Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsnavigatie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsnavigatie

Pman schreef:
Travelmaster schreef: En aangezien je rustig een aantal dagen met een setje 2700 mH NiMh kunt doen, hoef je misschien niet eens direct te denken aan laden op de fiets... Je kunt de batterijen overigens niet laden als ze in het toestel zitten.
Travelmaster leg mij eens uit hoe je dat voor elkaar krijgt, laatst nieuwe batterijen (2700) gekocht en na een aantal malen gebruiken volledig opgeladen een testje gedaan hoelang ze het nu echt uithouden. Scherm op lage helderheid gezet en na 12 uur was de Etrex 30 uit. Met het scherm vol aan (voor de leesbaarheid, zonnebril op en in de volle zon houden de batterijen het nog geen 8 uur vol, ik volg hierbij overigens hooguit een track en geen routes.

Peter
Nou, ik test het met een 60Csx... maar meer dan 12 uur moet lukken. Wat helpt, is 'm, als je de kaart niet nodig hebt (omdat er toch maar één weg is, ofzo), op een scherm te zetten dat niet zoveel verandert, bijvoorbeeld een scherm waarop je alleen afstanden ziet. Als dat kan bij een eTrex. Dus ok, misschien is een aantal dagen overdreven, maar meer dan één moet zeker lukken!
Wimmert schreef:Zodra je verlichting gebruikt al is het maar op halve kracht dan vreet dat batterijen!
Ik haal ket mijn gpsmap62 zo 25uur!

Dus Pman meet dat eens zonder verlichting!
Wim, als de verlichting uit is is het toestel ook uit :? , ik bedoel dus de achtergrondverlichting. Volgens Rich Owings:
"Battery life
With the eTrex set to record a track point every five seconds, I left the device on, sitting stationary, under light canopy, powered by a fully charged set of Eneloop NiMH rechargeable AA batteries. With the backlight set to remain on full, batteries lasted 10 hours and 17 minutes. The backlight off test is still running, but I wanted to go ahead and post this. I’ll update that info later today. UPDATE: With the backlight off, the eTrex 20 ran for an amazing 23 hours and 29 minutes before shutting off."

Volledige review is hier te vinden

Mijn bevindigen komen dus aardig overeen.

De tip van Travelmaster neem ik mee (uitzoomen), als er slechts 1 weg heb ik meestal de tripcomputer in beeld. Wat mogelijk ook helpt is het uitzetten van de cadansmeter, dit kost natuurlijk ook energie van apparaat.

Peter
Ik vind 20 tot 23uur zonder licht wat gelijk is aan achtergrond verlichting heel normaal. Dus dan haal twee dagen fietsen of drie als je geen 8 uur fietst. En ik zou die punten op auto zetten ipv 5sec. Dan haalt hij de tussenliggende punten weg en bespaar je geheugen. Ook uitzetten van berekenen van routes en dus een kruimelspoor volgen helpt de batterijduur.

My 2cents.
Ik kaap even dit onderwerp omdat ook ik overweeg de etrex 30 aan te schaffen.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar de makkelijkste manier om rechtstreeks naar een adres te rijden, net zoals je met een auto-gps zou doen. Liefst volledig onafhankelijk van een pc en zonder verder veel poeha. Gewoon adres ingeven en "volle gas" doorrijden. Ik vind echter niet meteen een antwoord op de vraag of de etrex 30 dit kan? (bv met de openfietsmap).

Of zijn er andere toestellen die hier beter in zijn. Ik las overigens op de fietsvakantie wiki dat 20 km zowat de limiet is om een goede routing te bekomen, is dat nog steeds zo, want mijn bezoekjes liggen wel vaker op +50 km.

Alvast dank
EnriceV schreef:Ik kaap even dit onderwerp omdat ook ik overweeg de etrex 30 aan te schaffen.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar de makkelijkste manier om rechtstreeks naar een adres te rijden, net zoals je met een auto-gps zou doen. Liefst volledig onafhankelijk van een pc en zonder verder veel poeha. Gewoon adres ingeven en "volle gas" doorrijden. Ik vind echter niet meteen een antwoord op de vraag of de etrex 30 dit kan? (bv met de openfietsmap).

Of zijn er andere toestellen die hier beter in zijn. Ik las overigens op de fietsvakantie wiki dat 20 km zowat de limiet is om een goede routing te bekomen, is dat nog steeds zo, want mijn bezoekjes liggen wel vaker op +50 km.

Alvast dank
Als je dat wil, moet je geen eTrex kopen, imho. Je zult je echt wat moeten verdiepen in tracks, routes, kaartmateriaal en bediening van een GPS. Welke dat wel kan, voor op de fiets? Geen idee.
Op het oog naar dichtbij fietsen laatste stuk per gps. Zo doe ik het zaterdag nog 105 km gefietst op die manier 8)
EnriceV schreef:Ik kaap even dit onderwerp omdat ook ik overweeg de etrex 30 aan te schaffen.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar de makkelijkste manier om rechtstreeks naar een adres te rijden, net zoals je met een auto-gps zou doen. Liefst volledig onafhankelijk van een pc en zonder verder veel poeha. Gewoon adres ingeven en "volle gas" doorrijden. Ik vind echter niet meteen een antwoord op de vraag of de etrex 30 dit kan? (bv met de openfietsmap).
Adres zoeken met OSM kaarten werkt niet altijd. Het werkt wel gegarandeerd met een City Navigator kaart, de auto/motor kaart van Europa. Deze kost geld, maar dna heb je wel alle adresgegevens in heel Europa.

Maar wat ook vaak werkt is op een papieren kaart kleine dorpjes op een papiertje schrijven en die met waarheen->plaatsen (dus niet adressen) invoeren. Dat kan prima met OSM kaarten.

Met de eTrex 20/30 is dit gewoon mogelijk, net zoals de Dakota, Oregon, GPSmap serie en Montana serie.

En er kunnen meerdere kaarten in een toestel, dus bv een City navigator kaart in de GPS, maar uitgeschakeld, geeft geen kaart beeld, maar wel adres en poi informatie. Dan een OpenFietsMap.nl kaart erbij en die aanzetten, dan staat die in beeld en we kunnen adressen vinden ;)