Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen met bivakzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wildkamperen met bivakzak

Pedalero schreef:Off topic: hoe train je daarvoor?

On topic: ik vind die Exped Vela 1 ook een mooi tentje. Enig idee waar ik deze in het echt kan zien?
Hoe train je daarvoor? Veel kilometers maken en zorgen dat je in goede conditie aan de start staat. Maar je prikt wel een goed punt aan die op dit forum volledig lijkt te ontbreken. Er lijkt soms alleen maar gesproken te worden over materiaal en dan metname de kwaliteit en het gewicht daarvan. Voortdurend spreekt men over de top van de pyramide....., maar het echte gereedschap van de vakantiefietser zit in zijn fysieke en mentale gesteldheid. Hoe je dat verbetert is een belangrijkere hamvraag dan het gewicht van je tentje en de soepelheid van je schwalbe bandjes.

Veel trainen dus (extensieve duurtrainingen t/m intervals), veel buiten zijn, op je eten letten, etc.
Een fietsvakantie (100cols) vlak voor zo'n race (gdr) zou dus wel eens de beste training kunnen zijn :).

Waar exped tentjes te zien zijn buiten hun site om, geen flauw idee. Even googlen dunkt me.
Ernst. schreef:
koenie schreef: Met die ingesteldheid (korte nachten), en je plannen (divide / collentocht) is de KWALITEIT van je nachtrust waarschijnlijk niet onbelangrijk .....
en dat in een bivakzak .... :?
Als je meer dan 20 uur per dag op de fiets zit (voorwaarde als je de GDR wilt winnen) is de kwantiteit van de nachtrust het enige dat telt.

In een race ga je geen tent opzetten. Je gaat ook niet koken, ik twijfel of ze zelfs een matje meenemen. Met zo'n uitrusting kun je dus niet de wereld om fietsen, ik zou daarom deze vraag dus ook niet hier stellen maar op een forum voor adventureracers o.i.d.
Waarom meteen willen winnen? Zoiets uitrijden op de grenzen van je kunnen is mij mooi genoeg. Denk dat 200km per dag zou moeten kunnen met een lichte bepakking en een goede fysieke voorbereiding. Maar een echte vakantie is het niet in de klassieke zin des woords, eerder een beproeving, waar je vooral achteraf veel plezier aan zult beleven :). En een beetje heel veel geluk hebben dat fysieke en materiele misere zal ontbreken.

Overigens benoem ik hier vrij gemakkelijk wildkamperen, maar met al die bosgeluiden snachts is het best wel spooky, daar moet je ook een beetje tegen kunnen. Maar goed, dat geldt ook voor wildkamperen in een tentje.

De top gdr-racers zullen een bivyslaapzak hebben en fietsen soms tot elf uur savonds door. 's Ochtends 4.30 weer verder fietsen om na 3 uurtje je eerste ontbijt te nemen. De mindere goden nemen gewoon een lichtgewicht tentje mee in het geval een motel in de buurt ontbreekt. In elk geval geen branders, potten en pannen en geen overbodige kleding en electronica..... En zolang mogelijk door kunnen en willen fietsen, absolute snelheid is niet de hoogste vereiste, maar veelmeer de het vermogen hebben om mentaal af te kunnen zien.
Peteragain schreef:Hier een schitterend tentje voor jouw doeleinden!

http://www.completeoutdoors.co.uk/Black ... light-Tent

Geen geklooit met haringen enz. In feite is het net als die goedkope Camo tweeboogs tent, maar ik denk dat deze Oneshot je droger houdt.

Als je die Exped Vela zo leuk vindt, die trouwens ook Drie stangen heeft en een stuk of 4 scheerlijnen kun je misschien de Vango Spectre 200 bekijken,
Lijkt veel op de Vela, iets zwaarder maar met 220 cm en steile wanden wel een tent waar ook een lang iemand goed in slaapt. Vrij goedkoop en veel goede kritiek.

http://www.vango.co.uk/tents/spectre-200.html
Leuke voorbeelden, zal metname die eerste goed onthouden, bedankt.
Dit weegt ook niet veel en slaapt prima. Haringen zijn niet echt nodig (de meegeleverde tarp kan ook mbv stenen op zijn plaats gehouden worden), maar je hebt wel bomen nodig.

http://hennessyhammock.com/catalogue.html
Er stond hier al eens een draadje op het forum over een documentaire over een van de twee races over de GDR. De meervoudige winnaar reed geloof ik met iets van 5 kilo rond, veel anderen met een kilo of 7. Veel deelnemers nemen alleen een buitentent met grondzeil mee.

Tja veel duur doen als voorbereiding, dat leek me ook al. Maar de hersteltijd is met een uur of zes rust wel bijzonder weinig. Misschien moet je dat ook trainen, bijv. Amsterdam-Maastricht-Groningen-Amsterdam in vier dagen? Ook het mentale aspect lijkt me niet te verwaarlozen. Zeker als je een week onderweg bent, vermoeid, tegenslag.

Overigens kan ik een paar weken cols nemen zeker aanbevelen als training. Even een week rust met kalme herstelritjes en dan knallen op de GDR.

Van Vango kun je volgens mij beter de Helium 100 nemen. Is net als de Vela een 1-boogstunneltje. Bij de Vela kun je de stokken aan de zijkant volgens mij ook achterwege laten.
En wielrenners leggen hun basis in de winter. Heb nu een 2 maandjes rust, maar straks begin december is het weer trainen geblazen. Maar eigenlijk zie ik de 100cols of gdr als mooie fietstraining voor het tijdritseizoen in augustus/september ;).
Pedalero schreef:Er stond hier al eens een draadje op het forum over een documentaire over een van de twee races over de GDR. De meervoudige winnaar reed geloof ik met iets van 5 kilo rond, veel anderen met een kilo of 7. Veel deelnemers nemen alleen een buitentent met grondzeil mee.

Tja veel duur doen als voorbereiding, dat leek me ook al. Maar de hersteltijd is met een uur of zes rust wel bijzonder weinig. Misschien moet je dat ook trainen, bijv. Amsterdam-Maastricht-Groningen-Amsterdam in vier dagen? Ook het mentale aspect lijkt me niet te verwaarlozen. Zeker als je een week onderweg bent, vermoeid, tegenslag.

Overigens kan ik een paar weken cols nemen zeker aanbevelen als training. Even een week rust met kalme herstelritjes en dan knallen op de GDR.

Van Vango kun je volgens mij beter de Helium 100 nemen. Is net als de Vela een 1-boogstunneltje. Bij de Vela kun je de stokken aan de zijkant volgens mij ook achterwege laten.
Herkenbaar... Was afgelopen augustus-september na 3,5 week met 20 kg door de Alpen te hebben gefietst in supervorm. Kon heerlijk meedoen in de koersjes en tijdritten na de zomer. Ik begin rond deze tijd inderdaad weer met lange duurritten om de basis te leggen. En natuurlijk wat crossen voor de pret.
Inderdaad herkenbaar, dat carbon sletje in de gang is dikwijls de enige reden om terug huiswaarts te keren na een fietsreisje.
Ik was afgelopen zomer in de buurt van Toulouse opzoek naar n lichtgewicht tentje/bivybag. Vond één bivi waarin ik eventueel nog ging kunnen slapen, met gore tex en muskietennet, voor 250 euro. Deze maar niet genomen wegens twijfel. Voor de rest vond ik mijn goesting niet en dan maar voor een relatief goedkope oplossing gekozen: mc kinley 1dakstentje bij intersport voor 90E. Pffff daar wil ik dus liefst nooit meer in slapen (voor 20E is ie van jou :wink: ). Komen dergelijke tentjes ook soms met een goede ventilatie? Ik heb eens een droge nacht met de tent helemaal open geslapen om te testen en nog waren de binnenwanden kletsnat van de condens. Verre van ideaal, en dan spreek ik nog niet over die ene keer dat ik in de regen ophield, in de regen sliep (toch het volle uur) en in de regen terug vertrok 's morgens. Miserie miserie

Veel succes en een goede nachtrust toegewenst
Lars (prestatiegerichte wereldfietser, maar niet altijd)
Ik las eens een interessante review van een Mountain Marathon hardloper, welke een prototype van de Terra Nova Photon Elite gebruikte. Ze konden er precies met 2 in slapen. Als de één stil lag, kon de ander zich net aankleden. Niet gek, om 'rechtop' te kunnen zitten in een anderhalf persoonstentje van 660 gram...
De ruimte:
Afbeelding
Door de relatief kleine ruimte die je dan in neemt met 2 personen, is die ruimte relatief makkelijk op te warmen, waardoor je slaapzak ook 50-100 gram lichter kan qua (dons)vulling.
De Power Lizard van VAUDE lijkt me in deze context ook erg interessant:
http://www.vaude.com/WebRoot/ProductIma ... 05_g_4.png

De Vela is veel kleiner voor hetzelfde gewicht (binnentent).
Interessante opties Robertjan,

Wat vind je van de vaude bivi 2. Zoek vooral een tentje die licht is (tot 1,5kg), maar veel belangrijker die makkelijk is op te zetten in het donker. Een bivizak is dan het gemakkelijkst, geen scheerlijnen en tentstokken..... maar dan ook veel claustrofobischer, en wat als het een paar dagen regent (condens, natte slaapzak, etc).
Een 1 persoonstentje of bivitentje creeert wat lucht om je heen, en meer ruimte om je eventueel om te kleden etc....

De eerder genoemde black diamond lijkt me vooralsnog het meest interessant voor mijn doeleinden. We blijven zoeken, twijfelen en afwegen :)
Robertjan schreef:Ik las eens een interessante review van een Mountain Marathon hardloper, welke een prototype van de Terra Nova Photon Elite gebruikte. Ze konden er precies met 2 in slapen. Als de één stil lag, kon de ander zich net aankleden. Niet gek, om 'rechtop' te kunnen zitten in een anderhalf persoonstentje van 660 gram...
De ruimte:
Afbeelding
Door de relatief kleine ruimte die je dan in neemt met 2 personen, is die ruimte relatief makkelijk op te warmen, waardoor je slaapzak ook 50-100 gram lichter kan qua (dons)vulling.
De Power Lizard van VAUDE lijkt me in deze context ook erg interessant:
http://www.vaude.com/WebRoot/ProductIma ... 05_g_4.png

De Vela is veel kleiner voor hetzelfde gewicht (binnentent).
Iemand die op een forum vraagt of gedurende een langere periode (incl. kans op regen) te wildkamperen in een bivakzak een optie is, zal ik altijd adviseren niet voor een bivakzak te kiezen. De praktische eigenschappen zijn al langs gekomen. :wink:
Een Petzl Tikka Plus (of vergelijkbaar zoals Black Diamond Gizmo) hoofdlampje weegt geen drol en neemt geen ruimte in. Kun je gewoon in het donker je tentje opzetten, binnen 10 minuutjes.
tja, dat die gdr/ultra-racers dan vooral voor een bivizak ipv een bivitent/1persoonstent kiezen zal dan wel met het gewicht of gebruiksgemak te maken hebben. Ze nemen overigens ook wel eens een motel als het tot de mogelijkheden behoort, maar dat zal zeker niet altijd gaan aangezien het de kunst is om zo lang mogelijk door te fietsen...... en weer vroeg opstaan natuurlijk :). Vandaar dat ik denk dat ze geen geklooi willen met opzetten/afbreken. Uiteraard nemen ze ook een zaklamp mee, lijkt me logisch en heeft niet zozeer met de keuze tussen tent/zak te maken, maar meer dat je dan nog wat wilt eten, lezen, organiseren, etc.
Robertjan schreef:Iemand die op een forum vraagt of gedurende een langere periode (incl. kans op regen) te wildkamperen in een bivakzak een optie is, zal ik altijd adviseren niet voor een bivakzak te kiezen. De praktische eigenschappen zijn al langs gekomen. :wink:
Een Petzl Tikka Plus (of vergelijkbaar zoals Black Diamond Gizmo) hoofdlampje weegt geen drol en neemt geen ruimte in. Kun je gewoon in het donker je tentje opzetten, binnen 10 minuutjes.
Nog een interessante stelling:
Als je met een bivakzak op pad gaat, heb je meer volume bij dan als je met een lichtgewicht tent op pad gaat.

Waarom?
Een paar dagen regen in een bivakzak, vraagt om een synthetische slaapzak. Die dingen nemen relatief erg veel ruimte (en gewicht) in beslag. Voor het volume en gewicht hoef je het dus niet te doen. Ook worden sneller "al je spullen nat" als je met een bivakzak in de regen overnacht.
Een paar dagen regen in een tentje kan prima met een donzen slaapzak. Dat levert veel minder volume en ook wat minder gewicht op. Bovendien blijven je spullen langer 'droog', waardoor je plezieriger en gemotiveerder op de fiets zit.

Je 'nat' voelen brengt ook een stukje uitputting met zich mee, terwijl als je je droger voelt, je ook fysiek meer aan kan.

Die VAUDE bivakzak is overigens alleen voor hooggebergten. Door het ademende enkellaags materiaal, wil je daarin geen regen krijgen. Dan krijg je namelijk meer problemen dan in een reguliere bivakzak.
Om het proces van diffusie te laten optreden, dient er namelijk een druk-, temperatuur-, en vochtigheidsgraad-verschil te zijn tussen binnen en buiten. Omdat de op te warmen ruimte groter is dan bij reguliere zakken, zal er dus meer condens optreden dan in gewone zakken.
Robertjan schreef:Nog een interessante stelling:
Als je met een bivakzak op pad gaat, heb je meer volume bij dan als je met een lichtgewicht tent op pad gaat.

Waarom?
Een paar dagen regen in een bivakzak, vraagt om een synthetische slaapzak. Die dingen nemen relatief erg veel ruimte (en gewicht) in beslag. Voor het volume en gewicht hoef je het dus niet te doen. Ook worden sneller "al je spullen nat" als je met een bivakzak in de regen overnacht.
Een paar dagen regen in een tentje kan prima met een donzen slaapzak. Dat levert veel minder volume en ook wat minder gewicht op. Bovendien blijven je spullen langer 'droog', waardoor je plezieriger en gemotiveerder op de fiets zit.

Je 'nat' voelen brengt ook een stukje uitputting met zich mee, terwijl als je je droger voelt, je ook fysiek meer aan kan.

Die VAUDE bivakzak is overigens alleen voor hooggebergten. Door het ademende enkellaags materiaal, wil je daarin geen regen krijgen. Dan krijg je namelijk meer problemen dan in een reguliere bivakzak.
Om het proces van diffusie te laten optreden, dient er namelijk een druk-, temperatuur-, en vochtigheidsgraad-verschil te zijn tussen binnen en buiten. Omdat de op te warmen ruimte groter is dan bij reguliere zakken, zal er dus meer condens optreden dan in gewone zakken.
Dit laatste snap ik niet, of er nou wel of niet een luchtlaag tussen je slaapzak en de binnenkant van je buitenschil zit(van je tent/zak), in beide gevallen zal er condensatie aan de binnenkant van je buitenschil optreden. En met een 1-laags bivaktentje heb je nog de mogelijkheid om te ventileren (de luchtstroom voert dan theoretisch gezien de waterdamp af, voordat het condenseert).
Het lijkt me ook dat condensdruppels die wel optreden dan naar beneden kunnen afvloeien. Of anders bij het wakker worden en opstaan even de binnenkant van je tent afvegen met een doekje of toiletpapier ofzo, alvorens je uit de tent kruipt.

Of is jouw theorie juist de reden waarom de hardcore ultraracers kiezen voor een bivakzak in plaats van een een bivaktent? Dat zou nog bijna pleiten voor een superlicht tarptentje over een bivakslaapzak (een droge buitenkant van je bivi ademt beter). Beetje zoals de eerder genoemde hangzakken met afdekzeiltje, om zo de creepy crawlers van de nacht op afstand te houden.

Wellicht dat het meeste vocht snachts vrijkomt vanuit je ademhaling, dus vrijkomt vanuit neus en mond. Als je die vochtige ademlucht snel weet weg te voeren, dan zal er ook minder condens optreden. Wellicht dat je je adem dus sneller afvoert in een bivizak dan in een bivitent. Haha, dat zou bijna nog pleiten voor slapen met een snorkel die buiten je tent steekt.

Mijn voorkeur (op basis van intuitie weliswaar, geen ervaring) gaat nog steeds uit naar een enkel laags 1 persoonstentje of bivaktentje, waarbij de slaapzak de binnenkant van je buitenschil niet raakt en waarbij voldoende ventilatiegaten worden aangeboden. Maar zou eigenlijk eens een bivakslaapzak moeten testen in de regen. Bever eens vragen of ze ook dat soort dingen verhuren.
Iemand ervaring met zoiets als dit http://www.decathlon.be/NL/sleepin-bed- ... 67868475/# om als bivy te gebruiken?
Ideaal is dus veel ventilatie tegen condens, bescherming tegen regen en zo eenvoudig mogelijk op te zetten en af te breken. Ik denk dan direct aan een groot schuim slaapmatje in combinatie met een lichte tarp:

Lichte tarp: 178 gram, 82 euro (Terra Nova Tarp Shelter)
Degelijk schuimmatje: 280 gram, ca 30 euro (Multimat Adventure XL)
Grondzeil is overbodig of kan het matje vervangen.
Volledig slaapsysteem (exclusief slaapzak en een paar stukjes touw) voor 458 gram.

Tarp ophangen kan aan struiken; bomen zijn niet noodzakelijk of waren het toch niet toen ik ergens naast een Franse péage lag tijdens het liften. Een losliggende tak of dergelijke kan ook dienen om de tarp omhoog te houden, in samenwerking met een stukje touw. Piketten kan je eventueel meedragen, maar ik heb steeds een stokje gevonden dat ik met zakmes in enkele seconden kon omtoveren tot biodegradeerbaar verankeringspunt.
Alles met quick release knopen vasthangen en de volgende ochtend is het ook weer een kwestie van seconden. Knoopjes lostrekken, tarp in zak frommelen, matje oprollen en terug op de fiets :)
Ik ben twee keer meerdere weken op reis geweest met een bivak zak en een zijltje. De volgende reis doe ik het gewoon weer zo, het beviel me wel zo, tot nu toe.

In de Bivak zak (gore tex 3-laags) zit mijn therm-a-rest (5cm dik) slaapmatje, een opblaasbaar kussentje (Mammoet comfort) en een hele warme slaapzak (welke bij de bivak zak als set hoort, van het Amerikaanse leger). Het geheel opbouwen is een kwestie van uitrollen, kussentje opblazen en het self inflateble ventieltje van het slaapmatje openzetten (en bijblazen) en weer dicht draaien. Het geheel afbouwen is een kwestie van dubbel vouwen (in de lengte) en strak oprollen. Dan kan het direct in de tas en weg ben ik. Het neemt ongeveer een minuut in beslag.

Het weegt wel evenveel als een tentje en heeft net zo veel pakvolume, maar is veel sneller en vergt veel minder moeite en energie.

Bijna altijd slaap ik onder een afdakje, zoals een schuur waar ik dan inbreek, een pick-nick unit langs de weg of een dikke volle tak van een denneboom. Zo niet dan leg ik het zijl over mijn fiets aan de ene kant en aan de andere kan op de grond leg ik er een tak of steen op om hem op zijn plaats te houden, zo heb ik dan een schuin afdakje. Zorg er dan wel voor dat het grond(regen)water zich niet kan ophopen onder je bivakzak en niet naar binnen kan stromen. Bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van de glooing van het landschap en/of door een geul te graven om de ligplek (met een tak uit het bos bijvoorbeeld) wat ik overigens nog nooit heb hoeven doen.
Zopas terug van een fietsrit rond Luxembourg. Zoals tijdens mijn rondzwervingen in Frankrijk en Nederland had ik ook deze keer mijn bivakzak mee. Door de combinatie, koude nachten, geen restaurant dichtbij mijn vermoedelijke bivakplaats besloot ik te overnachten met de bivakzak op een camping....
Het tarief was ongeveer 11 euro...: één persoon en één "emplacement". Mijn stelling dat een bivakzak geen tent was hielp niet. Ik bedankte want voor enige eurootjes meer slaap ik comfortabel in een jeugdherberg.
Camperen met een grote of kleine tent of met bivakzak blijkt even duur te zijn op een camping..... :cry:
Bijgevolg dient bivakeren enkel als echt wildcamperen....
zo is toch mijn ervaring.

Piet
Als jij op een camping wil staan en gebruik maakt van sanitair ed moet je betalen. Wat maakt het voor de campingbaas nou uit of je met een klein tentje of bivakzak komt.
Ik denk dat Cabonga bedoelt dat de tarieven geen differentiatie kennen; persoonlijk pas ik er ook voor een plekje te huren op een camping waar ik hetzelfde moet betalen als iemand met een tent van 20 vierkante meter, een SUV en met een tafel en zes tuinstoelen, inclusief gebruik van stroom, kabelaansluiting en watervoorziening naast de tent.