Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een goede fietsnavigatie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een goede fietsnavigatie

Bedankt voor al jullie antwoorden. We begrijpen dat het toch nog redelijk complex is en dat we ons verder zullen gaan verdiepen de komende tijd.
Wel fijn om te horen dat er verschillende modellen goed bevallen, en de links naar de sites. Die gaan we eens nauwkeurig bekijken.

Zelf zitten we meer te denken aan de Edge-serie, voor het opladen via de naaf-dynamo. Kan iemand misschien meer uitleg geven over hoe dat werkt?
We hebben wel al iets gelezen over de oplader van B&M.

Afbeelding

We willen sowieso altijd de kaart bij hebben. We hebben gemerkt dat er altijd extra dingen op staan die handig zijn voor onderweg. 's Avonds bekijken we dan hoe de route er voor de volgende dag uitziet, ook qua pittige klimmen. De papieren kaart is een mooi naslagwerk voor de gefietste route, campingoverzicht etc. (en mocht de GPS uitvallen om welke reden dan ook, ben je niet overgeleverd aan moeder natuur).
Apparaten als de E-Werks zijn leuk voor de (wild)kampeerder die relatief weinig betrouwbare stroomvoorziening tegen zal komen onderweg.
Anders is een snellader voor AA-batterijen veel nuttiger om mee te nemen.

Modellen:
Zoals Peter (ankeric) al aangaf, zijn er op dit moment 3 modellen actueel van Garmin:
Dakota: heeft een beter afleesbaar scherm dan de Oregon-serie. Basiskaart met schaduwreliëf (i.i.g. de "20". Lange batterijduur met zo'n 20 uur. Licht.
Oregon: iets groter dan de Dakota. Mindere afleesbaarheid van het scherm. Meer keuze uit modellen.
GPSMap 62: met knoppen. Goede afleesbaarheid, lange batterijduur. Iets minder licht.

Oudere modellen met een tragere processor, zodat modernere digitale kaarten trager of niet laden:
E-Trex: verschillende modellen, en ja, er zit echt verschil tussen deze serie en de bovengenoemde modellen. Al zijn er erg veel tevreden gebruikers van de E-Trex-serie. Maar met kaarten zijn ze nu eenmaal (veel) trager.
GPSMap 60: geroemd in zijn tijd, maar nu echt relatief traag geworden met de huidige kaarten.

Kaartmateriaal:
Op diverse plaatsen is gratis én goed kaartmateriaal te verkrijgen. Zie de Wiki voor meer info (het staat er allemaal).
Zowel Garmin als WayPoint maken ook interessante kaarten, waarvoor echter betaald dient te worden. Die van Garmin worden vaak ook illegaal online aangeboden.
Goed overzicht RobertJan, maar betekent dit dat er de afgelopen jaar nauwelijks ontwikkelingen zijn geweest op gebied van fiets- en wandelnavigatie. Ik had al in m'n gedachten een nieuw draadje te starten met het verzoek om info op gebied van de nieuwste ontwikkelingen in deze maar Yvette was me voor.
Ik heb ca. 3 jaar een GPSMap 60CX en ben daar zeer tevreden over: reeds 10.000den km op de teller staan. Ik constateer dat er weinig vooruitgang in het ontwikkelen van fiets- en wandelnavigatie is geboekt. Is dat juist?
Robertjan schreef:Oregon: iets groter dan de Dakota. Mindere afleesbaarheid van het scherm. Meer keuze uit modellen.
Het scherm van de Oregon 550 schijnt aardig goed te zijn.

http://www.gpsfix.net/wp-content/upload ... ompare.JPG

Van links naar rechts: GMAP60CSx, Dakota 20, Oregon 550t, Oregon 400t.

Zie ook: http://gpstracklog.com/2010/07/garmin-o ... creen.html

De Oregon 450 en 550 hebben een goed scherm.
Voor zij, die nu een model uit de GPSMap 60-serie hebben of overwegen:

(Dit ben ik overigens niet zelf.)

@Leo:
Anatoly Ivanov heeft eens de 550T en de Dakota 20 naast elkaar gebruikt. Interessant wat zijn conclusie is.
Een professioneel fotograaf heeft mijns inziens meer kijk op helderheid en zichtbaarheid van een 2D-oppervlak, dan een GPS review-/info-site.

@Dries:
Ik denk dat er op het moment nog weinig grote stappen plaatsvinden. Dit zal deels komen omdat de markt vrijwel geheel in handen is van Garmin, en zij zien de consumenten, zeker de fanatiekere buitensporters, slechts als een klein plasje naast een grote oceaan. Daar zullen ze dan ook i.h.a. niet groots in investeren m.b.t. ontwikkelingen.
Vandaar dat ik altijd geïnteresseerd ben in alternatieven (zoals de Spaanse TwoNav Aventura, bij ontbreken van ontwikkelingen bij Lowrance en Magellan). Maar helaas bieden die momenteel net zoveel voor een zeker 50% hogere prijs.
Bovendien zijn de goede gratis kaarten, zoals van Open MTB Maps én natuurlijk van Minko, op basis van Garmin-units.
In het Duitse blad Trekkingbike zijn er naast de Garmin ook een aantal andere apparaten getest:
http://www.trekkingbike.com/tbo/trekkin ... nodeid=110
Robertjan schreef:Leo:
Anatoly Ivan heeft eens de 550T en de Dakota 20 naast elkaar gebruikt. Interessant wat zijn conclusie is.
Een professioneel fotograaf heeft mijns inziens meer kijk op helderheid en zichtbaarheid van een 2D-oppervlak, dan een GPS review-/info-site.
@Robertjan, kijk naar de datum van het verhaal. Verhalen op het internet raken snel verouderd. Na deze datum hebben de Oregon 450 en hoger een upgrade gehad van het scherm. De Oregon 400 is nog van het oude type, ga daar met een bocht om heen. Persoonlijk vind ik de Oregon 450 het mooiste, het extra kaartmateriaal van de 450t is niet bijzonder, en de noodzaak van de camera op de 550 zie ik ook niet in.

Het verschil in scherm tussen de Dakota en Oregon vind ik ook groot. Op de Oregon zie je veel meer.

Afbeelding
Ik zie het pad toch duidelijker op de Dakota dan op de Oregon. Te veel info kan ook afleiden.. :wink:
Maar je hebt wellicht gelijk met de schermen van de verschillende modellen. Ik vind het alleen zo eng als een bedrijf verschillende producten onder dezelfde naam verkocht heeft: je moet altijd maar gokken welke versie je hebt, of er extra op letten. Van mij hadden ze de modellen met het nieuwe scherm een andere naam mogen geven.
De Dakota is ook lekker compact.

@Minko:
Google Vertalen maakt een woordenbrij van het artikel, waar ik niet echt iets van kan bakken.
Wel begreep ik dat alleen de Garmins, de Lowrance, en de SatMap normale batterijen hebben. Voor fietsreizen is dat dus veel handiger.
Dan blijft alleen het kaartmateriaal over. Voor Jan Modaal lijken me de gratis beschikbare kant-en-klare kaarten die voor Garmin-units beschikbaar zijn, dan toch doorslaggevend.
De Oregon voor een groter scherm.
De Dakota voor zijn compactheid.
De GPSMap 62 voor de knopjes en bewezen diensten.
Robertjan schreef: @Minko:
Google Vertalen maakt een woordenbrij van het artikel, waar ik niet echt iets van kan bakken.
Een beetje wereldfietser verstaat toch wel Duits? :roll:
btw Je vergeet de Edge, die nieuwe 800 ziet er ook mooi uit, alleen betaal je je wel blauw (2x zo duur als de Dakota 10)
Die vergeet ik helemaal niet. Ik vind een Li-Ion batterij nu eenmaal niet toepasbaar in een GPS voor een fietsreiziger. Een snellader met batterijen kwijt raken in een WC-kot van een camping is nog tot daar aan toe. Een mooie sport-GPS kwijtraken in datzelfde kot is een stuk droeviger. (Om gelijk maar een praktische invulling te geven.) Als de batterijen van je Dakota, GPSMap 62, of Oregon leeg zijn, stap je gewoon een supermarkt in een (klein) dorpje binnen en koop je Lithium batterijen voor je GPS. Gebeurt dat bij een Edge, dan moet je op die kaart-met-te-grote-schaal gaan fietsen...

En nee, Duits is niet makkelijk voor me om te lezen. Ik houd het voorlopig bij Nederlands, Engels, en Spaans.
Ik deel jouw mening, maar als je beschikking hebt over een naafdynamo die de GPS hetzij direct, hetzij indirect kan voeden dan is dat geen issue meer.
Ik doe beiden al een paar jaar, zowel GPS op naafdynamo als op batterijen met snellader. Ik heb ervaring met PedalPower, Zzing en E-Werks met- en zonder batterijbuffer en met de snelladers van o.a. Varta.

Wat het best werkt hangt af van het gebruik. Heb je een track waar je maar een paar keer per dag op hoeft te kijken omdat er toch geen andere weg is, of omdat je eigenlijk op de kaart fietst en alleen wil weten waar je bent, dan is het stroomverbruik laag en gaan de AA's wel een paar dagen mee. In dat geval is een goeie snellader met wat extra batterijen wel zo makkelijk en eenvoudig.

Fiets je daarentegen door zoiets als de Randstad en heb je de GPS voortdurend nodig dan haal je geen 8 uur op twee AA's. In dat geval is het wel zo plezierig wanneer de naafdynamo voor stroom zorgt. Bijkomend voordeel is dat de GPS dan niet in slaapstand gaat en dus permanent aan staat. In stedelijke gebieden of overal waar een fijnmazig wegennet ligt is dat plezierig.
Allereerst deel ik de mening dat kaarten door hun overvloed aan lijnen etc. minder goed leesbaar zijn. Vgl. Topo Nederland met Topo Duitsland en dan vind ik Nederland veel beter leesbaar dan de met heel veel lijnen(hoogte e.d) uitgevoerde Duitslandversie.

Het stroomverbruik met AA-batterijen vind ik met m'n Varta 2500mAh wel meevallen. Ik kan er wel zo'n 20 uren mee voorttuffen. Hangt zeker ook af hoe vaak je in- en uitzoomt, van optie verwisseld etc.. Steeds de kaart opnieuw moeten tekenen, kost waarschijnlijk veel meer energie. Ik zweer bij rechargable AA-batterijen omdat je er zoveel als mogelijk kunt meenemen. Ik heb er 2 sets, die zeker 40 uren meegaan en als ik in dat tijdsbestek nog geen wandcontactdoos voor m'n oplader heb gezien, dan mot ik de noord- of zuidpool wel hebben uberquert. :wink:
Paul&Yvette schreef:Zelf zitten we meer te denken aan de Edge-serie, voor het opladen via de naaf-dynamo. Kan iemand misschien meer uitleg geven over hoe dat werkt?
We hebben wel al iets gelezen over de oplader van B&M.
De Edge heb ik nooit op m'n fiets gehad, de E-werks lader van B&M wel. Een goeie lader, licht, klein en spatwaterdicht.
De E-werks heeft echter zelf geen batterijbuffer en die heb je bij de meeste GPS-en wel nodig. Gebruik je geen buffer dan gaat de GPS klagen wanneer je stopt en weer opnieuw klagen als je wegrijdt.

Er is van B&M inmiddels wel een batterijbuffer te koop. Ook klein, ook licht en ook spatwaterdicht. Die zit echter in een eigen nylon tasje dat je met een elastisch stuk klitteband aan het frame hangt achter de E-werks. De bekabeling loopt heen en weer, de bevestiging is een beetje een last-minute oplossing maar het werkt goed.

De E-werks heeft, voorzover ik weet als enige, ook de mogelijkheid om op 12 volt te laden. Daarop kun je een batterijlader aansluiten op de autoaansluiting. Dat laadt veel sneller dan over USB. Zo hou je de batterijen voor je GPS ruim op spanning en kom je eens in een hotel dan laadt je daar de rest.

Ik zoek nog naar een 12 Volt lader met verwisselbare batterijen die tijdens het laden ook de GPS van 5 Volt kan voorzien.
frank bueters schreef: Ik zoek nog naar een 12 Volt lader met verwisselbare batterijen die tijdens het laden ook de GPS van 5 Volt kan voorzien.
Misschien is de Varta Digital usb lader wat je zoekt?
De lader heeft een 12V input en een usb output, er kunnen max 4 AA of AAA batterijen in en het ding is licht en compact. Opladen van AA batterijen via het netstroom gaat vrij snel. Ik heb er echter geen ervaring mee met het opladen via naafdynamos.

Als ik het ding in het stopcontact steek dan laadt die of de batterijen of voedt hij de gps, niet alletwee tegelijk.
Wat weegt bij jullie al dat spul wel niet bij mekaar, gps, laders, accu's, kabels...?
DeFietsreiziger schreef:Wat weegt bij jullie al dat spul wel niet bij mekaar, gps, laders, accu's, kabels...?
Heb het even voor je gewogen:
- Varta lader 113 gram
- Oregon 300 met SD kaart 4 Gb 149 gram
- 4x AA 120 gram
- E-werks 53 gram
- kabels 50 gram??
Opgeteld nog geen 500 gram.

Of:
- Oregon 300 met SD kaart 4 Gb 149 gram
- E-werks 53 gram
- Bumm batterijbuffer 180 gram
- kabels 50 gram??
totaal 432 gram

Tel jij nou eens op wat fietskaarten van bijvoorbeeld westeuropa wegen?
De tovenaar schreef:
frank bueters schreef: Ik zoek nog naar een 12 Volt lader met verwisselbare batterijen die tijdens het laden ook de GPS van 5 Volt kan voorzien.
Misschien is de Varta Digital usb lader wat je zoekt?
De lader heeft een 12V input en een usb output, er kunnen max 4 AA of AAA batterijen in en het ding is licht en compact. Opladen van AA batterijen via het netstroom gaat vrij snel. Ik heb er echter geen ervaring mee met het opladen via naafdynamos.

Als ik het ding in het stopcontact steek dan laadt die of de batterijen of voedt hij de gps, niet alletwee tegelijk.
Als ik dezelfde heb, en ik denk dat ik die heb, dan is het antwoord ook hetzelfde: de een of de ander krijgt stroom, niet allebei.
frank bueters schreef:Opgeteld nog geen 500 gram.

Tel jij nou eens op wat fietskaarten van bijvoorbeeld westeuropa wegen?
225 gram (rondje Schotland).
Volgende vakantie, weet ik nog niet. Wordt veel gebruik maken van de kleurenlaser denk ik. :D
DeFietsreiziger schreef:
frank bueters schreef:Opgeteld nog geen 500 gram.

Tel jij nou eens op wat fietskaarten van bijvoorbeeld westeuropa wegen?
225 gram (rondje Schotland).
Volgende vakantie, weet ik nog niet. Wordt veel gebruik maken van de kleurenlaser denk ik. :D
Ik weet niet op wat voor bijbelpapier jij kopieert.

Als ik bijvoorbeeld de landelijke fietsatlas van de fietsersbond weeg zie ik 363 gram, dat is alleen nog maar een fietskaart van Nederland. Een kaart in een GPS is natuurlijk niet vergelijkbaar met de kaart van een of andere route. Bovendien ben je het plastic regenhoesje vergeten, 100 gram?