Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen volgens een routeboekje of niet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen volgens een routeboekje of niet

Leon schreef:
diekleur schreef:Ik zit hier de michelin gids van frankrijk 2011 te bekijken en ik zie dat er ook fietsroutes ingetekend zijn, wandelroutes en sightseeingroutes, dus de voorpret kan beginnen met het uitstippelen van een route richting het zuiden. :P
Als de Firma Michelin fietsroutes intekent op een kaart moet je je wel een paar keer achter de oren krabben. Zijn die routes uitgezet door fietsers? Wat voor fietsers? Van wanneer dateren die routes?
Leon

ik heb het even nagekeken in de gids

source association francaise des veloroutes et voies vertes

zover ik het frans begrijp zijn dat lange afstandsroutes

eelco
diekleur schreef: ik heb het even nagekeken in de gids
source association francaise des veloroutes et voies vertes
zover ik het frans begrijp zijn dat lange afstandsroutes
eelco
Het zijn vrijliggende fietspaden; vaak jaagpaden of opgeheven spoorlijnen; zie http://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html
Gebruikt niemand gps-tracks?
Het nadeel is dat je iets gaat doen wat iemand anders heeft bedacht (is met een boekje trouwens ook) maar het voordeel is dat iemand anders er al (lang) over heeft nagedacht wat een interessante route kan zijn, bijv. de hierboven al genoemde locals.
Speciaal voor onverharde trajecten kun je nauwelijks om de gps heen, zodat je tenminste niet al te veel gaat dwalen. Tenzij je van dwalen je hobby hebt gemaakt hebt natuurlijk.
Ik heb beide wel gedaan en ik vind alles wel leuk...

De routes in de boekjes zijn met zorg gemaakt, waar ze soms jaren mee bezig zijn. En ik vind de meeste ook erg mooi. Lekker gemakkelijk ook, je hoeft niets voor te bereiden. Ben met Benjaminse vanuit Basel naar NL gereden (tegen de beschrijving in) en die kaartjes zijn al goed te gebruiken.

Maar als je bijv. zelf een route in gedachten hebt of bepaalde plaatsen of andere bezienswaardigheden kan je zelf ook routes maken natuurlijk.

In Nederland bekijk ik een route ook eerst op de kaart, ik wil zelf zoveel mogelijk vrijliggende fietspaden rijden maar soms gaat een route toch over een weg, dan wijk ik af.

Het hangt ook van het land af, is er een soort LF routestelsel, zoals bijv in Duitsland, België, Luxemburg, Zwitserland dan vind ik dat ook erg leuk.

Soms kan je dingen niet op de kaart zien. In noord Duitsland reed ik eens langs de kust naar Polen, West Duitsland reed ik vooral achter een dijk, wel op fietspaden maar echt mooi was het niet, in Oost Duitsland was de kustroute prachtig. Zo'n routeboekje probeert verschillende routes uit en kiest dan de mooiste. Dat kan ik toch ook wel waarderen.

En soms fiets ik geen van beide. Ik had bijv fietskaarten van Hamburg naar Praag, daar liep ook een fietsroute volgens boekje, maar er liepen ook weggetjes pal langs de rivier die niet op mijn fietskaarten stonden, waar de officiële Elberoute ook niet liep maar die ik wel het leukste vond, die zocht ik dus steeds op.

Het hangt er ook vanaf hoe je zelf bent. Vind je een route uitstippelen leuk, kan je goed kaart lezen en vind je dit leuk. Ga je die route dan van te voren uitstippelen, heb je daar tijd voor? Of lees je onderweg steeds de kaart en zie je wel waar je uitkomt, vind je dat misschien een uitdaging, of vind je dat een opgave en kijk je liever om je heen.

Ook al rij ik met een routeboekje dan kom ik maar heel weinig Nederlandse fietsers tegen, misschien een stuk of 5/10 per route en dat terwijl ik de route nog wel eens tegengesteld fiets als dat zo uitkomt. Sommige routes zijn populair bijv langs de Donau of Elbe, langs de Bodensee dan zijn er fietsers uit allerlei landen, wat ik ook wel gezellig vind, ook al fiets je elkaar alleen voorbij met een groet. Meestal kom ik weinig fietsers tegen, naar Santiago bijv, toch een populaire route, dan kom ik misschien in totaal zo'n 10 andere fietsers tegen in die hele maand. Als dat het enige is wat je ervan weerhoud om een boekje te nemen zou ik daarvoor kiezen.

Misschien vind je het wel erg leuk om eens een medefietser op de camping tegen te komen als je 6 weken onderweg bent.
Onderweg naar Santiago, kwam ik eens een man tegen die soms spontaan voor andere kookte, deed hij ook voor mij dus, heb ik nog steeds leuk contact mee. En ik vond dit zo leuk dat toen ik eens een Snel fiets zag staan op een route, ik ook voor 2 kookte en de ander uitnodigde. Dat was wel grappig want ik had die persoon nog niet gezien toen ik al aan het koken was, bleek het iemand te zijn die ik kende van iets heel anders.
Met en zonder, met heb je tips en tricks zodra je afwijkt komt het avontuur op je af en situaties die je niet kan plannen, dit is onze ervaring dus zou route doen en ervan afwijken
david
Hoi Eelco,

Omdat het je 2e fietsvakantie gaat worden, zou ik toch even kiezen voor t gemak van een boekje. We hebben vorig jaar rond die tijd de groene weg gefietst en we zijn echt niet over de Nederlanders gestruikeld. Zo vroeg in het jaar is nog niet alles open en dan is zo'n boekje zeker handig.
Succes.

Gr Linda
Bedankt voor alle goede reacties.
Ik heb nog eens goed nagedacht, en heb besloten om een route via routeboekjes te gaan rijden, met aanvullend michelinkaarten.

Ik ga eerst met de trein naar vlissingen om vanuit daar de lf1 naar Boulonge sur Mer te volgen, daar aangekomen neem ik de routeboekje Normandie en Bretagne naar Saumur.

Vanuit Saumur fiets ik langs de Loire naar Tours waar ik de St.Jacobs fietsroute deel2 naar St.Jean de Port neem, vanuit daar ga ik de Katharen Baskenroute volgen naar Narbonne. Daar zoek ik mijn weg via Michelinkaarten naar Avignon en pak daar het boekje fietsen langs Zuid Franse Gorges erbij om richting Nice te komen.

In Nice denk ik dat ik de boot naar Ajaccio Corsica neem om dan weer naar Bastia te fietsen, daar neem ik de boot naar Genova vanaf daar is het nog een klein stukje naar Alessandria waar de autoslaaptrein naar Den Bosch vertrekt, op 11 juni, die ik inmiddels geboekt heb.

Dus beste mensen als je me in vlissingen op 30 april uit wil zwaaien :D , ik kom daar om omgeveer 10 uur aan, je herkent me aan mijn Stevens Randonneur met zwarte achtertassen met een goedlachse jongen erbovenop :P

Nog 4 weken kan niet wachten tot het zover is.