Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gezocht opbouwen Surly LHT - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hulp gezocht opbouwen Surly LHT

m-gineering schreef: De grote verschillen bij de naafdynamo's vindt je bij de weerstand bij licht uit, weerstand bij licht aan,
En zelf die verschillen zijn niet meer groot tussen een degelijke naafdynamo van Shimano en een SON.

Renaat
Nou de verschillen in weerstand zijn er nog wel degelijk, zeker met licht aan, en als je ter vergelijking een Sondelux neemt. Ik heb het laatst nog eens op een demo opstelling mogen voelen. Voor mijn zoon leek me dat prima conditietraining.
Wim
Wim schreef:Nou de verschillen in weerstand zijn er nog wel degelijk, zeker met licht aan, en als je ter vergelijking een Sondelux neemt.
Ik heb de gegevens niet bij de hand, maar recente testgegevens zijn onlangs nog op dit forum gepasseerd, en die gaven echt wel maar heel kleine verschillen aan, toch tussen de betere naafdynamo's van Shimano en die van SON. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, ging het hooguit om een Watt of 3 (en bij niet gebruik iets van 1 Watt), maar mijn geheugen is ook niet zo accuraat. Wel weet ik zeker dat het verschil bijna als verwaarloosbaar klein te beschouwen was.

Renaat
Shimano is zeker beter geworden, maar een paar watt is percentueel wel erg veel. Ik heb op mijn eigen fiets een SON 28 Klassik en die loopt bij licht aan merkbaar lichter dan de Shimano LX van mijn zoon. Bovendien kun je met een SON voor 20 inch wielen zoals op de fiets van mijn vrouw een nog beter merkbare reductie bereiken terwijl de lichtopbrengst niet zichtbaar minder is. Of je dat het geld waard vindt moet je zelf bepalen.
Gisteren hebben mijn zoon en ik ook eindelijk de Edelux en de Philips Saferide 60 vergeleken, en het was ongeveer zoals ik al geschreven had. Het zijn allebei prima lampen. De Edelux is duidelijk het helderste, maar met een flink smallere en vooral naar de zijkant meer afgegrensde bundel (er gaat minder verloren kun je ook zeggen). Bij de Philips is de weg dichterbij (tot 5 m) ook relatief wat feller, terwijl bij de Edelux het meeste licht toch juist wat verder weg op het wegdek komt (zeg 10-15 meter). Dit maakt de Edelux beter voor het snellere werk zoals afdalingen in het donker, maar de Philips wat mij betreft toch wel fijner op bospaadjes etc. De Philips is ook beter zichtbaar van opzij door een verlichte ring rond het lampglas (net als bij de oude E6). Naast elkaar rijdend met de bundels overlappend waren de twee lampen samen geweldig. Wie het niet erg vind wat extra te trappen (en dieper in de buidel te tasten) kan dit vermoedelijk ook bereiken door ze parallel te schakelen op de naafdynamo (alleen voor 28 inch wielen, op de Sondelux gaat dit niet). Wat een licht :D
Wim
het komt er iig op neer dat ik maar eerst alles bij elkaar op moet tellen, en op het laatst kijken wat voor keuze ik maak, Rohloff of derailleur en Son of andere dynamo ivm de kosten.

Wat heb ik eigelijk nodig kwa gereedschap, en wat zijn de kosten hier van?
Als je het frame kunt kopen met trapas en balhoofd erin is het antwoord: heel weinig. Cranktrekker, bladboutsleuteltje, freewheelafnemer, kettingzweep, kettingpons, inbussleutels, pedaalsleutel, 8 en 10 mm steeksleuteltje, kunststof bandafnemers, conussleutel voor gewone naven, Shimano kabelkniptang. Dat laatste is nog het duurste, de rest is allemaal peanuts. Kijk voor prijzen op de site van m-gineering. Bovendien is dit allemaal gereedschap dat je ook nodig hebt voor normaal onderhoud. Wielen zou ik ook kant en klaar kopen bij een goede wielbouwer. Dat kost weinig meer dan de losse onderdelen, en dan weet je zeker dat het wiel het jaren uithoudt.
Nog iets vergeten?
Wim
Wim schreef: Cranktrekker, bladboutsleuteltje, freewheelafnemer, kettingzweep, kettingpons, inbussleutels, pedaalsleutel, 8 en 10 mm steeksleuteltje, kunststof bandafnemers, conussleutel voor gewone naven, Shimano kabelkniptang.
Nog iets vergeten?
Wim
Neen, volgens mij om een fiets op te bouwen, heb je zelfs wat teveel:
-cranktrekker is niet nodig als je geen fouten maakt.
-bladboutsleuteltje: koop een crank met de bladen al op (of recupereer van een andere fiets, maar den heb je wel de cranktrekker nodig ;-))
-kettingzweep: niet nodig om te monteren
-kettingpons: enkel indien ketting geen powerlink of andere snelsluiting heeft. Sram Pc951 is de budget keuze.
- pedaalsleutel: soms ook mogelijk met inbus, in andere gevallen vaak met een gewone 15 steeksleutel.
-bandafnemers: met wat oefeningen vrijwel nooit meer nodig.
-conussleutel: enkel nodig als je naven hebt met conus. (overigens ook niet echt nodig voor montage) Voor een son heb je geen conussleutel nodig, voor een rohlofnaaf volgens mij ook niet en voor industriegelagerde naven (novatec van meilenweitt of de free jack van rose)
- kniptang: een goede doe-het-zelf kniptang voldoet in mijn ervaring.

;-)
Neen dat klopt, ik heb het lijstje maar gelijk compleet gemaakt, want het kost op die toch wel mooie kniptang na ook allemaal niks. Conussleutels zijn inderdaad overbodig voor Rohloff en SON. Het enige speciale en duurdere spul zou voor de trapas en het balhoofd zijn. Maar dat kun je toch maar beter laten doen als je geen fietsenmaker wilt worden.
Wim
EnriceV schreef:- kniptang: een goede doe-het-zelf kniptang voldoet in mijn ervaring.
Als je die al hebt liggen: prima, maar als je een kniptang koopt, koop dan een specifieke. Een goede kabelkniptang heeft een ronde bek die de kabel niet platdrukt en doet rafelen.

.tsooJ
EnriceV schreef:
Wim schreef: Cranktrekker, bladboutsleuteltje, freewheelafnemer, kettingzweep, kettingpons, inbussleutels, pedaalsleutel, 8 en 10 mm steeksleuteltje, kunststof bandafnemers, conussleutel voor gewone naven, Shimano kabelkniptang.
Nog iets vergeten?
Wim
Neen, volgens mij om een fiets op te bouwen, heb je zelfs wat teveel:
-cranktrekker is niet nodig als je geen fouten maakt.
-bladboutsleuteltje: koop een crank met de bladen al op (of recupereer van een andere fiets, maar den heb je wel de cranktrekker nodig ;-))
-kettingzweep: niet nodig om te monteren
-kettingpons: enkel indien ketting geen powerlink of andere snelsluiting heeft. Sram Pc951 is de budget keuze.
- pedaalsleutel: soms ook mogelijk met inbus, in andere gevallen vaak met een gewone 15 steeksleutel.
-bandafnemers: met wat oefeningen vrijwel nooit meer nodig.
-conussleutel: enkel nodig als je naven hebt met conus. (overigens ook niet echt nodig voor montage) Voor een son heb je geen conussleutel nodig, voor een rohlofnaaf volgens mij ook niet en voor industriegelagerde naven (novatec van meilenweitt of de free jack van rose)
- kniptang: een goede doe-het-zelf kniptang voldoet in mijn ervaring.

;-)

Als je geen fouten maakt is een loos begrip in de fietswereld, als jij het niet doet doet een ander het wel voor je en moet er toch nog een klein ringetje achter om het pas te krijgen etc


kettingpons heb je bijna altijd nodig om de ketting op maat te maken, tenzij je graag wil hannessen met hamer, spijker en moertje
Een pot montagevet hoort erbij
Als je de binnenbalhoofdbuis op maat moet zagen komt er nog wat meer bij kijken
Voor een Rohloff is een T20 torx T-sleutel onmisbaar
Als je met een naafsleutel naar een Sonnaaf wijst gaat ie dood!
Voor spatborden een vijl, bankschroef, boor en ijzerzaag, meestal ook nodig voor de stangen van een Tubus drager als je het netjes wil doen
Conussleutels gebruik je soms ook om remmen te centreren, maar de messte nieuwe naven staan af fabriek te strak

En gelijk toch maar geld of moeite spenderen aan een bruikbare montagestandaard voorkomt tranen ;)
Aangezien ik mijn signatutre heb verkocht om financiële redenen.

Maar toch wil ik wel graag een leuke fiets, darom zit ik te denken om toch maar weer voor de Surly 26 inch te gaan.

Eerst een vrij simpele opbouw:
LX of XT afmontage
Magura remmen (misschien 2ehands)
simpele naafdynamo (heb nog een son koplamp liggen)
spatborden
riser stuur met ergon handvaten.
bagagedragers, brooks enz.. komen later wel....

Wat zou ik ongeveer kwijt zijn voor deze fiets?
zzznick schreef:Aangezien ik mijn signatutre heb verkocht om financiële redenen.

Maar toch wil ik wel graag een leuke fiets, darom zit ik te denken om toch maar weer voor de Surly 26 inch te gaan.

Eerst een vrij simpele opbouw:
LX of XT afmontage
Magura remmen (misschien 2ehands)
simpele naafdynamo (heb nog een son koplamp liggen)
spatborden
riser stuur met ergon handvaten.
bagagedragers, brooks enz.. komen later wel....

Wat zou ik ongeveer kwijt zijn voor deze fiets?

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar... ga je uitkomen hiermee? Mooiste is dan natuurlijk budgetneutraal, dus máximaal hetgeen wat je voor de signature hebt ontvangen, weer uitgeven... Maar zoiets opnieuw opbouwen klínkt al gauw duur.
Kijk hier eens http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=14163
Rond de 1100 euro kan je een Surly LHT opbouwen als je flink gaat shoppen naar de goedkoopste aanbieders en wat concessies doet in de afmontage.
Als het budget ertoe doet zou ik eenvoudiger afmonteren. Deore is goed genoeg voor heel wat jaren fietsplezier. Wel zou ik handgebouwde wielen met een LX achternaaf nemen en als je een naafdynamo wilt de LX naafdynamo. Deore v brakes zijn goed genoeg, net als simpele cranks met een vierkante UN55 as. Kijk ook eens naar de Intec fietsen van Meilenweit.
Wim
Wim schreef:Als het budget ertoe doet zou ik eenvoudiger afmonteren. Deore is goed genoeg voor heel wat jaren fietsplezier. Wel zou ik handgebouwde wielen met een LX achternaaf nemen en als je een naafdynamo wilt de LX naafdynamo. Deore v brakes zijn goed genoeg, net als simpele cranks met een vierkante UN55 as. Kijk ook eens naar de Intec fietsen van Meilenweit.
Wim
Ik ben zelf wel benieuwd naar die Intec frames. Die zijn in vergelijking met een paar jaar terug vernieuwd en zien er nu wat luxer uit. Zou dit nu een degelijk alternatief voor de Surly LHT en/of Thorn Sherpa kunnen zijn?
Lijkt me wel, maar gezien heb ik ze niet. Ze schijnen bij Fort vandaan te komen en die maakt(e) bij mijn weten ook de Santos Chromo frames en de Avaghon Series. Meilenweit in Duitsland verkoopt ze, en dat is een nette zaak.
Wim
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... led_dynamo



Mario ddurder is niet altijd beter
Zie mijn eerdere post over koplampen waar ik rechtstreeks vergelijk. Ik vind de Philips Saferide 60 door zijn bredere bundel het beste voor off road en langzamer rijden, en de Cyo/Sondelux door de wat smallere maar fellere en verder reikende bundel beter voor het snellere werk. Bij de naafdynamo's is het simpel, en toch weer niet: een LX naafdynamo is helemaal niet slecht en zal het prima doen op een fiets waar het budget niet onbeperkt is, maar de Son is nog steeds het beste, qua gewicht, rendement en te verwachten levensduur. Kies dan de lichter lopende Sondelux als je alleen maar licht wilt, en de Son 28 als je ook wilt opladen.
Wim
Ik wil de kosten in eerste instantie erg laag houden...

Daarom is het misschien wel een goed idee om er eerst een fixie single speed van te maken, met alleen spatborden en geen bagagedragers. en alleen een hs33 voorrem.
en een paar mooie marathon suprime bandjes.

zou dit lukken voor 700 euro?
Eigen ervaring:
- koga globetraveller scoren op marktplaats met HS22 remmen. 300 euro
- nieuw voorwiel met shimano DH3N80 100 euro
- B&M cyo n : 75 euro
- B&M topflat plus: 15 euro
- nieuwe ketting en cassette: 30 euro
- nieuw balhoofdlager: 50 euro (incl. plaatsing)
- nieuwe voorvork: 75 euro

totaal is dus 570 euro voor een fiets waar ik inmiddels meer dan 20 000 km heb gedaan. (uiteraard wel het noodzakelijke onderhoud aan gedaan, en na 15 000 km de oude velgen vervangen door nieuwe CSS velgen)

Dus als je een goed frame kan scoren met wat bruikbare onderdelen, dan moet je vrijgemakkelijk onder de 700 euro kunnen blijven. Een fixie om geld te sparen lijkt me niet zinvol (tenzij je er één wilt), je gaat heel wat "verloren" kosten hebben als je hem later terug ombouwt.