Beeldvorming is vaak misleidend. Dat wordt vaak gebruikt als de cijfers matig of onduidelijk zijn of ontbreken. Het aantal fietsongevallen in Nederland is hoog, in vergelijking met andere categorieën verkeersdeelnemers. Meer dan 600 per dag en circa 200 ziekenhuisbehandelingen per dag. Cijfers moeten komen van de medische behandelaars. Ik schat het aantal geregistreerde ongevallen op minder dan 50 %. Van al mijn klappers en schuivers in de afgelopen 60 jaar staat niets geregistreerd.IkEcht schreef:Nee.. er wordt (nog) niet gesproken over een helmplicht. Maar wel worden er bijvoorbeeld in Zeeland al helmen uitgedeeld aan alle kinderen. Is hier wat op tegen dan?
Ja wat mij betreft tenminste wel. Hiermee schep je namelijk het beeld dat fietsen gevaarlijk is. Gelukkig is dat in ons land over het algemeen niet zo. En met gevaarperceptie komt (een van de weinige dingen uit al dat onderzoek waar wel iedereen het over eens is) dat er minder gefietst gaat worden. En ironisch genoeg betekent minder fietsen meer fietsslachtoffers. Dus wat mij betreft gaan we geen helmen uitdelen.
Naarmate het ongeval geringer is wordt geen registratie gedaan. Sportongevallen buiten de wegen of bij wedstrijden vallen vaak buiten de registratie. Veel wielrenners dragen wel de helm.
Specialisten verklaren, dat bij het gebruik van de valhelm, het hoofd- en hersenletsel met minstens 45% zal afnemen.
Dat minder fietsen meer fietsslachtoffers zal opleveren is uit de duim gezogen.
Dat een fietshelm zijn beperkingen heeft is alom bekend. Dat geldt voor alle helmen. Ook voor de motor- en bromfietshelm. Maar voor de veel voorkomende enkelvoudige fietsongemakken is de fietshelm een prima passief veiligheidsmiddel.
http://www.verkeerskunde.nl/integrale-a ... 8737.lynkx
Piet.