Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht fietsen

cool, neem ik de forum-marketing wel voor mijn rekening :)
Janneke schreef:
AB schreef: Dus Astrid begin een onderneming in frametassen, bestel ik ook een bij jou.
Ha! daar hou ik je aan! :-D
Wie had ooit gedacht dat ik m'n suffe naaicursus van vroeger in zou zetten om leuke dingen mee te maken! (had ook al bedacht een donzen bodywarmer te maken:-)
Interessant topic! Keep it going... 8)

Heb even geen duit voor dit zakje, behalve dat ik dit najaar voor het eerst de voortassen heb thuisgelaten en alles in twee achtertassen heb kunnen houden. Was wel een beetje kantje boord en het stuurde nog niet helemaal zoals ik had gehoopt, dus ik zoek nu ook mogelijkheden om meer gewicht naar voren te krijgen, zonder gebruik van een voordrager.

Oh ja, donderdag om 11.15 uur ('s ochtends inderdaad, herhaling zaterdag 22/10) zendt Discovery 'The Coldest Race on Earth' uit, een adventure race waarvoor dit soort light weight minimalisme min of meer is uitgevonden.
Pedalero schreef: Was wel een beetje kantje boord en het stuurde nog niet helemaal zoals ik had gehoopt, dus ik zoek nu ook mogelijkheden om meer gewicht naar voren te krijgen, zonder gebruik van een voordrager.
Dat systeem van Revelate voor aan je stuur vind ik echt een aanwinst. Ik heb de ' Harness' gekocht: stevig systeem, aan te passen aan je stuur met rubbertjes. Daaraanvast zit een extra tasje, erg handig voor praktische spulletjes (cameraatje, kaarten etc) Daartussen zit dan een drybag waar je bijv je matje en slaapzak in kunt doen. Dit zijn de wat meer lichtere spulletjes. Het hangt recht onder je stuur, dichter bij dan bijv de Ortlieb stuurtas.
Inderdaad een mooi systeem. 'Helaas' heb ik een racestuur, dus er zijn wat beperkingen qua afmetingen. Voor een matje of slaapzak zou er wel genoeg ruimte moeten zijn.

De Harness is een voorgevormd 'soft rack' dat aan je stuur blijft zitten, ook als er niets in zit?
Jup het is vrij stevig, en je laat het hangen als je je drybag eruit haalt. Het systeem past overigens ook op mijn racestuur, en die is wellicht smaller dan de jouwe? (ik heb een vrij smal racestuur) Je moet idd wel opletten dat je de drybag niet te langwerpig maakt anders kan je niet meer goed opschakelen..
Ik heb een 46 cm racebocht, vrij breed dus. Schakelen doe ik aan de bar ends, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Ik vind de Harness overigens niet heel licht: 255 gram. Voor dat gewicht heb je ook een rekje boven je voorwiel. Voordeel van de Harness is wel dat het gewicht dicht tegen de stuurbuis zit.
Je zou anders ook de Sling kunnen overwegen (welke overigens erg makkelijk zelf te maken is) Dit is niet zo'n stijf ding en denk lichter in gewicht? Of alleen dat tasje, daar kan je nml ook een drybag tussen hangen...
Of drybag met lussen om ze vast te kunnen binden? Zoals de Alpkit Airlok XTra. Lijkt mij een koud kunstje om dat met een paar bandjes aan je stuur/zadel te hangen.
Van deze dingetjes had ik een stuurzak gemaakt en gebruikt voor een paar tochtjes: simpel, betrouwbaar, waterdicht en onder de 20 euro:

Afbeelding

Afbeelding
Aan zoiets zat ik ook te denken. Alleen wil ik proberen de tas aan het stuur en onder de stuurpen te krijgen, i.v.m. invloed van het gewicht op stuurgedrag.

Ik zag al dat Sea to Summig de Ultra Sil Dry Sack heeft: 8 liter, tegen 30 gram gewicht. Niet slecht, zou ik zo denken.
Bind die zooi toch op een bagagedrager :shock:
zie titel van dit topic :wink:
Vraag over fietsen zonder spatborden:

Er zijn kleine spatborden voor op het frame om de voeten droog te houden bij regen, plas water, modder ...

Heeft iemand hier ervaringen mee? Zijn ze aan te raden?
Ik gebruik bij regen alleen zo'n spatbord dat je aan de zadelpen kunt vastmaken. Houdt je kont lekker droog en schoon. Dat is op de racefiets en crosser. Op de vakantiefiets ligt het grondzeil van de tent op de bagagedrager onderop en dat functioneert ook prima als spatbord. :wink:
Voor achter heb ik al iets, beweeg met de muis helemaal naar achter op deze afbeelding:

https://www.thinglink.com/scene/1803337 ... 176#tlsite

Ik zoek iets voor het voorwiel.
Waarom niet gewoon een Tubus Fly met een paar (lichte) voortasjes eraan? Stel dat het 1 kg meer weegt dan al deze creatieve oplossingen. Bij mij kan die kilo er makkelijk af in lichaamsgewicht.
liz schreef:Waarom niet gewoon een Tubus Fly met een paar (lichte) voortasjes eraan? Stel dat het 1 kg meer weegt dan al deze creatieve oplossingen. Bij mij kan die kilo er makkelijk af in lichaamsgewicht.
+1

of gewoon een achterdrager met een topbag.

het is wel zo dat lichaamsvet wel heel lekker dicht op je lichaamszwaartepunt zit en mooi participerend mee beweegt.
Ik kwam laatst de Salsa Anything tegen, waar je dry sacks aan vast kunt sjorren.
http://www.bike-components.de/products/ ... lter-.html

Is alleen geschikt voor Salsa voorvorken, maar laat zich ook op bidonnokken monteren. Lijkt me een aardig alternatief voor een frametas.
AB schreef:
liz schreef:Waarom niet gewoon een Tubus Fly met een paar (lichte) voortasjes eraan? Stel dat het 1 kg meer weegt dan al deze creatieve oplossingen. Bij mij kan die kilo er makkelijk af in lichaamsgewicht.
+1

of gewoon een achterdrager met een topbag.

het is wel zo dat lichaamsvet wel heel lekker dicht op je lichaamszwaartepunt zit en mooi participerend mee beweegt.
Als ik zo weinig meeneem dat ik daar genoeg aan heb, dan gooi ik inderdaad alleen een paar voortassen aan de achterdrager. Maar zover is het nog niet. Als ik al ooit zover kom, zal het waarschijnlijk in combinatie met dit soort creatieve oplossingen zijn.
Als we het over lichte tassen hebben voor aan een drager: deze Pacific Outdoor tassen zijn 36 liter per stel (ietsje kleiner dan de 40 liter Ortlieb Backrollers), en wegen 1020 gram per stel ipv 1900 gram: http://pacoutdoor.com/bike-gear/view/ltw-small-pannier
Wim