Nu eens gekeken naar het verschil in gewichtsverdeling op het voor- en achterwiel in geval van topbag, of in geval van geen topbag, maar 2 voortassen.
Uitgaande van de volgende uitgangspunten:
- stuurtas (nikon d700+70-300VR, kaartenset, telefoon) = ca. 3,3kg
- zijtas achter links (slaapmat, slaapzak, pan, toilettas) = ca. 4,8kg
- bovenop bagagedrager (tent) = ca. 2,0 kg
- zijtas achter rechts (kleding, electronica, ehbo-set, flightbag) = ca. 4,8kg
- frametas (gereedschap, groothoeklens, gps, fietspomp, binnenbanden) = ca. 3,2kg
- voortas links (4L waterzak, ducktape, benzinebrander) = ca. 1,5kg
- voortas rechts (4L waterzak, waterfilter) = ca. 1,5kg
- gewicht fiets (inclusief pedalen, dragers, bidons, benzinetank) = ca. 15,0kg
- gewicht fietskleding aan tijdens fietsen, incl. lege camelbag = ca. 2,0kg
- lichaamsgewicht fietser = ca. 92,0kg
- totaalgewicht fietser (lichaamsgewicht, kleding, camelbag, 1,5L water) = ca. 95,5kg
- gewicht watervoorraad = ca. 10,75L
- gewicht eetvoorraad = ca. 2,0kg
- verdeling gewicht fietser naar achter- en voorwiel = ca. 2/3 achterwiel vs. 1/3 voorwiel
Met andere woorden als ik kies voor een stabieler stuurgedrag (dus zonder voortassen), dan gaat al dat gewicht naar het achterwiel (in de topbag). Een toename dus van 11,8kg op het achterwiel (totaal 98.8kg, inclusief toename gewicht topbag) en een afname van 12,9kg op het voorwiel (totaal 43.0kg, inclusief afname gewicht voortassen en voordragers).
Mijn conclusie is dat in mijn geval dat 98,8kg wel erg veel is voor een achterwiel; 87,0kg voor de belasting van het achterwiel (in rust) lijkt me al veel, laat staan dat je er ook nog met snelheid over stenen en hobbels gaat. Dus ik denk dat met voortassen rijden voor mijn spaken ietsje beter is dan alles in de topbag proppen en het volume en gewicht van de voortassen te besparen.
Nu zullen de werkelijke krachten op het wiel zowieso hoger zijn dan die 87kg zwaartekracht, aangezien impuls is massa maal snelheid. Zal hoe dan ook de snelheid in de afdaling in de gaten moeten houden om het achterwiel te besparen.
Dus eigenlijk een beetje tegenstrijdige conclusie ten aanzien van het veel gehoorde advies om voortassen en voordragers te elimineren.... dat geldt dus alleen als je de gewichtsverdeling over het voor- en achterwiel weet te beheersen. Is 100kg op een enkel achterwiel verantwoord? Vorig jaar op de Great Divide is het wel gelukt (toen had ik in een uiterste situatie zelfs nog meer mee en dat ging goed met spaken en velg), maar wat is over het algemeen genomen de maximale belasting die een goed 26" wiel aan kan?