Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets in de trein vanuit Parijs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Met de fiets in de trein vanuit Parijs

De meest eenvoudige manier om van Parijs naar Nederland te reizen per trein met fiets is via Lille in Noord-Frankrijk en Antwerpen (zoals ook al eerder werd aangegeven). Om vanuit Parijs naar Lille te gaan kan je opteren voor regionale treinen (gratis fietsvervoer), maar er zijn ook sommige TGV's die fietsen vervoeren (maar niet die tussen Parijs en Brussel). Nota bene: Lille-Europe en Lille-Flandres liggen slechts 300 meter van elkaar, het maakt dus eigenlijk weinig uit in welk station je toekomt. Om uit te zoeken welke TGV's fietstransport toelaten kan je best de trajectplanner op de website van de SNCF uitproberen. De TGV's waarop fietsvervoer mogelijk is staan aangeduid met een symbool. Let wel, een fiets meenemen op de TGV kost 10 EUR, en de fietsreservatie moet op hetzelfde moment worden uitgevoerd als wanneer het vervoersbewijs wordt aangekocht (aan het loket, via telefoon of bij een erkend reisagentschap van de SNCF). Op je vervoersbewijs staat aangeduid op welke plaats je moet gaan zitten, en in principe bevinden de plaatsen voor de fietsen zich vlakbij. Meer info hierover kan je vinden op http://www.velo.sncf.com/.

Eens je in Lille bent moet je je naar het station Lille-Flandres begeven in het geval dat je je daar nog niet bevindt. Neem van hieruit de IC-trein naar Antwerpen (Anvers in het Frans). Als je nog geen treinkaartje hebt kan je dat hier in het station kopen. De fietskaart moet je echter op de trein bij de conducteur kopen. Begeef je dan naar het perron en meld je voor het instappen aan bij de conducteur. Meestal is dit een Vlaming, dus kan dat in het Nederlands :-) Hij/zij zal je dan een fietsticket verkopen (ik vermoed een internationaal fietsticket) en zal de fiets inladen in de bagageruimte. Bij aankomst in Antwerpen haalt de conducteur de fiets dan weer van de trein.

En vanuit Antwerpen vermoed ik dat je wel weet wat je moet doen...
Een kleine aanvulling op bovenstaande:
Als je je treinkaartje in Parijs koopt, kan je daar gelijk een internationaal fietskaartje bij kopen. Deze kostte mij 16 euro en is dan geldig voor o.a. Frankrijk, België en Nederland. Hoef je niet 2x een fietskaartje te kopen.
jlisrael schreef:Als je je treinkaartje in Parijs koopt, kan je daar gelijk een internationaal fietskaartje bij kopen. Deze kostte mij 16 euro en is dan geldig voor o.a. Frankrijk, België en Nederland. Hoef je niet 2x een fietskaartje te kopen.
Ow, wist ik niet. Geldt dat fietskaartje dan ook voor het TGV-traject, of deed je Parijs-Lille met regionale treinen?
Wij zijn vanaf gare du nord via amiens, lille en antwerpen naar Nederland gegaan. Dat was in ons geval (zonder reservering) de helft van het geld in vergelijking met de tocht rechtstreeks van gare du nord naar lille.

Met een beetje frans aan de balie kan je vragen naar de alternatieven.
lebelge schreef:
jlisrael schreef:Als je je treinkaartje in Parijs koopt, kan je daar gelijk een internationaal fietskaartje bij kopen. Deze kostte mij 16 euro en is dan geldig voor o.a. Frankrijk, België en Nederland. Hoef je niet 2x een fietskaartje te kopen.
Ow, wist ik niet. Geldt dat fietskaartje dan ook voor het TGV-traject, of deed je Parijs-Lille met regionale treinen?
Fietskaartje gold ook voor het TGV-traject
jlisrael schreef:
lebelge schreef:
jlisrael schreef:Als je je treinkaartje in Parijs koopt, kan je daar gelijk een internationaal fietskaartje bij kopen. Deze kostte mij 16 euro en is dan geldig voor o.a. Frankrijk, België en Nederland. Hoef je niet 2x een fietskaartje te kopen.
Ow, wist ik niet. Geldt dat fietskaartje dan ook voor het TGV-traject, of deed je Parijs-Lille met regionale treinen?
Fietskaartje gold ook voor het TGV-traject
Mijn excuses voor de nieuwsgierigheid, maar hoe zag dat ticket er dan wel uit?
In principe worden er in Frankrijk geen internationale fietstickets verkocht (behalve op een CityNightLine-trein misschien).
De toeslag voor fietsvervoer op de TGV zit voor zover ik weet geïntegreerd in het gewone biljet. Voorbeeld: http://www.hapoelshack.com/img/maxi/tgvvelouku.jpg. Was dit misschien heel recentelijk?
scheeltje schreef:Met een beetje frans aan de balie kan je vragen naar de alternatieven.
Maar dan moet je toch een beetje geluk hebben met het personeel. Eind juni van vorig jaar zat ik op de trein tussen Lille en Antwerpen, en waren er twee Nederlanders ter goeder trouw met de fiets op de trein gestapt zonder te betalen en zonder de treinbegeleider te verwittigen.
De loketbediende in Parijs had hen laten weten dat ze gratis de fiets op de trein konden meenemen tussen Parijs en Antwerpen op voorwaarde dat ze geen hogesnelheidstreinen namen.
En voor die uitleg had de treinbegeleider natuurlijk maar weinig begrip toen ze de kaartjes kwam knippen.
lebelge schreef:
scheeltje schreef:Met een beetje frans aan de balie kan je vragen naar de alternatieven.
Maar dan moet je toch een beetje geluk hebben met het personeel. Eind juni van vorig jaar zat ik op de trein tussen Lille en Antwerpen, en waren er twee Nederlanders ter goeder trouw met de fiets op de trein gestapt zonder te betalen en zonder de treinbegeleider te verwittigen.
De loketbediende in Parijs had hen laten weten dat ze gratis de fiets op de trein konden meenemen tussen Parijs en Antwerpen op voorwaarde dat ze geen hogesnelheidstreinen namen.
En voor die uitleg had de treinbegeleider natuurlijk maar weinig begrip toen ze de kaartjes kwam knippen.
Dat klopt helemaal. Wij hebben het in Lille 5 keer nagevraagd en hadden geen fietskaartje nodig naar Antwerpen. In de trein aangekomen bleek dat wel zo te zijn. Een voordeel, in Belgie mag je je kaartje in de trein kopen (tenminste dat deden meerdere Belgische families om ons heen) dus zo ook ons fietskaartje. (Of wij hadden gewoon mazzel en troffen we een goedgemutste conducteur aan!)
Beste medefietsers,

ik heb plannen voor een fietsproject Middelburg -Parijs deze zomer voor ons gezin (5 personen). Ik heb op de reisplanner gezien dat er diverse D-treinen per dag tussen Parijs en Maubeuge rijden. Weet iemand hoeveel fietsen er in deze treinen meekunnen? En in de trein van Quevy naar Brussel?.
Het opsplitsen van ons reisgezelschap wil ik het liefst voorkomen....

grt Hans
In de trein die ik twee jaar geleden van Maubeuge naar Paris-Nord nam, was een hok dat voor fietsen werd gebruikt. In de trein van Quevy naar Brussel moet je de conducteur verwittigen, die dan met een sleutel een compartiment voor je fiets opent. Ik denk niet dat vijf fietsen op beide trajecten problemen gaan opleveren.
@peter.

Bedankt!, we gaan het zien.

Hans
Vorige week naar Parijs gefietst en teruggekomen met de regionale treinen in Frankrijk. Heel makkelijk. Fietsen in de voorziene ruimte plaatsen, ticket dagje op voorhand kopen, en rijden tot in Maubeuge. Vanaf Maubeuge (F) heb je een zalig mooi betonnen fietspad langsheen de Samber tot in Erquelinnes (B). In totaal ongeveer 13 km. Net over de Belgische grens (plots veranderd het wegdek in asfalt en zit het vol putten, en na een klein sluisje) moet je linksaf, van de Samber wegrijden. Na 250m rijd je een spoorweg over en direct erna rijd je rechts. Je vindt na 100 m aan je rechterkant de spoorweg. Heel de weg tussen Maubeuge en Erquelinnes is vlak. Je kan ook in Maubeuge overstappen op een trein tot in Jeumont (F) (1km van Erquelinnes) en dan tot Erquelinnes station rijden met de fiets. Tijdens weekdagen rijdt er een Belgische trein tot in Jeumont (F); lijn 24! Nog makkelijker, maar meer af- en opladen van je fiets!