Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen op trein in België beperkt mogelijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen op trein in België beperkt mogelijk

Hoe zit het met het overstappen van Brussel naar de luchthaven? Volgens NS highspeed gaat de verbinding vanuit NL via Brussel-Centraal, maar volgens de NMBS site kan je daar geen fietsen in of uitladen. Is het dan het beste door te treinen naar Brussel-Zuid?
Belangrijk

Het aantal beschikbare plaatsen voor fietsen verschilt naargelang het type trein.
Om in alle rust en comfort te kunnen reizen, raden we je aan om met je fiets buiten de piekuren te reizen.
Het laden en lossen van fietsen en tandems moet gebeuren op de plaatsen die door de treinbegeleider aangewezen worden en onder zijn toezicht.
In Brussel raden wij, voor uw comfort, de stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord aan. Er kunnen geen fietsen worden in- of uitgeladen in Brussel-Centraal, Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk.
Beste Tovenaar,

Waarom zou je niet in Brussel Centraal kunnen uitstappen? Comfort betekent volgens hen misschien dat je heel snel moet zijn, omdat daar de trein niet te lang wacht. Dus ik vermoed dat ze het er gewoon hebben neergezet om opstopping te voorkomen. En wat geeft Deutsche Bahn aan op hun internationale reisplanner? Www.deutschebahn.de De NS geeft natuurlijk geen goed adviezen op hun website omdat ze vinden dat iedereen maar met de Thalys moet gaan.
Rutger
Beste Rutger,

"Er kunnen geen fietsen worden in- of uitgeladen in Brussel-Centraal" is toch wel wat minder comfortabel als je het vliegtuig moet halen ;-) Iemand nog ervaring met het overstappen daar in Brussel?
De perrons liggen in een flauwe bocht, waardoor het overzicht voor de boordchef wordt bemoeilijkt. Dat is wellicht de ratio achter dit beleid. Ik kom met enige regelmaat zonder fiets op Brussel Centraal. Het station is inderdaad druk en krap, met veel trappen. Ik weet niet of er liften of roltrappen zijn waar je makkelijk op kan met de fiets. Zeker in of rond de spits zou ik het niet riskeren en liever extra door de stad fietsen vanaf Brussel Zuid naar een ander station om in te stappen op een boemel naar het vliegveld.
Uitstappen in Brussel-noord en daar overstappen, de aftakking van de lijn naar Zaventem zit voorbij Schaarbeek. Probleemloos tenzij je extra trein kilometers wilt maken.
Bedankt,
In Brussel-Noord stopt de IC vanuit Rotterdam niet (meer), alleen in Centraal en Zuid. Ik denk dat het idd het beste is om in Zuid uit te stappen en evt een boemel later naar de luchthaven te nemen.
Rutger schreef:Beste Tovenaar,

Waarom zou je niet in Brussel Centraal kunnen uitstappen? Comfort betekent volgens hen misschien dat je heel snel moet zijn, omdat daar de trein niet te lang wacht. Dus ik vermoed dat ze het er gewoon hebben neergezet om opstopping te voorkomen. En wat geeft Deutsche Bahn aan op hun internationale reisplanner? http://Www.deutschebahn.de De NS geeft natuurlijk geen goed adviezen op hun website omdat ze vinden dat iedereen maar met de Thalys moet gaan.
Rutger
De website van de DB is normaal uitstekend, maar klopt niet bij het zoeken van een reisverbinding met fiets in Belgie. In Belgie kunnen in alle binnenlandse treinen fietsen mee als er ruimte is en als de treinbegeleider (conducteur) bij de hand is om de deur te openen, want de deur van het fietsenhok is op slot.
Kijk op het perron, waar het sleutelkastje is, want de treinbegeleider moet voor vertrek eerst een sleutel omdraaien.

Ook voor Frankrijk klopt de DB-site niet helemaal voor het zoeken van een verbinding met fiets. De DB-site geeft alleen regionale treinen aan in Frankrijk met gratis-fietsvervoer, terwijl in nachttreinen, Teoz- en Corail-treinen en veel TGV's (géén dubbeldeks-TGV's) fietsen meekunnen na reservering en tegen betaling van 10 Euro.
De tovenaar schreef:Bedankt,
In Brussel-Noord stopt de IC vanuit Rotterdam niet (meer), alleen in Centraal en Zuid. Ik denk dat het idd het beste is om in Zuid uit te stappen en evt een boemel later naar de luchthaven te nemen.
Het advies was altijd al om in Brussel-Zuid over te stappen. Brussel-Noord heeft geen liften. In Brussel-Zuid zijn de liften aan de uiteinden van de stations. Dit zijn grote liften, met ook voldoende ruimte voor de tovenaar-ligfiets. Je gaat dus voor de trein naar de luchthaven vanuit Brussel-Zuid dus weer terug door de tunnel naar Brussel-Noord.
Let op de Brusselse stations scherp op bagagedieven, want zij zijn razendsnel. Doe dit ook in de treinen, want ze stappen op het ene station in om even later snel op het volgende station met hun buit te verdwijnen!
keesswart schreef:
Aart C. Veldhuizen schreef:Nu blijkt echter dat de Belgische spoorwegen problemen hebben met materieel en dus dikwijls Oostenrijkse treinen inzetten waarin geen fietsen kunnen worden meegenomen. Ik zou dan maar moeten afwachten of er een trein aankomt waarin ik mee kan rijden. Weten jullie daar meer van? Kan ik het risico nemen, of lijk ik dan toch echt bij de Belgische grens te stranden met mijn fiets in de hand?
Het mysterie van de Oostenrijkse treinen is inmiddels opgehelderd. Bert Sitters heeft me laten weten dat het niet gaat om Oostenrijkse treinen in België, maar naar België. Tussen Amsterdam en Brussel rijdt nu af en toe een Oostenrijkse trein zonder ruimte voor fietsen. De reden hiervoor is dat de Fyra, die eerst pendelde tussen Amsterdam en Rotterdam, nu verlengd is naar Breda. Deze Fyra bestaat uit rijtuigen die eerst naar Brussel reden. Nu de Fyra doorrijdt naar Breda, is er een tekort aan rijtuigen ontstaan. Om dit tekort op te vangen, heeft de NS afgedankte wagons uit Oostenrijk gehuurd. In deze wagons is geen plek voor fietsen. Deze afdankertjes worden niet gebruikt voor de dure Fyra, maar voor de Beneluxtrein, het stiefkind van de NS. Opmerkelijk is dat ook fietswagons van de Beneluxtrein nu deel uitmaken van de Fyratreinen naar Breda, terwijl in deze semihogesnelheidstrein geen fietsen meegenomen mogen worden. Ja, jullie lezen het goed: de Beneluxtrein heeft nu regelmatig geen fietswagons, omdat die worden gebruikt voor de Fyra, waar geen fietsen in mogen.
Het laatste bericht is er dat op de twee Oostenrijks treinen die dienst doen tussen Amsterdam en Brussel nog deze maand een rijtuig met een fietsenhok wordt gekoppeld. In tegenstelling tot vorig jaar bestaan de gewone Brussel-treinen dit jaar weer uit zeven rijtuigen (i.p.v. zes vorig jaar), waardoor er wat meer ruimte is.
Het fietsenhok is ongeveer in het midden van de trein: in het eerste tweede klas rijtuig na of voor de eerste klas rijtuigen. Hier is ook het hok van de conducteur, zodat je de hulp van de conducteur altijd kunt ingeroepen als andere passagiers de fietsplaatsen in beslag genomen hebben. Je betaalt ten slotte 12 Euro extra voor je fiets. Er zijn conducteurs die vooraf waarschuwen: "Als er fietsen komen moet u plaats maken, dus kunt u beter plaats nemen op een van de stoelen die nog vrij zijn binnen in de coupé."