Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm: tips? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietshelm: tips?

Misschien overbodig te noemen, maar een felle kleur vergroot de zichtbaarheid in het verkeer.
Voordat je tot aankoop overgaat probeer eerst of er bv geen harde stukken op je hoofd drukken. Het kan op den duur tot irritatie leiden. Ik spreek uit eigen ervaring.
Tim070 schreef:Dan ben je wel toe aan een nieuwe helm lijkt mij...
Houdbaarheid van een helm is toch iets van drie jaar als ik het goed heb, productiedatum staat daarom vaak in de helm vermeld.
Wááát? Maar drie jaar? Ik liep na het lezen van jouw topic meteen naar de schuur waar mijn BELL fietshelm hangt. Er zitten vijf verschillende stickers aan de binnenkant, maar nergens een productiedatum te zien. Distributed by Bell Sports Inc., Ireland. Verder gebruiksaanwijzingen in veel talen. Maar dan tilde ik een riempje op en zag ik voor het eerst iets staan waar ik een gloeiende hekel aan heb: Made in China! Het productienummer is D1054789. Gewicht 288 gram.
Mwah, ik draag hem alleen bij lange fietstochten en niet tijdens het gewone dagelijks fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
Tim070 schreef:Dan ben je wel toe aan een nieuwe helm lijkt mij...
Houdbaarheid van een helm is toch iets van drie jaar als ik het goed heb,
Wááát? Maar drie jaar?
De vraag die ik me dan stel is of zo'n termijn gebaseerd is op 'we trekken graag en snel onze paraplu open en we verkopen graag meer-houding' van fabrikanten, of er zich werkelijk een veiligheidsprobleem stelt. Het zou me echt verbazen als een helm na drie jaar slechtere bescherming biedt dan een nieuwe helm.
superm schreef:Het is zoals gezegt passen, een goedkope helm zal indien hij past zeker voldoen
Rutger schreef: 2. Een goedgekeurde helm is altijd betrouwbaar en veilig.
Uit sommige opmerkingen - en zeker uit het laatste - spreekt toch een onterecht geloof in de helm.
Geen enkele helm is altijd betrouwbaar en veilig. Vele helmen worden getest voor valpartijen bij relatief lage snelheid en er zijn situaties waar fietsers beter af waren geweest als ze geen helm hadden gedragen.
De opmerking: geen enkel helm is altijd betrouwbaar en veilig lijkt me beter op zijn plaats.
(Zie ook http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/ve ... ietshelmen)

Niet dat ik hier een helmdiscussie op gang wil brengen, dat was immers niet de vraag. Bovendien draag ik zelf ook soms een helm. Maar ik ben wel allergisch voor mensen die de zaken (waarschijnlijk onbedoeld) heel zwart-wit voorstellen.
Ik had wat snel onderzoek gedaan toen ik hier hoorde over dat helm maar drie jaar mee gaan. En blijkt dat het best wel zo kan zijn dat de plastics van de helm verouderen over tijd.

Er zitten blijkbaar weekmakers in de plastics van de helm die door UV licht langzaam er uit verdampen. Hierdoor wordt de helm steeds harder en brosser wordt, wat slecht is voor de bescherming. Google maar houdbaarheid motorhelm of fietshelm.

Aangezien ik me helm niet zo vaak aan het UV licht blootstel is het misschien na 5 jaar eens tijd om het te vervangen. In mijn geval is mijn helm toch al niet zo mooi.
Ook ik heb een goedkope fietshelm met klepje van BBB.

In Spanje is het sinds 2004 verplicht om een fietshelm te dragen buiten de bebouwde kom tenzij je fietst op “lange oplopende hellingen” of bij “extreme hitte” of ”om medische redenen”.

In de wetgeving wordt niet gesproken over hoe lang een helling moet zijn of vanaf welke stijgingspercentage. Over hoeveel graden het moet zijn om aan de term extreme hitte te voldoen is ook niets bekend. De wetgever is dus nogal onduidelijk in zijn omschrijving en laat dus veel vrijheid om deze te interpreteren. Hoewel ik weet dat er bekeuringen zijn uitgeschreven heb ik er nooit een gehad in al die keren dat ik in Spanje gefietst heb zonder helm. De hoogte van de bekeuring is maximaal € 150,00 dus kan ook lager uitvallen. :lol:
Glika schreef:@Renaat: bedankt voor deze eerste tip. Zou ik zelf absoluut niet aan gedacht hebben. Ik begrijp dus dat er helmen zijn met gaas in de gaten. :wink:

Mag ik vragen welke helm jij bezit? Zou ik ook graag van anderen willen vernemen.
Ik heb drie helmen (waarvan twee gratis gekregen). Ik heb nog al een smal hoofd (maat 54), wat voor veel standaardmerken al een probleem is. De helm die me tot heden het meest bevalt (zowel wat pasvorm als wat passysteem) betreft is een Lazer.

Maar ik zou inderdaad vooral naar pasvorm, een beetje naar het gewicht en naar de hoeveelheid luchtgaten kijken.
Als men een klakje onder de helm draag is zo'n gaas natuurlijk niet nodig. En waarschijnlijk is met een beetje improvisatie zo'n gaas ook wel zelf te maken op een helm die geen gaas heeft.
Raimundo schreef:De hoogte van de bekeuring is maximaal € 150,00 dus kan ook lager uitvallen. :lol:
Mogelijk tot 150 euro voor een overtreding waar je nooit iemand anders met in gevaar brengt en voor het verplichten van gedrag waarvan men de vraag kan stellen of het wel iets bijdraagt tot de veiligheid, waanzin!

Renaat
Ik zou niet teveel naar zo'n gaasje kijken. Ik rij tienduizend kilometer per jaar met helm (altijd helm zonder gaas gehad) en nog nooit een steekbeest door de sleuven naar binnen gekregen.

Kijk voor alles naar de pasvorm (m.a.w. of hij lekker zit)! Vrijwel alle helmen bieden tegenwoordig genoeg ontluchting. Het zijn de jaren negentig niet meer.
Afgelopen zomer onder een stang doorgereden die net iets te laag was. Ik was erg blij met mijn helm waar een grote deuk in zat. Ik was in Frankrijk en heb bij de Decathlonwinkel direct weer een nieuwe gekocht. Weer een goedkope Bell van ik geloof 3 tientjes. Wel met een klep zoals meer mensen preferen heb ik hier gelezen, dat is ook in de regen ideaal om de regen uit je ogen en van je bril te houden. Gaas zit er nooit in. Rij al 10 jaar met een helm en 1 keer een wesp erin gehad, deed wel zeer.
Pedalero schreef:Ik zou niet teveel naar zo'n gaasje kijken. Ik rij tienduizend kilometer per jaar met helm (altijd helm zonder gaas gehad) en nog nooit een steekbeest door de sleuven naar binnen gekregen.
Ik rijd aanzienlijk minder, ben nog nooit gestoken door een insect in mijn helm, maar heb wel verschrikkelijk veel last van onder mijn helm rondkriebelende beestjes zowel op woon-werkverkeer als op vakantie. Misschien merk je al die vliegjes en mugjes niet zo op als je haar hebt, maar als het spul direct op je hoofdhuid rondkruipt, ben je dus beter af met gaas. Toen ik mijn huidige helm (een Giro) kocht, kon ik er helaas alleen zonder gaas vinden maar volgende keer zoek ik door tot ik er een mét heb.

Dat de pasvorm het belangrijkst is, daar kan ik me natuurlijk alleen maar bij aansluiten. Verder kun je nog op de riempjes letten: bij mijn vorige helm (Rudy Project) lagen die netjes aan, bij de Giro willen ze nog wel eens draaien en hobbelen en ze zijn ook veel moeilijker tijdens het rijden met 1 hand vast te maken. En neem je (zonne)bril mee naar de winkel als je gaat passen; kun je die nog makkelijk op- en afzetten met je helm op?

Succes met de keuze,

Carl
Ik draag een helm voor de veiligheid. Ik heb genoeg hersenletsel gezien. Uit ervaring weet ik dat het rijden met een helm op veel koeler is dan zonder. Door de ventilatie-sleuven wordt de rijwind over mijn kale schedel geleid. In de winter draag ik muts onder de helm tegen de kou.
In de zomer is een helm niet alleen fijn voor de extra koeling, maar werkt ook als parasol voor de schedel.
Ik rij met AGU en Bell, in opvallende geel. Beide hebben insectengaas en in beide heb ik insecten gekregen. Die kriebelen wat, maar kruipen er vanzelf weer uit.

Piet.
PietV schreef:Ik draag een helm voor de veiligheid. Ik heb genoeg hersenletsel gezien.
Ik hoop dat je ook een helm draagt in de wagen.

Renaat
Revanho schreef:Ik hoop dat je ook een helm draagt in de wagen. Renaat
Ook in mijn driewieler, een Flevobike Alleweder, draag ik mijn helm.

Piet.
Ik heb de wijze woorden opgevolgd en ben naar een grote fietsenboer in Veenendaal gegaan, naar Rein. Daar heb ik niet gekeken naar merk of kleur of prijs. Nee, ik ging passen, passen en nog eens passen. Zo, dan merk je de verschillen in pasvorm, een irritant stukje plastic waar de kinband doorheen loopt en de diverse variaties op rond. Helmen van 190,= tot 27,50 gingen op mijn bol. Allen natuurlijk in de voor mij benodigde maat van rond de 60 cm. Bij het vele passen kwam ik telkens terug bij 1 helm, natuurlijk net het laatste exemplaar. Nergens een gevoel van irritatie, strak, druk of meer. Daarbij ook nog gaas in de gaten en grote openingen achterop. Dat werd hem dus: de Bell Ventura. Lichtgrijs met donkergrijze en blauwe decoratie in de vorm van bloemen. Volgens de zoon van Rein een damesprint. Ik kreeg de helm daarom voor de helft van de prijs.

Dus .......... mochten jullie onderweg een 55-er op een oude donkerblauwe Koga WorldTraveller, met een lichtgrijze helm met bloemenmotief, tegenkomen ...... Dan 2 x bellen :D :D

Groet,
Arno
Een hoofd kan 3 soorten schades ondervinden:
  • 1) wond
    2) schedelbreuk
    3) hersenletsel
Tegen 1 en 2 helpt een helm wel maar bij 3 kan de helm juist averechts werken.
Meer info over die laatste situatie is te vinden in het artikel van Theo Zeegers (Fietsersbond, PDF van 512kB) in de Vogelvrije Fietser van maart/april 2012.

Zwartwit-conclusie mijnerzijds: ga je harder dan 30km/u, dan heeft een helm weinig nut en kan zelfs averechts werken doordat de kans op hersenletsel vergroot wordt. Ga je langzamer dan zo'n 30km/u dan helpt de helm tegen wonden en schedelbreuk.

Oftewel: bergop = helm op, bergaf = helm af. Vlak: afhankelijk van je snelheid en risico op ontmoetingen met andere weggebruikers (langs een drukke weg met motorverkeer rakelings: helm af, anders: helm op).

Op Pad heeft in het meest recente nummer fietshelmen getest. Voor de multisporters onder ons: de Kong SCARAB en de Petzl Meteor III + (beiden zowel UIAA voor alpinisme als CE/EN voor fietsen getest) zijn níét in de test opgenomen... :roll:
Robertjan schreef:Een hoofd kan 3 soorten schades ondervinden:
  • 1) wond
    2) schedelbreuk
    3) hersenletsel
Tegen 1 en 2 helpt een helm wel maar bij 3 kan de helm juist averechts werken.
4) een helm helpt ook tegen financieel letsel!
Afbeelding
Robertjan schreef:Een hoofd kan 3 soorten schades ondervinden:
  • 1) wond
    2) schedelbreuk
    3) hersenletsel
En ook voor nekletsel zou een helm eerder negatief zijn.

Renaat
Tim070 schreef:Dan ben je wel toe aan een nieuwe helm lijkt mij...
Houdbaarheid van een helm is toch iets van drie jaar als ik het goed heb, productiedatum staat daarom vaak in de helm vermeld.
Petzl hanteert 10 jaar in de gebruiksaanwijzing (PDF 1mB, pag. 9) van de Petzl Meteor III +.
Revanho schreef:
Robertjan schreef:Een hoofd kan 3 soorten schades ondervinden:
  • 1) wond
    2) schedelbreuk
    3) hersenletsel
En ook voor nekletsel zou een helm eerder negatief zijn.
Renaat
Waar komt deze wijsheid vandaag? Nekletsel wordt vaak veroorzaakt door het dragen van een rugzak, maar niet door een valhelm.

Het bericht van de fietsersbond is eenzijdig geschreven. Daarbij worden diverse zaken aangevoed die altijd meespelen. De niet passende en de niet goed bevestigde helm. Dan het gevoel van schijnveiligheid voor en van roekeloosheid de fietser.

Het gevoel dat extra letsel, schedlebreuken en hersenletsels maatschappelijk beter te verkopen is dan bewegingsarmoede van vervettende Nederlanders.
Het laatste betoog is heel grappig, Het overlijden door schade van uitlaatgassen is drie keer hoger dan van hersenletsel. Waar praten we nog over. Als je tegen de fietshelm bent, mag je appels met peren vergelijken.

Ik heb twee motorhelmen en een fietshelm met schade in de Kliko gestopt. Ik weet uit ervaring wel beter. Zal daarom niet in details treden over alle verkeersonderzoeken die ik in mijn 33 jarige loopbaan heb mogen onderzoeken.

Nogmaals een zeer eenzijdig bericht van de Fietsersbond.

Piet.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... helmen.pdf
Wat mij het meest irriteert aan deze is.
1 € aan grondstoffen en dat verkopen van € 15 tot wel 150 € en meer en dat allemaal voor je veiligheid. O o o wat is de producent met jouw veiligheid en welzijn betrokken. :lol:
multiwgb schreef:Wat mij het meest irriteert aan deze is.
1 € aan grondstoffen en dat verkopen van € 15 tot wel 150 € en meer en dat allemaal voor je veiligheid. O o o wat is de producent met jouw veiligheid en welzijn betrokken. :lol:
Meuh :roll: Gelukkig hebben we altijd nog de farmaceutische industrie, die niet alleen maar naar de winstcijfers kijkt. :roll: