Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen Utah - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen Utah

AB schreef: Iemand een mening over de fietsloopschoenen van Shimano (tijdens een lange wandeling even het plaatje eraf schroeven toch)?
Je kan er prima op wandelen. Doe ik regelmatig. Plaatjes hoeven er niet af, zeker niet op de korte wandelingen, maar check wel af en toe of alle schroefjes er nog inzitten. Over harde ondergrond kan je ze zomaar verliezen. Neem desnoods 2 extra schoefjes mee. (eentje los merk je meestal al, maar dan ben je m wel kwijt ;))
If I remember rightly Ab, you took some great photos while biking the Continental Divide, so I’m looking forward to seeing the pictures from your upcoming Utah trip.

I didn’t download your route via rapidshare since my internet connection has a low data transfer limit but seeing the photos you posted - it looks like you will be cycling a fantastic route.

I do have one comment; three of the roads that you have pictures of start/end near Lake Powell and the lake lies at a very low elevation. So even in May it can really get hot there.
@ fietsloopschoenen van Shimano: gebruik jij het spd systeem om ook aan de trappers te kunnen trekken terwijl je andere been duwt of dient spd om niet van je trapper te schieten?

Ik heb met de WF Noorwegen tocht heel plezierig gefietst met straples toe clips (zodat mijn voeten niet van de pedalen schoten) in combinatie met licht gewicht hill running schoenen van Inov-8.

Deze schoenen zijn lichtgewicht maar hebben een harde plasticken tussen zool waardoor je bij berg wandelen de stenen niet voelt of bij het fietsen je pedalen niet in je (voet)zool drukken. Het loopt en fietst echt werelds en weegt per paar iets meer dan 600 gram.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=377

http://www.inov-8.com/Products-Detail.a ... 5050973156

Ik heb een goretex variant. Die werken prima maar ik zou de gewone variant adviseren evt. half hoog in combinatie met Sealskin sokken.

@ waterfilter

Ik heb heb zojuist een licht waterfiltertje gekocht voor € 33,-

Ik heb nog geen gebruikers evaring behalve wat kraanwater filteren. Ik neem het mee als back up systeem.

Kenmerken:
• Kleinste: kan worden opgeborgen in een brillen doos.
• Lichtste: minder dan 90 gram.
• Milieuvriendelijk: reinigbare filter.
• Hoge filtratie fijnheid: unieke dubbele keramische membranen cartridge met een gemiddelde poriegrootte van 0,1 micron.
Technische gegevens: Omvang van de opening keramisch membraan's: 0,1 micron
Output: Ca. 0,3 L per minut
Capaciteit: 2000 L
Gewicht: Ca. 88g (3 oz.)
Afmetingen: 13,8 × 5,7 × 2.8cm
Materiaal: ABS kunststof, keramiek, Nano-KDF
Fabrikant Pure Easy
http://www.hettykat.nl/koken/127-mini-o ... ilter.html
Grace Johnson schreef:If I remember rightly Ab, you took some great photos while biking the Continental Divide, so I’m looking forward to seeing the pictures from your upcoming Utah trip.

I didn’t download your route via rapidshare since my internet connection has a low data transfer limit but seeing the photos you posted - it looks like you will be cycling a fantastic route.

I do have one comment; three of the roads that you have pictures of start/end near Lake Powell and the lake lies at a very low elevation. So even in May it can really get hot there.
Grace

I know, I've read several reports about the awfull heat at lower elevations like Powell Lake. I will be toasted alive I think in the middle of June. And especially the first week will be harsh when you have to adjust to the height and drought. Water will be essential, especially doing the Smokey Mountain Road (120km dirtroad), the Cottonwood Rd (80km dirt), the Kokopelli Trail (200km), or the White Rim Trail + sightseeing the Canyonlands (three days without watersources (well, the colorado-river could be a watersource when carrying a waterfilter).

Currently trying to figure out whether 1x 4L waterbag will do, or whether it is saver to carry another 4L bag. I do like the physical challenge though, but dont want to take too much risk :).

Last years Great Divide was an absolutely superb cycling adventure (what a diversity of landscapes and climate). This year's ride will be shorter and more dust, tourists, stones and heat I presume :).
Wilm schreef:@ fietsloopschoenen van Shimano: gebruik jij het spd systeem om ook aan de trappers te kunnen trekken terwijl je andere been duwt of dient spd om niet van je trapper te schieten?

Ik heb met de WF Noorwegen tocht heel plezierig gefietst met straples toe clips (zodat mijn voeten niet van de pedalen schoten) in combinatie met licht gewicht hill running schoenen van Inov-8.

Deze schoenen zijn lichtgewicht maar hebben een harde plasticken tussen zool waardoor je bij berg wandelen de stenen niet voelt of bij het fietsen je pedalen niet in je (voet)zool drukken. Het loopt en fietst echt werelds en weegt per paar iets meer dan 600 gram.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=377

http://www.inov-8.com/Products-Detail.a ... 5050973156

Ik heb een goretex variant. Die werken prima maar ik zou de gewone variant adviseren evt. half hoog in combinatie met Sealskin sokken.

@ waterfilter

Ik heb heb zojuist een licht waterfiltertje gekocht voor € 33,-

Ik heb nog geen gebruikers evaring behalve wat kraanwater filteren. Ik neem het mee als back up systeem.

Kenmerken:
• Kleinste: kan worden opgeborgen in een brillen doos.
• Lichtste: minder dan 90 gram.
• Milieuvriendelijk: reinigbare filter.
• Hoge filtratie fijnheid: unieke dubbele keramische membranen cartridge met een gemiddelde poriegrootte van 0,1 micron.
Technische gegevens: Omvang van de opening keramisch membraan's: 0,1 micron
Output: Ca. 0,3 L per minut
Capaciteit: 2000 L
Gewicht: Ca. 88g (3 oz.)
Afmetingen: 13,8 × 5,7 × 2.8cm
Materiaal: ABS kunststof, keramiek, Nano-KDF
Fabrikant Pure Easy
http://www.hettykat.nl/koken/127-mini-o ... ilter.html
Bedankt voor de tips Willem. Die lichte trailrunners (naast de sidi's) zitten ook in mijn hoofd, als alternatief voor 1 paar shimano fietsloopschoenen. Wil wel weer graag met spd rijden, dat fiets gewoon prettiger (voeten blijven op de pedaal en je kunt een betere tred maken).

De waterfilter heb ik al (katadyn pocket professional, met keramische filter), maar die is redelijk volumineus en zwaar, maar gaat denk ik toch maar mee :).
Ik heb de shimano mt 42 schoenen net gekocht. Vorig jaar mistte ik toch de spd's het zijn prettige schoenen, stijve zool, maar prima mee te lopen.
Schoenen (shimano mt53), gps (gpsmap62s), vliegtickets (onverwacht 200euro extra voor fietsvervoer, want de klm reis wordt door delta uitgevoerd, lekker is dat), tentje (exped vela 1) en treintickets (denver-grand junction) aangeschaft.... nu nog weekje wachten, hopen dat die vulkaan zich een beetje rustig houdt.

Vraagje over de banden.

Ik twijfel sterk tussen 2,25" Marathon Extreme of de 2,35" big apple. Groot deel van de route gaat onverhard, maar ook een aanzienlijk deel over asfalt. Van de Great Divide route vorig jaar waren mijn Extremes tussen de noppen door heftig versleten. Het rubber is tussen de noppen veel dunner (en soepeler) dan het rubber van de big apple. Eigenlijk verwacht ik dus dat de big apple minder zal slijten op onverharde wegen dan de Extreme dat zal doen (hoewel ik geen vergelijking heb of ken). Dus mijn vraag, heeft de Extreme eigenlijk wel zoveel voordeel op onverharde wegen. Mijn vermoeden zegt namelijk van niet. Als je behouden fietst zal de Big Apple niet minder grip geven dan de Extreme.... Sterker nog ik denk dat op de route als de Great Divide de keuze voor de Big Apple een prima keuze is. Maak ik een denkfout of zijn er echt situaties te bedenken waarop de Extreme zoveel veiliger is dan een gladde profielband als de big apple?
AB schreef:zijn er echt situaties te bedenken waarop de Extreme zoveel veiliger is dan een gladde profielband als de big apple?
Modder, nat gras
m-gineering schreef:
AB schreef:zijn er echt situaties te bedenken waarop de Extreme zoveel veiliger is dan een gladde profielband als de big apple?
Modder, nat gras
En bij droog weer? losliggend fijn grind?

Heb ook wel wegen meegemaakt op de great divide waarbij de modder zich juist enorm ophoopte en mede door het profiel bleef vastplakken aan de band. Op dat soort wegen was sowieso niet te fietsen, laat staan dat profiel enig voordeel bood. Modder van een iets andere cohesie kan ik me het voordeel van een duidelijk profiel nog voorstellen, maar voor heeele lange tochten vond ik het rubber van de Schwalbe Extreme tussen het profiel in toch erg dun, en sleet erg hard in de eerste weken over dirt- and gravelroads.

Denk je dat het een grote gok is om met big apples vele honderden kilometers onverhard te rijden? Ze bevallen me tot nu toe erg goed op zowel asfalt als over grof wegdek, zoals de kasseistroken in belgie. Ook op zandwegen in NL geen enkel probleem ondervonden...., voordeel van rustig de bochtjes nemen uiteraard en een reisfiets niet verwarren met een snelle mountainbike.
AB schreef:
m-gineering schreef:
AB schreef:zijn er echt situaties te bedenken waarop de Extreme zoveel veiliger is dan een gladde profielband als de big apple?
Modder, nat gras
En bij droog weer? losliggend fijn grind?

Heb ook wel wegen meegemaakt op de great divide waarbij de modder zich juist enorm ophoopte en mede door het profiel bleef vastplakken aan de band. Op dat soort wegen was sowieso niet te fietsen, laat staan dat profiel enig voordeel bood. Modder van een iets andere cohesie kan ik me het voordeel van een duidelijk profiel nog voorstellen, maar voor heeele lange tochten vond ik het rubber van de Schwalbe Extreme tussen het profiel in toch erg dun, en sleet erg hard in de eerste weken over dirt- and gravelroads.

Denk je dat het een grote gok is om met big apples vele honderden kilometers onverhard te rijden? Ze bevallen me tot nu toe erg goed op zowel asfalt als over grof wegdek, zoals de kasseistroken in belgie. Ook op zandwegen in NL geen enkel probleem ondervonden...., voordeel van rustig de bochtjes nemen uiteraard en een reisfiets niet verwarren met een snelle mountainbike.
Voor strandracen, weg, jeeptrails en niet al te technisch is een BA prima. Ik zou het wel durven, veel van de grip kont uit het volume. En mocht het toch vreselijk tegenvallen dan pik je lokaal makkelijker een stekelvarken dan een glasse band op
m-gineering schreef:
AB schreef:Denk je dat het een grote gok is om met big apples vele honderden kilometers onverhard te rijden? Ze bevallen me tot nu toe erg goed op zowel asfalt als over grof wegdek, zoals de kasseistroken in belgie. Ook op zandwegen in NL geen enkel probleem ondervonden...., voordeel van rustig de bochtjes nemen uiteraard en een reisfiets niet verwarren met een snelle mountainbike.
Voor strandracen, weg, jeeptrails en niet al te technisch is een BA prima. Ik zou het wel durven, veel van de grip kont uit het volume. En mocht het toch vreselijk tegenvallen dan pik je lokaal makkelijker een stekelvarken dan een glasse band op
Bedankt, ik ga de Big Apples eens flink onverhard testen in Utah :).

nu alleen nog iets vinden om het energieprobleem van de electronische gadgets op te lossen. Experimenteren met een Zzing wordt een beetje kort dag. Denk dat het 24 losse AA batterijen worden ergens onderin een compartimentje. Zovaak gaat de gps ook weer niet aan en de batterijen van mijn DSLR kan ik er toch niet mee opladen.

Verder nog de vraag: beide waterzakken mee plus waterfilter, of alleen de twee waterzakken en dan zonder waterfilter. Plus dat twee gevulde waterzakken wel eens de reden zouden kunnen zijn om twee voortassen mee te nemen. De tent zou ook nog onder de topbag kunnen, dat wordt nog even puzzelen deze week.
Ik heb in 2009 Denver-Las Vegas gedaan, eind juni-begin juli.
AB schreef: Paar vraagjes:

2) Klimaat
Iemand ervaring met het klimaat in de woestijnen van Utah in Juni? Ik ga ervan uit dat het heel heet gaat worden. Veel draagvermogen van de fiets zal naar goed gevulde waterzakken moeten gaan. Wellicht siesta in de namiddag en de vroege en late uurtjes blijven gebruiken om iets koeler te fietsen. Uiteraard pet en zonnebrand mee..... Iemand nog leuke ideeen tav het voorkomen van oververhitting en uitdroging?

Wat betreft gewenning aan het klimaat kan ik me van Arizona vorig jaar herinneren dat ik in de eerste week veel moeite had om aan de droogte en de hitte te wennen. Was toch wel een overgang van NL naar Arizona. Iemand tips om deze overgang te vergemakkelijken? Ik verwacht overigens dat begin Juni nog te doen is in Moab, gezien de hoogte (1200m) en de iets noorderlijke ligging in vergelijking met Tucson, Arizona.
Toen ik half juli in Saint George aankwam zag ik op de plaatselijke TV zender dat die dag het hittterecord was verbroken: 119 Fahrenheit (48 Celsius). Ook Moab (1e week van juli) was het niet te harden van de hitte. Mijn ervaring: reken op minimaal 8 liter water per dag.

AB schreef: Paar vraagjes:

is het te doen denk je om het warme eten uit te besteden aan de eettentjes en restaurants die je onderweg tegenkomt?
Tuurlijk. Dat vet verbrand je wel. Ik neem nooit een brander mee (alleen naar Noorwegen vanwege de prijzen daar).

Succes.
Peter Rodenburg schreef:Ik heb in 2009 Denver-Las Vegas gedaan, eind juni-begin juli.
AB schreef: Paar vraagjes:

2) Klimaat
Iemand ervaring met het klimaat in de woestijnen van Utah in Juni? Ik ga ervan uit dat het heel heet gaat worden. Veel draagvermogen van de fiets zal naar goed gevulde waterzakken moeten gaan. Wellicht siesta in de namiddag en de vroege en late uurtjes blijven gebruiken om iets koeler te fietsen. Uiteraard pet en zonnebrand mee..... Iemand nog leuke ideeen tav het voorkomen van oververhitting en uitdroging?

Wat betreft gewenning aan het klimaat kan ik me van Arizona vorig jaar herinneren dat ik in de eerste week veel moeite had om aan de droogte en de hitte te wennen. Was toch wel een overgang van NL naar Arizona. Iemand tips om deze overgang te vergemakkelijken? Ik verwacht overigens dat begin Juni nog te doen is in Moab, gezien de hoogte (1200m) en de iets noorderlijke ligging in vergelijking met Tucson, Arizona.
Toen ik half juli in Saint George aankwam zag ik op de plaatselijke TV zender dat die dag het hittterecord was verbroken: 119 Fahrenheit (48 Celsius). Ook Moab (1e week van juli) was het niet te harden van de hitte. Mijn ervaring: reken op minimaal 8 liter water per dag.

AB schreef: Paar vraagjes:

is het te doen denk je om het warme eten uit te besteden aan de eettentjes en restaurants die je onderweg tegenkomt?
Tuurlijk. Dat vet verbrand je wel. Ik neem nooit een brander mee (alleen naar Noorwegen vanwege de prijzen daar).

Succes.
pfff, wordt er wel een beetje zenuwachtig van. Aan grote hitte en hoogte moet ik altijd een weekje wennen. Fysieke uitdaging gegarandeerd, nu maar hopen dat het geen gekkenwerk wordt.
Maak je geen zorgen; gewoon rustig aan beginnen. De Rockies zijn bovendien lekker koel. (Wel een beetje ijl op een gegeven moment).
En af en toe een motel met airco is toch wel fijn.

En als het echt niet lukt: het is niet moeilijk om een lift te krijgen, met al die pickup trucks, daar. :wink:

Overige tips: als je het aan de plaatselijke sheriff vraagt mag je meestal wel in het stadspark camperen voor een nachtje.

Een groep Amerikaanse fietsers die ik onderweg tegenkwam logeerde regelmatig op de plaatselijke brandweerkazerne.
beetje dilemma...

Waar plaats ik mijn 2x4L waterzakken als ik niet mijn voortassen wil meenemen? De komende reis gaat dus door woesternij, woestijnen en hitte met de nadruk op verlatenheid en hitte. Eén of twee dagen zonder toeristen als waterbron lijkt me zeer aannemelijk.
Ik zit er aan te denken om of mijn topbag mee te nemen, of mijn twee voortassen, maar niet en mijn topbag en mijn voortassen.

Heb een lichte voorkeur voor de twee voortassen. De tent komt bovenop de achterdrager in de lengterichting tussen de twee achterzijtassen (kleding, slaapmat, slaapzak, pannetje). Als ik de gevulde waterzakken in de voortassen doe, plus aanvullend de waterfilter, benzinebrander en gereedschapsetui dan zit ik max op beide voortassen op 5kg, 10kg totaal dus op het voorwiel. De frametas kan dan mooi gevuld worden met eten, fietspomp, mijn gps en een groothoeklenslens. In de stuurtas komt wederom de dikke Nikon D700 met 70-300VR. Verder gaat er een camelbag mee op de rug met anderhalve liter water en nog 1,25 liter water in bidons.

Als ik de voortassen weglaat en de waterzakken dus plaats in de topbag dan is dat meteen een extra belasting van 10kg op het achterwiel. De 90kg lichaamsgewicht op de 2.35" big apples geven ook al behoorlijk druk op de velg, dus ik weet niet of dat verstandig is.

Wat zegt jullie intuitie, topbag of twee voortassen? Het is niet Europa :)
Mijn intuitie, en ervaring, zegt: voortassen EN topbag. Als je zonder water komt te staan vergeef je het jezelf nooit.
Er zijn ook liter-bidons te koop, of neem een houder voor petflessen.

Verder zul je op elk moment dat je de mogelijkheid hebt (bv een riviertje) je watervoorraad moeten aanvullen. Hier in NL is het momenteel droog, maar in Utah is het wel andere koek 's zomers.
gios schreef:Mijn intuitie, en ervaring, zegt: voortassen EN topbag. Als je zonder water komt te staan vergeef je het jezelf nooit.
Er zijn ook liter-bidons te koop, of neem een houder voor petflessen.

Verder zul je op elk moment dat je de mogelijkheid hebt (bv een riviertje) je watervoorraad moeten aanvullen. Hier in NL is het momenteel droog, maar in Utah is het wel andere koek 's zomers.
mijn watervoorraad:
- camelbag: 1,5L
- grote bidon: 0,75L
- kleine bidon: 0,5L
- 2x4L waterzak: 8L

Totaal dus: 10,75L water mee, excl. mogelijk onderweg te kopen frisdranken, dus ca. 12L vocht maximaal mee te nemen. Maximaal aantal dagen zonder koopgelegenheid zal 2 dagen zijn. En ik neem eveneens een waterfilter mee, moet net kunnen dus, hoop ik.
Net mijn bagagelijst eens opnieuw bekeken, subgewichten (inclusief gewicht vd tas):

- stuurtas (nikon d700+70-300VR, kaartenset, telefoon) = ca. 3,3kg
- zijtas achter links (slaapmat, slaapzak, pan, toilettas) = ca. 4,8kg
- bovenop bagagedrager (tent) = ca. 2,0 kg
- zijtas achter rechts (kleding, electronica, ehbo-set, flightbag) = ca. 4,8kg
- frametas (gereedschap, groothoeklens, gps, fietspomp, binnenbanden) = ca. 3,7kg
- voortas links (4L waterzak, ducktape, benzinebrander) = ca. 1,5kg
- voortas rechts (4L waterzak, waterfilter) = ca. 1,5kg
- gewicht fiets (inclusief pedalen, dragers, bidons, benzinetank) = ca. 15,0kg
- gewicht fietskleding aan tijdens fietsen, incl. camelbag = ca. 2,0kg
- gewicht fietser = ca. 92,0kg
- gewicht watervoorraad = ca. 11,0kg
- gewicht eetvoorraad = ca. 2,0kg

Totaal ca. 143,6kg (exclusief topbag :), ca. 22,2kg bagage, waarvan ca. 3,6kg fotografiespullen)
Nu eens gekeken naar het verschil in gewichtsverdeling op het voor- en achterwiel in geval van topbag, of in geval van geen topbag, maar 2 voortassen.

Uitgaande van de volgende uitgangspunten:
- stuurtas (nikon d700+70-300VR, kaartenset, telefoon) = ca. 3,3kg
- zijtas achter links (slaapmat, slaapzak, pan, toilettas) = ca. 4,8kg
- bovenop bagagedrager (tent) = ca. 2,0 kg
- zijtas achter rechts (kleding, electronica, ehbo-set, flightbag) = ca. 4,8kg
- frametas (gereedschap, groothoeklens, gps, fietspomp, binnenbanden) = ca. 3,2kg
- voortas links (4L waterzak, ducktape, benzinebrander) = ca. 1,5kg
- voortas rechts (4L waterzak, waterfilter) = ca. 1,5kg
- gewicht fiets (inclusief pedalen, dragers, bidons, benzinetank) = ca. 15,0kg
- gewicht fietskleding aan tijdens fietsen, incl. lege camelbag = ca. 2,0kg
- lichaamsgewicht fietser = ca. 92,0kg
- totaalgewicht fietser (lichaamsgewicht, kleding, camelbag, 1,5L water) = ca. 95,5kg
- gewicht watervoorraad = ca. 10,75L
- gewicht eetvoorraad = ca. 2,0kg
- verdeling gewicht fietser naar achter- en voorwiel = ca. 2/3 achterwiel vs. 1/3 voorwiel

Afbeelding

Met andere woorden als ik kies voor een stabieler stuurgedrag (dus zonder voortassen), dan gaat al dat gewicht naar het achterwiel (in de topbag). Een toename dus van 11,8kg op het achterwiel (totaal 98.8kg, inclusief toename gewicht topbag) en een afname van 12,9kg op het voorwiel (totaal 43.0kg, inclusief afname gewicht voortassen en voordragers).

Mijn conclusie is dat in mijn geval dat 98,8kg wel erg veel is voor een achterwiel; 87,0kg voor de belasting van het achterwiel (in rust) lijkt me al veel, laat staan dat je er ook nog met snelheid over stenen en hobbels gaat. Dus ik denk dat met voortassen rijden voor mijn spaken ietsje beter is dan alles in de topbag proppen en het volume en gewicht van de voortassen te besparen.
Nu zullen de werkelijke krachten op het wiel zowieso hoger zijn dan die 87kg zwaartekracht, aangezien impuls is massa maal snelheid. Zal hoe dan ook de snelheid in de afdaling in de gaten moeten houden om het achterwiel te besparen.

Dus eigenlijk een beetje tegenstrijdige conclusie ten aanzien van het veel gehoorde advies om voortassen en voordragers te elimineren.... dat geldt dus alleen als je de gewichtsverdeling over het voor- en achterwiel weet te beheersen. Is 100kg op een enkel achterwiel verantwoord? Vorig jaar op de Great Divide is het wel gelukt (toen had ik in een uiterste situatie zelfs nog meer mee en dat ging goed met spaken en velg), maar wat is over het algemeen genomen de maximale belasting die een goed 26" wiel aan kan?
Mooi overzicht! Ik zou zeker voortassen meenemen. Zoals je zelf aangeeft zal dit een veel gelijkmatigere belasting van de wielen geven. Je zult geruster fietsen denk ik.

Het veel gehoorde devies om voortassen zo veel mogelijk thuis te laten wordt naar mijn begrip vooral gemaakt met betrekking tot tochten en vakanties in Europa. Voor een tocht van het kaliber dat jij gaat ondernemen, in zulke afgelegen gebieden, gaat dat volgens mij niet op.

Wat voor wielen heb jij op je fiets? Dan weten we wat 'goede wielen' zijn.