstand van de bredere band teniet wordt gedaan, door een toenemende luchtweerstand op die band t.o.v. een smallere bij verhoging van de snelheid. Een paar duizend? En bij lagere temperaturen. Weer duizend?

Alle andere weerstanden moeten uiteraard buiten beschouwing worden gelaten, omdat die geen rechtstreeks verband houden met het netto voordeel van bredere banden.

Rij je ruimschoots boven de 30 km/h, hoef je je nergens druk om te maken. :D

Piet.
Ik hoop toch niet dat je denkt dat op de biljartlaken van een wielerbaan een kakelrond 19mm tube op 11 bar zwaarder rolt dan een 23mm conti op 8 bar.

Luchtdruk kan lager bij een bredere band, wat een voordeel geeft op slechter wegdek (grof asfalt)...... een klinkerweg of steenweg is al helemaal niet meer te simuleren. Kortom veel theorie en getalletjes, maar uiteindelijk komt het aan op gezond verstand. Het lijkt wel verkiezingstijd!
AB schreef:Ik hoop toch niet dat je denkt dat op de biljartlaken van een wielerbaan een kakelrond 19mm tube op 11 bar zwaarder rolt dan een 23mm conti op 8 bar.
Je maakt een denkfout. Dat is appels met peren vergelijken. Het is beide wel fruit. :)

Je kunt een meting een 19 mm tube nooit vergelijken met een 23 mm Conti. Een 23mm met een 28 mm Conti van hetzelfde type kan wel. En niet sneller testen dan 35 km/h.

Piet.
PietV schreef:
AB schreef:Ik hoop toch niet dat je denkt dat op de biljartlaken van een wielerbaan een kakelrond 19mm tube op 11 bar zwaarder rolt dan een 23mm conti op 8 bar.
Je maakt een denkfout. Dat is appels met peren vergelijken. Het is beide wel fruit. :)

Je kunt een meting een 19 mm tube nooit vergelijken met een 23 mm Conti. Een 23mm met een 28 mm Conti van hetzelfde type kan wel. En niet sneller testen dan 35 km/h.

Piet.
Wat is de gemiddelde bandbreedte bij Paris-Brest-Paris?
AB schreef:[…] uiteindelijk komt het aan op gezond verstand.
Dat zéker niet.

.tsooJ
Als je een meting nodig hebt om het verschil te bemerken maakt het mij niet uit of het op mijn fiets zit.
Slechts meten is echt weten. De enige uitgebreide metingen die ik ken met een powertap naaf zijn die in Bicycle Quarterly geweest. Breder is sneller, ook op glad asfalt, maar vooral op slecht wegdek. De snelheid was geloof ik 25 km, maar het kan ook sneller zijn geweest. De breedste band waarmee getest is was 37 mm. Er komen nog tests met bredere banden.
Wim
Wim schreef:Breder is sneller, ook op glad asfalt, maar vooral op slecht wegdek.
Enig idee waarom mijn 35mm Kojaks dan stukken sneller zijn dan mijn 47mm Marathons?
Wat moet ik me voorstellen bij stukken sneller.
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Breder is sneller, ook op glad asfalt, maar vooral op slecht wegdek.
Enig idee waarom mijn 35mm Kojaks dan stukken sneller zijn dan mijn 47mm Marathons?
Omdat je appels met peren vergelijkt. Een 40 mm Kojak rolt nog lichter dan een 35 mm Kojak. Hetzelfde geldt voor een type Marathon Racer. Een 47 mm MR rolt lichter dan een 40 mm.

Piet.
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Breder is sneller, ook op glad asfalt, maar vooral op slecht wegdek.
Enig idee waarom mijn 35mm Kojaks dan stukken sneller zijn dan mijn 47mm Marathons?
Het verschil is de stijfheid: door een dikkere band, kan je een lagere druk hanteren, door een lagere druk zou een band flexibeler rond oneffenheden moeten kunnen plooien, is de band te stijf, dan doet ie dat alsnog niet of op een onaangename manier en dan verlies je het voordeel terug.

Jan Heine en zijn Bicycle Quarterly drijven alles wat op de spits met hun soepele frame - brede banden hymne. Er is ergens een compromis tussen breedte, soepelheid, lekbestendigheid en gewicht. Dat compromis zal afhankelijk zijn van de rijstijl van de rijder, zijn gewicht en de snelheidsrange waarbinnen hij rijdt. Het is wat spijtig dat elke discussie tegenwoordig dezelfde richting uitgaat.
EnriceV schreef:Het verschil is de stijfheid: door een dikkere band, kan je een lagere druk hanteren, door een lagere druk zou een band flexibeler rond oneffenheden moeten kunnen plooien, is de band te stijf, dan doet ie dat alsnog niet of op een onaangename manier en dan verlies je het voordeel terug.

Jan Heine en zijn Bicycle Quarterly drijven alles wat op de spits met hun soepele frame - brede banden hymne. Er is ergens een compromis tussen breedte, soepelheid, lekbestendigheid en gewicht. Dat compromis zal afhankelijk zijn van de rijstijl van de rijder, zijn gewicht en de snelheidsrange waarbinnen hij rijdt. Het is wat spijtig dat elke discussie tegenwoordig dezelfde richting uitgaat.
Het draait om vervorming van de band op de ondergrond. Onder een bepaald gewicht zal, afhankelijk van de bandenspanning, de band sterk of minder sterk vervormen. Die vervorming zal uit de lengte of de breedte van het loopvlak moeten komen. Daarom vervormen brede banden, bij gelijke omtrek, minder en rollen lichter.

Bij de vervorming speelt de souplesse van de band een grote rol. Het materiaal van het karkas, de dikte en de stugheid van het rubber van de wangen en loopvlak, de aanwezigheid en ook soort van een anti-leklaag en de dikte en soort profiel van het loopvlak.

Daarom gaat elke discussie over rolweerstand dezelfde richting op. Herhaling is de beste reclame.

Bandenspanning is een ander onderwerp. Dat heeft met de soort ondergrond, de snelheid, de massa van de beladen fiets en de rijder te maken. Dat is een variabele in de rolweerstand.

Piet.