door
AB » ma 10 sep, 2012 13:07
Leon schreef:AB schreef:Misschien kun je het herschrijven in jip en janneke taal zodat ik het wel begrijp
Dat is nu juist het probleem.

Ik las de zinsnede "tel uit je winst", met in de regels daarvoor dat een brede grove slof een omslagpunt heeft bij 20kmh en dat een smalle gladde aal een omslagpunt heeft bij 30kmh. "Tel uit je winst" betekent in jip en janneke taal niet dat je eerst nog ingewikkelde wiskundige logaritme er op los moet laten.
Zoiets roept toch alleen maar vragen op? Wat is het uitgangspunt? Een fiets met voortassen/stuurtassen/zijtassen? Welke fietshouding, wel of niet ligstuur, wel of niet strakke kleding, zijwind of rechte tegenwind, type fiets, etc. Wordt het aandeel luchtweerstand van de band apart genomen, of bekeken in het licht van het totale luchtweerstand, etc?
Als ik 55mm extremes vergelijk met 60mm big apples, dan kom ik in mijn ervaringswereld (trekkingbike, dikke buizen, hogere fietshouding, spatborden, frametas) uit op een snelheidswinst van ca 2-3kmh in het voordeel van de bredere big apples (lang leve een glad profiel)..... Op mijn racefietsje met 23mm conti's (diepere zithouding, rankere fiets, 28", rustig duurtempo) ga ik vervolgens weer grofweg 4kmh harder. Pas bij een tijdritfiets met gemiddelde snelheden ver boven de 40 kun je eens gaan nadenken over het nauw aansluiten van je band op de velg, wie weet scheelt het 5 seconden over 10km.
Normale stervelingen op trekkingbikes moeten niet willen nadenken over het aandeel luchtweerstand als gevolg van bandbreedte (50/60mm big apples vs 32/50 pasela/kojak, winst 1 a 2kmh??? als gevolg van combi rol/luchtweerstand???, big deal als je geen wedstrijd ervan maakt). Al met al is het nogal een theoretische benadering in vergelijking met een weerbarstige praktijk. Denk daarbij aan wisselende windkracht- en richtingen, wisselend wegdek, wisselende kleding/houding/tassenconfiguraties, etc. En in de verte hoor ik al weer iemand roepen om ligfietsen. Eindeloze bandendiscussie.....