Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoog water - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoog water

Ik maak niet dagelijks foto's zoveel veranderd er nu niet. Heb wel foto's gemaakt maar dat zegt jullie niets omdat ik van datzelfde punt geen foto's heb zonder water. Die zal ik maken als het gezakt is. En ik kan nu wel een foto van het strand plaatsen maar ik kan er nu niet komen om een foto van zelfde punt te maken want dat staat compleet onder water. Dat wordt misschien straks in teva's en blote benen door het water lopen, toch maar een keer laarzen kopen.

Het is 22 cm gezakt, nu al even stabiel en de laatste peiling 1 cm gestegen zowel in Lobith als hier. Ik verwacht dat het vanaf nu zal gaan stijgen.

Morgen komt er iemand helpen om de bijen hoger te zetten, ik wil het proberen met één of twee pallet(s) eronder, denk dat dat de minste verstoring geeft. En dan maar hopen dat het hoog genoeg is. Ik ga het geheel met stenen verzwaren. Bijen slapen niet ze zijn in winterrust, ze bewegen hun vleugels om warm te blijven en zitten nu op een tros. Een tik op de kast is al verstoring, een stuk wapperend plastic of zo ook.

Mijn 2 nieuwste stopcontacten zijn laag gemaakt, dom, de oude zitten allemaal hoog.

Zelfs mijn kelder is nog droog terwijl ze in Tiel al onder water staan, voor het eerst sinds 1995.

Duim maar voor mij dat het niet in huis komt! De kelder mag, maar niet in het woongedeelte. Ik heb op de begane grond 3 kamers en de keuken met woonkamer die allemaal vol spullen staan, dan nog een opkamertje maar zo hoog komt het niet.
Ik zal heel hard voor je duimen. :)
Vanmorgen meteen naar de kersenbomen gekeken staat er al water onder de bomen, niet dat ik dat nu al verwacht.
Ontbijt voor de computer, eerst de waterstanden bekijken.

Vannacht Lobith 15 cm gestegen en het is nog maar zaterdagochtend. Omdat ik nooit eerder de waterstanden heb bekeken zegt mij dat niets, donderdag was het 25 cm hoger en toen stond het 70 cm onder de tuin ('s nachts was het hoger maar heb ik niet meegekregen). Ik ga de ordners en diamagazijnen toch maar vast op zolder zetten en alle losse dingen in een doos stoppen. Hier is het 2 cm gezakt.

Ik ga maar een was draaien wie weet wanneer ik weer kan wassen, wasmachine staat op laagste punt van het huis.

Nog steeds hoop ik stiekem dat de voorspellingen niet kloppen en de 1600 in Lobith niet gehaald wordt. Zou dat een normale reactie zijn, ontkenningsfase? gisteren vertelde iemand dat wind 20 cm scheelt, voorspelling windkracht 4 dan staat het in huis, maar ik geloof het niet hoe kan je nu 20 cm zeggen, dat verschilt dan toch? en weersvoorspellingen zitten er zo vaak naast. Ontkenning dus.
De laatste jaren was er vaak nieuws over hoge waterstanden en overstromingen.... Maar er wordt met geen woord gerept over water in de buizen van de elektriciteit in de huizen. Hoe krijgt men die droog? :roll:
Krijg je dan elektrische schokken als je het water aanraakt?
Dat zijn vragen die ik mij ook afvraag. De vorige bewoner zei dat hij het zelfs niet afgesloten had toen het in 1995 zo hoog in huis stond hij zei dat het niet hoefde omdat de stopcontacten hoog zaten. Bij mij zitten er nu 2 laag en ik ga dat toch maar afsluiten als het in huis komt, maar hoe, alleen de hoofdschakelaar of dat dan afdoende is weet ik niet, ga nog wel een elektriciteitsbedrijf daarover bellen. Zonder elektriciteit heb ik ook geen telefoon, kachel, warm water en kan ik ook niet koken. Het huis is tegen een elektriciteitshuisje aangebouwd... ook dat was in 1995 net niet afgesloten maar dat lag toen net boven water op een verhoging, zo hoog komt het nu niet. Waterschap zegt dat de aardlekschakelaar uitspringt bij water, alleen heb ik die ook?, huis uit 1800.

Waterschap is langs geweest, de voorspellingen wisselen van onder de 1600 meter bij Lobith tot juist hoger. Er blijft contact met mij, hij raadde mij aan dingen vast boven te gaan zetten. Mijn dia's en ordners staan daar nu, niet gemakkelijk trap op met spullen met een kapotte knie, rug en nekwervels, ik zit wel over mijn max voor vandaag. Kan ik in ieder geval eindelijk de vloer eens een keer schrobben hier. (na de dreiging dan wel)

Ik herinner mij Kenia. Ik zou een trektocht in noord Kenia maken, door de woestijn, heuvelachtig, we hadden ezels nodig om heel veel jerrycans met water mee te nemen. Dus we vertrokken met zoet water. Na een aantal dagen vulde we de jerrycans die leeg waren weer met brak water. Daarvoor werd er midden in een lege rivierbedding gegraven. Daar stonden we met een groepje, een stel ezels, ineens sprongen de Afrikanen die stonden te graven omhoog en rende uit de rivierbedding. Geen idee waarom, maar ik ging er maar achterna. Komt er een golf aan die de hele rivier opvulde. Dat had ik nooit verwacht dat het zo snel kon gaan. Toen het zwaar werd voor de ezels gooide de Afrikanen veel jerrycans leeg (waar wij niet bij waren) en vertelde ons dat zij het brakke water wel zouden drinken, niet wetende (zij dan, wij wel) dat we dat in de tocht ook niet meer tegen zouden komen...

In de USA liep ik in Pageravijn heet dat geloof ik, ook daar kon het ravijn zich ineens vullen bij regen, geen ontsnappen voor 19 km, dode dieren zaten hoog boven ons klem tussen de rotsen, overvallen door het water.

Zo is het hier gelukkig nu niet, als het in Lobith hoog is heb ik nog de tijd om maatregelen te nemen.
fiets-ster schreef:Waterschap zegt dat de aardlekschakelaar uitspringt bij water, alleen heb ik die ook?,

Aparte grijze draaiknop in de meterkast, met een heel klein drukknopje ernaast. Als je op dat testknopje drukt knalt de draaischakelaar een kwartslag terug en is het huis stroomloos. Terugzetten door de draaiknop weer terug te zetten, veel plezier met het opnieuw instellen van alle wekkers ed ;)
Op dit moment wordt mijn huis ook leeggeruimd. Niet vanwege de hoge waterstand, maar vanwege renovatie. Het huis staat op het restant van de in 1717 weggespoelde zeedijk (met 2580 doden als gevolg). Het dak en de begane grond-vloer worden vervangen. Dit was een huurhuis en de corporatie wilde hem slopen (bouwjaar 1949). Door het huis over te kopen wordt sloop voorkomen. Omdat wij hier al zo lang wonen (ruim 24 jaar), bedraagt de koopsom slechts € 27.500,– geen grapje! Wij wonen hier toch zo mooi met riante uitzichten over het Groninger platteland. M'n andere helft van en trouwboekje en ik gaan tijdelijk drie huizen verderop wonen. Bij de IKEA hebben wij een mooie nieuwe keuken gekocht.
Alleen al vier grote verhuisdozen zijn nodig om mijn fietsvakantie-dia's in magazijnen op te bergen! Het is ff behelpen, er staan overal dozen en spullen door het huis.
Wauw, fantastisch een huis waar je 24 jr blijkbaar met plezier hebt gewoond voor die prijs kunnen kopen. Daar komt voor het opknappen nog wel wat bij maar dan nog, wel heel drastisch het dak, de vloer en de keuken maar dan heb je misschien ook een nieuw huis. Wonen jullie daan ook aan zee? Heb je foto's van het huis?

Succes met de verhuizing.

De waterstand vanmorgen is precies 100 meter onder het hoogste punt van 1988. Vergeleken met gisterenochtend 32 cm gestegen.

Ik heb nog nooit zoveel auto's op de dijk zien rijden dan gisteren. In diverse steden hebben ze straten afgesloten en schotten geplaatst. Morgen moet ik naar Tiel, ik zal een fototoestel meenemen.
De berichtgeving is gunstig. Ze verwachten nu maandag het hoogste punt van 1540 cm, ipv de 1600 cm waar ze het eerst steeds over hadden. Het zal in het stroomgebied van de Rijn dit weekend niet regenen en maandag maar een beetje. Windkracht 4 is windkracht 3 geworden in de voorspelling, wel uit ongunstige richting. Ik ga er nu vanuit dat het goed gaat.

De bijenkasten zijn 2 pallets verhoogd en zijn door de verstoring spontaan gaan vliegen en heel actief nu dode bijen naar buiten aan het werken. Nu maar hopen dat ze dit overleven, het is hier 8 graden, je mag pas met 15 graden in de kast, bij welke temperaturen ze zelf vliegen weet ik eigenlijk niet, maar dat hadden ze hier ook toen het warmer was nog niet gedaan.
fiets-ster schreef:Wauw, fantastisch een huis waar je 24 jr blijkbaar met plezier hebt gewoond voor die prijs kunnen kopen. Daar komt voor het opknappen nog wel wat bij maar dan nog, wel heel drastisch het dak, de vloer en de keuken maar dan heb je misschien ook een nieuw huis. Wonen jullie daan ook aan zee? Heb je foto's van het huis?

Succes met de verhuizing.
Hier zijn de foto's, die al eerder op het WF-forum heeft gestaan, al is het huis maar gedeeltelijk te zien. Ons huis staat 80 cm hoger dan het straatniveau, dus is onze tuin licht hellend. In 2008 heb ik een nieuwe schuur in Zweedse stijl gebouwd, waarbij de twee deuren niet even hoog staan. Vroeger liep hier de Middeleeuwse zeedijk, die bij de beruchte Kerstvloed van 24 dec. 1717 is weggespoeld. De kerk van Westernieland stond tot 1717 midden in het dorp, daarna is het dorp alleen ten oosten van de kerk herbouwd. En de scheve toren heeft aan de oostkant geen galmgaten! Het land vóór ons huis is nu twee keer verder zeewaarts ingepolderd. Bij het tuinieren vind ik nog altijd schelpen in de grond.
Voer Schaapweg te Westernieland in op Google Maps en zoek het kruispunt met Kaakhornsterweg op. Bekijk de omgeving op Street View. Het verkeersbord op de voorgrond met de zwarte kat erop heb ik zelf gemaakt. Schuif middels het pijltje op het wegdek wat in noordelijke richting. Die rij gelijke huizen wat verderop, daar wonen wij ergens.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KAFNXYMC

Afbeelding
Dat ziet er leuk uit. Dus ook nog een vrijstaand huisje voor die prijs, ik kan mij voorstellen dat je er erg blij mee bent.

De voorspellingen waren vanmorgen aangepast naar 1520 en blijft nu al een uur op 1514 staan, ik vraag mij af of het daarover heen gaat. Ik ben niet thuis als hier het hoogstepunt wordt gehaald.