Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Productiefout in Marathon XR van Schwalbe? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Productiefout in Marathon XR van Schwalbe?

Hallo Jannes,

De nieuwe XR's zijn pas over enkele maanden verkrijgbaar. Ik verwacht ze dus pas januari.

Wat betreft het heet worden van de velg. Dit geloof ik niet zo erg.
Ik heb wel eens een stijle afdaling gemaakt met alleen een werkende voorrem. (achtervelg was gescheurd door slijtage van remblokken)
De voor velg werd hierdoor zo heet, dat de remblokjes ontbranden. (Er vlogen stukjes gloeiend rubber van de blokjes af).
De Kenda voorband of binnenband hebben geen krimp gegeven.

Groeten,

Marco

Ik heb net twee keer een lekke band gehad tijdens een afdaling met onze tandem. Ik moest het tempo aangeven voor mijn dochter van 8 die op haar eigen fiets aan het leren was af te dalen. Ik ging dus veel langzamer en moest veel meer remmen dan ik anders zou doen. Het gevolg was heel hete velgen, en twee keer achtereen binnen enkele kilometers een kapotte binnenband (bij de laatste was de voorraad op...).
De nieuwe buitenbanden op de tandem (Schwalbe Marathon 26x1,95) waren perfect. De oude Panaracers die ik eerder op de tandem gehad had en die ik vervangen had omdat ik ze voor dat doel te kwetsbaar vond had ik nu op de solofiets van mijn vrouw gezet (ze leken daarvoor nog goed genoeg, en ze liepen fabelachtig licht) en als reserveband had meegenomen gaven de een na de ander de geest: binnen enkele dagen waren er drie gesneuveld met kapotte wangen. Het interessante is dat de schade wel een beetje leek op wat jullie als schade aan de Marathon XR beschrijven...
Wim

Zoals ik eerder schreef denk ik dat het toch in de productie van sommige series zit dan in het remmen. Anders zouden schijfremmen de enige optie zijn.

Wellicht zijn Schwalbe Marathon XR vouwbanden beter dan draadbanden! Ik denk dat een vouwband beter wordt gecontroleerd, maar dit kan ik nog niet aan de hand van een test bewijzen.

Fietsgroeten,

Ralph

Ik heb de afgelopen twee maanden de (nieuwe) 2005 Marathon XR vouwbanden getest in Bhutan, Sikkim en Bengalen. Veel bagage en de slechtste wegen die ik ooit ben tegengekomen. Maar dat maakt een reis ook wel weer bijzonder. De banden hebben zich zeer goed gehouden, zij het dat ik de nieuwe anti-leklaag minder goed vind dan dat er wordt gezegd. De grip is goed op allerlei soorten wegdek, spelen met de luchtdruk tussen 3 en 5 bar maakt het rijcomfort beter, en de wangen zijn nog heel.

Let wel, de adviesprijs van de nieuwe Marathon XR banden kosten 41 eurootjes (dat zijn bijna 2200 Bhutanese Ngultrums), maar ze zijn ook goedkoper te verkrijgen.

Oh ja, een lezing over Bhutan is te zien op de Fietsvakantiebeurs in de RAI.
Zoals ik een tijd gelee al typte heb ik contact gezocht met schwalbe in duitsland, Ralf Bohle Gmbh , info@ralfbohle.com, die mij verzocht de banden op te sturen. 1 band had ik bewaard, de ander achtergelaten in Costa Rica dus ik heb er maar 1 opgestuurd, was geen probleem.
Het resultaat : ik kreeg een nette brief terug waarin stond dat de analyse geresulteerd heeft in een procedure fout, de reden was , ik citeer: the reason was a too low chafer.Nu heb ik ff in woordeboek gekeken wat chafer zou kunnen zijn, alleen gevonden wrijving, schuren....

Maar, ze geven dus wel toe dat het een produktiefout is en ik krijg netjes 2, jawel, 2 nieuwe banden !!!!
Een goede service al zeg ik het zelf, nu maar hopen dat de nieuwe banden weer ' ouderwets ' 15000 km meegaan.

Groetjes en veel fietsplezier

Lars

Er hoort inderdaad een anti schaaf strip aan de buitenkant te zitten, om te voorkomen dat de velg de wand doorschuurt, net boven de hieldraad. Die moet groot genoeg zijn, en op de goede plaats (blijven) zitten. Anders schuurt de rand van de velg de wang geheid door.
Wim
Hoi,
Dus als ik het goed begrijp is / was het probleem een te lage ' chafer ' , een te lage anti schaaf strip op de buitenkant van de band, net boven de hieldraad , waar de velgrand contact met de band maakt .

Dat is althans zoals ik het bericht van Schwalbe interpreteer. Het past ook bij de beschrijving die je eerder gaf.
Wim

Ik heb zelf zojuist een set van twee nieuwe 26" Marathon XR's besteld voor mij komende trips naar oa. Denemarken.
Verwachitingen zijn hoog gespannen!

Jammer dat ze naast beter ook 100 gram zwaarde zijn geworden tov de oude versie.
790 gram voor een 26""in 2.0 breedte is voor mij erg veel gezien ik mountainbike banden van 400 gram gewent ben:)
Maar voor lekbestendigheid en licht lopen kan je denk ik beter de Marathon XR's hebben als noppenbanden.

100 gram zwaarder? Zeker nodig voor dat chafer laagje 8)