Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met een Gazelle stadsfiets 2 maanden door Frankrijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Met een Gazelle stadsfiets 2 maanden door Frankrijk?

Ik heb een tijdje terug voor mijn zoon een Cube LTD hardtail mountainbike gekocht (met HS33 hydraulische velgremmen). Met een Old Man Mountain Red Rock bagagedrager en andere banden is dat een prima vakantiefiets geworden.
De grote vraag is echter dat je moet bedenken wat voor soort fietsvakanties je wilt doen, en wat voor soort fiets daarvoor nodig is. Een hardtail mtb is prima voor tochten met veel slechte wegen. Een zware vakantiefiets met 26 inch wielen en een vaste vork is het beste als je verre tochten met voor en achtertassen wilt maken in bijvoorbeeld de derde wereld. Lichtere versies daarvan met racestuur zijn prachtig voor gemengde tochten in Europa, terwijl lichte snelle 28 inch fietsen met racestuur en 35-37 mm banden ideaal zijn voor snelle asfalt tochten zonder al te veel (10-13 kg) bagage (en ook wel kortere off road stukken). Het is maar wat jij leuk vindt. Probleem is dat dat moeilijk te zeggen is als je het niet eerder gedaan hebt.
Ik denk dat je er in bijna alle gevallen goed aan doet ernstig te proberen weinig bagage mee te nemen. Vaak wordt gesuggereerd dat je fiets beter stuurt met voortassen of zelfs dat het niet zonder kan. Behalve voor verre expedities is dat echt onzin, en zeker voor een rondje Frankrijk. Je kunt natuurlijk besluiten dat je niet zonder allerlei dingen als een stoeltje of een hapjespan kunt, maar de prijs die je dan betaalt is dat het fietsen echt veel zwaarder gaat. Duurder hoeft een echte lichtgewicht uitrusting in elk geval niet te zijn.
Cranklengte is wat mij betreft wel van belang. Mijn vrouw is klein en sinds ze 160 mm cranks heeft rijdt ze veel beter. En nee, fabrikanten letten daar meestal niet erg op: dat is alleen maar lastig met de inkoop van onderdelen.
Wim
Met de Gazelle Orange Limited Edition moet het ook gemakkelijk te doen zijn, tenzij je de Franse bergen niet opzoekt.
tenzij .... niet = mits :P
Een beetje reis fiets hoeft niet veel te kosten. Dit hele plaatje is 500 euro inclusief nieuw zadel, ketting, 9speed krans en fietstassen.

Ik ga hiermee in de zomer ook naar het zuiden. Lekker in de zon!

Afbeelding

Alleen die verstelbare stuurpen is me nog een doorn in het oog. Het voelt niet solide aan...