Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom een rugzak? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waarom een rugzak?

Wat doe je als je nog meer spullen wilt meenemen?

Oh, en mijn rugzak weegt 475 gram! Daar kunnen minstens 3 van jouw tasjes in (20L).
Ik begrijp dat het inderdaad wat opzien kan baren om een fietser met een rugzak te zien. Lange fietsvakanties met een tas op je rug lijkt mij inderdaad niet erg aangenaam.

Desalniettemin zijn er naar mijn mening, onder bepaalde omstandigheden, enkele duidelijke voordelen verbonden aan het dragen van een rugtas, en dan vooral op de racefiets. Ik draag zelf een rugtas (20-25) liter op een racer wanneer ik korte,(30-40 km) functionele afstanden afleg (dus niet trainen maar als vervoersmiddel). De voordelen die ik hierbij (denk) te ervaren ten opzichte van een of twee tassen op een bagagedrager, zijn de volgende.

- Allereerst, als een wielrenner wilt trainen zou hij met een bagagedrager moeten fietsen als hij die geïnstalleerd zou hebben.... Aangezien wielrenners over het algemeen (overdreven) gram jagers zijn, (te) veel estetische waarde hechten aan hun fiets, en ik bepaalde soortgenoten er van verdenk regelmatig het bed ermee te delen, is dat uiteraard uit den boze. In andere woorden, het is lelijk en te zwaar.

- 30-40 Km afstanden zijn afstanden waar ik goed door probeer te fietsen. Met een gemiddelde snelheid boven de dertig zal een tas op mijn rug minder lucht weerstand bieden dan een achter-tas, waarvan ik er eigenlijk ook twee zou moeten meenemen als ik wil dat de fiets in evenwicht is. De tas met snelbinders boven op een bagagedrager is ook geen optie omdat de dragers daar in het algemeen te smal voor zijn.
- Hard door bochten vind ik zelf veiliger voelen met een tas op de rug dan een of twee tassen op de drager, maar dat zal waarschijnlijk meer tussen de oren zitten.
- Bovendien, en misschien is dit wel essentieel, voelt de fiets lichter onder je benen en armen, aangezien je rug en heupen de last dragen en niet je fiets. Hoewel je uiteraard hetzelfde gewicht naar voren trapt voelt het accelereren fijner en voelt de fiets stabieler aan.

Het komt er op neer dat ik op een racefiets liever 4 kilo op de rug draag dan vier kilo op de fiets. Voor lange tochten/reizen met bagage gaat de trekker met de ortliebjes mee.
Ik heb me voor kerst een (fiets)rugzak getrakteerd. Ik heb altijd al een rugzak gebruikt om naar school, werk en vriendin te fietsen. Daarnaast schuw ik stukjes off-road niet. Het voelt beter aan om het gewicht van de bagage op m'n rug te kunnen controleren, zoals bij obstakels of drempels even uit het zadel te gaan waardoor er niets beschadigd wordt. Of als ik aankom op de bestemming dat ik gewoon uit het zadel kan springen en verder gaan zonder nakijken te hebben van wat ik allemaal nodig heb.

De nieuwe is een Vaude Spash Air van 25 liter. Goede testresultaten, vooral mountainbikers zijn er dol op. Te gebruiken voor fiets- en wandeltochten. Enkele bijzonderheden zijn een geïntegreerde regenhoes, helmhouder, muntenvakje dat als een heuptasje om je middel zit en als belangrijkste nog wel het ventilatieframe dat ervoor zorgt dat er ruimte blijft tussen rug en rugzak. Dat weegt wel wat extra, maar het zit zéér comfortabel en het zweten is drastisch verminderd. Ik ben er zeker over te spreken, wil wel eens een korte vakantie proberen met enkel deze rugzak en een klein zadeltasje.

Afbeelding

Toen ik nog een tiener was ben ik eens op vakantie vertrokken met een trekkingsrugzak van 70 liter en de mountainbike. Minimum 15 kg op de rug, en dan nog 3/4de off-road. De eerste avond was ik letterlijk stuk. De volgende ochtend maar terug naar huis. Ook dat was een waardevolle les.

Ooit leer ik het wel :D
Ik heb 35 jaar geleden ook met een rugzak op gefietst. Lifestyle. Laten zien dat je het kunt. Gewoon 16 kg extra verdelen over zitbotjes en polsen. Maar fietsdragers zijn veel comfortabeler, stabieler en veiliger.

Het is een fabel, dat je met flinke rugzak op, je fiets beter kunt besturen. De rijder is de “demper” op alle ongewenste bewegingen van de fiets. Daar wil je bovenop zitten. Voor de betere balans. Een zeker niet worden beïnvloed door ongewenste massa op je rug. Het gaat dus niet over volume, maar over gewicht.

Een zware rugzak is ook onveiliger, omdat je daarmee je zwaartepunt verplaatst. Hoog tijdens de rit en op een onnatuurlijke plaats voor een rijder zelf. Bij een botsing of val voorover, loop je aanmerkelijk meer risico op je achterhoofd te belanden. De massa van de rugzak zal de smak vergroten.
Totaal mee eens, de kinetische energie van een tasje van 5 kilo bij een snelheid van 35 km/u is gelijk aan een tas van 25 kg bij 5 km/u...
Maar goed, sportfietsers zijn een raar volkje....
Rugzakjes zijn geaccepteerd, een dragertje oid niet.

Groet
eric190173 schreef:Totaal mee eens, de kinetische energie van een tasje van 5 kilo bij een snelheid van 35 km/u is gelijk aan een tas van 25 kg bij 5 km/u...
Maar goed, sportfietsers zijn een raar volkje....
Rugzakjes zijn geaccepteerd, een dragertje oid niet.

Groet
Denk dat je met een frametas en een waterrugzak voor je drankjes, reisdocumenten en geld je 2 voortassen en een stuurtas kunt besparen. Zeker weten dat het strakker rijdt. Hoe meer bagage dicht rond het centrum van je fiets+lichaamszwaartepunt hoe beter.
Wellicht dwalen we een beetje af, maar ik zou graag een frametas in dit formaat willen:Afbeelding
Lijkt me ideaal op de racefiets voor langere tochten.
eric190173 schreef:Totaal mee eens, de kinetische energie van een tasje van 5 kilo bij een snelheid van 35 km/u is gelijk aan een tas van 25 kg bij 5 km/u...
Maar goed, sportfietsers zijn een raar volkje....
Rugzakjes zijn geaccepteerd, een dragertje oid niet.

Groet
Door mijn achtergrond heb ik jammer genoeg weinig kennis van de natuurkundige wetten, dus dan maar een vraagje. Ik weeg net onder de 60 Kg. Een rugtasje van 5 Kilo, strak tegen mijn rug aan, is dat niet vergelijkbaar met een persoon van 65 Kilo? Heb ik dan niet gewoon de 'kinetische energie' van een persoon van 65 Kilo in plaats van 60 Kilo? Personen boven de 65 Kilo kunnen toch probleemloos fietsen?

Of zal de tas toch altijd een eigen aparte kinetische energie hebben? Ik vind het wel interessant, want als het echt gevaarlijk is ga ik in de toekomst natuurlijk niet stug door fietsen met een rugtas op.... Als het daarentegen alleen wat meer energie kost is het te overzien; goede training. :)

Wat betreft het zwaartepunt geldt een soortgelijke vraag: zal een persoon van 70 kilo niet nog altijd een slechter zwaartepunt hebben dan ik met mijn rugtasje?
De 'theorie' van die kinetische energie is mij voorgerekend tijdens een voortgezette motorrijopleiding en daarbij zijn de snelheden en dus de uitkomsten nog wat schrikbarender. Het heeft mij wel aan het denken gezet, voor mij op de motor geen rugzakje meer.
Dat berekeningetje met die kinetische energie gaat op als je komt te vallen. Daarbij is een rugzak gewoon een onding omdat je lichaam extra energie krijgt te verwerken en dat vrij rap oploopt. Een persoon van 70 kilo heeft dat probleem ook alleen is dat gewicht anders verdeelt over het lichaam.

Maar wat mij vooral weerhoudt om langere stukken met een rugzak te fietsen is dat je zitvlak en polsen zwaarder belast worden maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur / issue.

Wat betreft zwaartepunt, dat heeft voor mijn gevoel niet zo heel veel invloed, ik denk niet dat er nou zoveel verschil is of je 5 kg op je rug hebt of op een dragertje.

Groet,
Eric
cyclingrecycled schreef:
eric190173 schreef:Totaal mee eens, de kinetische energie van een tasje van 5 kilo bij een snelheid van 35 km/u is gelijk aan een tas van 25 kg bij 5 km/u...
Maar goed, sportfietsers zijn een raar volkje....
Rugzakjes zijn geaccepteerd, een dragertje oid niet.
Groet
Door mijn achtergrond heb ik jammer genoeg weinig kennis van de natuurkundige wetten, dus dan maar een vraagje. Ik weeg net onder de 60 Kg. Een rugtasje van 5 Kilo, strak tegen mijn rug aan, is dat niet vergelijkbaar met een persoon van 65 Kilo? Heb ik dan niet gewoon de 'kinetische energie' van een persoon van 65 Kilo in plaats van 60 Kilo? Personen boven de 65 Kilo kunnen toch probleemloos fietsen?
Ik kan je verzekeren dat zelfs personen van (te) ruim 80 kilo ook kunnen fietsen :lol:
Ook kan ik je verzekeren dat personen van 1,85 meter, die hun zwaartepunt een stuk hoger hebben zitten dan mensen van 1,55 meter, daar niet veel last van schijnen te hebben. Ik wordt nochtans hier in de stad zelden ingehaald door de klein uitgevallen localo's. :wink:
Even iets narekenen (jullie kennen me):
35 km/u = 9.72 m/s
5 km/u = 1,389 m/s
E(kinetisch) = 0,5 * m * v^2
Ekin(5 kilo, 35 km/u) = 0,5 * 5 * 9,72 * 9,72 = 236 J
Ekin(25 kilo, 5 km/u) = 0,5 * 25 * 1,389 * 1,389 = 24 J
Eric zit er dus een factor 10 naast. Kan gebeuren.

Waar ik het wel mee eens ben is dat een rugzak rug, zitvlak en polsen extra belast, wat bij zware rugzakken op asfalt een te zware belasting is.
Er is toch wel een situatie waarbij een licht rugzakje een voordeel is en dat is bij een hevig onverharde afdaling. Dan is elk extra onafgeveerd gewicht aan de fiets een nadeel en dat gewicht op de rug minder erg omdat je toch niet veel op het zadel zit. Bij fietserij in deze groep is die situatie echter vrij zeldzaam.

Leon
om naar het werk te gaan zat mijn rugzak in een fietstas
(die meestal open blijft staan)
@laagvlieger > ik ben ook snel weg
momenteel heb ik een tas met schouderriem
(die eveneens in de fietstas gaat)
ook een goede oplossing

er bestaan stuurtassen met schouderriem

camera in de rugzak ?
in een drukke omgeving hou ik niet van een rugzak
ivm diefstal
om de camera te nemen moet de rugzak van de rug genomen worden

waarom geen heuptas ; hoofdzakelijk ergens op de fiets vervoerd ;
met camera , documenten enz ;
dewelke snel meegenomen kan worden

een zware rugzak ; op de fietser - ik begrijp het niet
cyclingrecycled schreef: Door mijn achtergrond heb ik jammer genoeg weinig kennis van de natuurkundige wetten, dus dan maar een vraagje. Ik weeg net onder de 60 Kg. Een rugtasje van 5 Kilo, strak tegen mijn rug aan, is dat niet vergelijkbaar met een persoon van 65 Kilo? Heb ik dan niet gewoon de 'kinetische energie' van een persoon van 65 Kilo in plaats van 60 Kilo? Personen boven de 65 Kilo kunnen toch probleemloos fietsen?
Of zal de tas toch altijd een eigen aparte kinetische energie hebben? Ik vind het wel interessant, want als het echt gevaarlijk is ga ik in de toekomst natuurlijk niet stug door fietsen met een rugtas op.... Als het daarentegen alleen wat meer energie kost is het te overzien; goede training. :)
Wat betreft het zwaartepunt geldt een soortgelijke vraag: zal een persoon van 70 kilo niet nog altijd een slechter zwaartepunt hebben dan ik met mijn rugtasje?
Zowel de rijder als de rugzak hebben een eigen kinetische energie. Een rugzak vastsnoeren aan je lijf om dat verschil op te heffen zal de ademhaling belemmeren.

De rijder heeft een sterk dempende werking op alle ongewenste bewegingen van de beladen fiets. Beschouw de rijder als een zak siliconen. Hoe zwaarder de rijder zelf, hoe groter de demping in verhouding tot de beladen fiets. Mede door stuur correcties en verplaatsing van het zwaartepunt van de rijder wordt de fiets op koers gehouden. Een rugzak werkt hierop nadelig. Verhoging van het zwaartepunt en een tegengesteld slinger effect op de bewegingen van de rijder. Beide vertragen of verstoren de verplaatsing van de rijder. Als de rijder zelf zwaarder is, verplaatst zijn of haar zwaartepunt zich nauwelijks.

Alles wat sneller gaat dan wandelen brengt meer risico met zich mee. Zeker met een gedragen rugzak. Harde voorwerpen in de rugzak verhogen bij val de kans op letsel aanzienlijk. Dus geen camera's, flessen e.d. in de gedragen rugzak. Wel reserve kleding en “zachte” bagage tot maximaal 5 kg.

Test het rijden met een rugzak op. Rij wat dagen achtereen meer dan 70 km, met een rugzak zwaarder dan 10 kg. Je kunt het. Het is een andere manier van vakantie fietsen.

Piet.
eric190173 schreef:Wellicht dwalen we een beetje af, maar ik zou graag een frametas in dit formaat willen:Afbeelding
Lijkt me ideaal op de racefiets voor langere tochten.
Kent er niemand een andere producent van zulke tassen buiten deze?: http://www.revelatedesigns.com

Renaat
Revanho schreef:
eric190173 schreef:Wellicht dwalen we een beetje af, maar ik zou graag een frametas in dit formaat willen:Afbeelding
Lijkt me ideaal op de racefiets voor langere tochten.
Kent er niemand een andere producent van zulke tassen buiten deze?: http://www.revelatedesigns.com

Renaat
http://carouseldesignworks.com/

of je naait zelf zo'n mooie frametas in elkaar...., doe er mij dan gelijk ook eentje :)
http://www.bikepacking.net/forum/index. ... 796.0.html
Vandaag mijn revelate design tangle bag(standaard frametas) toegestuurd gekregen en meteen maar een testritje gemaakt. Fietst perfect, en mijn knieen komen niet tegen de tas aan. Mijn bidons nog niet geprobeerd, maar denk dat de petfleshouder niet meer past.
Zo'n standaard frametassie zal denk ik wel mijn voordrager en een tweetal ortlieb voortassen schelen.
Afbeelding
Hierboven lees ik gereedschap en fototoestellen in de rugzak en moutainbike avonturen met een rugzak. Lijkt mij een heel slecht idee. Als je op je plaat gaat zit dat gereedschap/camera in je rug. (Ga eens op je rug liggen met die rugzak om en vraag of iemand op je buik gaat zitten...).
Camelbag is natuurlijk geen probleem maar de rest :roll:
ik zou echt voor zoiets hierboven gaan.
doubletravel schreef:Hierboven lees ik gereedschap en fototoestellen in de rugzak en moutainbike avonturen met een rugzak. Lijkt mij een heel slecht idee. Als je op je plaat gaat zit dat gereedschap/camera in je rug. (Ga eens op je rug liggen met die rugzak om en vraag of iemand op je buik gaat zitten...).
Camelbag is natuurlijk geen probleem maar de rest :roll:
ik zou echt voor zoiets hierboven gaan.
rugzakje tot een kilo of vijf gaat prima
voornamelijk voor "zachte dingen" zoals water, eten, documenten, geld en reservejasje.

Voordeel is gewoon dat je wat extra gewicht heel dicht op je lichaamszwaartepunt kunt plaatsen (mits je een en ander compact en dicht aansnoert). Ik denk dat dat het stuurgedrag van je fiets ten goede kan komen, mits je van plan bent te gaan besparen op volume en gewicht (voordragers en voortassen, evt. stuurtas wegbezuinigen). Ik denk dat daarom veel mountainbikers voor een rugzak/frametas combinatie kiezen. Heb er zelf geen ervaring mee overigens.