Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSM-fietskaart West-Europa - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

OSM-fietskaart West-Europa

Michael W schreef:Hij ziet er weer prima uit Minko, met hoogtelijnen om de 10 mtr !! :wink:
Als je goed kijkt, niet overal!

Om ruimte te besparen heb ik een trucje uitgehaald (anders werd het bestand 2x zo groot). Echte cartografen zullen erom gruwen maar who cares...

Tot 500m zijn ze om de 10m, tussen 500-1000m om de 20m en boven de 1500m om de 50m

voor de volledigheid:

0-500m: minor 10 medium 50 major 250
500-1000m: minor 20 medium 100 major 1000
>1000m: minor 50 medium 250 major 1000

Dat geeft soms wat rare effecten, bv lijkt het alsof de berg afvlakt naarmate je boven de 1000m komt, maar dat is slechts schijn want de dichtheid van de hoogtelijnen is dus anders.
De hierboven getoonde kaartfragmenten zien er weer geweldig uit. Afgelopen november vroeg ik de Tovenaar nog of er een kans was dat er een keer een kaart kwam van Frankrijk. Niet veel later kwam de eerste uitgave van West-Europa. Petje af voor al het werk. Maar helaas kan ik niet meer van de huidige nieuwe versie genieten. Het bestand is erg groot en niet meer te downloaden als bestand voor de gps. Het zip-bestand is voor installatie in Mapsource en Basecamp. Helaas trekt mijn Mac iBook G4 dat niet meer, vandaar dat ik zo blij was met de kant en klare bestanden voor de gps.

Minko, zou je het nog een keer willen overwegen om de nieuwe versies ook in kant en klare bestanden voor de gps te publiceren? Dan kan ik, en mogelijk ook nog enkele of vele anderen, toch elke keer weer gebruik maken van de nieuwe uitgaven. Dat zou echt top zijn.

Groet,
Arno

Aanvulling: ik ben het natuurlijk wel aan het proberen op mijn iBook G4, maar JaVaWa kan het bestand niet openen. Geeft foutmelding: "Deze map bevat geen TDB-bestand" (?). Ikzelf heb geen flauw idee welk bestand dan wordt gemist.
Welk JaVaWa programma bedoel je?
Je moet het zipbestand eerst omzetten naar een ander formaat mbv. JaVaWa MapConverter.
http://www.javawa.nl/mapconverter.html
Dit programma zet de kaart om naar het juiste formaat en installeert het in Basecamp. Daarna kun je mbv. Garmin Mapinstall een deel van de kaart overzetten naar je GPS. De hele kaart gaat niet, omdat zoals de Tovenaar al zei het bestand te groot is (loopt tegen een beperking van het FAT32 filesysteem aan). De versie zonder hoogtelijnen is wel in z'n geheel op een SD kaartje te zetten.
Ik bedoel met JaVaWa natuurlijk de JaVaWa MapConverter. Vandaag nog gedownload. Het kan zijn dat het te maken heeft met mijn OSX versie, ik heb nog OSX 10.4 Tiger. Daar draait de iBook G4 op.

Ik begrijp nu van jou dat de geheugenkaartjes beperkt zijn in maximale bestandsgrootte door de formatering die ze gebruiken. OK. Ik heb gelukkig nog de voorgaande versie op een kaartje. Maar ik hoop dat er toch een keer bestanden komen voor de GPS. Europa in delen dus die beneden de 4 gb blijven vanwege de formatering, Europa 1, 2, 3, etc. Dan kan ik blijven gebruikmaken van updates.

Groet,
Arno
Dat zou kunnen, met OSX Snowleopard heb ik geen probleem. Dat zou je aan Javawa moeten vragen. email: gps@javawa.nl

Inderdaad, de maximale bestandsgrootte is 4GB(-1byte).
Beste Arno,
Al die bestanden nemen ontzettend veel ruimte in en ik moet ergens een grens trekken. Waarom jouw Mac het niet kan openen is niet duidelijk, er is wel een tdb bestand aanwezig in de map dus dat moet normaal lukken, misschien is dit bestand te groot geworden en loopt de Mapconverter hierop vast? Je kan eens vragen aan Javawa of hij ernaar kan kijken, want van Macs heb ik geen verstand. In Windows werkt het gewoon.

Mocht je een GPS kaart van Frankrijk, Benelux & Duitsland nodig hebben, dan kan je natuurlijk ook hier eentje bestellen: http://www.openfietsmap.nl/sd-cards
Glika schreef: Minko, zou je het nog een keer willen overwegen om de nieuwe versies ook in kant en klare bestanden voor de gps te publiceren? Dan kan ik, en mogelijk ook nog enkele of vele anderen, toch elke keer weer gebruik maken van de nieuwe uitgaven. Dat zou echt top zijn.
OK, vooruit dan maar:
Ik heb nu drie gmapsupp.img 's online gezet (noord, zuid en hoogtelijnen apart), kopieer deze in één garmin mapje op een micro Sd kaart van 8 gb of groter (bij voorkeur met een card reader, gaat sneller) en je kan ze als één kaart zien op de modernere Garmins (Oregon, Dakota, Edge 800, GPSmap62, nieuwe Etrex). De hoogtelijnen zie je als aparte mapset en kan je ook voor andere kaarten (bijv die van Lambertus of de CN) gebruiken.

Zie http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Bezitters van oudere toestellen moeten het helaas of met alleen N of Z-Europa (zonder hoogtelijnen) doen, of zelf aan de slag met Mapsource of Basecamp. Of natuurlijk een kant en klare bestellen bij Michael: http://www.openfietsmap.nl/sd-cards :wink:
Minko, bedankt voor deze service! Ik weet zeker dat ook vele anderen hiermee geholpen zijn. Ik stel voor dat een ieder die tot downloaden overgaat, nu ook eens de donatieknop activeert. :wink:

Overal lees ik enthousiaste gebruikers van de OFM, maar hebben zij ook wel eens een donatie gedaan voor al het werk dat er achter zit? Nee? Dan nu echt een keertje doen.

Groet,
Arno
Minko, ik zag dat je ook een nieuwe versie van de Benelux kaart online hebt gezet. Is deze kaart volgens de nieuwe licentie? Maw. zijn er dingen verdwenen ten opzichte van de vorige versie?
Hoi Frank,
Nee deze is nog steeds van de oude licentie. Het blijkt denk ik niet mee te vallen om alle data die niet compatible meer is te wissen. Hoe ver de stand van zaken nu is weet ik niet, de informatieverstrekking is zeer summier, zie http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=16029
Ik heb de drie gezipte bestanden gedownload van openfietsmap;
http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Het bestand met de hoogtelijnen kan ik wel unzippen.
Bij de andere twee krijg ik deze melding;

Kan bestand (filepad)\OFM_EU(gmapsupp).zip niet open als archief.

Idem dito voor het bestand Openfietsmap(EU).zip


Hoe kan ik dit oplossen? Of heb ik nu voor niks deze bestanden gedownload?
Ik denk dat jouw uitpak programma niet compatibel is (zip file is te groot).
Probeer het eens met 7-zip uit te pakken: http://www.7-zip.org/download.html

Die bestanden heb je sowieso gratis en voor niks gedownload :lol:
Ik heb ze toevallig ook vandaag gedownload en had geen problemen met het unzippen.
Ik heb een wat oudere laptop.
Tijdens het downloaden kreeg ik meldingen ivm memory problemen , misschien dat het daar is misgegaan. Ik probeer de bestanden nog eens tevdownloaden ,maar dan èèn boor èèn.
Na nogmaals downloaden is het unzippen inmiddels welk gelukt.
Probleem zat ws in het vrije? geheugen van mijn laptop. (ook al,sla ik de bestanden op op een externe hardeschijf)
Licht het aan mij? Ik kan met geen mogelijkheid de gedownloade OFM-kaarten openen. Ik heb ze laten onzippen en installeren, maar er gebeurt niets. Of moet ik eerst een basisprogramma downloaden waarin de kaarten moeten worden ingelezen?

Het gaat mij overigens alleen maar voor gebruik op de PC. Ik heb namelijk geen fietsnavigatie en rijd altijd gewoon op kaarten. Omdat ik in de Pyreneeën ga fietsen, zoek ik goede fietskaarten en dacht die bij OFM wel te kunnen vinden. Kan iemand me vertellen hoe ik ze in kan lezen?
Aart Veldhuizen schreef: Het gaat mij overigens alleen maar voor gebruik op de PC.
Eerst Garmin's MapSource of BaseCamp op je pc installeren Aart, daarna pas deze kaarten daarin installeren.
Dank je Michael, het is inmiddels gelukt.
Kennelijk zijn de gratis kaarten van velomap.org hier niet bekend. Deze zijn eveneens helemaal op race/trekkingfiets of ATB (andere kaart) ingericht. De landekaarten zijn gratis de europakaart kost een donatie van minmaal € 20. Ook vanandere werelddelen zijn er kaarten.

Dick
Na installeren kaart wil MapSourc eecht neit installeren, tenzij je truukjes gaat toepassen.

Beter is om Garmin BaseCamp te downloaden en die te gebruiken en even heel goed op de website van Openfietsmap.nl kijken naar hoe de routeringsactiviteiten dienen te worden ingesteld (een eigen maken).


Als je Garmin MapSource niet kent, start dan gelijk met Garmin BaseCamp, hoef je in de (nabije) toekomst niet om te schakelen naar een ander programma.