Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale strandreisfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De ideale strandreisfiets

m-gineering schreef:Er zit een ahead stuurpen op, als je de topcap losschroeft is gauw genoeg duidelijk of het origineel is of met een boel huisvlijt en gepruts op een draadvork is gezet. Als de vork ahead is , is een conventionele stuurpen monteren knap ingewikkeld

de beroerde lassen en de gusset zijn kennelijk origineel:
http://www.flickr.com/photos/ersatzspei ... otostream/
Ahead systeem en dat lasnaadje is inderdaad een normaal iets.... leek een beetje vreemd op de foto, maar het is duidelijk op andere frames van deze serie te zien.

Dan moet er dus een riser-stuurpen op, 1"ahead. Dan wel eentje waar een racebocht doorheen past qua diameter.
Afbeelding

Ik heb nog brake-levers liggen van Tektro:
Afbeelding
Zijn deze te combineren met cantilevers, of heb ik dan andere remgrepen nodig?

Dan nog een kettingspanner ipv een derailleur en met big apples en een racestuur: zoiets als inpiratie
Afbeelding
Zo'n Trek970 heb ik vroegah ook nog gehad. Er zit een 1 1/8" Ahead systeem op dus geen draad ofzo.
Die remhendels kun je ook voor canti's gebruiken, cantihendels voor V-brakes gebruiken kan dan weer net niet.
Een 60mm BA wordt spannend in die achtervork, vlgs. mij gaat het net passen.
Oude SR racebochten hebben nog 25,4mm diameter, passen dus op die stuurpen.
AB schreef:[
Ik heb nog brake-levers liggen van Tektro:
Afbeelding
Zijn deze te combineren met cantilevers, of heb ik dan andere remgrepen nodig?
Dit zijn de 520's dus uitgerekend het enige type dat geschikt is voor V-brakes. Heb je wel het goede plaatje gepikt, want de andere Tektro's lijken er ook op
ik heb vroeger nog strandraces in België gereden en kan je volgende info meegeven:

qua parcours:
- vergeet niet dat je veel golfbrekers zult tegenkomen en indien je bagage mee hebt dan zullen sommige (zeker bij nat weer) onhaalbaar worden om over te fietsen
- vloedtijden zeker in de gaten houden en elke dag je fietsuren hierop afstemmen
- tegenwind kan moordend zijn, ik herinner mij nog een wedstrijd waar we allemaal vollen bak aan het koersen waren maar met moeite de 15kmh haalden (het was stormwind toen) en voor elke golfbreker moesten we er een sprintje uitpersen om zeker voldoende snelheid te hebben om boven te geraken)
- doe dit niet in volle zomerseizoen want je gaat veel tegenkantingen krijgen aan de drukke badplaatsen

qua techniek:
- golfbrekers zijn zeer moeilijke en levensgevaarlijke hindernissen die bij een verkeerde techniek zeer gevaarlijk kunnen zijn; sommige hebben diepe gleuven waar je voorwiel in terecht kan komen en je zonder pardon over kop vliegt
- groen (mos) op golfbrekers in alle omstandigheden vermijden
- fietsen in mul zand of bergop/bergaf een duin is ook een techniek apart

qua materiaal:
- alles gaat kapot, je kan preventief werken maar uiteindelijk gaat zout en zand toch door alles; het enige preventieve dat je kan doen is gewoon geen duur materiaal gebruiken; na de rit gewoon alles demonteren, meermaals kuisen en uitblazen met compressor en opnieuw insmeren (veel werk)
- banden zo breed mogelijk, zonder noppen; bv Schwalbe Super Moto; als je ook de bossen of natuurgebieden door dan is een brede semi-slick misschien interessanter
- bandendruk zo laag mogelijk; afhankelijk van je gewicht maar ik zat in wedstrijd vroeger aan 1,5kg
- voorvering met remote lock is ideaal; vering aan bij golfbrekers en uit bij de rest
- versnellingen zijn geen luxe als de wind in je nadeel is (wind mee kan je gemakkelijk 50kmh halen maar wind tegen wordt 20kmh ook al lastig)
m-gineering schreef:
AB schreef:[
Ik heb nog brake-levers liggen van Tektro:
Afbeelding
Zijn deze te combineren met cantilevers, of heb ik dan andere remgrepen nodig?
Dit zijn de 520's dus uitgerekend het enige type dat geschikt is voor V-brakes. Heb je wel het goede plaatje gepikt, want de andere Tektro's lijken er ook op
Ik heb idd zo maar een plaatje van internet gehaald. Ik heb thuis een paar nieuwe Tektro R200 liggen, ik heb ze in combinatie met cantilevers gezien. Maar misschien gaat er ook wel een ossekopstuurop in combinatie met een kort ligstuur en Tektro RX4.1 grepen, die schijnen ook met cantilevers om te kunnen gaan.
Gunter schreef:ik heb vroeger nog strandraces in België gereden en kan je volgende info meegeven:

qua parcours:
- vergeet niet dat je veel golfbrekers zult tegenkomen en indien je bagage mee hebt dan zullen sommige (zeker bij nat weer) onhaalbaar worden om over te fietsen
- vloedtijden zeker in de gaten houden en elke dag je fietsuren hierop afstemmen
- tegenwind kan moordend zijn, ik herinner mij nog een wedstrijd waar we allemaal vollen bak aan het koersen waren maar met moeite de 15kmh haalden (het was stormwind toen) en voor elke golfbreker moesten we er een sprintje uitpersen om zeker voldoende snelheid te hebben om boven te geraken)
- doe dit niet in volle zomerseizoen want je gaat veel tegenkantingen krijgen aan de drukke badplaatsen

qua techniek:
- golfbrekers zijn zeer moeilijke en levensgevaarlijke hindernissen die bij een verkeerde techniek zeer gevaarlijk kunnen zijn; sommige hebben diepe gleuven waar je voorwiel in terecht kan komen en je zonder pardon over kop vliegt
- groen (mos) op golfbrekers in alle omstandigheden vermijden
- fietsen in mul zand of bergop/bergaf een duin is ook een techniek apart

qua materiaal:
- alles gaat kapot, je kan preventief werken maar uiteindelijk gaat zout en zand toch door alles; het enige preventieve dat je kan doen is gewoon geen duur materiaal gebruiken; na de rit gewoon alles demonteren, meermaals kuisen en uitblazen met compressor en opnieuw insmeren (veel werk)
- banden zo breed mogelijk, zonder noppen; bv Schwalbe Super Moto; als je ook de bossen of natuurgebieden door dan is een brede semi-slick misschien interessanter
- bandendruk zo laag mogelijk; afhankelijk van je gewicht maar ik zat in wedstrijd vroeger aan 1,5kg
- voorvering met remote lock is ideaal; vering aan bij golfbrekers en uit bij de rest
- versnellingen zijn geen luxe als de wind in je nadeel is (wind mee kan je gemakkelijk 50kmh halen maar wind tegen wordt 20kmh ook al lastig)
Bedankt voor je reactie Gunter. Ik ga er zeker geen wedstrijden mee fietsen, dus rustig lopend over die golfbrekers. De helse Belgische drukte zal ik niet tegenkomen op Vlieland :), dan neem ik wel die 60km lange boulevard. Super Moto zou mooi zijn, maar ik denk te breed voor het Trek-fiets die ik voor 125eurie kan overnemen, wat me een leuke prijs lijkt. Ik wil de fiets ook vooral gebruiken als winterfietsje voor op de weg, als trainingsfiets door de pekel, als trainingsfiets voor lange rustige duurritjes op lage snelheid en gewoon voor de fun. Zout en zand zal alles wegvreten idd, wil dus een low-tech fiets die ik makkelijk zelf kan onderhouden. grtz!
Sorry, beetje off-topic, maar moet iedere keer als ik dit draadje zie, aan Brazilië denken... zowat 100km op het strand (keihard)
Het laatste stuk wordt ook door auto's en bussen gebruikt :D
Afbeelding
Afbeelding
Of neem een kijkje op onze Tour.guide
sonali schreef:Sorry, beetje off-topic, maar moet iedere keer als ik dit draadje zie, aan Brazilië denken... zowat 100km op het strand
Alaska is ook mooi: http://epiceric.blogspot.com/
Waarom zie ik op alle voorgestelde fietsen kettingen? Zand en zout lijken me toch een ideaal argument voor een beltdrive/tandriem of in elk geval een goede kettingkast.
1. Waarschijnlijk omdat de meeste eigenaren van beltdrivefietsen zuinig zijn op hun aanschaf.
2. Een kettingkast is niet alles want hij houdt 98% van de troep tegen, en 2% van heel veel zout water is net zo schadelijk als 100% van heel veel zout water en met een kettingkast is het lastiger afspoelen.
Leon
Nu blijft de vraag of de tocht ook gereden is?? :?

Op het strand rijden blijft geweldig, zeker op een Fatbike.

http://youtu.be/b0n8IUyyd7s
Moet er toch maar eens van komen deze zomer, van calais tot schiermonikkoog. Een extra fiets past niet meer in het hok, dus besloten een paar extra wielen te laten maken, om zo de rohloff en de son-naafdynamo niet bloot te stellen aan zand en zout. Vraag is dan wel, wat voor set wielen zou het meest optimaal zijn voor zand en zout?

naaf: makkelijk uit elkaar te halen om compleet te reviseren, geen flauw idee welk merk, type?
versnelling: singlespeed, maar welk tandje in combinatie met 39T voor? mul zand, wind tegen? 18t?
spaken: sapim?
velg: rigida sputnik CSS?
banden: big apples of super moto 60mm

iemand ideeen?
de wielen wil ik ook in de winter gebruiken, in sneeuw en pekel.

en iemand ideeen om de Idworx OR een beetje hufterproof te maken voor een beachrit? Verlichting, spatborden en alle draden eraf halen en de overgebleven gaten een beetje waterdicht vol purren?
LX naven 32 of 36 gaats voorzien van een riante vetpakking, makkelijk te demonteren/onderhouden, makkelijk om te bouwen naar een singlespeed mbv bussen. DT competition spaken, prolock nippels (rotten niet vast met pekel/zout). Sputnik CSS velgen(gaan voor eeuwig mee lijkt het) en er passen banden op tot 60mm.


Idworx op het strand zonder spatborden? The horror, the horror...
pedalman schreef:LX naven 32 of 36 gaats voorzien van een riante vetpakking, makkelijk te demonteren/onderhouden, makkelijk om te bouwen naar een singlespeed mbv bussen. DT competition spaken, prolock nippels (rotten niet vast met pekel/zout). Sputnik CSS velgen(gaan voor eeuwig mee lijkt het) en er passen banden op tot 60mm.


Idworx op het strand zonder spatborden? The horror, the horror...
Bedankt voor het meedenken.

Wat vindt je van een naaf met industrielagers? Is de LX naaf makkelijk tot op kogeltjes niveau te demonteren? Eerlijk gezegd had ik een echte singlespeednaaf op het oog, zoals een white industries eno. Maar geen flauw idee of dat simpel te onderhouden is. Wellicht ook een beetje zonde om zo'n mooie naaf als pekelnaaf te gebruiken.

Ik schat in dat zo'n tocht een dag of 7 in beslag neemt. Daarna zal het een kwestie zijn van de complete fiets demonteren en alles opnieuw afspoelen met warm water, schoonmaken en opnieuw invetten. Waar mogelijk zal ik vantevoren onderdelen tectyleren....zoals binnenkant velg, boutjes en moertjes, maar ook buitenkant naaf en bracket bijvoorbeeld. Als ketting zat ik aan zo'n kmc rustbuster te denken.

Niet van plan overigens om onnodig door zout water te fietsen ;). En ja, die plastic sks-spatborden gaan eraf, ongetwijfeld komt er een snel demontabele voorspatbord voor in de plaats. Waarom zou je de spatborden erop willen houden?
nvt
AB schreef:Wellicht ook een beetje zonde om zo'n mooie naaf als pekelnaaf te gebruiken.
Een naaf met superlagers en vooral -afdichting kopen en daar vervolgens alleen mee in de zon gaan fietsen is pas echt zonde.

Je kunt voor zeven dagen zout ook een wiel uit een andere fiets pakken dat toch al op zijn eind loopt en aan het eind van de rit wegmikken.

Sjors
Sjors schreef:
AB schreef:Wellicht ook een beetje zonde om zo'n mooie naaf als pekelnaaf te gebruiken.
Een naaf met superlagers en vooral -afdichting kopen en daar vervolgens alleen mee in de zon gaan fietsen is pas echt zonde.

Je kunt voor zeven dagen zout ook een wiel uit een andere fiets pakken dat toch al op zijn eind loopt en aan het eind van de rit wegmikken.

Sjors
Ja, dat is het dillemma..... een fiets erbij in het hok zal niet lukken. Een fiets wegmikkeren kan altijd natuurlijk (of gewoon op het plat dak leggen zodat de mussen een mooi nestje kunnen bouwen). Op marktplaats kwam ik dit tegen. Misschien lang niet verkeerd. Waarom een dure naaf kopen als je voor hetzelfde geld een nieuwe fiets hebt. Met een beetje geluk passen er 60mm's onder.
Geef een belletje als je Heemskerker strand nadert, doen we een "meet 'n greet" en ik trakteer op een lunch :wink:
Het is natuurlijk altijd handig om een "coastrider" expert te raadplegen :)

http://coastkid.blogspot.com/2011/03/fa ... iding.html
peterv schreef:Ik ga deze zomer ook van Normandië naar huis fietsen over het strand (op mijn Surly Pugsley)..
dat klinkt echt als een fantastische rit. Waar begin je en hoe weet je vantevoren waar je in Normandie wel en niet kunt fietsen? Onder die enorme krijtkust rotswanden wil je niet klem komen te zitten bij opkomend vloed. En het is behoorlijk bezaaid met dikke stenen ter plekke van het "strand".

De hele Franse kustlijn is overigens fantastisch mooi.... Waarom begin je niet in Bretagne? De kustlijn van Ploumanach bijvoorbeeld is sprookjesachtig mooi.